Publik i olika generationer sitter i konsertsalen och pratar med varandra före eller efter en konsert.

En besökares guide till den klassiska konserten

Vad Àr god ton i konsertsammanhang? Vad hÀnder före, under och efter konserten? Om en hostattack Àr pÄ vÀg, vad gör du dÄ? Vad Àr kontrapunkt? Och varför har dirigenten en taktpinne, egentligen? HÀr hittar du svaren pÄ frÄgorna som fÄ vÄgar stÀlla, men mÄnga undrar över. 

NĂ€r börjar det? 

NÀr du hör en ringsignal ute i foajén börjar det bli dags för publiken att gÄ in och sÀtta sig. Det ringer tre gÄnger, den sista gÄngen just nÀr konserten ska börja. 

Numera ringer det elektroniskt, men förr gjordes det för hand med en ringklocka, precis som det görs Àn i dag pÄ Drottningholms Slottsteater. Bakgrunden till ringningen Àr den kyrkliga sammanringningen som förekommit Ànda sedan 500-talet. Kyrkan var ocksÄ lÀnge den frÀmsta konsertlokalen. 

Vad Àr god ton i salongen?

Det kan vara bra att gÄ och sÀtta dig tidigt om du har platser lÄngt in i raden. Men skulle du behöva gÄ förbi nÄgra som redan sitter finns det olika uppfattning om vad som Àr artigt. I de nordiska lÀnderna brukar vi vÀnda ansiktet mot dem vi gÄr förbi, men utomlands anses det pÄtrÀngande och hÀlsningskrÀvande med den nÀra framsideskontakten. DÀr vÀnder de hellre ryggen till.

Hur klÀr sig musikerna?

Fracken, frÄn början en militÀr riddrÀkt under 1700-talet, blev till en borgerlig festkostym som pÄ 1830-talet ocksÄ antogs som den officiella drÀkten för musiker i konserthus. Dess svarta fÀrg symboliserade högtidlighet och elegans. I snart 200 Är har fracken varit arbetskostym för dirigenter och orkestrar, men ocksÄ för bland annat hovmÀstare och cirkusdirektörer. 

NĂ€r kvinnor kom in i orkestrarna blev svart klĂ€nning normen, dĂ„ galaklĂ€dsel ansĂ„gs för prĂ„lig. Solister dĂ€remot bĂ€r galaklĂ€der, men följer förstĂ„s dagens mode. Numera Ă€r mörk kostym vanligt vid dagkonserter, och fracken har fĂ„tt konkurrens av mer moderna plagg som polotröjor eller till och med vardagsklĂ€der vid vissa konserter. Musikerna, liksom publiken, förĂ€ndrar sina traditioner – men alltid med stil. 

Hur klÀr sig publiken?

Som oftast nÀr det gÀller klÀdsel nuförtiden sÄ gÄr trenden mot det mer avslappnade. GÄr du ofta pÄ konsert Àr du van att se ett brett utbud av mode, frÄn T-shirt och jeans till kostym och slips eller snygga klÀnningar. FestklÀder Àr nÀstan uteslutande reserverade för galakonserter.  

Om du Ă€r klassisk konsert-nybörjare och vill smĂ€lta in sĂ„ Ă€r "casual" det sĂ€kraste alternativet. AlltsĂ„ att klĂ€ dig bekvĂ€mt och mĂ„ngsidigt – varken för uppklĂ€tt eller för enkelt. Det Ă€r en stil som passar de flesta situationer. 

Största möjliga tyssssstnad.

Konsertbesökarens viktigaste uppgift Ă€r att lyssna intensivt. Prat, prasslande och mobilsignaler kan vara förödande för musikupplevelsen – inte minst i Berwaldhallen dĂ€r konserterna antingen sĂ€nds live eller spelas in. Med detta sagt Ă€r vi alla mĂ€nniskor, Ă€ven pĂ„ konsert. RĂ„kar du nysa eller hosta Ă€r du inte ensam: ”c’est la vie”.

