arrow

40 ÅR AV MUSIK: DISCO ’79

Mästerarrangören och dirigenten Hans Ek är inte främmande för dansmusik. Han har med orkesterns kraft tolkat banbrytarna Kraftwerk, injicerat Stravinsky i Swedish House Mafia och nu är det discomusikens tur. Berwaldhallens 40-årsjubileum inleds med glitter och paljetter, platåskor och glam när hits som Disco Inferno, I Will Survive och September med Radiosymfonikerna och Lina Hedlund, Mariette och Andreas Lundstedt.

Tillbaka till discons paljettbeströdda och pulserande gyllene tidsålder! Konserten Disco ’79 som inleder Berwaldhallens 40-årsjubileum tar oss till diskotekens och dansglädjens 1970-tal. Saturday Night Fever, Disco Inferno, September… Vi kan vänta oss ett pärlband av låtar framförda av färgsprakande artister, ett kompband rustat till tänderna för att leverera discokänslan och självklart ger Sveriges Radios Symfoniorkester den rätta orkesterskjutsen – stråkriffen i I Will Survive lär bli snyggare än någonsin: Nu tar discomusiken steget från dansgolvet in i konsertsalen.

Det är Hans Ek, dirigenten och arrangören känd inte minst för djärva och nyskapande mixar av musik från vitt skilda genrer som tillsammans med Berwaldhallen ligger bakom Disco ’79. För honom står discomusiken för ren och skär musik- och dansglädje: ”Den har en sån positiv energi. Det finns inga baktankar. Den är vad den är och inget mer.” Det intressanta med dansmusiken, menar han också, är att den är ett alternativ till pop- och rockvärldens personkult. ”Det här fokuset på självutlämnande texter och på artistens person, en genikult som också finns i den klassiska musiken, det gäller inte alls på samma sätt inom discon.”

Typiskt nog kan vi nämna eller till och med sjunga med i massor av kända discolåtar, men vilka var artisterna bakom? Med vissa strålande undantag som till exempel Donna Summer och Bee Gees brukar artisterna vara ganska anonyma. Discovärldens verkliga stjärnor är i stället de som dansar, vilket ju skildrades på ett oförglömligt sätt i den ikoniska filmen med John Travolta, Saturday Night Fever. Ur det perspektivet är discomusiken i all sin glittrighet ett frimodigt, rentav uppkäftigt ifrågasättande av den rådande ordningen. Hans Ek kallar till och med discon anti-hierarkisk: ”Alla är solister på dansgolvet, det är det som är det viktiga. Det är nåt väldigt fint i det.”

Discomusiken började växa fram i slutet av 1960-talet. Rötterna finns i den svarta soul- och funkmusiken, i den latinamerikanska musiken och dansen, även i hippiekulturen och, inte att förglömma, i New Yorks HBTQ-miljö och då särskilt den svarta gaykulturen. En tvättäkta kulturmix, med andra ord, redan från start och en musikstil som växte fram ur den oförfalskade glädjen i att få dansa.

Text: Christina Hedlund


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot 2019/2020

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

Genom att färdas fritt mellan musikhistorien och samtiden i sökandet efter det som förenar, väver arrangören, komponisten och dirigenten Hans Ek samman olika musikaliska uttryck med varandra. Han har samarbetat med musiker och artister som Zara Larsson, Laleh, Veronica Maggio, Ane Brun, Renée Fleming, Michael Nyman och med ensembler som Göteborgs Symfoniker, nederländska Metropole Orkest, Copenhagen Phil och Sveriges Radios Symfoniorkester. Hans fungerade som musikalisk ledare vid nypremiären av Kristina från Duvemåla 2013 och har även under tio år verkat som konstnärlig ledare vid utdelningen av Polarpriset.

Hans egna produktioner har spelats flitigt i Sverige och utomlands, däribland E.S.T. Symphony, Bowie in Berlin, Chelsea Hotel, Kosmische Musik, Made by Björk, Studio 54–Disco Inferno, Dance Music Symphony och Eno Remixed for Orchestra. Merparten av dessa är även kända för Berwaldhallens publik. Han har arrangerat och dirigerat musik till filmer som Oscarsbelönade Hämnden av Susanne Bier, Kon-Tiki, samt Låt den rätte komma in och Se upp för Jönssonligan, båda av Tomas Alfredson. Med hans egen ensemble, Modern Fantazias, har Ek arbetat med musik av Kraftwerk, Brian Eno, John Cage och Lana del Rey.

Eks pianokonsert Soundscapes 1974–78 uruppfördes i februari 2020 av Västerås Sinfonietta och den finländske pianisten Iiro Rantala. I mars 2022 hade Eurydike – en industribarockopera av Linus Fellbom och Hans Ek premiär på Wermland Opera. Året innefattade även samarbeten med Eva Dahlgren, Stewart Copeland, Rufus Wainwright och Gregory Porter. I februari 2023 uruppfördes Kenneth Kvarnströms föreställning 12 Songs+ på GöteborgsOperan med Ane Brun och operans danskompani och orkester.

&

Andreas Lundstedt började sin karriär på 1980-talet i gruppen Stage Four tillsammans med Peter Jöback, Lisa Nilsson och Lizette Pålsson. Han är känd bland annat som programledare och skådespelare men framför allt som artist, själv och inte minst från gruppen Alcazar som han bildade tillsammans med Tess Merkel och Annika Kjærgaard. Sommaren 2019 turnerade Andreas med föreställningen Disco Undressed tillsammans med gitarristen Andy Pfeiler och slagverkaren Magnus Almqvist med nyskapande, intima tolkningar av discorepertoaren. Alcazar firade 20-årsjubileum hösten 2018 med stor turné och avslutningskonsert på Cirkus i Stockholm. Såväl som soloartist som med gruppen Alcazar har Andreas haft stora internationella framgångar med åtskilliga radiohits och bejublade konsertframträdanden. Han har också gjort huvudroller i musikaler som Saturday Night Fever och Legally Blonde och varit sommarpratare i Sommar i P1 2010 samt programledare för olika tv-shower. 2018 gjorde han den egna tv-serien I Will Survive i SVT om discoeran på 70- och 80-talet – en succé som rörde en stor publik.

&

Lina Hedlund debuterade i Melodifestivalen 2002 tillsammans med systern Hanna med låten Big Time Party. Efter ett inhopp i gruppen Alcazar 2007 blev hon fast medlem i gruppen fram till deras splittring i januari 2019. Hon har gjort åtskilliga bejublade framträdanden med Alcazar och även tävlat flera gånger i Melodifestivalen. 2019 tävlade hon än en gång själv, med låten Victorious. Under 2019 har hon släppt flera singlar som soloartist. Lina är även en känd röstskådespelare från bland annat Star Wars: The Clone Wars, Alvin och gänget-filmerna, Kubo och de två strängarna och senast The Angry Birds Movie 2. Hon debuterade också 2011 som programledare för musiktävlingen Copycat Singers.

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim inkl. paus (20 min)