Nordiska veckor: A Drama in the Air
Stjärnskottet Tabita Berglund leder Sveriges Radios Symfoniorkester i Britta Byströms Jules Verne-inspirerade A Drama in the Air och ett utdrag ur Geirr Tveitts Hundrad Hardingtonar, där norsk folkmusik fått symfonisk dräkt. Dessutom gör norska cellisten Amalie Stalheim efterlängtat återbesök i Berwaldhallen, denna gång med Bo Lindes sällan spelade cellokonsert.
Stanna kvar onsdag 27 september och lyssna på bonuskonserten efter det ordinarie programmet med verk av fyra nordiska kompositörer, bland annat uruppförandet av Madeleine Isakssons Vindande för oboekvartett!
Konserten sänds i Sveriges Radio P2 fredagen den 13 oktober kl 19:00.
I Jules Vernes novell ”Ett drama i luften” från 1851 skall berättaren ge sig av på en luftballongsfärd när plötsligt en främling hoppar ombord. Målet för den okände främlingen är att få ballongen att stiga så högt som möjligt, oavsett passagerarna lever eller dör, och en dramatisk flygtur följer. Svenska kompositören Britta Byström inspirerades av novellen till sitt orkesterverk, där hon försökt fånga dramatiken i sin musik. Kanske, menar Byström, kan man likna dirigentens uppdrag vid en ballongförares? Dirigenten leder ju orkestern genom dramatiska rörelser i luften.
Bo Linde blev bara 37 år gammal, men under sitt korta liv hann den svenske kompositören skriva en mängd musik. Cellokonserten, komponerad åren 1964–65, hör tillsammans med violinkonserten från 1957 till Lindes mer betydande verk. Linde skrev den i nära konversation med cellisten Guido Vecchi, som han också tillägnade det färdiga verket.
Samarbetet med Vecchi ledde till en solostämma som ligger väl till för instrumentet, men de timslånga telefonsamtalen mellan Stockholm och Malmö grävde stora hål i familjen Lindes ekonomi. Vecchi genomförde uruppförandet av cellokonserten i Sandvikens Folkets hus i mars 1965 tillsammans med Gävle Symfoniorkester under ledning av Eduard Fischer.
Den norske tonsättaren och pianisten Geirr Tveitt studerade i slutet av 1920-talet komposition och piano i Leipzig. Efter examen vistades han i Paris och Wien, där han sökte upp och studerade för kompositörer som Arthur Honegger och Heitor Villa-Lobos. Tillbaka i Norge vid mitten av 1930-talet blev Tveitt en central del i det norska kulturlivet och var väldigt engagerad i att lyfta fram den norska folkmusiken. Tveitt samlade in över 1000 folksånger från den norska regionen Hardanger, varav ett femtiotal arrangerades för piano (op. 150).
Hundrad hardingtonar är ett av Tveitts mest kända verk och är även det baserad på folksånger från Hardanger, som han mellan 1954 och 1963 arrangerade för orkester. Redan från början var planen att verket skulle bestå av ett antal sviter, varav han hann skriva fem, med 75 sånger allt som allt. Den tredje sviten finns dock inte kvar, då den brann upp tillsammans med Tveitts hem 1970. I den här konserten spelas utdrag ur tre av de kvarstående sviterna.
Text: Bodil Hasselgren
Solistbyte
Cellisten Amalie Stalheim ersätter Jakob Koranyi i Bo Lindes cellokonsert.
Medverkande
Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.
Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.
Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.
Tabita Berglund är förste gästdirigent för Kristiansands symfoniorkester, en tjänst hon erbjöds kort efter sin debut med orkestern 2020. Till höjdpunkterna från hennes konserter med orkestern hör Mahlers första symfoni och Tjajkovskijs Pathétique-symfoni och samarbeten med bland andra Tanja Tetzlaff, Truls Mørk, Edgar Moreau, Stephen Hough and Randall Goosby.
Andra höjdpunkter från säsongen 2022/23 var en rad internationella debuter: i London med Philharmonia-orkestern, i USA med Detroits symfoniorkester, i Tyskland med Wuppertals symfoniorkester och i Frankrike med Nationalorkestern i Lille. Ytterligare konsertdebuter var med BBC Skotska symfoniorkester, Malmö Symfoniorkester, Nationalorkestern i Toulouse och RTVE Spanska Radions symfoniorkester.
Tabita Berglund tog masterexamen i dirigering vid Norges Musikhögskola i Oslo där hon studerat för Ole Kristian Ruud. Hon har tidigare en masterexamen i cellospel efter studier för Truls Mørk, och har uppträtt som solist med Oslo-filharmonien och Bergens filharmoniker och med Trondheimsolistene innan hon valde att fokusera på dirigering. 2018 deltog hon i Talent Norge-tävlingen i dirigering och samma år fick hon Neeme Järvi-priset av Gstaad Conducting Academy.
