Mästerverk av Bruch & Brahms med NDR Elbphilharmonie Orchester

Elbfilharmonin bokstavligen trampar i gång Östersjöfestivalen 2025 med Anna Clynes Restless Oceans. Hela havet stormar i detta stycke som både kräver att orkestern stampar takten och sjunger med. Efter denna uppvärmning framför de två succéer till kompositioner. María Dueñas lyfter den lyriska skönheten i Bruchs ikoniska violinkonsert, och i Brahms monumentala första symfoni får orkestern ge allt.

28 augusti
Berwaldhallen
450 - 750 SEK

Brittiska Anna Clyne skrev 2018 Restless Oceans och dedikerade det till dirigenten Marin Alsop. Stycket är en hyllning till Alsop och hennes projekt Taki Alsop Conducting Fellowship som arbetar för att främja kvinnliga dirigenter. Titeln är hämtad från dikten A Woman Speaks av poeten Audre Lorde, och Clyne har berättat att hon ville skriva ett trotsigt verk som omfamnar kvinnors styrka.  

Restless Oceans är skriven i senromantisk stil med ett musikaliskt driv som inte går att värja sig mot, likt en häftig kallsup. Tankarna vandrar snabbt till Stravinskijs Våroffer när man hör de markerade rytmerna piska som vågor, förstärkta av musikernas stampande fötter. De lyriska partierna förstärks av orkesterns egna röster när Clyne låter dem vokalisera med melodierna. De rastlösa haven dånar och naturens ombytliga turbulens blir en illustration av den motståndskraft som finns inom oss.  

NDR Elbphilharmonie Orchester Foto: Thomas Kierok

En av världens mest spelade violinkonserter

Med 82 år på jorden och en lång, respekterad karriär fylld med verk från tidiga tonåren och framåt hade nog Max Bruch vissa förväntningar på hur hans gärning i musikens tjänst skulle bli ihågkommen. Även om vi idag alltmer ofta hör hans Skotska fantasi för violin och orkester och Kol nidrei för cello och orkester, har hans första violinkonsert har överskuggat allt annat han komponerade, både under hans levnadstid och efteråt. Den är än idag en av världens mest spelade – och inspelade. Bruch hade beklagligt nog sålt g-mollkonsertens rättigheter till sin förläggare och tjänade ingenting på det stora antal framföranden som ägde rum under hans livstid. 

María Dueñas Foto: Allan Cabral

Visst kan man förstå varför denna one hit blev en sådan wonder! Musiken har förföriska kvaliteter, är romantiskt mjuk och lyrisk, den fullkomligt flödar över av melodier. Den första satsen har den frigörande titeln “Förspel”, adagiot är en känslosam pärla, och den rytmiskt friska finalen ger violinisten ett avslutande tillfälle att visa upp sin virtuositet. 

Max Bruch växte upp i skuggan av den uppburne Johannes Brahms, som i sin tur växte upp i skuggan av giganten Ludwig van Beethoven. Att i ung ålder ha blivit utnämnd till musikens nya Messias av Robert Schumann skapade ett prestationskrav på Brahms som tog sig uttryck i sträng självkritik. När det kom till att skriva en symfoni blev Beethovens skugga och självkritiken kvävande. Hur skulle han kunna skapa något så prestigefullt som en symfoni efter att gigantens nionde hade introducerats till världen? 20 år av skissande och kval tog det innan han till slut förmådde att dela med sig av sin symfoni i c-moll. Det var värt all väntan. Brahms första symfoni är ett storslaget symfoniskt bygge, utformat med stramhet och laddning, skönhet och finess. 

Striden mellan det onda och det goda

“Kampsymfonin” går från mörker till ljus. Yttersatserna präglas av en musikalisk kamp. Första satsen utmärks av starka kontraster som representerar strid mellan det onda och det goda. Andra satsen är ett djupt passionerat svar till första satsen. Tredje satsen är en graciöst dansande, nästan serenadlik sats, en lyrisk interlud innan kampen återkommer i fjärde satsen. Fjärde satsen sammanfattar allt som föregått den. Plötsligt hörs ett hymniskt tema, snarlikt An Die Freude-kören i nionde symfonin. “Det hör väl varenda åsna” ska den buttre Brahms ha svarat när en lyssnare påpekat likheten. Att hans etta kallades för “den tionde” kan inte ha gjort honom besviken. 

