Närbild på ett uppslag med texten "Musikord" skrivet stort.

Viktiga ord och epoker

När pågick egentligen Wienklassicismen, och vilka kompositörer tillhör senromantiken? Vad är en fuga, och vilka delar ingår i en mässa? Här hittar du svaren!

Viktiga ord 

Absolut musik

Instrumentalmusik utan någon berättelse eller handling.  

Exempel: Franz Berwalds Symfoni nr 4 i Ess-dur, även känd som "Sinfonie naïve"

A cappella

Sång utan instrumentalt ackompanjemang.  

Exempel: Jacob Mühlrads Anim Zemirot med Radiokören.

Dynamik

Styrkegrader i musiken: 

  • ppppianississimo (så tyst som möjligt) 

  • pppianissimo (mycket tyst) 

  • ppiano (tyst) 

  • mpmezzo piano (måttligt tyst) 

  • mfmezzo forte (måttligt starkt) 

  • fforte (starkt) 

  • fffortissimo (mycket starkt) 

  • ffffortississimo (så starkt som möjligt) 

Fuga

En viktig kompositionsform under barocken. Ett tema introduceras och vandrar genom olika stämmor.  

Exempel: Fuga i G-moll, BWV 578 även känd som ”Lilla Fugan” av Johann Sebastian Bach.

Kammarmusik

Instrumentalmusik för små ensembler som duo, trio, kvartett, kvintett, sextett osv.  

Exempel:  Joseph Haydns stråkkvartett Opus 76, No. 3, även känd som "Kejsarkvartetten". 

Kantat

Ett större körverk, antingen världsligt eller kyrkligt, med orkester. Mindre än ett oratorium.  

Exempel: Stockholm Exhibition Cantata av Willhelm Stenhammar.

Konsert

Inom klassisk musik har ordet konsert en dubbel betydelse. En konsert (concerto) är ett verk för orkester, ofta tillsammans med soloinstrument.

Exempel: Violin Concerto av Florence Price.

Ordet "konsert" kommer från italienskans "concerto," som i sin tur har sitt ursprung i latinets "concertare." "Concertare" betyder att tävla eller strida, men också att samarbeta eller förena krafter. Denna dubbla betydelse av konkurrens och samarbete speglar hur musiker kan både utmana och komplettera varandra i en musikalisk föreställning.

Över tid har betydelsen utvecklats till att beskriva en musikalisk föreställning där en eller flera musiker spelar. En solist kan alltså ensam hålla konsert. Det kallas ofta för "recital".

Exempel: Vladimir Horowitzs återkomstkonsert i Carnegie Hall 1965.

Konsertmästare

Ledaren för första violinstämman och hela orkestern. Ansvarar för att orkestern stämmer sina instrument och spelar solopartier. Malin Broman är Sveriges Radios Symfoniorkesters första konsertmästare.

Kontrapunkt

Kombination av två eller fler självständiga melodier till en musikalisk sats. Resultatet blir polyfoni.  

Exempel: Missa sacra, Op. 147 III. Credo av Robert Schumann.

Kormästare

Person som leder och ansvarar för en kör. Kormästaren väljer repertoar, övar med kören och dirigerar framträdanden. 

Madrigal

En flerstämmig italiensk vokal musikform från 1500- och 1600-talen. Texten är ofta politisk, erotisk eller idyllisk. 

Exempel: Barbara Strozzis Primo libro de’ madrigali

Dur och moll

Tonarter. Dur = hård, moll = mjuk. Durtonarter uppfattas ofta som glada, medan molltonarter är vemodiga. Tredje tonen i skalan avgör om det är moll eller dur. 

Exempel moll: Clara Schumanns Piano Trio in G minor, Op. 17 I. Allegro moderato 

Exempel dur: Ludwig van Beethovens Symfoni nr 9 i D-dur, även känd som "Ode to Joy".

Motett

En flerstämmig kortare körsats, ofta kyrklig. 

Exempel: O Ecclesia av Hildegard von Bingen

Mässa

En kompositionsform från den romersk-katolska kyrkan, som följer gudstjänstordningens delar: 

  • Kyrie: Herre förbarma dig 

  • Gloria: Ära vare Gud 

  • Credo: Trosbekännelsen 

  • Sanctus: Helig 

  • Benedictus: Välsignad 

  • Agnus Dei: O du Guds lamm 

Exempel: Mässa i h-moll, BWV 232 av Johann Sebastian Bach. 

