Mörker & Extas med Karlsson & von Hausswolff

Vad händer när vi vågar blicka in i det dunkla och omfamna det som skrämmer? I Grand Guignol får mörkrets hypnotiska kraft breda ut sig. Verket är beställt för årets festival och von Hausswolff medverkar som solist under uruppförandet. Tillsammans med Debussys måleriska Nocturnes och Skrjabins sinnliga visioner i Poème de l’extase tas vi med på en resa där det sublima bryter vardagens lunk.

29 augusti
Berwaldhallen
350 - 650 SEK

Grand Guignol utgår från ett slags teater som föddes på Théâtre du Grand Guignol i Pigalledistriktet i Paris på 1800-talet. Dessa nyskapande och populära pjäsers främsta funktion var att få publiken att sinnligt vakna upp ur vardagens slentrian och uppleva upprörande, skrämmande, förföriska, köttsliga och hypnotiska berättelser som inte accepterades i dåtidens finkultur. 

Det förskräckliga och det vackra – på lika villkor

Anna von Hausswolff och Mikael Karlsson har komponerat ett stycke för Radiosymfonikerna och Radiokören som hyllar mörkrets upplyftande krafter och som i en Grand Guignol-tradition omfamnar berättelser och klanger som kallar oss till platser vi reflexmässigt flyr från. Där, i gränslandet mellan en fysisk, rituell musik och den kittlande lockelsen i de mörkaste berättelserna möter vi Grand Guignol

Illustrerad reklamaffisch från 1928 för en Grand Guignol-föreställning. Affischen föreställer en maskin med sladdar och mätare. Ovanpå maskinen är en avhugget manshuvud monterat på en platta. Från plattans botten går två slangar som leder till en behållare full av blod. Bredvid maskinen ligger en röd kappa och en svart hatt. Under bilden står texten "L'homme qui a tué la mort" - Mannen som dödade döden.
Reklamaffisch från 1928, "Mannen som dödade döden".

Stycket använder pulserande intensitet och omväxlande vågor av lugn och aggression för att genom text, musik, och elektronik i surround skapa ett rum där stora känslor och sinnlig befrielse står i centrum och där det förskräckliga och det vackra omfamnas på lika villkor – en estetik som kännetecknar båda upphovspersonernas tidigare musik.

Med inspiration från ljusfenomen och konst

Claude Debussy valde en vid första anblick vilseledande titel för sin triptyk. Nocturnes är i sammanhanget ingen stillsam aftonsmusik, utan en titel hämtad från en serie målningar av den amerikanske konstnären James McNeill Whistler. Whistlers kändaste verk är ett helkroppsporträtt av hans mor sittandes i profil, men dessa tavlor var mer åt det impressionistiska hållet, med mjukt suddiga miljöer som motiv. Debussy förklarade hur han inspirerats till att komponera musik utifrån “de intryck och särskilda ljusfenomen som själva ordet nocturne implicerar”. Resultatet blev tre tonmålerier med titlarna Nuages (Moln), Fêtes (Fester) och Sirènes (Sirenerna). 

Nuages illustrerar en mulen dag vid Seine, där klarinetter och fagotter symboliserar de långsamma molnens rörelser. En mistlur hörs genom dimman och tränger igenom denna “studie i grått”, som Debussy själv uttryckte det. Fêtes är även det en Parisbild, nu med snurrande karuseller och dansande par i Bologneparken. Mitt i allt hör vi Nationalgardets blåsorkester komma marscherande, innan rytmerna virvlar vidare igen. I den tredje satsens drömlika motiv möter vi sirenerna och deras lockande sång som hörs över vågorna i månljuset. En förtrollande böljegång uppstår mellan orkestern och den vokaliserande damkören i detta havspanorama. 

Extas genom musik

Till sitt orkesterverk Poème de l’extase skrev Aleksandr Skrjabin en över 300 rader lång dikt. Texten är svårpenetrerad, fullpackad med mystiska ambitioner och ett sensuellt bildspråk. Skrjabin var vid det här laget djupt inne i teosofin och idéer om ett högre tillstånd, vilket han försökte nå via sin musik. I Poème de l’extase är sexuellt enande en metafor för ett andligt enande med det gudomliga, vilka båda leder till extas. Dikten kulminerar med ett glädjefyllt utrop: “JAG ÄR!”, en variant av “Jag är Gud” som han tidigare fyllt anteckningsböcker med. Skrjabin hade stundtals själv sådana föreställningar och ska både ha försökt levitera och gå på vatten.

Mitt i all denna mysticism komponerar han ett absorberande stycke musik som inte går att värja sig från. Intensiteten i Poème de l’extase rör sig fram och tillbaka i ett eggande skifte mellan ebb och flod. Längtan och spänning byggs upp med en ömtålig sensualitet, och orkesterns fulla styrka hålls hela tiden tillbaka. Ända tills ett långt crescendo växer fram och kulminerar i ett slutligt, massivt C-durackord. Extasen är fullkomlig.

Bonuskonsert: Radiovågor

  • Tonsättarna Kajsa Lindgren, Ida Lundén och Åke Parmerud har sökt sig fram i Sveriges Radios digra ljudarkiv och låtit etermediets vågor influera dem. Resultatet är tre verk baserade på några av de mest välkända men också okända dyrgriparna. Vi hör bland annat Sjörapporten tolkad med kärlek och en hel del lekfullhet, och ett sökande efter tonen A som resulterar i stämningar och stämmor via signaler och testtoner, bakåt och framåt i tiden.