Hur kan jag undvika en hostattack?

PĂ„ tillstĂ€llningar som konserter kan hostreflexen triggas av nervositet och spĂ€nning nĂ€r vi försöker hĂ„lla inne hostan. Intressant nog drabbas sĂ„ngare sĂ€llan av hosta under framtrĂ€danden, medan skĂ„despelare Ă€r mer utsatta – en skillnad som Ă€r svĂ„r att förklara. 

Inför en konsert kan hostdÀmpande preparat hjÀlpa till att hÄlla hostreflexen i schack, men om en hostattack Àr pÄ vÀg vid ett kÀnsligt ögonblick Àr nÄgra knep att: 

  • Andas djupt genom nĂ€san 

  • Suga pĂ„ en karamell (utan prasslande papper) 

  • Dricka lite vatten ur en flaska (den enda dryck du fĂ„r ha med dig i salongen) 

Är du sjuk sĂ„ ska du förstĂ„s stanna hemma, men rĂ„kar du hosta eller nysa under en konsert sĂ„ Ă€r det helt mĂ€nskligt och inget att oroa sig för. 

Taktpinnen, behövs den? 

Taktpinnen Àr det vanligaste hjÀlpmedlet för att tydligt markera tempo och nyanser, Àven om vissa dirigenter (till exempel Radiosymfonikernas gÀstdirigent 2025/2026, Maxim Emelyanychev) hellre dirigerar enbart med hÀnderna.  

Taktpinnens historia Àr lÄng, men det var först med 1800- och 1900-talens stora orkestrar som den blev standard vid instrumental dirigering. Tidigare dirigerade klaverspelaren med handen eller förste violinisten med strÄken, medan taktpinnen frÀmst anvÀndes av sÄngledare. 

Idag Ă€r taktpinnen vanligtvis 35–70 cm lĂ„ng, vit och tillverkad av trĂ€, plast eller aluminium. Men historiska varianter har varit allt frĂ„n hoprullade notrullar till tvĂ„ meter lĂ„nga stavar; Ă„r 1687 dog den franske dirigenten och kompositören Jean-Baptiste Lully av kallbrand efter att under en repetition ha trĂ€ffat sin fot med en sĂ„dan dirigentstav. 

NÀr ska jag applÄdera? 

Dirigenter och solister hÀlsas vÀlkomna med applÄd vid sin entré. Och vi kan ocksÄ vÀlkomna orkester och kör nÀr de kommer in pÄ podiet. Om inte nÄgot extraordinÀrt intrÀffar applÄderar vi sedan bara mellan olika hela verk, men inte inom verken, det vill sÀga mellan enskilda satser och sÄnger. Verken har en sammanhÄllen struktur som Àr tÀnkta att upplevas i sin helhet.

Konsertprogrammet ger hjĂ€lp och talar till exempel om hur mĂ„nga satser symfonin har. Är du osĂ€ker sĂ„ Ă€r ett enkelt knep att vĂ€nta tills resten av publiken klappar hĂ€nderna.

Hur sÀnds konserten och hur kÀnsliga Àr mikrofonerna?

 Att sÀnda en klassisk konsert live i radio handlar om att fÄnga musiken och kÀnslan i salen och dela den direkt med lyssnarna. Mikrofoner placeras strategiskt för att fÄnga bÄde instrumenten och salens akustik, medan vÄra duktiga ljudtekniker justerar balansen i realtid för att musiken ska lÄta sÄ bra som möjligt. En programledare guidar lyssnarna genom konserten, berÀttar om musiken och presenterar artisterna. Ljudet skickas via teknik som gör att det kan höras i radio eller pÄ nÀtet. 

