Bruckners symfoni nr 7
Av Anton Bruckners nio symfonier är den sjunde symfonin hans allra mest spelade. Verket blev en stor succé vid uruppförandet i Leipzig 1884 och innebar tonsättarens definitiva genombrott som symfoniker. Det storslagna Adagiot tillägnade tonsättaren sin idol Richard Wagner, en “odödlig, älskad mästare”. Leopold Hager leder Sveriges Radios Symfoniorkester.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Konserten sänds i Sveriges Radios P2 fredagen den 15 april kl 19:00.
Vi hör ofta talas om underbarn som i unga år visar prov på en enastående förmåga, som Mozart eller Mendelssohn. Även Bruckners begåvning upptäcktes tidigt. Redan tio år gammal vikarierade han som organist. Som tonsättare var han däremot en ”late bloomer” och han var under många år främst känd som orgelvirtuos med turnéer till såväl London som Paris.
Först som fyrtioåring skrev han vad han själv ansåg vara ett betydande verk, Mässan i d-moll. Fyra år senare, 1868, gick flytten till Wien, där han erhöll en tjänst vid konservatoriet. Men karriären som tonsättare gick trögt. Bruckners tre första numrerade symfonier mottogs inte med entusiasm av den kräsna Wienpubliken och det skulle dröja till premiären av den fjärde symfonin 1881 innan han fick ett visst erkännande som tonsättare.
Bruckner skulle få vänta ytterligare några år innan genombrottet var ett faktum. Men då, vid uruppförandet av den sjunde symfonin i Leipzig 1884, med den legendariske dirigenten Arthur Nikisch på pulten, kom slutligen den framgång som Bruckner så länge eftersträvat. Den då 62-årige tonsättaren blev inropad på scenen efter varje sats och efteråt ville applåderna aldrig ta slut. Inom några år spelades symfonin inför entusiastiska åhörare runt om i Europa och i USA.
Den sjunde symfonin är fortfarande, med viss konkurrens från den fjärde, Bruckners populäraste symfoni. Verket är oerhört rikt på vackra melodier och är alltigenom ljust och lyriskt. Även om det naturligtvis ges gott om plats för de hos Bruckner så karakteristiska långa och ståtliga linjerna, finns det också avsnitt som känns närmast kammarmusikaliska. Speciellt berömt har det väldiga adagiot blivit, där Bruckner använder sig av wagnertubor, vilket var första gången dessa instrument användes i en symfoni. I februari 1883 fick han besked om att idolen Wagner gått bort och han avslutade då adagiosatsen med en coda som en hyllning till sin ”odödliga, älskade mästare”.
Den österrikiske dirigenten Leopold Hager har bland annat varit chefdirigent för Mozarteumorkestern i Salzburg, för radio och tv-orkestern i Luxemburg och för Volksoper i Wien. Som gästdirigent har han framträtt med orkestrar som Wienfilharmonikerna, Gewandhausorkestern i Leipzig och Concertgebouworkestern i Amsterdam. Han har också gästdirigerat vid de ledande operahusen i Europa och vid Metropolitan i New York.
Text: Axel Lindhe
Lär dig mer – Lyssna på P2:s program Mästerverken om Bruckners 7:a. Med programledarna Johan Korssell och Clara Törnvall.
Lär dig mer om Anton Bruckner via SVT Play