
En besökares guide till den klassiska konserten
Vad Ă€r god ton i konsertsammanhang? Vad hĂ€nder före, under och efter konserten? Om en hostattack Ă€r pĂ„ vĂ€g, vad gör du dĂ„? Vad Ă€r kontrapunkt? Och varför har dirigenten en taktpinne, egentligen? HĂ€r hittar du svaren pĂ„ frĂ„gorna som fĂ„ vĂ„gar stĂ€lla, men mĂ„nga undrar över.Â
NĂ€r börjar det?âŻ
NĂ€r du hör en ringsignal ute i foajĂ©n börjar det bli dags för publiken att gĂ„ in och sĂ€tta sig. Det ringer tre gĂ„nger, den sista gĂ„ngen just nĂ€r konserten ska börja.Â
Numera ringer det elektroniskt, men förr gjordes det för hand med en ringklocka, precis som det görs Ă€n i dag pĂ„ Drottningholms Slottsteater. Bakgrunden till ringningen Ă€r den kyrkliga sammanringningen som förekommit Ă€nda sedan 500-talet. Kyrkan var ocksĂ„ lĂ€nge den frĂ€msta konsertlokalen.Â
Vad Àr god ton i salongen?
Det kan vara bra att gÄ och sÀtta dig tidigt om du har platser lÄngt in i raden. Men skulle du behöva gÄ förbi nÄgra som redan sitter finns det olika uppfattning om vad som Àr artigt. I de nordiska lÀnderna brukar vi vÀnda ansiktet mot dem vi gÄr förbi, men utomlands anses det pÄtrÀngande och hÀlsningskrÀvande med den nÀra framsideskontakten. DÀr vÀnder de hellre ryggen till.
Hur klÀr sig musikerna?
Fracken, frĂ„n början en militĂ€r riddrĂ€kt under 1700-talet, blev till en borgerlig festkostym som pĂ„ 1830-talet ocksĂ„ antogs som den officiella drĂ€kten för musiker i konserthus. Dess svarta fĂ€rg symboliserade högtidlighet och elegans. I snart 200 Ă„r har fracken varit arbetskostym för dirigenter och orkestrar, men ocksĂ„ för bland annat hovmĂ€stare och cirkusdirektörer.Â
NĂ€r kvinnor kom in i orkestrarna blev svart klĂ€nning normen, dĂ„ galaklĂ€dsel ansĂ„gs för prĂ„lig. Solister dĂ€remot bĂ€r galaklĂ€der, men följer förstĂ„s dagens mode. Numera Ă€r mörk kostym vanligt vid dagkonserter, och fracken har fĂ„tt konkurrens av mer moderna plagg som polotröjor eller till och med vardagsklĂ€der vid vissa konserter. Musikerna, liksom publiken, förĂ€ndrar sina traditioner â men alltid med stil.Â
Hur klÀr sig publiken?
Som oftast nĂ€r det gĂ€ller klĂ€dsel nuförtiden sĂ„ gĂ„r trenden mot det mer avslappnade. GĂ„r du ofta pĂ„ konsert Ă€r du van att se ett brett utbud av mode, frĂ„n T-shirt och jeans till kostym och slips eller snygga klĂ€nningar. FestklĂ€der Ă€r nĂ€stan uteslutande reserverade för galakonserter. Â
Om du Ă€r klassisk konsert-nybörjare och vill smĂ€lta in sĂ„ Ă€r "casual" det sĂ€kraste alternativet. AlltsĂ„ att klĂ€ dig bekvĂ€mt och mĂ„ngsidigt â varken för uppklĂ€tt eller för enkelt. Det Ă€r en stil som passar de flesta situationer.Â
Största möjliga tyssssstnad.
Konsertbesökarens viktigaste uppgift Ă€r att lyssna intensivt. Prat, prasslande och mobilsignaler kan vara förödande för musikupplevelsen â inte minst i Berwaldhallen dĂ€r konserterna antingen sĂ€nds live eller spelas in. Med detta sagt Ă€r vi alla mĂ€nniskor, Ă€ven pĂ„ konsert. RĂ„kar du nysa eller hosta Ă€r du inte ensam: âcâest la vieâ.
Hur kan jag undvika en hostattack?
