Sjostakovitjs nionde symfoni
Andrés-Orozco Estrada besöker Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen för att tillsammans med Radiosymfonikerna och deras egen solocellist Aleksei Kiseliov inledningsvis framföra Pjotr Tjajkovskijs Variationer på ett Rokoko-tema för cello och orkester, skriven med inspiration från kompositörens stora förebild Wolfgang Amadeus Mozart. Därpå följer Claude Debussys impressionistiska Förspel till en fauns eftermiddag och Dmitrij Sjostakovitjs ironiskt lekfulla Symfoni nr 9,
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Tjajkovskijs rokoko-tema
1876 skrev Pjotr Tjajkovskij till en vän att han kände sig trasig och andligen ur led. För att finna frid fördjupade han sig i sin stora förebild Mozarts musik och påbörjade sitt arbete med Variationer över ett rokokotema för cello och 1700-talsorkester – dubbla träblåsare, horn och stråkar – som uruppfördes året därpå. Verket är influerat av klassicismen både rent musikaliskt och i sin eleganta struktur, samtidigt som romantik och slavisk melodik vävs in i omisskännlig Tjajkovskij-anda. Efter en kort orkesterintroduktion presenterar cellon temat och därefter följer åtta olika variationer varav den näst sista ger solisten, som här är Sveriges Radios Symfoniorkester egen solocellist Aleksei Kiseliov, ges stora möjligheter att uttrycka sin virtuositet.

Nadezhda von Meck
Vid denna tid hade Tjajkovskij lärt känna affärskvinnan, musikälskaren och mecenaten Nadezhda von Meck. Den förmögna änkan blev hans beskyddarinna och gav honom under tretton år ett rikligt årligt ”stipendium”, vilket gjorde att han kunde ägna sig på heltid åt sitt komponerande. De båda växlade över 1 200 brev men möttes aldrig. von Meck träffade däremot kompositören bakom konsertens andra verk,den unge fransmannen Claude Debussy, då hon under några år hade honom anställd som pianolärare till sina barn. Debussy betraktas som en av de mest inflytelserika tonsättarna under tidigt 1900-tal. Genom sin poetiska och känsliga användning av orkestern, banade han väg och är förgrundsgestalt för den musikaliska stilepok som kallas impressionismen, där klangfärg och improvisatoriska drag betonas och påminner om de impressionistiska målarnas sätt att måla.
Debussys impressionistiska debut
Prelude à l’après-midi d’un faune inspirerades av den franske symbolistpoeten Stéphane Mallarmés dikt En fauns eftermiddag. Faunen – en mytisk kombination av man och get – vaknar upp ur sin eftermiddagsslummer och dagdrömmer om sina möten med ett antal nymfer tidigare under dagen. Hans tankar blir suddiga och blandas upp med skogens och blommornas dofter. Han njuter av vindruvorna, solens värmande strålar och den varma marken som sluter sig kring hans trötta kropp. Debussy ville återge diktens känsla av vaghet och overklighet, solvärmen, doften av skogen och blommorna, ljudet av faunens mumlande för sig själv när han kämpar för att minnas. En förförisk flöjtmelodi inleder och slingrar sig genom stycket som rör sig mellan dröm och verklighet och framkallar bilder av erotik och berusning. Uruppförandet ägde rum i Paris den 22 december 1894 och betraktas som Debussys första alltigenom impressionistiska verk.
Text: Elisabet Ljungar

Biljettköp
Sjostakovitjs nionde symfoni
1–2 april
- Köp biljetter
1 april 2026 ● onsdag 18:00
Platser kvar - Köp biljetter
2 april 2026 ● torsdag 18:00
Platser kvar