Salonen, Jansen & Ligetis Requiem

Del tre i Esa-Pekka Salonens residens där hedersdirigenten själv leder den 100-årsjubilerande Radiokören samt Eric Ericsons Kammarkör och solisterna Malena Ernman och Jennifer France i György Ligetis Requiem, skriven för kören 1965 och känd från Stanley Kubricks 2001: Ett rymdäventyr. Dessutom gästar Janine Jansen Radiosymfonikerna i Sergej Prokofjevs lyriska och virtuosa violinkonsert nr 1 i D-dur. Konserten inleds med Sverigepremiären av Salonens Tiu (finska för ett tjog) som skrevs till 20-årsjubileet av Frank Gehrys Walt Disney Concert Hall i Los Angeles. Salonen själv beskriver verket som ”palindromer, fanfarer och moln för orkester”.

5–6 december
Biljetter släpps 2025-04-25
Berwaldhallen
1 timme 30 minuter inklusive paus

TIPS! Konserten ingår i en konsertserie som kan köpas redan nu. Klicka på knappen för mer information.

Collage med Esa-Pekka Salonen och Janine Jansen på en mörkröd bakgrund.

Musikaliska palindrom

Tiu är titeln på ett orkesterstycke Esa-Pekka Salonen skrev till 20-års jubileet av Frank Gehrys Walt Disney Concert Hall i Los Angeles, hem för LA Philharmonic för vilka Salonen är hedersdririgent. Det här är festmusik med en alldeles egen karaktär, och här finns faktiskt tematiken spegling inbyggd i själva formen. En palindrom är ett ord eller en mening som blir samma oavsett om man läser det framlänges eller baklänges. Kan också musik innehålla palindrom? Ja, absolut! I Tiu finns flera exempel på det. Lyssnar man noga hör man till exempel avsnitt som går från snabbt till långsamt och tillbaka till snabbt på ett mycket fiffigt sätt. Salonen har förklarat att han ofta funderat över kopplingen mellan musik och arkitektur, både likheter och olikheter. I musik är man i ett tidsflöde och kan inte gå tillbaka till rummet man befann sig i nyss. Men med en palindrom kan man efterlikna det – man gör ju en baklängesrörelse, fast i musikalisk form. Det mest slående – i ordets dubbla bemärkelse – med Salonens Tiu är nog hur det inleds: Med chockverkan! Tjugo mycket distinkta och liksom envisa ackord, förstärkta av ett rätt massivt uppbåd ur orkesterns slagverkssektion som på varje taktslag dundrar på för allt vad tygen håller. Det är de där tjugo mäktiga slagen som gett stycket dess namn. Tiu är det finska ordet för tjog, alltså det gamla räkneordet för tjugo.

Som när du öppnar ett fönster för första gången på våren,
och liv och rörelse kommer in i huset
– Sviatoslav Richter

En konsert fylld av liv

Om vi med Salonens Tiu får en lätt omtumlande upplevelse, och om vi dessutom tar med i beräkningen att temperaturen kommer höjas ytterligare efter paus när Ligetis Requiem står på programmet, så kan det kanske kännas skönt att veta att vi dessförinnan får ägna oss åt ett verk som beskrivits ”som när du öppnar ett fönster för första gången på våren, och liv och rörelse kommer in i huset” (citatet kommer från pianisten Sviatoslav Richter). Janine Jansen är solist i Prokofjevs violinkonsert nr 1. Den komponerades klart sommaren 1917, revolutionsåret, men uruppfördes inte förrän 1923 i Paris – krig och politik kom emellan. Mottagandet blev faktiskt ganska svalt, vilket har förklarats med att parispubliken lärt känna Prokofjev som den borne provokatören och förväntade sig något betydligt mer dissonant än denna nästan romantiska fiolkonsert. Men i längden har den vunnit många hjärtan, kanske just på grund av att den har en så skön mix av Prokofjevs omisskännliga ironi och det där flödande solskenet.