Oboe

Ett träblåsinstrument som ger stämton till orkestern. 

Opus (Op.)

Betyder "verk". Används för att numrera en tonsättares kompositioner. 

Oratorium

En opera med religiöst innehåll utan scenisk aktion. För kör, solister och orkester. 

Exempel: Georg Friedrich Händels Messiah HWV 56

Partitur

Dirigentens noter där alla stämmor är skrivna under varandra.

Pizzicato

Att knäppa på strängarna med fingrarna i stället för att använda stråken. 

Exempel: Pjotr Tjajkovskijs Pizzicato Ostinato från Symfoni nr. 4 i f-moll, Op. 36 III. 

Polyfoni

En flerstämmig musikalisk form där varje stämma är lika viktig. Motsatsen är homofoni. 

Exempel: Missa pro defunctis av Tomás Luis de Victoria.

Programmusik

Musik som skildrar något, berättar en saga eller gör ett musikaliskt porträtt. 

Exempel: Midsommarvaka av Hugo Alfvén.

Pult

Orkesterns notställ.

Recital

En musikalisk föreställning där en eller flera musiker framför ett program av soloverk eller kammarmusik. Recitaler är ofta mer intima än större konserter och kan fokusera på en specifik kompositör, ett tema eller en viss typ av musik. 

Exempel: Yuya Wangs The Vienna Recital från 2024. 

Requiem

En dödsmässa, ofta framförd av kör, solister och orkester. 

Exempel: Lili Boulangers Pie Jesu utgör en del av hennes oavslutade Requiem (som aldrig blev färdigt på grund av hennes tidiga bortgång). 

Rondo

En kompositionsform där ett huvudtema (A) upprepas och varvas med nya teman (B, C, D osv). Exempel: A-B-A-C-A-D.  

Exempel: Rondo alla Turca av Wolfgang Amadeus Mozart. 

Symfoni

Ett fyrsatsigt orkesterverk. Utvecklades från den italienska operasinfonian. 

Exempel: Symfoni nr. 5 av Gustav Mahler.

Takt och rytm

Takt: Tidsindelning, till exempel tre fjärdedelstakt (valstakt). 

Rytm: Tidfördelning av noter inom takten. 

Tempo

Musikens hastighet, ofta angivet på italienska: 

  • Largo: Mycket långsamt och brett 

  • Lento: Långsamt och makligt 

  • Grave: Allvarligt och tungt 

  • Adagio: Långsamt, bekvämt  

  • Andante: Lugnt gående 

  • Moderato: Ganska fort 

  • Allegretto: Ganska hastigt 

  • Allegro: Hastigt, glatt 

  • Vivace: Livligt 

  • Vivacissimo: Mycket livligt 

  • Presto: Snabbt 

  • Prestissimo: Mycket snabbt 

Tutti och solo

Tutti = alla spelar, till skillnad från solo = ensam. 

Uvertyr

Ett förspel till en opera eller ett fristående konsertstycke. 

Exempel: Helios Overture, Op. 17 av Carl Nielsen.

Den klassiska musikens epoker

Renässans (ca 1450–1600) 

Antikens ideal och filosofi inspirerar konst och musik. Flerstämmighet utvecklas till kompositionskonst. Kyrkomusiken dominerar. 

Kompositörer: Orlando di Lasso, Maddalena Casulana, Giovanni Pierluigi Palestrina. 

Barock (ca 1600–1750) 

En reaktion mot renässansens exakthet. Opera och oratorium växer fram. Kyrklig och världslig musik blir jämbördiga. 

Kompositörer: Claudio Monteverdi, Antonio Vivaldi, Barbara Strozzi, Georg Friedrich Händel, Johann Sebastian Bach, Elisabeth Jacquet de La Guerre, Johan Helmich Roman. 

Rokoko (ca 1725–1775) 

En lättare och elegantare stil än barocken. 

Kompositörer: François Couperin, Domenico Scarlatti, Mademoiselle Duval, Giovanni Battista Pergolesi, Johann Christian Bach. 

Wienklassicism (ca 1770–1810)

Upplysningens tidevarv. Symfoni, sonat och kammarmusik blir viktiga former. Konsertväsendet utvecklas. 
Kompositörer: Joseph Haydn, Marianna Martines, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven. 

