Sjostakovitjs nionde symfoni

Andrés-Orozco Estrada besöker Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen för att tillsammans med Radiosymfonikerna och deras egen solocellist Aleksei Kiseliov inledningsvis framföra Pjotr Tjajkovskijs Variationer på ett Rokoko-tema för cello och orkester, skriven med inspiration från kompositörens stora förebild Wolfgang Amadeus Mozart. Därpå följer Claude Debussys impressionistiska Förspel till en fauns eftermiddag och Dmitrij Sjostakovitjs ironiskt lekfulla Symfoni nr 9,

1–2 april
Berwaldhallen
1 timme 10 minuter utan paus
100 - 420 kr
Andrés Orozco-Estrada dirigerar.

Tjajkovskijs rokoko-tema

1876 skrev Pjotr Tjajkovskij till en vän att han kände sig trasig och andligen ur led. För att finna frid fördjupade han sig i sin stora förebild Mozarts musik och påbörjade sitt arbete med Variationer över ett rokokotema för cello och 1700-talsorkester – dubbla träblåsare, horn och stråkar – som uruppfördes året därpå. Verket är influerat av klassicismen både rent musikaliskt och i sin eleganta struktur, samtidigt som romantik och slavisk melodik vävs in i omisskännlig Tjajkovskij-anda. Efter en kort orkesterintroduktion presenterar cellon temat och därefter följer åtta olika variationer varav den näst sista ger solisten, som här är Sveriges Radios Symfoniorkester egen solocellist Aleksei Kiseliov, ges stora möjligheter att uttrycka sin virtuositet.

Affärskvinnan, musikälskaren och mecenaten Nadezhda von Meck. Foto: Wikimedia Commons

Nadezhda von Meck

Vid denna tid hade Tjajkovskij lärt känna affärskvinnan, musikälskaren och mecenaten Nadezhda von Meck. Den förmögna änkan blev hans beskyddarinna och gav honom under tretton år ett rikligt årligt ”stipendium”, vilket gjorde att han kunde ägna sig på heltid åt sitt komponerande. De båda växlade över 1 200 brev men möttes aldrig. von Meck träffade däremot kompositören bakom konsertens andra verk,den unge fransmannen Claude Debussy, då hon under några år hade honom anställd som pianolärare till sina barn. Debussy betraktas som en av de mest inflytelserika tonsättarna under tidigt 1900-tal. Genom sin poetiska och känsliga användning av orkestern, banade han väg och är förgrundsgestalt för den musikaliska stilepok som kallas impressionismen, där klangfärg och improvisatoriska drag betonas och påminner om de impressionistiska målarnas sätt att måla.

Debussys impressionistiska debut

Prelude à l’après-midi d’un faune inspirerades av den franske symbolistpoeten Stéphane Mallarmés dikt En fauns eftermiddag. Faunen – en mytisk kombination av man och get – vaknar upp ur sin eftermiddagsslummer och dagdrömmer om sina möten med ett antal nymfer tidigare under dagen. Hans tankar blir suddiga och blandas upp med skogens och blommornas dofter. Han njuter av vindruvorna, solens värmande strålar och den varma marken som sluter sig kring hans trötta kropp. Debussy ville återge diktens känsla av vaghet och overklighet, solvärmen, doften av skogen och blommorna, ljudet av faunens mumlande för sig själv när han kämpar för att minnas. En förförisk flöjtmelodi inleder och slingrar sig genom stycket som rör sig mellan dröm och verklighet och framkallar bilder av erotik och berusning. Uruppförandet ägde rum i Paris den 22 december 1894 och betraktas som Debussys första alltigenom impressionistiska verk.

Text: Elisabet Ljungar

Den här konserten är en del av säsongstematiken Speglingar & Reflektioner. Tryck på knappen nedan för att läsa mer om tematiken, de konserter som ingår och konsertserien med samma namn.  
Speglingar och Reflektioner

Biljettköp

Sjostakovitjs nionde symfoni

1–2 april

PlatsBerwaldhallen
Längd1 timme 10 minuter utan paus
Biljettpris100 - 420 kr

Tema: Speglingar och Reflektioner

  • Kirill Gerstein vid flygel.
    25–26 september
    130 - 475 kr

    Adès, Gerstein & Sibelius

    Den brittiske dirigenten och kompositören Thomas Adès gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med pianisten Kirill Gerstein i musik av Adès, Berlioz och Sibelius.
    Läs mer & biljetter
  • Barbara Hannigan dirigerar.
    19–20 november
    130 - 475 kr