Text: Clara Mårtensson

Biljettköp

Mästerverk av Bruch & Brahms med NDR Elbphilharmonie Orchester

28 augusti

PlatsBerwaldhallen
Biljettpris450 - 750 SEK

Mer från Östersjöfestivalen

  • 31 augusti
    250 SEK

    Kammarmusikkonsert med Stina Ekblad

    Välkommen till en eftermiddag med musik av Vissarion Shebalin och poesiuppläsning av Tomas Tranströmers Östersjöar med Stina Ekblad och musiker ur Radiosymfonikerna.
    Läs mer & biljetter
  • 5 september

    Ung nordisk talang

    Unga nordiska pristagare från Voksenåsens mentorprogram i samarbete med Talang Norge spelar musik av Amanda Maier, Grieg, Ole Bull, Händel och Halvorsen.
    Läs mer
  • 5 september
    350 - 650 SEK

    Monteverdis Mariavesper med La Fonte Musica

    Claudio Monteverdis mästerverk Vespro della Beata Vergine väcks till liv av den italienska ensemblen La Fonte Musica. Sångsamlingen från brytpunkten mellan renässans och barock är en musikhistorisk skatt som inte bör missas.
    Läs mer & biljetter
  • 3 september
    450 SEK

    Bartók & Brahms med Piotr Anderszewski

    Stjärnpianisten Piotr Anderszewski gästar Berwaldhallens scen och ger en recital med musikaliska pärlor av Bartók och Brahms.
    Läs mer & biljetter
  • 31 augusti
    180 SEK

    Sonia och drömmen om havet

    Sonia är en skicklig skeppsbyggare som är rädd för havet. Följ med på hennes äventyr i denna familjeföreställning som visas under Familjedagen!
    Läs mer & biljetter
  • 29 augusti
    350 - 650 SEK

    Mörker & Extas med Karlsson & von Hausswolff

    Upplev en kväll där det sköna och skrämmande möts. För Östersjöfestivalen har Anna von Hausswolff och Mikael Karlsson skapat stycket Grand Guignol som de uruppför med Radiosymfonikerna och Radiokören under ledning av Omer Meir Wellber.
    Läs mer & biljetter
  • 30 augusti
    350 - 650 SEK

    Korngold & Tjajkovskij med Gustav Mahler Jugendorchester

    Få en glimt av morgondagens ledande musiker när Europas främsta ungdomsorkester kommer till Berwaldhallen. De gästas av den franske violinisten Renaud Capuçon och leds av Radiosymfonikernas tidigare chefsdirigent Manfred Honeck.
    Läs mer & biljetter
  • 4 september

    Sofia Jernberg & Post Koma / Per Texas Johansson på Fasching

    Under Östersjöfestivalen möts två giganter inom svensk jazz på den legendariska klubben Fasching. Sångerskan Sofia Jernberg och saxofonisten Per “Texas” Johansson bjuder publiken på varsina set, fyllda med kosmiska utsvävningar och improvisationer i världsklass.
    Läs mer
  • Söndag 7 september
    450 - 750 SEK

    Salonen & Grigorian i musik av Strauss & Bruckner

    Ett mästarmöte äger rum när den dramatiska supersopranen Asmik Grigorian och Esa-Pekka Salonen tillsammans avslutar Östersjöfestivalen. 
    Läs mer & biljetter
  • Lördag 6 september 2025 19.00
    450 SEK

    Schuberts Oktett med Janine Jansen

    Stjärnviolinisten Janine Jansen bjuder tillsammans med sju radiosymfoniker på en afton helt ägnad åt Schuberts storslagna oktett.
    Läs mer & biljetter
  • 4 september
    250 SEK

    Waves – Arts Lab med Voksenåsen

    Upplev morgondagens stjärnor på Östersjöfestivalen! ARTS LAB samlar lovande unga talanger från Norden i ett unikt projekt där musikaliska gränser suddas ut och konstnärliga horisonter vidgas.
    Läs mer & biljetter
  • 6 september
    275 SEK

    Calligrammes – Radiokören möter Krista Audere

    Banbrytande, surrealistisk teknik och Pulitzerprisvinnaren Caroline Shaw står på programmet när Krista Audere gör debut som förste gästdirigent för hundraårsjubilerande Radiokören under Östersjöfestivalen.
    Läs mer & biljetter