Romantik (1800-talet)

Musikens innehåll blir viktigare än formen. Konstnären ses som ett geni. Fantasi och känslor betonas. Virtuoser som Niccolò Paganini och Franz Liszt framträder. 

Förromantiker: Ludwig van Beethoven, Franz Schubert, Felix Mendelssohn, Franz Berwald. 

Högromantiker: Richard Wagner, Giuseppe Verdi, Peter Tjajkovskij, Clara Schumann, Johannes Brahms, Louise Farrenc, Anton Bruckner, Hector Berlioz. 

Nationalromantiker: Antonín Dvořák, Edvard Grieg, Agathe Backer Grøndahl, Jean Sibelius. 

Senromantiker: Gustav Mahler, Max Reger, Augusta Holmès, Leokadiya Kashperova, Richard Strauss, Ethel Smyth, Mel Bonis. 

Impressionism (ca 1870–1920)

Inspirerad av målarkonsten med samma namn. Fokuserar på stämningar och naturintryck. 

Kompositörer: Claude Debussy, Maurice Ravel, Lili Boulanger, Alexandr Skrjabin, Marion Bauer. 

Expressionism (ca 1900–1925)

Protest mot romantikens känslosvall. Musiken blir abstrakt och ren. Tolvtonsmusik introduceras. 

Kompositörer: Arnold Schönberg, Alban Berg, Elisabeth Lutyens, Anton von Webern. 

Neoklassicism (ca 1920–1950)

Kombinerar äldre stilelement med nya idéer. 

Kompositörer: Igor Stravinsky, Nadia Boulanger, Paul Hindemith, Ruth Crawford Seeger, Lars-Erik Larsson, Germaine Tailleferre, Florence B Price. 

Minimalism (1960- och 1970-talen)

En motreaktion mot den komplexitet och täthet som förekom i tidigare kompositioner. Kännetecknas av repetitiva mönster, enkla harmonier och gradvisa förändringar. Minimalismen har haft stort inflytande på både konstmusik och populärmusik. 

Kompositörer: Philip Glass, Steve Reich, Éliane Radigue, Barbara Benary, Terry Riley, Pauline Oliveros. 

Och sedan då... ? 

Romantiken och andra stilar fortsätter att påverka musiken. Under andra halvan av 1900-talet påverkas konstmusiken av jazz och rock, vilket gör genreklassificering svårare. Kompositörer har ofta en personlig ton som gör deras verk igenkännliga.

Ett litet urval kompositörer: George Gershwin, Sergej Prokofjev, Edward Elgar, Elisenda Fábregas, Zoltán Kodály, Kaija Saariaho, Alice Tegnér, Witold Lutoslawski, Allan Pettersson, Sven-David Sandström, Toru Takemitsu, Rachel Portman, Yann Tiersen, Amanda Harberg, John Williams, Missy Mazzoli, Mikael Karlsson.

(De exempel som ges är förstås långt ifrån de enda. Kompositörer som namnges är också exempel från ett stort urval, och kan också i vissa fall ha komponerat musik inom mer än ett slags genre.)

Kommande konserter

  • Fåtal platser kvar
    7 & 8 mars
    130 - 475 SEK

    Dvořáks cellokonsert med Gautier Capuçon

    Den franske cellisten Gautier Capuçon i Dvořáks älskade cellokonsert och Zemlinskys Sjöjungfrun som är baserad på HC Andersens saga om sjöjungfrun som offrar allt för kärleken.
    Läs mer & biljetter
  • 12 & 13 mars
    100 - 420 SEK

    Laura Michelin i Iberts flöjtkonsert

    Sveriges Radios Symfoniorkesters egen soloflöjtist Laura Michelin i Jacques Iberts originella flöjtkonsert under ledning av dirigent Kristiina Poska.
    Läs mer & biljetter
  • Radiokören, en solist i fokus.
    Fåtal platser kvar
    15 mars
    275 SEK

    Ett glimrande sekel med Radiokören

    Radiokören och chefsdirigent Kaspars Putniņš intar Berwaldhallens scen för den andra konserten i körens 100-årsjubileum.
    Läs mer & biljetter
  • Fullsatt
    17 mars
    100 SEK

    På minuten gästar Berwaldhallen

    Den klassiska radioleken På minuten intar återigen Berwaldhallen!
    Läs mer