Nordiska veckor: A Drama in the Air
Stjärnskottet Tabita Berglund leder Sveriges Radios Symfoniorkester i Britta Byströms Jules Verne-inspirerade A Drama in the Air och ett utdrag ur Geirr Tveitts Hundrad Hardingtonar, där norsk folkmusik fått symfonisk dräkt. Dessutom gör norska cellisten Amalie Stalheim efterlängtat återbesök i Berwaldhallen, denna gång med Bo Lindes sällan spelade cellokonsert.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Stanna kvar onsdag 27 september och lyssna på bonuskonserten efter det ordinarie programmet med verk av fyra nordiska kompositörer, bland annat uruppförandet av Madeleine Isakssons Vindande för oboekvartett!
Konserten sänds i Sveriges Radio P2 fredagen den 13 oktober kl 19:00.
I Jules Vernes novell ”Ett drama i luften” från 1851 skall berättaren ge sig av på en luftballongsfärd när plötsligt en främling hoppar ombord. Målet för den okände främlingen är att få ballongen att stiga så högt som möjligt, oavsett passagerarna lever eller dör, och en dramatisk flygtur följer. Svenska kompositören Britta Byström inspirerades av novellen till sitt orkesterverk, där hon försökt fånga dramatiken i sin musik. Kanske, menar Byström, kan man likna dirigentens uppdrag vid en ballongförares? Dirigenten leder ju orkestern genom dramatiska rörelser i luften.
Bo Linde blev bara 37 år gammal, men under sitt korta liv hann den svenske kompositören skriva en mängd musik. Cellokonserten, komponerad åren 1964–65, hör tillsammans med violinkonserten från 1957 till Lindes mer betydande verk. Linde skrev den i nära konversation med cellisten Guido Vecchi, som han också tillägnade det färdiga verket.
Samarbetet med Vecchi ledde till en solostämma som ligger väl till för instrumentet, men de timslånga telefonsamtalen mellan Stockholm och Malmö grävde stora hål i familjen Lindes ekonomi. Vecchi genomförde uruppförandet av cellokonserten i Sandvikens Folkets hus i mars 1965 tillsammans med Gävle Symfoniorkester under ledning av Eduard Fischer.
Den norske tonsättaren och pianisten Geirr Tveitt studerade i slutet av 1920-talet komposition och piano i Leipzig. Efter examen vistades han i Paris och Wien, där han sökte upp och studerade för kompositörer som Arthur Honegger och Heitor Villa-Lobos. Tillbaka i Norge vid mitten av 1930-talet blev Tveitt en central del i det norska kulturlivet och var väldigt engagerad i att lyfta fram den norska folkmusiken. Tveitt samlade in över 1000 folksånger från den norska regionen Hardanger, varav ett femtiotal arrangerades för piano (op. 150).
Hundrad hardingtonar är ett av Tveitts mest kända verk och är även det baserad på folksånger från Hardanger, som han mellan 1954 och 1963 arrangerade för orkester. Redan från början var planen att verket skulle bestå av ett antal sviter, varav han hann skriva fem, med 75 sånger allt som allt. Den tredje sviten finns dock inte kvar, då den brann upp tillsammans med Tveitts hem 1970. I den här konserten spelas utdrag ur tre av de kvarstående sviterna.
Text: Bodil Hasselgren
Solistbyte
Cellisten Amalie Stalheim ersätter Jakob Koranyi i Bo Lindes cellokonsert.
Lär dig mer, lyssna på Sveriges Radio P2
BONUSKONSERT ONS 27 SEP: 4 X OBOE
Stanna kvar och njut av denna extrakonsert, ungefär 30 minuter lång, som börjar en kort stund efter det ordinarie programmet. Oboen står i centrum i dessa fyra verk, bland annat uruppförandet av Madeleine Isakssons Vindande.
Medverkande:
Emmanuel Laville, oboe
Geneviève Martineau, violin
Tony Bauer, viola
Astrid Lindell, cello
Program:
SVEN-DAVID SANDSTRÖM: Oboekvartett, 6 min
DANIEL BÖRTZ: Kithairon, 7 min
MADELEINE ISAKSSON: Vindande – uruppförande, 7 min
CARL NIELSEN: Fantasistykker op. 2 (arr. Hans Abrahamsen), 6 min