Mahlers Uppståndelsesymfoni

När våren och naturen återuppstår efter vintern fylls Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen av Gustav Mahlers andra symfoni (eller Uppståndelsesymfonin som den ofta kallas) som genom fem satser tar med lyssnaren på en resa genom mörker och ljus, livet och döden, kärlek och sorg. Daniel Harding, i sin nästsista konsert som chefsdirigent, leder Radiosymfonikerna, den spanska kören Orféo Català , svenska sopranen Johanna Wallroth och den amerikanska alten Avery Amereau i Mahlers omvälvande verk.

4 & 5 april
Fåtal platser kvar
Berwaldhallen
1 timme 30 minuter utan paus
170 - 560 kr

Uppståndelse i fem satser

Våren 1888 påbörjade Mahler arbetet med det som skulle bli till första satsen i den andra symfonin. Sensommaren samma år låg satsen klar. Mahler kallade stycket Todtenfeier (Begravningsrit) och förklarade att musiken representerade begravningen av hjälten i hans första symfoni.

Ytterligare fem år hann förflyta innan han 1893 på nytt tog upp arbetet med andra symfonin. Samma sommar var han sysselsatt med tonsättningen av några visor från sångsamlingen Des Knaben Wunderhorn. Han tonsatte sången Den helige Antonius predikan för fiskarna för sång och piano och skrev en version för orkester, som kom att bilda grunden till tredje satsens scherzo. Även den fjärde satsen, Urlicht, tillkom, med text från en annan visa i Wunderhornsamlingen. Han skrev också andra satsens andante.

Men finalsatsen beredde Mahler problem. Han hade länge funderat på att ha med en kör i finalen, men var rädd för att det skulle uppfattas som en billig imitation av Beethovens nionde symfoni. Enligt Mahler själv kom den förlösande inspirationen till honom på ett oväntat sätt: På våren 1894 bevistade han en minnesgudstjänst för dirigenten Hans von Bülow, när en barnkör på orgelläktaren stämde upp i Friedrich Gottlieb Klopstocks uppståndelsekoral. ”Det var som om jag träffats av blixten …”, skrev han senare i ett brev, ”…allt stod plötsligt helt klart för mig.” Till finalsatsen tonsatte Mahler två strofer från Klopstock, och lade dessutom själv till egna verser.

Alten Avery Amereau
Avery Amereau Foto: Carina Giacomelli

Förra säsongen debuterade Amereau som Amanda i Le Grand Macabre på Bayerische Staatsoper och som Carmen med Jacksonville Symphony Orchestra. Hon turnerade också med Collegium 1704 och återvände till English National Opera som Serena Joy i The Handmaid’s Tale.

Ambivalent till programmusik

Den andra symfonin komponerades i en tid då symfonins form diskuterades intensivt. Inte minst tvistade man om programmusikens vara eller icke-vara. Skulle en symfoni innehålla absolut musik, eller behövde den symbolisera något utommusikaliskt? Själv hade Mahler ett minst sagt ambivalent förhållande till programmusiken. Inte sällan författade han program till sina verk, bara för att sedan dra tillbaka dem, något som också var fallet med den andra symfonin. Anledningen till Mahlers kluvenhet var inte minst rädslan för att uttalade program skulle skapa förutfattade meningar hos publiken. I stället, menade han, borde åhörarna vara fria att bilda sig en egen uppfattning om musiken.

Med Mahlers egna ord

Trots Mahlers vankelmod inför programmen kan det vara intressant att ta del av hans tankar om sin symfoni. Nedanstående program är en förkortad version av en programförklaring som Mahler författade till ett uppförande i Dresden 1901:

”I den första satsen står vi vid en älskad människas kista. Vad är det här livet – och den här döden? Finns det ett liv efter detta? Är allt bara en förvirrad dröm, eller har livet och döden en mening? Om vi ska leva vidare behöver vi få svar på den frågan.

Andantet beskriver ett lyckligt ögonblick i den älskade avlidnes liv, och en vemodig erinran om hans ungdom och förlorade oskuld. Den tredje satsen är fylld av meningslöshet och förtvivlan, där tillvaron ter sig som en mardröm, vilket får honom att skrika rakt ut i sin förtvivlan. Den fjärde satsen representerar tidpunkten då barnatrons rörande stämma ljuder i hans öra. I finalen, slutligen, står människan inför domedagen. Domedagsbasunen hörs, apokalypsens trumpeter kallar varje kropp och själ. I tystnaden förnimmer vi sången från en näktergal. som ett sista eko av jordiskt liv. Ömsint ljuder då tonerna från en kör av helgon och himmelska härskaror: ”Återuppstå, ja återuppstå skall du!”. Då nås vi av Guds nåd. Det finns inget straff och ingen belöning! En allsmäktig känsla av kärlek uppfyller oss med välsignad insikt och närvaro!”

Text: Axel Lindhe

Kan du inte få nog av Mahler?

  • Blomstedt dirigerar Mahlers etta

    Titan är tillägget på Gustav Mahlers första symfoni och Sinfonie naïve är namnet på Franz Berwalds fjärde symfoni. Det stora, kraftfulla och det lilla, naiva samsas således i denna konsert där hedersdirigent Herbert Blomstedt återvänder till pulten i Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester.

    Läs mer om konserten

Biljettköp

Mahlers Uppståndelsesymfoni

4 & 5 april

PlatsBerwaldhallen
Längd1 timme 30 minuter utan paus
Biljettpris170 - 560 kr
  • 4 april 2025 ● fredag 19:00

    Fåtal platser kvar
    Köp biljetter
  • 5 april 2025 ● lördag 15:00

    Fullsatt

Kommande konserter

  • Leonidas Kavakos med sin violin
    27 & 28 mars, 19.00
    170 - 560 kr

    Leonidas Kavakos i Sjostakovitjs andra violinkonsert

    Världsviolinisten Leonidas Kavakos återvänder till Sveriges Radios Symfoniorkester. Dirigent Andrés Orozco-Estrada leder även Sveriges Radios Symfoniorkester i tre verk av Richard Strauss.
    Läs mer & biljetter
  • 29 mars
    100 - 550 kr

    Anita & Gunnar

    En musikteater om Anita Lindblom och Gunnar Wiklund, deras låtskatter och livsöden.
    Läs mer & biljetter
  • 29 mars
    80 - 275 kr

    Ett målande sekel med Radiokören

    Marc Korovitch leder Radiokören i musik inspirerad av några av historiens främsta konstnärer och deras verk.
    Läs mer & biljetter
  • 6 april
    120 - 180 kr

    Sing-along för stora och små

    Stäm upp i kända och omtyckta barnvisor tillsammans med barn från Sollentuna Musikklasser och allsångsledare Johan Pejler.
    Läs mer & biljetter