Skrämmande svårt stycke

György Ligetis Requiem måste väl vara ett av de mest skrämmande stycken musik som skrivits. Där finns hela spektrumet. Från det krypande obehaget i det svagt vibrerande mullret från körens mörkaste mansröster och orkesterns lägst klingande instrument, till det maximalt expressiva när de båda sångsolisterna – Jennifer France sopran och Malena Ernman mezzosopran – för full volym, i sina högsta register och knivskarpt dissonant gestaltar en hjärtskärande ångest. Det är ett rekviem och per definition en dödsmässa, men det betyder inte att verket har ett religiöst eller teologiskt syfte (som det har hos Mozart eller Brahms). Snarare finns här en närmast tvångsmässig besatthet vid döden i sig. Skräcken inför de yttersta tingen är i fokus, detta till den grad att det ibland slår över i rena groteskerier, till exempel i tredje satsen, Dies irae (Vredens dag) med sina hisnande växlingar – högt och lågt, starkt och svagt, vackert och fult. Någon har hävdat att ur dessa aspekter finns det ett släktskap mellan Ligetis rekviem och Ingmar Bergmans Det sjunde inseglet.

Mitten delen av den flamländska målaren Hans Memlings altartavla Den yttersta domen (1467–1471). Verket i sin helhet inspirerade György Ligeti till tredje satsen av sitt Requiem; Dies irae (Vredens dag).

György Ligeti hade gjort sig känd under 1950-talet som en av de mest kompromisslösa avantgardetonsättarna, känd för sina klustereffekter och andra ljudexperiment. När han fick en verkbeställning från Sveriges Radio och valde att skriva ett rekviem, detta traditionstyngda koncept, sågs det som överraskande. När musiken sedan presenterades blev många också provocerade. Under repetitionsarbetet inför uruppförandet den 12 mars 1965 var det så mycket klagomål från Radiokörens sångare att kormästaren skrev ett brev till György Ligeti och bad honom genast komma till Stockholm: Körmedlemmarna ”var skräckslagna”!

Rymdresor och renässans

Det hindrade inte att denna musik bara några år senare skulle bli känd över hela världen och i kretsar långt utanför den nutida-musikscenen. Till sin science fiction film 2001 – Ett rymdäventyr valde nämligen Stanley Kubrick att använda musik ur rekviets andra sats, Kyrie (Herre förbarma dig) som soundtrack. Nu kom alltså den här musiken att betyda rymdresor, aliens, framtid! Att Ligeti själv faktiskt hade haft ögonen åt rakt motsatt håll när han skrev sitt rekviem – han hämtade nämligen inspiration bakåt i tiden, så långt bakåt som 1200-talet och renässansen – det får väl ses som en musikhistorisk ironi.

Text: Christina Hedlund

Biljettköp

Salonen, Jansen & Ligetis Requiem

5–6 december

PlatsBerwaldhallen
Längd1 timme 30 minuter inklusive paus
Biljettpris170 - 560 kr
  • 5 december 2025 ● fredag 19:00

    Biljetter släpps 2025-04-25

    TIPS! Konserten ingår i en konsertserie som kan köpas redan nu. Klicka på knappen för mer information.

  • 6 december 2025 ● lördag 15:00

    Biljetter släpps 2025-04-25

    TIPS! Konserten ingår i en konsertserie som kan köpas redan nu. Klicka på knappen för mer information.