Flerfaldigt prisbelönade cellisten Amalie Stalheim har redan etablerat sig som en av Nordens främsta samtida musiker. Vid sidan av den klassiska cellorepertoaren har hon ett starkt engagemang för att beställa och framföra nyskriven konstmusik och har samarbetat med flera av dagens främsta tonsättare: Missy Mazzoli, Anders Hillborg, Britta Byström, Therese Ulvo, Jo David Meyer, Jostein Stalheim, med flera. Bara de senaste åren har hon uruppfört åtta solokonserter och dessutom spelat in flera av dem på skiva.
Hon gör regelbundna gästspel som solist hos de främsta nordiska orkestrarna, såsom Oslo-filharmonien, Kungliga Filharmonikerna, Sveriges Radios Symfoniorkester, Islands symfoniorkester, Uleåborgs symfoniorkester och Bergens filharmoniker. Bland höjdpunkterna under säsongen 2023/24 kan nämnas konserter med symfoniorkestrarna på Island, i Ankara, i Malmö och Helsingborg, samt med Trondheimsolistene.
Amalie Stalheim var Klassiska artisten i P2 2018–2020 efter att hon vann Solistpriset 2018. 2021 vann hon även Norska solistpriset. Hon spelar på en F. Ruggieri 1687 generöst utlånad till henne av Anders Sveaas Almennyttige Fond.
Musiken
När jag fick en förfrågan om att skriva ett verk till Malko-tävlingen för unga dirigenter 2021 gick mina tankar till Jules Vernes novell Ett drama i luften: en berättelse om en dramatisk ballongfärd. När berättaren påbörjar uppstigningen med sin ballong hoppar en främling in i korgen. Den objudne passageraren har bara ett mål: att lyfta så högt upp som möjligt med ballongen, om det så kostar både hans och pilotens liv…
Jag har försökt att fånga den här livsfarliga uppstigningen i musiken med omväxlande lugnare avsnitt där berättaren tillfälligt övertalar inkräktaren att sjunka mot marken igen, bara för att kort därefter övermannas igen. ”Du provocerar mig,” ryter främlingen, ”och du skall inte längre bli varse huruvida du stiger eller sjunker!”
Finns det kanhända likheter mellan att flyga en luftballong och att leda en orkester? På sätt och vis kan en tävling för dirigenter betraktas som ett slags ”drama i luften” eftersom dirigenterna styr musiken genom rörelser i luften!
Så, hur slutar det? Jules Verne avslutar sin historia med dessa lugnande ord: ”Må denna förskräckliga historia, om än lärorik för läsaren, inte avskräcka luftens upptäcktsresande.”
Text: Britta Byström
(Översatt från engelska av David Saulesco.)
Bo Linde stod på tvärs mot de radikala strömningar som genomsyrade det samtida svenska musiklivet under framför allt 1950- och 60-talen. Själv komponerade han tonalt och melodiskt orienterad musik och inte minst i den omfattande musikkritik han skrev för Gefle Dagblad förfäktade han vikten av att musik ska kommunicera med sina lyssnare.
Cellokonserten är inget undantag. Den bygger på ett melodiskt motiv som presenteras redan i cellons smygande inledning i det lägsta registret, varifrån en energisk klättring tar vid. Solistens uppåtrörelser tas så småningom upp av det övriga stråket innan blås och full orkester ansluter. Inledningsmotivet återkommer och varieras sedan genom konsertens samtliga tre satser.
Med kontrapunkt, imitationer och motrörelser bygger Linde ett expressivt och romantiskt verk, i vilket soloinstrumentets innerliga linjer står i centrum med en sublim glöd som tydligt illustrerar tonsättarens kärlek till cellon: ”Det är mitt första större verk för instrumentet och incitamentet rätt gammalt och beroende av hopplös förälskelse i detta ädla och sköna instrument” skrev Linde i sin egen programkommentar.
Första satsen är övervägande rytmisk och kraftfull, men överträffas i virtuositet och energi av mellansatsen där ett kort motiv utvecklas och varieras, medan orkestern står för en ihärdigt stormande motrytm. Här märks tydligt att Linde har hämtat musikestetiska ideal hos tonsättare som Benjamin Britten, Béla Bartók och Sergej Prokofjev. Detta medan den meditativa inledningen till den avslutande Lento-satsen – den som Linde själv misstänkte kunde förefalla banal – närmast för tankarna till den sentida kollegan Arvo Pärt.