PĂ„ tillstĂ€llningar som konserter kan hostreflexen triggas av nervositet och spĂ€nning nĂ€r vi försöker hĂ„lla inne hostan. Intressant nog drabbas sĂ„ngare sĂ€llan av hosta under framtrĂ€danden, medan skĂ„despelare Ă€r mer utsatta â en skillnad som Ă€r svĂ„r att förklara.Â
Inför en konsert kan hostdĂ€mpande preparat hjĂ€lpa till att hĂ„lla hostreflexen i schack, men om en hostattack Ă€r pĂ„ vĂ€g vid ett kĂ€nsligt ögonblick Ă€r nĂ„gra knep att:Â
Andas djupt genom nĂ€sanÂ
Suga pĂ„ en karamell (utan prasslande papper)Â
Dricka lite vatten ur en flaska (den enda dryck du fĂ„r ha med dig i salongen)Â
Ăr du sjuk sĂ„ ska du förstĂ„s stanna hemma, men rĂ„kar du hosta eller nysa under en konsert sĂ„ Ă€r det helt mĂ€nskligt och inget att oroa sig för.Â
Taktpinnen, behövs den?Â
Taktpinnen Ă€r det vanligaste hjĂ€lpmedlet för att tydligt markera tempo och nyanser, Ă€ven om vissa dirigenter (till exempel Radiosymfonikernas gĂ€stdirigent 2025/2026, Maxim Emelyanychev) hellre dirigerar enbart med hĂ€nderna. Â
Taktpinnens historia Ă€r lĂ„ng, men det var först med 1800- och 1900-talens stora orkestrar som den blev standard vid instrumental dirigering. Tidigare dirigerade klaverspelaren med handen eller förste violinisten med strĂ„ken, medan taktpinnen frĂ€mst anvĂ€ndes av sĂ„ngledare.Â
Idag Ă€r taktpinnen vanligtvis 35â70 cm lĂ„ng, vit och tillverkad av trĂ€, plast eller aluminium. Men historiska varianter har varit allt frĂ„n hoprullade notrullar till tvĂ„ meter lĂ„nga stavar; Ă„r 1687 dog den franske dirigenten och kompositören Jean-Baptiste Lully av kallbrand efter att under en repetition ha trĂ€ffat sin fot med en sĂ„dan dirigentstav.Â
NĂ€r ska jag applĂ„dera?Â
Dirigenter och solister hÀlsas vÀlkomna med applÄd vid sin entré. Och vi kan ocksÄ vÀlkomna orkester och kör nÀr de kommer in pÄ podiet. Om inte nÄgot extraordinÀrt intrÀffar applÄderar vi sedan bara mellan olika hela verk, men inte inom verken, det vill sÀga mellan enskilda satser och sÄnger. Verken har en sammanhÄllen struktur som Àr tÀnkta att upplevas i sin helhet.
Konsertprogrammet ger hjĂ€lp och talar till exempel om hur mĂ„nga satser symfonin har. Ăr du osĂ€ker sĂ„ Ă€r ett enkelt knep att vĂ€nta tills resten av publiken klappar hĂ€nderna.
Hur sÀnds konserten och hur kÀnsliga Àr mikrofonerna?
 Att sĂ€nda en klassisk konsert live i radio handlar om att fĂ„nga musiken och kĂ€nslan i salen och dela den direkt med lyssnarna. Mikrofoner placeras strategiskt för att fĂ„nga bĂ„de instrumenten och salens akustik, medan vĂ„ra duktiga ljudtekniker justerar balansen i realtid för att musiken ska lĂ„ta sĂ„ bra som möjligt. En programledare guidar lyssnarna genom konserten, berĂ€ttar om musiken och presenterar artisterna. Ljudet skickas via teknik som gör att det kan höras i radio eller pĂ„ nĂ€tet.Â
NĂ€r du sitter i salen kan du spana efter sĂ€ndningsbĂ„set dĂ€r radioprogramledaren sitter vid sĂ€ndning, och mikrofonerna som finns bĂ„de pĂ„ scenen och hĂ€ngande i taket. De Ă€r vĂ€ldigt kĂ€nsliga för allt ljud i salen, inte bara det som sker pĂ„ scenen. VĂ€skor som öppnas och stĂ€ngs, hostningar, prassel med papper och sĂ„ vidare. Men Ă€r man drygt 1000 personer i en sal sĂ„ Ă€r det förstĂ„s naturligt att det inte Ă€r helt tyst. Det Ă€r ocksĂ„ en del av upplevelsen vi fĂ„r tillsammans. Det Ă€r naturligtvis för publiken som musikerna spelar och sjunger â bĂ„de den i Berwaldhallen och alla radiolyssnare.Â
Hur Àr akustiken i Berwaldhallen?
Berwaldhallen Ă€r utformad för att optimera ljudet för klassisk och akustisk musik. NĂ€r andra genrer, som jazz eller pop spelas, kan draperier och mattor anvĂ€ndas för att skapa en torrare och mer intim akustik. Den runda salsdesignen pĂ„verkar ljudbilden och skapar en nĂ€rhet mellan publik och artister, men ger mindre stöd för sĂ„ngsolister jĂ€mfört med traditionella scener.Â
Sedan Berwaldhallen byggdes har ett höj- och sĂ€nkbart scengolv installerats, vilket förbĂ€ttrar de djupa tonerna och ger dem mer âkroppâ. Med hjĂ€lp av ljudspridare och reflektorer förbĂ€ttras ocksĂ„ ljudkvaliteten för bĂ„de musiker och publik. De sköna stolarna Ă€r designade för att efterlikna publikens dĂ€mpning, men nĂ€r salen Ă€r tom pĂ„verkas Ă€ndĂ„ akustiken annorlunda Ă€n nĂ€r den Ă€r fullsatt.Â
Hur mÄnga konserter kan jag höra i direktsÀndning?