    Porgy & Bess enligt Hannigan

    Polarprisvinnaren Barbara Hannigan återvänder till Berwaldhallen och Radiosymfonikerna med George Gershwins Porgy & Bess – symfonisk bild.
    Läs mer & biljetter
  • Ett collage med svartvita foton på Nicholas Collon och Camilla Tilling.
    6–7 november
    130 - 475 kr

    Ravel, Salonen & Lutosławski

    Den andra delen av Esa-Pekka Salonens Artist in Residence med den brittiska dirigenten Nicolas Collon och den svenska sopranen Camilla Tilling i musik av Debussy, Ravel, Salonen och Lutosławski.
    Läs mer & biljetter
  • Collage med Esa-Pekka Salonen och Janine Jansen på en mörkröd bakgrund.
    5–6 december
    170 - 560 kr

    Salonen, Jansen & Ligetis Requiem

    Del tre i Esa-Pekka Salonens residens med Radiosymfonikerna, Radiokören, Eric Ericsons Kammarkör, Janine Jansen, Malena Ernman och Jennifer France i musik av Prokofjev, Ligeti och Salonen.
    Läs mer & biljetter
  • Collage av två bilder där Antonion Pappano (till vänster) leende sitter lutad mot en stolsrygg. Till höger står Janine Jansen med ett rött sammetsdraperi i bakgrunden. Hon håller i sin violin.
    22–23 januari
    170 - 560 kr

    Janine Jansen i Brahms violinkonsert

    Världsviolinisten Janine Jansen gör under säsongen flera gästspel i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Tillsammans med den legendariska dirigenten Sir Antonio Pappano, som...
    Läs mer & biljetter
  • Bild på en porträttbyst i marmor av en kvinna med slöja framför ansiktet. Bakgrunden är mörkt röd och man kan ana noter.
    6–7 februari
    130 - 475 kr

    Mozarts Requiem

    Förste gästdirigent Maxim Emelyanychev leder Radiosymfonikerna och Radiokören i Wolfgang Amadeus Mozarts mäktiga och ikoniska dödsmässa Requiem, som kompositören själv inte hann...
    Läs mer & biljetter
  • Ett svartvitt foto på Maxim Emelyanychev.
    24–25 april
    130 - 475 kr

    Emelyanychev tolkar Salonen & Schumann

    Den femte delen av Esa-Pekka Salonens residens intar Radiosymfonikernas förste gästdirigent Maxim Emelyanychev dirigentpulten och leder orkestern inledningsvis i Salonens symfoniska dikt...
    Läs mer & biljetter
  • En ängel i trä med utslagna vingar mot en mörkt rör och svar bakgrund där man även kan ana noter.
    8–9 maj
    130 - 475 kr

    Faurés Requiem

    Gabriel Faurés älskade Requiem, som till skillnad från andra dödsmässor är känd för sin lugna och fridfulla framtoning, med Radiosymfonikerna och Radiokören...
    Läs mer & biljetter
  • Nicolas Altstaedt.
    4–5 juni
    130 - 475 kr

    Mälkki & Altstaedt tolkar Salonen

    Den sjätte och sista delen i Esa-Pekka Salonens Artist in Residence avslutar även säsongen 2025/2026 i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Den finska...
    Läs mer & biljetter
  • Eun Sun Kim sitter ner med en dirigentpinne i höger hand.
    20–21 februari
    130 - 475 kr

    Mozart, Korngold & von Paradis

    Sydkoreanska dirigenten Eun Sun Kim debuterar med Radiosymfonikerna tillsammans med polske piansten Piotr Anderszewski i Woflgang Amadeus Mozarts Pianokonsert nr 24 c-moll.
    Läs mer & biljetter
  • Yuja Wang, pianist, står och tittar mot en staty.
    12–13 mars
    350 - 750 kr

    Salonen & Wang x 2

    I den fjärde delen av Esa-Pekka Salonens residens gästas dirigenten och kompositören av världspianisten Yuja Wang för att tillsammans framför inte mindre...
    Läs mer & biljetter