Janine Jansen i Brahms violinkonsert

Världsviolinisten Janine Jansen gör under säsongen flera gästspel i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Tillsammans med den legendariska dirigenten Sir Antonio Pappano, som för första gången gästar Berwaldhallen, och Radiosymfonikerna framför hon Johannes Brahms tekniskt utmanande och musikaliskt virtuosa Violinkonsert i D-dur, skriven för den mytomspunna violinisten Joseph Joachim. Efter paus leder Pappano orkestern i Richard Strauss tidiga symfoniska dikt Auf Italien som i fyra satser skildrar Italiens landskap, historia och folkliv.

22–23 januari
Biljetter släpps 2025-04-25
Berwaldhallen
1 timme 45 minuter inklusive paus

TIPS! Konserten ingår i en konsertserie som kan köpas redan nu. Klicka på knappen för mer information.

Collage av två bilder där Antonion Pappano (till vänster) leende sitter lutad mot en stolsrygg. Till höger står Janine Jansen med ett rött sammetsdraperi i bakgrunden. Hon håller i sin violin.

Uttrycksfull och tekniskt svår

Johannes Brahms violinkonsert i D-dur är ett av de största verken i violinrepertoaren. Den beundras för sitt uttrycksfulla djup och sin rika orkestrering, samtidigt som den, med sina brutna ackord, snabba skalpassager och rytmiska variation, ställer stora tekniska krav på solisten.
Brahms påbörjade arbetet med konserten 1878 under en sommarvistelse i Pörtschach am Wörthersee. Den skrevs för hans nära vän, den ungerske violinisten Joseph Joachim, som även gav Brahms tekniska råd om solostämmans utformning. Det arbete de utförde sinsemellan blev avgörande för styckets slutliga form. Verket fick sin premiär 1879, och uruppfördes av Joachim.

Den ungerske violinisten Joseph Joachim hjälpte Brahms i hans komponerade och uruppförde violinkonserten 1879.


Konserten följer den traditionella strukturen i tre satser, och den expansiva första satsen inleds med en majestätisk orkesterinledning, innan solisten kommer in med lyriska melodier i högt läge. Satsen kombinerar Brahms typiska varma uttryck med virtuosa passager, som kräver exceptionell skicklighet och musikalitet av solisten. Andra satsen är ett sublimt, sångliknande mellanspel, där ett gripande oboesolo introducerar huvudtemat innan fiolen tar över stafettpinnen. Den fridfulla skönheten står i kontrast till de mer energiska yttre satserna. Den sista satsen är marinerad med ungerska folkrytmer, och har en dansliknande energi. Här visar Brahms upp sin livslånga kärlek för det ungerska, tillsammans med kopplingen till Joachims arv. Musiken är livlig och full av rytmisk drivkraft, och avslutar konserten i en triumferande anda.

Strauss Grand Tour

I oktober 1885 besökte Brahms och Joachim den tyska staden Meiningen, där Richard Strauss arbetade som dirigentassistent, för ett framförande av violinkonserten. Brahms rådde då Strauss att göra en studieresa – eller ett slags Grand Tour – till Italien, för att få inspiration. Under två månader 1886 besökte Strauss Florens, Rom, Bologna, Neapel, Capri och Pompeji, där han insöp kultur, natur och folkliv. Strauss var lycklig under resan, och blev inspirerad av alla intryck och upplevelser. Det hela utmynnade i en, som han själv kallade det, symfonisk fantasi: Aus Italien (Från Italien). Resan markerade även ett viktigt steg i Strauss utveckling som kompositör. Från att ha haft 1800-talsmusikens klassiska strömningar med Mendelssohn och Brahms som förebild, blev Liszt och Wagner de nya husgudarna. Symfonier och kvartetter ersattes av symfoniska dikter (pittoreska musikskildringar med tematiskt berättande), av vilka den första var just Aus Italien. Strauss fortsatte sedan med ytterligare sju verk i samma genre under de närmaste tolv åren.

Den här konserten är en del av säsongstematiken Speglingar & Reflektioner. Tryck på knappen nedan för att läsa mer om tematiken, de konserter som ingår och konsertserien med samma namn.  
Speglingar och Reflektioner

Italien i fyra satser

Verket består av fyra satser som var och en representerar olika intryck av Italien:
Auf der Campagna (På landsbygden) är en svepande pastoral, som frammanar den vackra och solbelysta romerska landsbygden. Med en frodig orkestrering och flödande melodier skapar Strauss en känsla av öppenhet och lugn.
En mer dramatisk och intensiv rörelse infinner sig i den andra satsen, In Roms Ruinen (I Roms ruiner). Melankoliskt återspeglar den storheten och historien hos Roms antika ruiner. Strauss målar med kraftfulla penseldrag för bleckblåsarna, och kompletterar med lyriska kontraster i orkestern.


Den tredje satsen, Am Strande von Sorrent (På stranden vid Sorrento) är en lugn, drömsk och lyrisk sats. Med skimrande stråkar och en mild, vågliknande rörelse i orkestern fångar Strauss stämningsfullt skönheten i den italienska kustlinjen.
I den sista satsen, Neapolitanisches Volksleben (Neapolitanskt folkliv) släpper Strauss lös all sin virtuositet. Det är en livlig och energisk final, baserad på vad Strauss felaktigt trodde var en traditionell napolitansk folksång (egentligen den populära låten Funiculì, Funiculà av Luigi Denza). Även om Aus Italien inte är lika ofta framförd som Strauss senare tondikter är den ett vackert exempel på hans framväxande stil, med sin rika orkestrering och förmågan att måla levande musiklandskap. Verket kom också att bana väg för hans senare mästerverk inom genren, exempelvis Don Juan och Also sprach Zarathustra.

