Sven-David Sandström: The Hidden Treasure
Strax efter Sven-David Sandströms död, i juni 2019, dirigerade Omer Meir Wellber uruppförandet av The hidden treasure – en fri tolkning av Bachs Die Kunst der Fuge. Konserten ägde rum i Tomaskyrkan i Leipzig, i vilken Bach själv varit kantor. Nu spelas verket för första gången i Sverige, sida vid sida med ytterligare två samtida Bachtolkningar. Israeliske mandolinspelaren Jacob Reuven tolkar Avner Dormans laddat poetiska Mandolinkonsert från 2006, och så får vi höra Robert Schumanns vidunderliga fjärde symfoni.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Konserten sändes på Berwaldhallen Play samt i Sveriges Radio P2 fredagen den 16 april kl 19:00.
Johann Sebastian Bachs Die Kunst der Fuge räknas till ett av historiens mest framstående musikverk. Samlingen består av fjorton fugor och fyra kanoner i d-moll. Samma tematiska motiv löper genom samtliga delar, med olika variationer och ökande komplexitet. Bach arbetade med verket under en tioårsperiod; han skrev om, rättade och ändrade styckena åtskilliga gånger under dessa år. Det är oklart för vilka instrument han komponerade Die Kunst der Fuge, men samtliga stycken går att framföra på klaviatur. Genom historien har de arrangerats för en mängd olika instrument och ensembler.
Till Bachfest i Thomaskirche i Leipzig 2019 vände sig den israeliske dirigenten Omer Meir Wellber till samtida tonsättare för att beställa nya arrangemang av tre av fugorna. Sven-David Sandström, som på många sätt gick i Bachs fotspår – bland annat genom att komponera körmusik för det svenska kyrkoårets högtider – tog sig an Contrapunctus VIII. Aziza Sadikova gav sig in i ett fantasilandskap med avstamp i Contrapunctus XII och Ella Milch-Sheriff orkestrerade den sista, tillika ofullbordade Contrapunctus XIV.
Leipzig var också platsen för uruppförandet av Robert Schumanns d-mollsymfoni i december 1841. Symfonin kallas i dag för den fjärde trots att den skrevs samma år som Schumanns första symfoni. Verket fick ett svalt mottagande, delvis på grund av en dålig interpretation av dirigenten Ferdinand David, och hamnade omedelbart i byrålådan utan att tryckas. Först 1853, efter en grundlig omarbetning, uppfördes symfonin igen, denna gång i Düsseldorf under Schumanns egen ledning. Satserna hängde nu ihop tematiskt och spelades utan avbrott, något som Schumann också angav i det nya partituret.
Den israeliske tonsättaren Avner Dorman komponerar operor, kammarmusik och filmmusik med färgrik orkestrering och rytmisk komplexitet. Han skriver gärna för okonventionella soloinstrument, som i fallet med mandolinkonserten, som skrevs för Avi Avital 2006.
Omer Meir Wellber är en av Israels mest framstående dirigenter. Han är chefsdirigent för BBC Filharmoniska orkester, förste gästdirigent vid Semperoper Dresden och musikalisk ledare vid Teatro Massimo i Palermo. Han har ett starkt engagemang för musik som verktyg för social utveckling och är sedan 2009 ansvarig för Raanana Symphonette Orchestra som varje år undervisar 70 000 barn i musik. Hösten 2019 debuterade Meir Wellber också som romanförfattare.
Anna Hedelius