Koopman & Hallenberg

Den nederländske organisten, cembalisten och dirigenten Ton Koopman är något av en legend i den klassiska musikvärlden, inte minst för sina banbrytande tolkningar av barockrepertoaren. Här leder han Sveriges Radios Symfoniorkester i Bachs medryckande första Brandenburgkonsert och Mendelssohns stämningsfulla femte symfoni. Dessutom den hyllade operasångerskan Ann Hallenberg i musik av den italienske 1700-talstonsättaren Giovanni Battista Ferrandini.

Säsong 2021/2022
Datum har passerat
Berwaldhallen
1 timme 40 minuter inkl. paus

Konserten sänds på Berwaldhallen Play samt i Sveriges Radio P2 fredagen den 1 april kl 19:00

Ann Hallenberg är en av våra internationellt mest hyllade operasångerskor. Hon framträder regelbundet på världens stora operascener och förra året utnämndes hon av kungen till hovsångerska. Här får vi tillfälle att njuta av hennes röst i musik av den italienske 1700-talstonsättaren tonsättaren Giovanni Battista Ferrandini. Hans kantat Il pianto di Maria är ett verk som länge tillskrevs Händel. Ferrandini föddes i Venedig men tillbringade en stor del av sitt yrkesliv vid hovet i München som hovkapelloboist och tonsättare. I mitten av 1700-talet återvände han till Italien och bosatte sig i Padua, där han träffade den unge Mozart och dennes far.

Bachs Brandenburgkonserter räknas till barockens absolut främsta verk. De sex konserterna tillägnade Bach markgreven vid hovet i Brandenburg. Men något svar från greven kom aldrig och inte förrän i mitten av 1800-talet dök noterna till den här musiken upp igen i ett arkiv i Kungliga biblioteket i Berlin. Varje enskild Brandenburgkonsert kräver en unik uppsättning instrument och Bach tog chansen att bjuda på överraskande och snillrika instrumentkombinationer i varje konsert. I den första konserten, den mest ”symfoniska” av de sex, använder sig Bach bland annat av oboer och horn vid sidan om stråkarna. Brandenburgkonserterna sägs ibland vara den perfekta ”humörhöjar-musiken” och efter att ha lyssnat på hornens lekfulla och glada jaktmotiv i första satsen är det svårt att säga emot.

År 1829, ett par decennier före noterna till Brandenburgkonserterna hittades i Berlin, arrangerade en 20-årig Felix Mendelssohn ett uppförande av Bachs Matteuspassion i samma stad. Mendelssohns gärning skulle bli betydelsefull för det nyväckta intresset för Bachs musik och Mendelssohn inspirerades ofta själv i sitt komponerande av den äldre mästaren. Så är också fallet i den stämningsfulla femte symfonin, där Mendelssohn använder sig av kontrapunkt och av koralmelodier på ett sätt som påminner om Bach. Den femte symfonin var för övrigt den andra symfonin som Mendelssohn komponerade. Det faktum att den benämns den femte kommer sig av att verket publicerades sent, först flera decennier efter tonsättarens bortgång.

Text: Axel Lindhe

Kommande konserter

  • Fullsatt
    10, 11 & 12 april
    130 - 475 kr

    SCORE

    10 års-jubileum för spelmusikkonserten SCORE i Berwaldhallen med Orvar Säfström, Alexander Hanson och Sabina Zweiacker.
    Läs mer
  • 17 - 18 april
    330 - 575 kr

    Bach Johannespassionen – Kvinnorna runt Korset

    Cantemus framför Bachs Johannespassion med kör, solister, orkester och dansare. Nio kvinnor, dansare från dansklass på Balettakademien, medverkar i koreografi och ljussättning. Temat är att lyfta fram och gestalta kvinnorna runt Jesus kors.
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    25 & 26 april
    170 - 560 kr

    Mahlers etta med Blomstedt

    Hedersdirigent Herbert Blomstedt gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester med Mahlers första symfoni och Berwalds Symfoni nr 4.
    Läs mer & biljetter
  • En blyertsillustration av Robert Schumann mot en ljusrosa bakgrund. Bilden kantas till höger och vänster av körsbärsblom och en citronfjäril.
    30 april
    130 - 475 kr

    Schumanns vårsymfoni

    Naturen står i centrum när Magnus Fryklund leder Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester i ett romantiskt vårdoftande program genomsyrat av poesins omvälvande kraft.
    Läs mer & biljetter