Radiokören möter Krista Audere
Krista Audere, som 2021 vann dirigenttävlingen Eric Ericson Award, är tillbaka i Berwaldhallen med ett program bestående av körmusik i skiftande vokala nyanser. Renässansens Orlando di Lasso möter minimalistiska samtidsklanger samt femtiotalsverken Canto LXXXI av Ingvar Lidholm och Fem Ariel-sånger av Frank Martin.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

I oktober 2021 vann den lettiska dirigenten Krista Audera Eric Ericson Award med motiveringen: ”Med enastående energi och dynamisk poetisk kvalitet åstadkom Krista Audere ett magiskt framförande. Med rik fantasi och stort mod inspirerade och engagerade hon sångarna”. I priset ingick konserter med tio europeiska radiokörer, och en prissumma på 100 000 kronor.
32-åriga Krista Audere är utbildad i Riga, Stuttgart och Amsterdam. Numera bor hon i Amsterdam och är regelbundet engagerad som repetitör och dirigent hos Cappella Amsterdam, Nederlands Kamerkoor och Netherlands Radio Choir. Hon har även sjungit i bland annat Latvijas Radio Koris och Cappella Amsterdam. Till den här konserten har hon valt repertoar med en mångfald av olika musikaliska språk, vilket ger kören möjlighet att glänsa i så många olika vokala nyanser som möjligt. Texterna gestaltar djupt mänskliga erfarenheter av stolthet och ånger, inte sällan med moraliserande och uppfordrande uppmaningar om att försöka bli en bättre människa: Vakta min tunga! Se upp med din fåfänga! Musikaliskt rör sig programmet från den svävande stämväven i italienske renässansmästaren Orlando di Lassos sista verk om Petrus ånger efter att ha förnekat Jesus, över mer minimalistisk, amerikansk nutid för att landa i två av femtiotalets moderna klassiker.
Den prisbelönte amerikanske tonsättaren David Lang utgår från Klagovisorna i Bibeln i sitt stycke solitary. Det minimalistiskt monotona upprepandet av alla de själsliga plågor som kan drabba oss människor ger en mäktig känslomässig upplevelse. Även den amerikanska tonsättaren Julia Wolfes musik har en minimalistisk karaktär, uppblandat med inspiration från rockmusik. Precis som Lang, har också Wolfe hämtat sin text ur Bibeln, och tonsatt en vers i Psaltaren i Guard my tounge.
Ingvar Lidholms drabbande Canto LXXXI från 1956, är en dramatisk tolkning av Ezra Pounds skakande dikt om fåfängans förgänglighet. Pound blev stämplad som landsförrädare och hamnade i fångläger i Italien, där han blev utsatt för tortyr som ledde till psykisk kollaps. Canto är en av de dikter som föddes ur de erfarenheterna. Konserter avrundas med schweizaren Frank Martins musikaliska tolkning av luftanden Ariel ur Shakespeares Stormen från 1951. Med humor och sprakande klangrikedom fångar Martin både det flyktiga och det magiska i luftandens väsen, som till sist blir befriad och löses upp i
intet – ”innan du vet ordet av är jag borta” … Efter en vandring genom smärta, ånger och själsliga plågor är det övergripande budskapet för konserten ändå: hopp, kärlek och förlåtelse.
Text: Katarina Lindblad
Eric Ericson Award återkommer 2024. Läs mer om tävlingen här.