NĂ€r du sitter i salen kan du spana efter sĂ€ndningsbĂ„set dĂ€r radioprogramledaren sitter vid sĂ€ndning, och mikrofonerna som finns bĂ„de pĂ„ scenen och hĂ€ngande i taket. De Ă€r vĂ€ldigt kĂ€nsliga för allt ljud i salen, inte bara det som sker pĂ„ scenen. VĂ€skor som öppnas och stĂ€ngs, hostningar, prassel med papper och sĂ„ vidare. Men Ă€r man drygt 1000 personer i en sal sĂ„ Ă€r det förstĂ„s naturligt att det inte Ă€r helt tyst. Det Ă€r ocksĂ„ en del av upplevelsen vi fĂ„r tillsammans. Det Ă€r naturligtvis för publiken som musikerna spelar och sjunger – bĂ„de den i Berwaldhallen och alla radiolyssnare. 

Hur Àr akustiken i Berwaldhallen?

Berwaldhallen Àr utformad för att optimera ljudet för klassisk och akustisk musik. NÀr andra genrer, som jazz eller pop spelas, kan draperier och mattor anvÀndas för att skapa en torrare och mer intim akustik. Den runda salsdesignen pÄverkar ljudbilden och skapar en nÀrhet mellan publik och artister, men ger mindre stöd för sÄngsolister jÀmfört med traditionella scener. 

Sedan Berwaldhallen byggdes har ett höj- och sĂ€nkbart scengolv installerats, vilket förbĂ€ttrar de djupa tonerna och ger dem mer ”kropp”. Med hjĂ€lp av ljudspridare och reflektorer förbĂ€ttras ocksĂ„ ljudkvaliteten för bĂ„de musiker och publik. De sköna stolarna Ă€r designade för att efterlikna publikens dĂ€mpning, men nĂ€r salen Ă€r tom pĂ„verkas Ă€ndĂ„ akustiken annorlunda Ă€n nĂ€r den Ă€r fullsatt. 

Hur mÄnga konserter kan jag höra i direktsÀndning?

Varje sÀsong sÀnds ett fyrtiotal konserter live i Sveriges Radio P2, medan andra konserter sÀnds i efterhand. Flera av konserterna sÀnds ocksÄ i internationella radiostationer, direkt eller inspelat. Oavsett om konserterna sÀnds eller inte sÄ spelas samtliga in. Det Àr en viktig dokumentation av vÄrt musikliv. En del av dessa inspelningar ges ocksÄ ut pÄ skiva. 

Vad hÀnder i pausen, nÀr publiken fikar eller pudrar nÀsan?

För radiolyssnarna sÀnder vi ofta ett förinspelat program som kan handla om konsertens program, dirigenten eller kanske en intervju med en solist. Ibland gÄr dessa paus-program ocksÄ i direktsÀndning. Pausen Àr sÀllan mer Àn 20 minuter, det Àr internationell standard.

Och efter pausen?

NÀr pausen Àr slut Àr det samma sak som gÀller som i början av konserten. Orkestern ska slÀppas in i sÄ god tid att de hinner stÀmma, publiken ska tillbaka till sina platser och radioprogramledaren ska ha talat fÀrdigt. Dirigenten och eventuella solister hÀlsas tillbaka med applÄder. Om allt klaffar ska konserten kunna börja utan att det blir nÄgon större vÀntan för publiken, men hur man Àn planerar sÄ kan det förstÄs hÀnda saker som gör att schemat spricker.  

Kan konserten bli lÀngre Àn berÀknat?

Ja, det kan förstÄs hÀnda. En solist kanske fÄr för sig att ge ett improviserat extranummer, eller tvÄ, och sÄdant kan ta tid. DÄ betyder det oftast att P2-programmen flyttas fram och sÄ stryks ett program senare under kvÀllen. Men det hÀnder inte sÄ ofta.

Kvinnor i musikhistorien

Kvinnor har alltid varit verksamma inom den klassiska musiken, men deras vÀg in i det offentliga rummet har varit lÄng och kantad av motstÄnd. Som solister accepterades kvinnor frÄn slutet av 1500-talet, men i orkestrar och körer dröjde deras medverkan betydligt lÀngre. Orkestrars historiska koppling till kyrkan och militÀren, sÄ vÀl som sociala normer som ifrÄgasatte kvinnor som upptrÀdde offentligt, utgjorde stora hinder.  

