arrow

POETIC (R) EVOLUTION

Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen och Unga Klara presenterar stolt Poetic (R) Evolution, en högaktuell föreställning där spoken word och klassisk musik flätas samman i ett oväntat program. Vad händer när unga poeter som lever och verkar i dag möter musikhistoriens stora kompositörer?

Konserten finns att uppleva på  Berwaldhallen Play

Samarbetet mellan spoken word-artisten/regissören Nachla Libre och dirigenten/kompositören Jonas Nydesjö började i en gemensam vilja att nå unga människor med känslostarka uttryck.

– Det händer så mycket i både kroppen och själen under tonårstiden och vi behöver jobba mer med att stärka unga människor kring vad de känner och hur de mår, kring psykisk ohälsa och trauman. Vi ville skapa en föreställning som lockar till vidare samtal om dessa frågor, berättar Nachla Libre.

De möttes också i en nyfikenhet kring vad som förenar snarare än skiljer klassisk musik, spoken word, hiphop och RnB.

– Vi vill visa vilken bredd av verk en symfoniorkester kan ta sig an. I berättelsen ingår klassiker av tonsättare som har varit döda i 200 år men också musik av levande kompositörer. Med hjälp av uttryck som den unga publiken har en relation till vill vi ge dem nycklar in i musik de inte känner till, så i Poetic (R) Evolution blir det både Brahms, Bach, John Cage, Tjajkovskij, Stravinsky och Mahler, förklarar Jonas Nydesjö.

I föreställningen varvas musik, lyrik och spoken word. Även i texturvalet har Nachla Libre sökt brett.

–  Jag har letat bland dikter av poeter från olika eror och utgått helt från vad jag går igång på och vad som passar ihop. Det är mycket kärlekspoesi, bland annat av poeten Claudia Rankine men också av Shakespeare. Först tyckte jag att han kändes klyschig, men hans texter är verkligen på riktigt, så jag tog ändå med en av sonetterna.

Med de medverkande artisterna tror Nachla Libre och Jonas Nydesjö på en föreställning som uttrycker både glädje och smärta.

– Rapparen Robin Nazari betraktar jag som ett konstnärligt geni. Hans syster Sara Nazari är både stark och självklar på scen. I Mona Masror, det nya RnB-stjärnskottet på svensk musikhimmel, förenas det djupa och det gracila. De är tre unga starka stjärnor på väg upp och det ska bli väldigt spännande att ha med tre personer som framför saker på så helt olika sätt, säger Nachla Libre.

Förutom artisterna medverkar Unga Klaras skådespelare med sin förmåga att fånga publiken med både text, gestik och kropp. Nachla Libre är mån om att skapa en föreställning där det ges utrymme för riktning och regi.  Både hon och Jonas Nydesjö tror att Poetic (R) Evolution kommer att bli en föreställning som bjuder på oanade möten och insikter.

– Vi har hittat otroligt roliga krockar i musik som ska bli väldig roliga att göra. Bland annat märkte vi att det fanns beröringspunkter mellan en låt av Robin Nazari och Tjajkovskijs sjätte symfoni. Den upptäckten öppnade upp för idén att fortsätta leta likheter mellan musik från olika tider. Vi tar med publiken på en resa till förståelse för att känslor och upplevelser är desamma genom århundranden – de uttrycks bara på lite olika sätt.

Anna Hedelius


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot 2021/2022

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

Jonas Nydesjö har studerat komposition och arrangering vid musikhögskolan i Malmö, samt dirigering för Neil Tomson. Hans områden sträcker sig över musikal, genreöverskridande konserter, dansföreställningar, skivinspelningar och barn- och ungdomsföreställningar. Han har bland annat dirigerat uppsättningar på Folkoperan, Malmö Opera, Göteborgsoperan och Wermland Opera, samt konserter med de flesta orkestrarna i Sverige.

Tillsammans med Ola Salo skrev Jonas rockoperan Kult till Sveriges Radio. Genom åren har han samarbetat med artister som Annika Norlin, Ola Salo, Bob Hund, Håkan Hellström, Mikael Wiehe, Nina Persson, Linnea Henriksson, Lisa Miskovsky, Jakob Hellman, Moto Boy, Tingsek, Rigmor Gustafsson, Refused, Good Harvest och många andra.

&

Julia Kretz-Larsson är sedan 2015 alternerande första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester. Hon är även medlem i kammarmusikensemblen Spectrum Concerts Berlin, som utöver en egen konsertserie i Berlinfilharmonin har uppträtt i bland annat Carnegie Hall i New York City och Concertgebouw i Amsterdam. Hon har tidigare varit medlem i både Lucerne Festival Orchestra och som stämledare i Mahler Chamber Orchestra.

Vid sidan om orkestertjänstgöringen är Kretz-Larsson även en aktiv kammarmusiker. Hon har spelat med bland andra Janine Jansen, Isabelle Faust, Cecilia Zilliacus och Torleif Thedéen och uppträtt på välrenommerade festivaler i Salzburg, Utrecht och Schleswig-Holstein, Schubertiade i Voralberg och Vinterfest i Mora. Hon har spelat in kammarmusik för bland andra BIS, dB och Harmonia Mundi och skivan Amanda Maier vol. 3 från 2018 belönades med en Grammis. Med Julius Stern Pianotrio har hon vunnit priser vid internationella tävlingar i Florens, Berlin och Trieste.