Varje sĂ€song sĂ€nds ett fyrtiotal konserter live i Sveriges Radio P2, medan andra konserter sĂ€nds i efterhand. Flera av konserterna sĂ€nds ocksĂ„ i internationella radiostationer, direkt eller inspelat. Oavsett om konserterna sĂ€nds eller inte sĂ„ spelas samtliga in. Det Ă€r en viktig dokumentation av vĂ„rt musikliv. En del av dessa inspelningar ges ocksĂ„ ut pĂ„ skiva.Â
Vad hÀnder i pausen, nÀr publiken fikar eller pudrar nÀsan?
För radiolyssnarna sÀnder vi ofta ett förinspelat program som kan handla om konsertens program, dirigenten eller kanske en intervju med en solist. Ibland gÄr dessa paus-program ocksÄ i direktsÀndning. Pausen Àr sÀllan mer Àn 20 minuter, det Àr internationell standard.
Och efter pausen?
NĂ€r pausen Ă€r slut Ă€r det samma sak som gĂ€ller som i början av konserten. Orkestern ska slĂ€ppas in i sĂ„ god tid att de hinner stĂ€mma, publiken ska tillbaka till sina platser och radioprogramledaren ska ha talat fĂ€rdigt. Dirigenten och eventuella solister hĂ€lsas tillbaka med applĂ„der. Om allt klaffar ska konserten kunna börja utan att det blir nĂ„gon större vĂ€ntan för publiken, men hur man Ă€n planerar sĂ„ kan det förstĂ„s hĂ€nda saker som gör att schemat spricker. Â
Kan konserten bli lÀngre Àn berÀknat?
Ja, det kan förstÄs hÀnda. En solist kanske fÄr för sig att ge ett improviserat extranummer, eller tvÄ, och sÄdant kan ta tid. DÄ betyder det oftast att P2-programmen flyttas fram och sÄ stryks ett program senare under kvÀllen. Men det hÀnder inte sÄ ofta.
Kvinnor i musikhistorien
Kvinnor har alltid varit verksamma inom den klassiska musiken, men deras vĂ€g in i det offentliga rummet har varit lĂ„ng och kantad av motstĂ„nd. Som solister accepterades kvinnor frĂ„n slutet av 1500-talet, men i orkestrar och körer dröjde deras medverkan betydligt lĂ€ngre. Orkestrars historiska koppling till kyrkan och militĂ€ren, sĂ„ vĂ€l som sociala normer som ifrĂ„gasatte kvinnor som upptrĂ€dde offentligt, utgjorde stora hinder. Â
I Sverige markerade harpisten Anna Langes anstĂ€llning i Hovkapellet pĂ„ 1890-talet en milstolpe. Samtidigt har kvinnliga blĂ„sare först pĂ„ senare Ă„r börjat slĂ„ igenom, och motstĂ„ndet mot kvinnor i orkestrar har varit pĂ„fallande seglivat i vissa stĂ€der, som Berlin och Wien.Â
Ăven i körer var utvecklingen lĂ„ngsam. Kvinnor deltog i operakörer frĂ„n 1600-talet, men i kyrkan dröjde det till 1800-talet innan blandade körer blev vanliga, med viktiga genombrott i Frankrike och Tyskland. I Sverige var starten för blandade körer, som Musikaliska sĂ€llskapet vid Stockholms konsertförening 1916, ett viktigt steg framĂ„t. Â
Den berömda franska kompositören och musiklĂ€raren Nadia Boulanger (1887â1979) var troligen den första kvinnan att dirigera stora orkestrar som Boston Symphony, New York Philharmonic och BBC Symphony Orchestra, och vĂ€rldspremiĂ€rer av verk av bĂ„de Stravinsky och Copland i slutet av 1930-talet.Â
Trots att stora framsteg har gjorts Ă€r jĂ€mstĂ€lldheten inom klassisk musik mĂ€rkligt nog fortfarande en utmaning, sĂ€rskilt inom vissa instrumentgrupper och ledande roller. Att fler kvinnor idag tar sin rĂ€ttmĂ€tiga plats och banar vĂ€g för nya generationer av musiker Ă€r Ă€ndĂ„ ett starkt och hoppfullt tecken pĂ„ en positiv utveckling mot en mer inkluderande och inspirerande framtid för den klassiska musiken.Â
Vad Àr kontrapunkt?
Kontrapunkt i klassisk musik Àr en teknik dÀr flera sjÀlvstÀndiga melodiska linjer kombineras för att skapa en harmonisk och sammanhÀngande helhet. Denna teknik anvÀnds ofta i polyfon musik, dÀr varje stÀmma har sin egen melodi men samverkar med de andra. Vanliga former som bygger pÄ kontrapunkt Àr kanon och fuga.
Vill du lÀra dig mer?
NÀr pÄgick egentligen Wienklassicismen? Och vilka kompositörer tillhör senromantiken? Vad Àr en fuga, och vilka delar ingÄr i en mÀssa? I vÄrt mini-lexikon hittar du svaren!
Till mini-lexikon