I Sverige markerade harpisten Anna Langes anstÀllning i Hovkapellet pÄ 1890-talet en milstolpe. Samtidigt har kvinnliga blÄsare först pÄ senare Är börjat slÄ igenom, och motstÄndet mot kvinnor i orkestrar har varit pÄfallande seglivat i vissa stÀder, som Berlin och Wien. 

Även i körer var utvecklingen lĂ„ngsam. Kvinnor deltog i operakörer frĂ„n 1600-talet, men i kyrkan dröjde det till 1800-talet innan blandade körer blev vanliga, med viktiga genombrott i Frankrike och Tyskland. I Sverige var starten för blandade körer, som Musikaliska sĂ€llskapet vid Stockholms konsertförening 1916, ett viktigt steg framĂ„t.  

Den berömda franska kompositören och musiklĂ€raren Nadia Boulanger (1887–1979) var troligen den första kvinnan att dirigera stora orkestrar som Boston Symphony, New York Philharmonic och BBC Symphony Orchestra, och vĂ€rldspremiĂ€rer av verk av bĂ„de Stravinsky och Copland i slutet av 1930-talet. 

Trots att stora framsteg har gjorts Àr jÀmstÀlldheten inom klassisk musik mÀrkligt nog fortfarande en utmaning, sÀrskilt inom vissa instrumentgrupper och ledande roller. Att fler kvinnor idag tar sin rÀttmÀtiga plats och banar vÀg för nya generationer av musiker Àr ÀndÄ ett starkt och hoppfullt tecken pÄ en positiv utveckling mot en mer inkluderande och inspirerande framtid för den klassiska musiken. 

Vad Àr kontrapunkt?

Kontrapunkt i klassisk musik Àr en teknik dÀr flera sjÀlvstÀndiga melodiska linjer kombineras för att skapa en harmonisk och sammanhÀngande helhet. Denna teknik anvÀnds ofta i polyfon musik, dÀr varje stÀmma har sin egen melodi men samverkar med de andra. Vanliga former som bygger pÄ kontrapunkt Àr kanon och fuga.

Vill du lÀra dig mer?

  • NĂ€rbild pĂ„ ett uppslag med texten "Musikord" skrivet stort.

    NÀr pÄgick egentligen Wienklassicismen? Och vilka kompositörer tillhör senromantiken? Vad Àr en fuga, och vilka delar ingÄr i en mÀssa? I vÄrt mini-lexikon hittar du svaren!

    Till mini-lexikon

Kommande konserter

  • FĂ„tal platser kvar
    7 & 8 mars
    130 - 475 SEK

    Dvoƙáks cellokonsert med Gautier Capuçon

    Den franske cellisten Gautier Capuçon i Dvoƙáks Ă€lskade cellokonsert och Zemlinskys Sjöjungfrun som Ă€r baserad pĂ„ HC Andersens saga om sjöjungfrun som offrar allt för kĂ€rleken.
    LĂ€s mer & biljetter
  • 12 & 13 mars
    100 - 420 SEK

    Laura Michelin i Iberts flöjtkonsert

    Sveriges Radios Symfoniorkesters egen soloflöjtist Laura Michelin i Jacques Iberts originella flöjtkonsert under ledning av dirigent Kristiina Poska.
    LĂ€s mer & biljetter
  • Radiokören, en solist i fokus.
    FĂ„tal platser kvar
    15 mars
    275 SEK

    Ett glimrande sekel med Radiokören

    Radiokören och chefsdirigent Kaspars PutniƆơ intar Berwaldhallens scen för den andra konserten i körens 100-Ă„rsjubileum.
    LĂ€s mer & biljetter
  • Fullsatt
    17 mars
    100 SEK

    PÄ minuten gÀstar Berwaldhallen

    Den klassiska radioleken PĂ„ minuten intar Ă„terigen Berwaldhallen!
    LĂ€s mer