Jubileum för Hillborg med Esa-Pekka Salonen
Ett generöst jubileumsprogram som uppmärksammar Anders Hillborg, en av Sveriges mest erkända samtida kompositörer. Bland annat spelar norska stjärnskottet Eldbjørg Hemsing hans andra violinkonsert, och sopranerna Ida Falk Winland och Hannah Holgersson framför Sirens tillsammans med Radiosymfonikerna, Radiokören och Eric Ericsons Kammarkör. Allt under ledning av hedersdirigent Esa-Pekka Salonen.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Titta på Anders Hillborg i samtal med Camilla Lundberg på Berwaldhallen Play.
Konserten sänds direkt i Sveriges Radio P2 och på Berwaldhallen Play fredag 19 januari kl 19:00.
Våren 2024 fyller Anders Hillborg 70 år och hyllas i Berwaldhallen av en stjärnspäckad musikerskara, med den mångårige samarbetspartnern Esa-Pekka Salonen i spetsen, som bjuder på en resa genom Hillborgs karriär.
Alltsedan han slog igenom med det överjordiskt klingande körstycket Mouyayoum skrivet 1983 har Anders Hillborg blivit en av samtidens stora tonsättare, både i Sverige och världen. Med en bakgrund inom popmusiken och en verkförteckning som omfattar orkester-, vokal-, och elektronmusik spränger han genregränser och inspireras av allt från folkvisor till modern konstmusik.
”Musiken gör ofta texten en otjänst,” har Hillborg sagt. ”En text kan vara en inspirationskälla som musiken målar. Sedan kan man ta bort orden. De finns ju i alla fall där. I musiken.” Text och musik har hur som helst samverkat kongenialt hos Hillborg, bland annat i Kväll: ett kort stycke för sång och violin med tydliga folkmusikaliska drag. Det skrevs 1994 för Eva Dahlgrens album Jag vill se min älskade komma från det vilda som spelades in med Radiosymfonikerna under Esa-Pekka Salonens ledning.
Salonen initierade även orkesterstycket Liquid Marble, uruppfört av Orkester Norden i Tammerfors 1995. Här experimenterar Hillborg med ytterligheter. Inledningens stigande klangkaskader, liksom stråkets och träblåsets snabba löpningar, samt en extatisk ragtime-episod är bara några av verkets beståndsdelar. Som i många andra verk har Hillborg även laborerat med verkets titel: ”Liquid Marble är en motsägelse, som jag hoppas kan ge associationer till musiken.”
Orkester- och körverket Sirens, uruppfört i Los Angeles 2011, har Hillborg tillägnat Esa-Pekka Salonen och fotografen och filantropen Betty Freeman. Stycket gestaltar med förtrollande klanger fascinationskraften hos Odysséens sirener. Texten kommer från Homeros epos, med tillägg av Hillborg, men kören får också både vissla, fingerknäppa och nonsensprata i detta mäktiga stycke.
Hillborgs andra violinkonsert är ett ömsom hyperaktivt, ömsom meditativt stycke: svävande klanger genomskärs av pockande utrop från orkester och solist. Musiken är ofta drömsk, men rymmer även kraftfulla, rytmiskt drivande avsnitt. Det omfångsrika verket är skrivet i en sats och tillägnades stjärnviolinisten Lisa Batiashvili, som uruppförde det i Stockholms Konserthus 2016. I Berwaldhallen är den norska violinisten Eldbjørg Hemsing solist.
The Breathing of the World för kör, sopransaxofon och cello är konsertens yngsta verk. Detta esoteriska musikstycke, där Hillborg experimenterar med klanger och efterklanger, påvisar tydligt hans fascination för den mänskliga rösten och dess möjligheter. Tonsättaren ligger också själv bakom den naturlyriska texten där han reflekterar över tillståndet i världen. Stycket uruppfördes 2019 i Sankt Jakobs kyrka, då liksom nu med Theo Hillborg som saxofonsolist. Cellostämman spelas här av sex cellister ur Radiosymfonikerna.
Text: Anna Hedelius
Välkommen på konsertintroduktion med Camilla Lundberg & Anders Hillborg torsdag 18 januari kl 18:00 i nedre foajén (ingår i konsertbiljetten).