Text: Andreas Konvicka

Kanske var det den här vyn av Forum Romanum som inspirerade Richard Strauss? Foto på Forum Romanum under slutet av 1800-talet av Sommer Giorgio och Edmund Behels.

Biljettköp

Janine Jansen i Brahms violinkonsert

22–23 januari

PlatsBerwaldhallen
Längd1 timme 45 minuter inklusive paus
Biljettpris170 - 560 kr
  • 22 januari 2026 ● torsdag 19:00

    Biljetter släpps 2025-04-25

    TIPS! Konserten ingår i en konsertserie som kan köpas redan nu. Klicka på knappen för mer information.

  • 23 januari 2026 ● fredag 19:00

    Biljetter släpps 2025-04-25

    TIPS! Konserten ingår i en konsertserie som kan köpas redan nu. Klicka på knappen för mer information.

Tema: Speglingar och Reflektioner

  • Kirill Gerstein vid flygel.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    25–26 september
    130 - 475 kr

    Adès, Gerstein & Sibelius

    Den brittiske dirigenten och kompositören Thomas Adès gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med pianisten Kirill Gerstein i musik av Adès, Berlioz och Sibelius.
    Läs mer
  • Barbara Hannigan dirigerar.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    19-20 november
    130 - 475 kr

    Porgy & Bess enligt Hannigan

    Polarprisvinnaren Barbara Hannigan återvänder till Berwaldhallen och Radiosymfonikerna med George Gershwins Porgy & Bess – symfonisk bild.
    Läs mer
  • Ett collage med svartvita foton på Nicholas Collon och Camilla Tilling.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    6 -7 november
    130 - 475 kr

    Ravel, Salonen & Lutosławski

    Den andra delen av Esa-Pekka Salonens Artist in Residence med den brittiska dirigenten Nicolas Collon och den svenska sopranen Camilla Tilling i musik av Debussy, Ravel, Salonen och Lutosławski.
    Läs mer
  • Collage med Esa-Pekka Salonen och Janine Jansen på en mörkröd bakgrund.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    5–6 december
    170 - 560 kr

    Salonen, Jansen & Ligetis Requiem

    Del tre i Esa-Pekka Salonens residens med Radiosymfonikerna, Radiokören, Eric Ericsons Kammarkör, Janine Jansen, Malena Ernman och Jennifer France i musik av Prokofjev, Ligeti och Salonen.
    Läs mer
  • Bild på en porträttbyst i marmor av en kvinna med slöja framför ansiktet. Bakgrunden är mörkt röd och man kan ana noter.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    6–7 februari
    130 - 475 kr

    Mozarts Requiem

    Förste gästdirigent Maxim Emelyanychev leder Radiosymfonikerna och Radiokören i Wolfgang Amadeus Mozarts mäktiga och ikoniska dödsmässa Requiem, som kompositören själv inte hann...
    Läs mer
  • Yuja Wang, pianist, står och tittar mot en staty.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    12–13 mars
    350 - 750 kr

    Salonen & Wang x 2

    I den fjärde delen av Esa-Pekka Salonens residens gästas dirigenten och kompositören av världspianisten Yuja Wang för att tillsammans framför inte mindre...
    Läs mer
  • Andrés Orozco-Estrada dirigerar.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    1–2 april
    100 - 420 kr

    Sjostakovitjs nionde symfoni

    Andrés-Orozco Estrada besöker Sveriges Radios Symfoniorkester och deras egen solocellist Aleksei Kiselov i musik av Respighi, Tjajkovskij och till sist Sjostakovitjs nionde symfoni.
    Läs mer
  • Ett svartvitt foto på Maxim Emelyanychev.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    24–25 april
    130 - 475 kr

    Emelyanychev tolkar Salonen & Schumann

    Den femte delen av Esa-Pekka Salonens residens intar Radiosymfonikernas förste gästdirigent Maxim Emelyanychev dirigentpulten och leder orkestern inledningsvis i Salonens symfoniska dikt...
    Läs mer
  • En ängel i trä med utslagna vingar mot en mörkt rör och svar bakgrund där man även kan ana noter.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    8–9 maj
    130 - 475 kr

    Faurés Requiem

    Gabriel Faurés älskade Requiem, som till skillnad från andra dödsmässor är känd för sin lugna och fridfulla framtoning, med Radiosymfonikerna och Radiokören...
    Läs mer
  • Nicolas Altstaedt.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    4–5 juni
    130 - 475 kr

    Mälkki & Altstaedt tolkar Salonen

    Den sjätte och sista delen i Esa-Pekka Salonens Artist in Residence avslutar även säsongen 2025/2026 i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Den finska...
    Läs mer
  • Eun Sun Kim sitter ner med en dirigentpinne i höger hand.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    20–21 februari
    130 - 475 kr

    Mozart, Korngold & von Paradis

    Sydkoreanska dirigenten Eun Sun Kim debuterar med Radiosymfonikerna tillsammans med polske piansten Piotr Anderszewski i Woflgang Amadeus Mozarts Pianokonsert nr 24 c-moll.
    Läs mer