Mozart, Korngold & von Paradis

Sydkoreanska dirigenten Eun Sun Kim debuterar med Radiosymfonikerna tillsammans med polske piansten Piotr Anderszewski i Woflgang Amadeus Mozarts Pianokonsert nr 24 c-moll, en av endast två pianokonserter som kompositören skrev i moll. Konserten inleds med uvertyren till den österrikiska kompositören Maria Theresia von Paradis komiska opera Der Schulkandidat (skolkandidaten). Erich Wolfgang Korngolds Symfoni i Fiss-dur där glimtar från hans egen filmmusik skapar en dramatisk reflektion över andra världskrigets fasor avslutar konserten.

20–21 februari
Biljetter släpps 2025-04-25
Berwaldhallen
1 timme 45 minuter inklusive paus

TIPS! Konserten ingår i en konsertserie som kan köpas redan nu. Klicka på knappen för mer information.

Eun Sun Kim sitter ner med en dirigentpinne i höger hand.
Maria Theresia von Paradis ca 1740.

Maria Theresia von Paradis

Många är de vägar i musikhistorien som bär till staden Wien. Tonsättaren och pianisten Maria Theresia von Paradis (1759–1824) hade en självklar plats i det sena 1700-talets wienska musikliv. Utöver konserter och sonater för piano komponerade hon också fem operor. Den komiska operna Der Schulkandidat hade premiär 1792 och är precis som Mozarts Trollflöjten – komponerad året innan – ett sångspel. Berättelsen följer commedia dell’arte-formens uppsättning av roller, och musikaliskt vittnar den ljuvligt flödande och dansanta uvertyren till operan om tonsättarens förkärlek för träblåsinstrument. Uvertyren är det enda fullständiga bevarade orkesterverk av von Paradis som hittills har hittats – och den enda fullständiga delen av operan.

Filmisk symfoni i Fiss-dur

Wien var också staden där den judiske tonsättaren Erich Wolfgang Korngold (1897–1957) föddes och levde innan han 1934 flydde undan nazisterna till USA. Där blev han en av de mest anlitade och hyllade tonsättarna i Hollywood, och utvecklade ett tonspråk som genomsyras av vida klanger och breda penseldrag. I några fall återanvände Korngold delar av filmmusiken i sina renodlade orkesterverk. Så till exempel i konserten för violin och orkester från 1945, vars huvudtema förekommer både i filmen Anthony Adverse från 1936 och Another Dawn från 1937. Även i hans rafflande Symfoni i Fiss-dur, dedikerad till den amerikanska presidenten Franklin D. Roosevelt och färdigställd 1952, finns spår från en film – The Private Lives of Elizabeth and Essex från 1939. Symfonin hade premiär i Wien 1954. Med sin bländande orkestrering är det ett verk som rymmer såväl senromantiskt klingande stormbyar som krigs- och efterkrigstidens febriga intervall.

Näst efter opera är konserten den form som lämpar sig bäst för att gestalta dramatik. Här hörs den individuella rösten mot massans klang.
– Charles Rosens

En kör av blåsinstrument

I Wien uruppfördes även Wolfgang Amadeus Mozarts (1756–1791) Pianokonsert nr 24, år 1786. Som operatonsättare var Mozart påverkad av operans formideal också i sin instrumentalmusik: strax efter pianokonserten skrev han Figaros bröllop, och knappt ett och ett halvt år senare Don Giovanni. I likhet med Maria Theresia von Paradis gav Mozart i flera av sina pianokonserter stor plats åt blåsinstrumenten. I Pianokonsert nr 24 använde han dem för att skapa en fond, ungefär som en kör, som pianisten likt en sångsolist både kunde kontrastera och gå i dialog med. Resultatet är ett bländande stycke som väl stämmer in på vad den amerikanske pianisten Charles Rosens sagt om konserten som musikform: ”Näst efter opera är konserten den form som lämpar sig bäst för att gestalta dramatik: här hörs den individuella rösten mot massans klang.”

Piotr Anderszewski gästar Berwaldhallen i Mozarts 24:e pianokonsert. Foto: Simon Fowler.

Piotr Anderszewski & Eun Sun Kim

Solist i konserten är pianisten Piotr Anderszewski, som framträtt på de flesta större scener världen över, och som även gästar Berwaldhallen under Östersjöfestivalen 2025. Utöver sin specialisering på tyska och österrikiska tonsättare som Bach, Mozart, Beethoven, Schumann och Webern har han ett särskilt intresse för senare centraleuropeisk musik, framför allt Szymanowski och Janácek. Dirigenten Eun Sun Kim, internationellt etablerad inom såväl opera som orkesterrepertoar samt musikchef för San Fransisco Opera, leder för första gången Sveriges Radios Symfoniorkester.