Julia Kretz-Larsson undervisar på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon är född i Berlin, har studerat för professor Marianne Boettcher, för professor Thomas Brandis på Konstuniversitetet i Berlin, samt för Josef Suk i Prag.

&

Ett röstfenomen som berör på djupet, ett framtidshopp som redan är här. Mona Masrour har tidigare gästat låtar av Yasin, Jelassi och AMR men det var först 2019 som debutsingeln ”Med tiden” släpptes. Debuten och efterföljande ”Påminner mig/Får aldrig nog”, sedan ”EASY” och ”EXCLUSIVE” visade att vi har en ny, klart lysande stjärna på den svenska musikscenen.

Nu är Mona Masrour mer aktuell än någonsin. Debutalbumet ”Scener”, producerat av Nisj och med inhopp av 1.Cuz, Guleed, L1NA och Mazzo, höjdes till skyarna av kritiker. Hon har utnämnts av DN till ett stjärnskott att hålla koll på 2021 och TT förutspådde att Mona går en ljus framtid till mötes. Och hon är redan på god väg. Under 2021 års Grammisgala var hon flerfaldigt nominerad och prisades som Årets Nykomling.

&

Sara Nazari är en av Sveriges största spoken word-poeter och har uppträtt både i tv och på stora scener inför livepublik. Sara slog igenom tillsammans med spoken word kollektivet Revolution Poetry när hon var 14 år gammal. Hon har turnerat med föreställningen Ortens Verklighet och uppträtt på bland annat Unga Klara och i Dramatenbaren samt varit jurymedlem i tävlingen Ortens bästa poet.

&

Robin Nazari är skådespelare, skivartist, låtskrivare och poet. Han har en bakgrund inom scenkonst, och gjorde sin skådespelardebut 2021, i Netflix-serien Snabba Cash, och han har även medverkat i Netflixdramat Clark, om Clark Olofsson. Med sin debutskiva, Dyrare att vara fattig, vill Nazari uppmärksamma frågor om psykisk hälsa bland unga män och som en del av albumet spelade han tillsammans med regissören Maceo Frost in en prisbelönt video till låten Jag Har Fattat, som lyfter fram komplexiteten i frågor om manlig sårbarhet och självuttryck. Videon har fått stor uppmärksamhet i både Skandinavien och Storbritannien, och har fungerat som en plattform för att lyfta fram frågor kring samtal om sorg och förträngda känslor.

Nazari är också en av de medverkande i Netflix kommande fotbollsdrama The Beautiful Game. Filmen, med den brittiske legenden Bill Nighy i huvudrollen, följer ett team av engelska hemlösa fotbollsspelare som reser från London till Rom för att tävla i en årlig, global fotbollsturnering, The Homeless World Cup.

Musiken

Ungefärliga tider

MUSIKEN

  • TOBIAS BROSTRÖM, Kaléidoscope, ur sats 1
  • MONA MASROUR & NILS SVENNEM LUNDBERG ur Med Tiden
  • ROBIN NAZARI Marie Antoinette
  • PJOTR TJAJKOVSKIJ, Symfoni nr 6 ”Pathétique”, ur sats 4
  • ANNA CLYNE ur This Midnight Hour
  • DMITRIJ SJOSTAKOVITJ Symfoni nr 10, sats 2
  • JOHANNES BRAHMS Symfoni nr 1, ur sats 1
  • MONA MASROUR, NILS SVENNEM LUNDBERG, JACOB COLCOMBE & ELIES AMINE GUENNOUN 2 steg (arr: Jonas Nydesjö)
  • DUKE ELLINGTON Solitude (arr: Morton Gould)
  • MONA MASROUR, NILS SVENNEM LUNDBERG & SARA NAZARI ur Fånga mig en gång till/Tills jag inte kunde mer (arr: Jonas Nydesjö)
  • DANIEL NELSON Force of a rainbow
  • IGOR STRAVINSKIJ Eldfågeln, ur finalen

POESIN

  • SONIA BLUMETTI ur boken I exilen drömmer tiden
  • KHALIL GIBRAN Om att ge ur boken Profeten i översättning av Hans-Jacob Nilsson
  • ROBIN NAZARI Relationer
  • ROBIN NAZARI & OSCAR CALLE BROBERG Dö i Sverige
  • SARA NAZARI Sjung för mig, Tills jag inte kunde mer & Livet.
  • CLAUDIA RANKINE ur boken Medborgare i översättning av Marie Silkeberg och Jenny Tunedal
  • WILLIAM SHAKESPEARE Sonett 39 i tolkning av Martin Tegen ur boken Sonetter och versberättelser
  • ANNA GRETA WIDE En ond morgon denna ur Sedan allting kan hända

Grafisk form: Parasto Backman