Tema: Speglingar och Reflektioner

  • Kirill Gerstein vid flygel.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    25–26 september
    130 - 475 kr

    Adès, Gerstein & Sibelius

    Den brittiske dirigenten och kompositören Thomas Adès gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med pianisten Kirill Gerstein i musik av Adès, Berlioz och Sibelius.
    Läs mer
  • Barbara Hannigan dirigerar.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    19-20 november
    130 - 475 kr

    Porgy & Bess enligt Hannigan

    Polarprisvinnaren Barbara Hannigan återvänder till Berwaldhallen och Radiosymfonikerna med George Gershwins Porgy & Bess – symfonisk bild.
    Läs mer
  • Ett collage med svartvita foton på Nicholas Collon och Camilla Tilling.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    6 -7 november
    130 - 475 kr

    Ravel, Salonen & Lutosławski

    Den andra delen av Esa-Pekka Salonens Artist in Residence med den brittiska dirigenten Nicolas Collon och den svenska sopranen Camilla Tilling i musik av Debussy, Ravel, Salonen och Lutosławski.
    Läs mer
  • Collage av två bilder där Antonion Pappano (till vänster) leende sitter lutad mot en stolsrygg. Till höger står Janine Jansen med ett rött sammetsdraperi i bakgrunden. Hon håller i sin violin.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    22–23 januari
    170 - 560 kr

    Janine Jansen i Brahms violinkonsert

    Världsviolinisten Janine Jansen gör under säsongen flera gästspel i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Tillsammans med den legendariska dirigenten Sir Antonio Pappano, som...
    Läs mer
  • Bild på en porträttbyst i marmor av en kvinna med slöja framför ansiktet. Bakgrunden är mörkt röd och man kan ana noter.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    6–7 februari
    130 - 475 kr

    Mozarts Requiem

    Förste gästdirigent Maxim Emelyanychev leder Radiosymfonikerna och Radiokören i Wolfgang Amadeus Mozarts mäktiga och ikoniska dödsmässa Requiem, som kompositören själv inte hann...
    Läs mer
  • Yuja Wang, pianist, står och tittar mot en staty.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    12–13 mars
    350 - 750 kr

    Salonen & Wang x 2

    I den fjärde delen av Esa-Pekka Salonens residens gästas dirigenten och kompositören av världspianisten Yuja Wang för att tillsammans framför inte mindre...
    Läs mer
  • Andrés Orozco-Estrada dirigerar.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    1–2 april
    100 - 420 kr

    Sjostakovitjs nionde symfoni

    Andrés-Orozco Estrada besöker Sveriges Radios Symfoniorkester och deras egen solocellist Aleksei Kiselov i musik av Respighi, Tjajkovskij och till sist Sjostakovitjs nionde symfoni.
    Läs mer
  • Ett svartvitt foto på Maxim Emelyanychev.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    24–25 april
    130 - 475 kr

    Emelyanychev tolkar Salonen & Schumann

    Den femte delen av Esa-Pekka Salonens residens intar Radiosymfonikernas förste gästdirigent Maxim Emelyanychev dirigentpulten och leder orkestern inledningsvis i Salonens symfoniska dikt...
    Läs mer
  • En ängel i trä med utslagna vingar mot en mörkt rör och svar bakgrund där man även kan ana noter.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    8–9 maj
    130 - 475 kr

    Faurés Requiem

    Gabriel Faurés älskade Requiem, som till skillnad från andra dödsmässor är känd för sin lugna och fridfulla framtoning, med Radiosymfonikerna och Radiokören...
    Läs mer
  • Nicolas Altstaedt.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    4–5 juni
    130 - 475 kr

    Mälkki & Altstaedt tolkar Salonen

    Den sjätte och sista delen i Esa-Pekka Salonens Artist in Residence avslutar även säsongen 2025/2026 i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Den finska...
    Läs mer
  • Eun Sun Kim sitter ner med en dirigentpinne i höger hand.
    Biljetter släpps 2025-04-25
    20–21 februari
    130 - 475 kr

    Mozart, Korngold & von Paradis

    Sydkoreanska dirigenten Eun Sun Kim debuterar med Radiosymfonikerna tillsammans med polske piansten Piotr Anderszewski i Woflgang Amadeus Mozarts Pianokonsert nr 24 c-moll.
    Läs mer