Calligrammes – Radiokören möter Krista Audere
Eric Ericson Award-vinnaren Krista Audere gör premiär som förste gästdirigent med Radiokören under årets upplaga av Östersjöfestivalen. Tillsammans bjuder de på en konsert fullmatad med samtidens mest intressanta körmusik. I verket Calligrammes interagerar sångarna med specialbyggda digitala instrument, och så uruppförs North Sea skrivet av det nya stjärnskottet Alvin Vikman.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Biljetter till denna konsert släpps så fort konsertlokal har bekräftats.
Caroline Shaw – en konstmusikens it-girl
Amerikanska Caroline Shaw är något av en it girl inom den samtida konstmusiken. Efter att som 30-åring ha vunnit Pulitzerpriset i musik för körverket Partita for 8 voices har hon turnerat med Kanye West, uruppfört verk under BBC Proms och gästskådespelat i HBO-serien Mozart in the Jungle. Med indirekt inspiration från äldre former är hennes kompositioner alltid intressanta, som stråkkvartetten Valencia som målar upp en apelsins “arkitektur”, från saft till skal till kärnor.
Shaws kommande produktion är ett körverk med titeln How to fold the wind. Hon har låtit sig inspireras av origami för projektet, och med innovativa sångeffekter som inhalerade toner och ordlösa melodier viker hon ihop enskilda röster till komplexa enheter. In Waves är ett smakprov från detta musikaliska hantverksarbete.
Till minnet av Estonias offer
Det har gått över 30 år sedan Estonia förliste på Östersjön. Bara tre år efter den fruktansvärda händelsen skrev Jaakko Mäntyjärvi ett verk dedikerat till minnet av dess offer. Titeln betyder “Sång om maritim katastrof” och skildrar den tragiska septembernatten 1994.
Verkets text citerar tre olika källor: den katolska dödsmässan, en psalm och nyhetsrapporten om katastrofen på Nuntii Latini – ett finskt radioprogram på latin. Även musikaliska citat förekommer. I sopransolot göms psalmen Närmare, Gud, till dig som enligt legenden ska ha varit det sista orkestern på Titanic spelade. Lyssnar man till rytmen i “anima eorum”-sektionen hör man hur den efterliknar hur en SOS-signal skickas i morsekod. Genom denna blandning av realism, sakrala element och ljudhärmande effekter skapar han ett verk som berättar och berör.
Ett uruppförande inspirerat av japansk poesi
Alvin Vikman (f. 2001) är en ny stjärna på den svenska kompositörshimlen. Trots sin unga ålder har Vikman redan hunnit samarbeta med Sveriges Radios Symfoniorkester, Storkyrkans kammarkör och Erik Westberg Vokalensemble. För Östersjöfestivalen har han komponerat verket North Sea som Radiokören uruppför på Kungliga Musikhögskolan.
Vikman bär på en mångårig dragning till japansk poesi. 2024 publicerades sviten The Japanese Seasons, där han tonsatt tusen år gamla dikter hämtade ur antologin Hyakunin isshu. För North Sea har modernare poesi valts, skriven av Nakahara Chūya (1907 – 1937). Chūya levde ett kort liv mellan de två världskrigen, präglat av personliga förluster. Sorgen återspeglas i hans poesi.
Nakahara Chūya skriver om ett våldsamt hav vars vågor är i en evig konflikt med den mörka himlen – en meningslös konflikt där de förbannar varandras existens. ”För mig speglar dikten maktlöshet, en tidlös känsla som inte bara präglade Chūyas liv, utan många unga idag som kastas in i ett samhälle fyllt av allt större osäkerhet”, berättar Vikman.

Innovativ körsvit
2018 fylldes såväl Berwaldhallens konsertsal som foajéerna med paret Åsa och Carl Unander-Scharins skapelser under rubriken Himmelsk mekatronik. Tillsammans med konstnären Ludvig Elblaus hade de byggt interaktiva musikinstallationer som ställdes ut för publiken och användes av Radiokören på scen. Nu ges en ny chans att uppleva den innovativa tekniken agera med sångarna.
Körsviten Calligrammes har hämtat sin titel och inspiration från den surrealistiske poeten Guillaume Apollinaire, vars dikter med samma namn skrevs ut typografiskt i formen av det som dikten handlade om. Unander-Scharin har inspirerats till att överföra denna visuella gestaltning in i musiken. Med sig på scen har Radiokören en rad av rörelsekänsliga linor, uppspända som en människas stämband. Linorna innehåller musik, ljud och röster, och genom att luta sig mot och trycka på dessa kan sångarna spela på linorna. Ut hörs citat ur Apollinaires verser som tillsammans med sången och koreografi av Åsa Unander-Scharin gestaltar de surrealistiska texterna. Så blir körens rörelser en del av musicerandet, och kören en del av instrumentet.
Text: Clara Mårtensson
Biljettköp
Calligrammes – Radiokören möter Krista Audere
6 september
6 september 2025 ● lördag 15:00
Kommande biljettsläpp