Text: Hedvig Ljungar

Den här konserten är en del av säsongstematiken Speglingar & Reflektioner. Tryck på knappen nedan för att läsa mer om tematiken, de konserter som ingår och konsertserien med samma namn.  
Speglingar och Reflektioner

Biljettköp

Mozart, Korngold & von Paradis

20–21 februari

PlatsBerwaldhallen
Längd1 timme 45 minuter inklusive paus
Biljettpris130 - 475 kr
  • 20 februari 2026 ● fredag 19:00

    Biljetter släpps 2025-04-25

    TIPS! Konserten ingår i en konsertserie som kan köpas redan nu. Klicka på knappen för mer information.

  • 21 februari 2026 ● lördag 15:00

    Biljetter släpps 2025-04-25

    TIPS! Konserten ingår i en konsertserie som kan köpas redan nu. Klicka på knappen för mer information.

Tema: Speglingar och Reflektioner

  • Kirill Gerstein vid flygel.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    25–26 september
    130 - 475 kr

    Adès, Gerstein & Sibelius

    Den brittiske dirigenten och kompositören Thomas Adès gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med pianisten Kirill Gerstein i musik av Adès, Berlioz och Sibelius.
    Läs mer
  • Barbara Hannigan dirigerar.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    19-20 november
    130 - 475 kr

    Porgy & Bess enligt Hannigan

    Polarprisvinnaren Barbara Hannigan återvänder till Berwaldhallen och Radiosymfonikerna med George Gershwins Porgy & Bess – symfonisk bild.
    Läs mer
  • Ett collage med svartvita foton på Nicholas Collon och Camilla Tilling.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    6 -7 november
    130 - 475 kr

    Ravel, Salonen & Lutosławski

    Den andra delen av Esa-Pekka Salonens Artist in Residence med den brittiska dirigenten Nicolas Collon och den svenska sopranen Camilla Tilling i musik av Debussy, Ravel, Salonen och Lutosławski.
    Läs mer
  • Collage med Esa-Pekka Salonen och Janine Jansen på en mörkröd bakgrund.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    5–6 december
    170 - 560 kr

    Salonen, Jansen & Ligetis Requiem

    Del tre i Esa-Pekka Salonens residens med Radiosymfonikerna, Radiokören, Eric Ericsons Kammarkör, Janine Jansen, Malena Ernman och Jennifer France i musik av Prokofjev, Ligeti och Salonen.
    Läs mer
  • Collage av två bilder där Antonion Pappano (till vänster) leende sitter lutad mot en stolsrygg. Till höger står Janine Jansen med ett rött sammetsdraperi i bakgrunden. Hon håller i sin violin.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    22–23 januari
    170 - 560 kr

    Janine Jansen i Brahms violinkonsert

    Världsviolinisten Janine Jansen gör under säsongen flera gästspel i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Tillsammans med den legendariska dirigenten Sir Antonio Pappano, som...
    Läs mer
  • Bild på en porträttbyst i marmor av en kvinna med slöja framför ansiktet. Bakgrunden är mörkt röd och man kan ana noter.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    6–7 februari
    130 - 475 kr

    Mozarts Requiem

    Förste gästdirigent Maxim Emelyanychev leder Radiosymfonikerna och Radiokören i Wolfgang Amadeus Mozarts mäktiga och ikoniska dödsmässa Requiem, som kompositören själv inte hann...
    Läs mer
  • Yuja Wang, pianist, står och tittar mot en staty.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    12–13 mars
    350 - 750 kr

    Salonen & Wang x 2

    I den fjärde delen av Esa-Pekka Salonens residens gästas dirigenten och kompositören av världspianisten Yuja Wang för att tillsammans framför inte mindre...
    Läs mer
  • Andrés Orozco-Estrada dirigerar.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    1–2 april
    100 - 420 kr

    Sjostakovitjs nionde symfoni

    Andrés-Orozco Estrada besöker Sveriges Radios Symfoniorkester och deras egen solocellist Aleksei Kiselov i musik av Respighi, Tjajkovskij och till sist Sjostakovitjs nionde symfoni.
    Läs mer
  • Ett svartvitt foto på Maxim Emelyanychev.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    24–25 april
    130 - 475 kr

    Emelyanychev tolkar Salonen & Schumann

    Den femte delen av Esa-Pekka Salonens residens intar Radiosymfonikernas förste gästdirigent Maxim Emelyanychev dirigentpulten och leder orkestern inledningsvis i Salonens symfoniska dikt...
    Läs mer
  • En ängel i trä med utslagna vingar mot en mörkt rör och svar bakgrund där man även kan ana noter.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    8–9 maj
    130 - 475 kr

    Faurés Requiem

    Gabriel Faurés älskade Requiem, som till skillnad från andra dödsmässor är känd för sin lugna och fridfulla framtoning, med Radiosymfonikerna och Radiokören...
    Läs mer
  • Nicolas Altstaedt.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    4–5 juni
    130 - 475 kr

    Mälkki & Altstaedt tolkar Salonen

    Den sjätte och sista delen i Esa-Pekka Salonens Artist in Residence avslutar även säsongen 2025/2026 i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Den finska...
    Läs mer