Cellokonserten tillägnades Guido Vecchi, förstecellist i Göteborgs Symfoniker. Under komponerandet gick telefonerna varma mellan Göteborg och Gävle för att diskutera utförandetekniska detaljer i solostämman. I mars 1965 intog Vecchi soliststolen vid uruppförandet med Gävle Symfoniorkester under ledning av Eduard Fischer i Sandvikens Folkets hus. Endast en handfull personer satt i publiken.
Text: Anna Hedelius
Då den norske tonsättaren Geirr Tveitt var i 35-årsåldern och färdig med sina musikstudier i Leipzig och Paris flyttade han tillbaka till hembyn Kvam vid Hardangerfjorden. Här började han på allvar fördjupa sig i de berättelser och melodier han hade hört sjungas eller spelas på djurhorn och flöjter under uppväxtåren.
Via lokalbefolkningen lärde han känna de svansprydda och sjungande huldrorna, den fiolspelande Fossegrim – Näcken – och diverse underjordiska väsen. På sina vandringar i Hardangers undersköna berg tecknade han ner de melodier han fått höra och började också skriva egna. Denna mix av kompletta folksånger, melodifragment samt Tveitts egna kompositioner blev så småningom utgångspunkten för Hundrad hardingtonar.
Exakt hur många ”tonar” Tveitt verkligen fullbordade är oklart. Vissa stycken fanns möjligen bara i hans huvud, andra gick bokstavligen upp i rök i den olycksbådande brand som raserade såväl Tveitts hem som hans liv år 1970. De fyra kvarvarande sviterna är korta men mycket eleganta orkestersatser med friska melodier och stämningsfyllda harmonier, tonmålande så det förslår. I ”hardingtonar” – ett uttryck han för övrigt själv uppfann – hör vi både hästars hovar, sommarbrisens viskande och öl som jäser.
Bara i den första sviten finns en rad olika små berättelser: Velkomne med aera är en högtidlig hälsing till grannarna som anländer till höstfesten. Melodin till Flyteljod lärde han sig av grannflickan Anna Skeie, vars röst klingade ”anmärkningsvärt likt en flöjt”. Stavkyrkjestev är minnet av hembyns nerrivna stavkyrka, och visst hörs klockorna klinga milt i orkestersatsen. I Uppskoka skall det nybryggda ölet invigas, och i Langeleiklåt åkallas i stället ljudet av den norska cittran. Högst personlig för tonsättaren är Stølstone, en visa familjen alltid sjöng då de reste upp till sin lantliga sommargård – lyssna speciellt efter gevärsskottet som avlossas för att väcka eko bland bergen. Även Hastverksbrudlaup är en illustrativ tontavla: här möter vi en jordbrukares ilska över sonen som har gjort sin flicka med barn lagom till höstskörden.
De korta satserna i Hundrad hardingtonar må behandla vardagliga ting och vara opretentiösa till sin karaktär, men som helhet bildar sviten en egensinnig väv i vilken nordisk myt och naturens mystik omsätts till nyskapande musik.
Text: Anna Hedelius
Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 10 min
Lär dig mer, lyssna på Sveriges Radio P2
BONUSKONSERT ONS 27 SEP: 4 X OBOE
Stanna kvar och njut av denna extrakonsert, ungefär 30 minuter lång, som börjar en kort stund efter det ordinarie programmet. Oboen står i centrum i dessa fyra verk, bland annat uruppförandet av Madeleine Isakssons Vindande.
Medverkande:
Emmanuel Laville, oboe
Geneviève Martineau, violin
Tony Bauer, viola
Astrid Lindell, cello
Program:
SVEN-DAVID SANDSTRÖM: Oboekvartett, 6 min
DANIEL BÖRTZ: Kithairon, 7 min
MADELEINE ISAKSSON: Vindande – uruppförande, 7 min
CARL NIELSEN: Fantasistykker op. 2 (arr. Hans Abrahamsen), 6 min
Biljetter
Fler konserter
Nordiska veckor: Broman & Börtz
Malin Broman spelar dubbelt i Daniel Börtz nyskrivna Dubbelkonsert för en och Johanna Wallroth och Jeremy Carpenter är solister i Carl Nielsens tredje symfoni, allt under ledning av dirigenten Alan Gilbert.
Nyanser av längtan
Kammarmusik av romantikens tidiga mästare och längtansfulla sånger med Klassiska artisten i P2, Johanna Wallroth.
Nordiska veckor: Norman, Grieg & Sibelius
Ett historiskt uruppförande av Ludvig Normans pianokonsert, färdigställd av Peter Friis Johansson, som framför den med Sveriges Radios Symfoniorkester och den tyske dirigenten Christian Reif.