arrow

STENHAMMAR 150 ÅR: SYMFONI NR 2

150-årsjubilaren Wilhelm Stenhammars hänförande andra symfoni uruppfördes året efter första världskrigets utbrott och står mitt i korsdraget mellan senromantikens klangvärld och det nya seklets strama formalism. Under ledning av dirigent Patrik Ringborg framför sopranen Sofie Asplund och barytonen Jakob Högström tillsammans med Radiosymfonikerna dessutom några av Stenhammars mest älskade sånger.

Konserten sändes direkt på Berwaldhallen Play och i Sveriges Radio P2 torsdagen den 18 februari.

“För att komma vidare måste jag slå in på en helt ny väg, en väg som jag kanske ännu länge måste söka, innan jag finner den”, skriver Wilhelm Stenhammar i ett brev till en vän, år 1911. Han är fyrtio år och har redan följt många stigar genom musikens landskap. Han har varit stor pianostjärna i Europa. Han har studerat, skrivit och spelat sånger och kammarmusik, och doppat sig i Wagners, Brahms, Beethovens och operans strida strömmar. Han håller som bäst på att göra Göteborgs Symfoniker (som hette Göteborgs orkesterförening när han tog över som chefsdirigent) till en av Europas bästa orkestrar. Det är i Göteborg det händer! Stenhammar har upptäckt bildkonsten genom sin älskade Helga, de har gift sig och fått barn. Han har tvivlat på sig själv och på meningen med musiken. Vart är den egentligen på väg?

För att fira Wilhelm “Sten” Stenhammars födelse den 7 februari 1871, för nästan exakt 150 år sedan, leder dirigenten och Stenhammar-ivraren Patrik Ringborg oss på en promenad längs dessa stigar. Från ett spirande ungdomsverk, via några av Stenhammars vackrast grönskande sånger och fram till hans kanske mest personliga orkesterverk.

Prélude och Bourrée är början på en orkestersvit som aldrig blev färdig. Två satser med entusiasm och charm – en försmak av den stora tonsättare Stenhammar var på väg att bli. De två fragmenten var bortglömda ända till 2010, då de nosades upp av Gävle Symfoniorkester som spelade in dem på skiva och sedan uruppförde dem på konsert 2013. Detta är andra gången någonsin som Prélude och Bourrée uppförs på en scen.

Med sig på färden har Patrik Ringborg två solister med stor kärlek till Stenhammars sånger: Sofie Asplund och Jakob Högström. Båda rör sig parallellt i operans värld och i konserthus och kyrkor, en kombination som Stenhammar nog hade gillat. Med uppväxtens familjekvartett, sitt briljanta pianospel och sitt stora intresse för poesi blev Stenhammar en av de svenska tonsättare som bäst har förstått samspelet mellan röst, text och pianoklang. Vid konserten möter vi fem av hans sånger i orkesterarrangemang.

1911 skriver Stenhammar inte bara ett brev om en ny väg, utan hittar med hjälp av den också fram till sin andra symfoni, den som han kallar G-moll-symfonin. Den nya vägen är kantad av medeltida melodier, formellt precisa motstämmor och hundratals timmar av studier, och det hörs i symfonin. Här har Stenhammar lyckats med sitt mål: att gjuta romantikens känsliga värme i en strikt klassisk form.

Text: Janna Vettergren


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot 2020/2021

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

Patrik Ringborg är en av Sveriges internationellt mest efterfrågade dirigenter med en bred konserterfarenhet och en operarepertoar som omfattar över 90 verk. Sedan 2022 är han förste gästdirigent vid Malmö Opera, där han redan lett en lång rad produktioner. Han har varit förste kapellmästare vid Aalto-teatern i Essen, chefsdirigent vid teatern i Freiburg och gästat de flesta stora tyska operahus. Som Generalmusikdirektor vid Staatstheater Kassel ledde han under tio års tid över 150 konserter och 27 nyproduktioner. 2010 debuterade han vid operan i Köln med nypremiären av Rosenkavaljeren, inklusive Dame Kiri te Kanawas avskedsföreställningar.

Som förste gästdirigent vid GöteborgsOperan dirigerade han bland annat Göteborgspremiären av Tristan och Isolde 2003 och premiären av Valkyrian, en nyproduktion av Salome, urpremiären av Hans Gefors Notorious och 2022 Gösta Nystroems Herr Arnes penningar. Vid Kungliga Operan har han bland annat lett den omskrivna premiären av Parsifal i regi av Christof Loy och urpremiären för Daniel Börtz Medea, samt Kungliga Hovkapellets 490-årskonsert.

Ringborg har dirigerat över trettio orkestrar i Tyskland, däribland Dresdens statskapell, Frankfurts Radios symfoniorkester, WDR Västtyska Radions symfoniorkester i Köln och Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, samt varit verksam i många andra länder. I Sverige har han arbetat med samtliga större orkestrar. Han har gästat Kungliga Filharmonikerna i över 25 år och lett orkestern vid exempelvis Nobelprisutdelningen 2008 och utdelningen Birgit Nilsson-priset 2022.