    Stanna kvar efter Mörker & Extas med Karlsson & von Hausswolff för en unik chans att bli omsluten av Sveriges Radio-historia ihopvävd med elektronisk musik!

Biljettköp

Mörker & Extas med Karlsson & von Hausswolff

29 augusti

PlatsBerwaldhallen
Biljettpris350 - 650 SEK
  • 29 augusti 2025 ● fredag 19:00

    Platser kvar
    Köp biljetter
    Bonuskonsert: Radiovågor

    Tonsättarna Kajsa Lindgren, Ida Lundén och Åke Parmerud har sökt sig fram i Sveriges Radios digra ljudarkiv och låtit etermediets vågor influera dem. Resultatet är tre verk baserade på några av de mest välkända men också okända dyrgriparna. Vi hör bland annat Sjörapporten tolkad med kärlek och en hel del lekfullhet, och ett sökande efter tonen A som resulterar i stämningar och stämmor via signaler och testtoner, bakåt och framåt i tiden. Stanna kvar efter Mörker & Extas med Karlsson & von Hausswolff för en unik chans att bli omsluten av Sveriges Radio-historia ihopvävd med elektronisk musik!

Östersjöfestivalen 2025

  • 31 augusti
    250 SEK

    Kammarmusikkonsert med Stina Ekblad

    Välkommen till en eftermiddag med musik av Vissarion Shebalin och poesiuppläsning av Tomas Tranströmers Östersjöar med Stina Ekblad och musiker ur Radiosymfonikerna.
    Läs mer & biljetter
  • 5 september

    Ung nordisk talang

    Unga nordiska pristagare från Voksenåsens mentorprogram i samarbete med Talang Norge spelar musik av Amanda Maier, Grieg, Ole Bull, Händel och Halvorsen.
    Läs mer
  • 5 september
    350 - 650 SEK

    Monteverdis Mariavesper med La Fonte Musica

    Claudio Monteverdis mästerverk Vespro della Beata Vergine väcks till liv av den italienska ensemblen La Fonte Musica. Sångsamlingen från brytpunkten mellan renässans och barock är en musikhistorisk skatt som inte bör missas.
    Läs mer & biljetter
  • 3 september
    450 SEK

    Bartók & Brahms med Piotr Anderszewski

    Stjärnpianisten Piotr Anderszewski gästar Berwaldhallens scen och ger en recital med musikaliska pärlor av Bartók och Brahms.
    Läs mer & biljetter
  • 31 augusti
    180 SEK

    Sonia och drömmen om havet

    Sonia är en skicklig skeppsbyggare som är rädd för havet. Följ med på hennes äventyr i denna familjeföreställning som visas under Familjedagen!
    Läs mer & biljetter
  • 30 augusti
    350 - 650 SEK

    Korngold & Tjajkovskij med Gustav Mahler Jugendorchester

    Få en glimt av morgondagens ledande musiker när Europas främsta ungdomsorkester kommer till Berwaldhallen. De gästas av den franske violinisten Renaud Capuçon och leds av Radiosymfonikernas tidigare chefsdirigent Manfred Honeck.
    Läs mer & biljetter
  • 28 augusti
    450 - 750 SEK

    Mästerverk av Bruch och Brahms med NDR Elbphilharmonie Orchester

    Elbfilharmonikerna gör ett sällsynt Sverigebesök under Östersjöfestivalens premiärkväll. Med sig har de stjärnviolinisten María Dueñas och sin chefsdirigent Alan Gilbert.
    Läs mer & biljetter
  • 4 september

    Sofia Jernberg & Post Koma / Per Texas Johansson på Fasching

    Under Östersjöfestivalen möts två giganter inom svensk jazz på den legendariska klubben Fasching. Sångerskan Sofia Jernberg och saxofonisten Per “Texas” Johansson bjuder publiken på varsina set, fyllda med kosmiska utsvävningar och improvisationer i världsklass.
    Läs mer
  • Söndag 7 september
    450 - 750 SEK

    Salonen & Grigorian i musik av Strauss & Bruckner

    Ett mästarmöte äger rum när den dramatiska supersopranen Asmik Grigorian och Esa-Pekka Salonen tillsammans avslutar Östersjöfestivalen. 
    Läs mer & biljetter
  • Lördag 6 september 2025 19.00
    450 SEK

    Schuberts Oktett med Janine Jansen

    Stjärnviolinisten Janine Jansen bjuder tillsammans med sju radiosymfoniker på en afton helt ägnad åt Schuberts storslagna oktett.
    Läs mer & biljetter
  • 4 september
    250 SEK

    Waves – Arts Lab med Voksenåsen

    Upplev morgondagens stjärnor på Östersjöfestivalen! ARTS LAB samlar lovande unga talanger från Norden i ett unikt projekt där musikaliska gränser suddas ut och konstnärliga horisonter vidgas.
    Läs mer & biljetter
  • 6 september
    275 SEK

    Calligrammes – Radiokören möter Krista Audere

    Banbrytande, surrealistisk teknik och Pulitzerprisvinnaren Caroline Shaw står på programmet när Krista Audere gör debut som förste gästdirigent för hundraårsjubilerande Radiokören under Östersjöfestivalen.
    Läs mer & biljetter