Ringborg tilldelades Svenska Dagbladets Operapris 2014 för produktionerna Parsifal och Rhenguldet och var överst på Opuslistan 2015. Han är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien och förärades 2022 utmärkelsen Litteris et Artibus.

Sofie Asplund har gjort flera roller på Kungliga Operan, däribland Zerlina i Mozarts Don Giovanni, Poulencs Karmelitsystrarna, både Susanna och Barbarina i Figaros bröllop samt Oscar i Verdis Maskeradbalen. På Malmö Opera har hon sjungit Oscar liksom Sophie i Richard Strauss Rosenkavaljeren och Pousette i Massenets Manon. Utomlands har hon sjungit Erste Magd i Strauss Daphne på Staatsoper Hamburgoch på Baseloperan. Hon har även gjort klassiska musikalroller som Maria i West Side Story på GöteborgsOperan och Christine Daaé på både GöteborgsOperan och på Finlands Nationalopera i Helsingfors. Andra sceniska roller är Titania i Brittens En midsommarnattsdröm, Räven i Janáčeks Den listiga lilla räven och Blondchen i Mozarts Enleveringen ur seraljen.

Hon framträder också ofta i konsertsammanhang i verk som Brahms Ein deutsches Requiem, Mozarts Requiem d-moll och Mässa c-moll, Haydns Skapelsen, Carl Orffs Carmina Burana samt Lars-Erik Larssons Förklädd gud. Hon har tilldelats flera stipendier och utmärkelser, bland annat Sten A Olssons stora kulturstipendium 2018, Birgit Nilsson- och Anders Wall-stipendier 2013 och 2018 vann hon även den nyinstiftade sångtävlingen Schymberg Award.

Jakob Högström är en lyrisk baryton uppmärksammad för sin träffsäkra behärskning av både texten och det sceniska uttrycket. Han har på senare år medverkat i urpremiären av Bo Holtens Schlagt sie tot! och i en uppsättning av Delibes Lakmé, båda på Malmö Opera, samt i Janáčeks Den listiga lilla räven på Norrlandsoperan i Umeå där han 2014 sjöng urpremiären av Mats Larsson Gothes Blanche och Marie. Andra urpremiärer han medverkat i är B Tommy Anderssons William och Jonas Forssells Träskoprinsessan.

Bland de klassiska operarollerna kan nämnas Papageno i Trollflöjten och både titelrollen och Greve Almaviva i Figaros bröllop, Schaunard och Marcello i Puccinis La bohème och därtill Dandini i Rossinis Askungen och Barden i Stenhammars Tirfing. Han gjorde även Baron Zeta i Lehárs Glada änkan i Suzanne Ostens uppsättning på Folkoperan. Jakob Högström är ofta anlitad som solist inom den sakrala repertoaren, inom vilken han bland annat sjungit Händels Messias och Bachs passioner i Sverige, Danmark och Tyskland. Bland Jakobs kommande engagemang kan nämnas en av huvudrollerna i uruppförandet av Philip Glass opera Circus Days and Nights på Malmö Opera i vår.

Musiken

Ungefärliga tider

Det är december 1891 och pianisten, organisten och kompositören Wilhelm Stenhammar är tjugo år. Han doppar pennan i bläcket och skriver med prydliga svängar “Dal Segno al Fine” längst ned på sidan 39. Han låter bläcket torka, sedan öppnar han byrålådan och lägger ned partituret.

2010 är Gävle Symfoniorkester på jakt efter ett kort orkesterstycke som skulle kunna passa på Stenhammarskivan de ska spela in. Cellisten Mats Olofsson bläddrar i Bo Wallners stora biografi över Stenhammar. I förteckningen finns ett litet verk som saknar opusnummer: Prélude och Bourrée, skrivet 1891. Mats Olofsson blir nyfiken och beställer verket från Kungliga Musikaliska Akademiens bibliotek.

– Det är väldigt charmig musik. Ungdomlig och med en fin, lite folklig ton, säger Mats Olofsson. Det är spännande att Prélude och Bourrée har just det där som Stenhammar längtade efter tjugo år senare. Musik som skulle komma med en ny enkelhet och glädje efter Wagner-vurmen och när Schönbergs kärva tolvtonsteknik var som mest populär.

De två satserna kontrasterar varandra. Prélude med sina sångbara stråk- och träblåsstämmor i ett mjukt andante moderato väcks till liv av ett energiskt allegro med folkton i Bourrée.

2013 uruppfördes Prélude och Bourré efter drygt 120 år i en byrålåda. Nu står stämmorna på  Radiosymfonikernas notställ och Patrik Ringborg ser fram emot att dirigera Stockholmspremiären av verket.

– Det blir såvitt vi vet andra gången någonsin det här verket spelas för en levande publik – om än digitalt, säger Patrik Ringborg. Stenhammar har en stor internationell publik som nu får chans att höra denna lilla pärla. Här anar man verkligen vilken stor tonsättare Stenhammar var på väg att bli.

Text: Janna Vettergren

Nu badar allt i nattens silverljus.

Med stängda luckor drömma vita hus

vid vägarna där ingen färdas.

Vem kan motstå dessa rader? Bo Bergman gav ut sin första diktsamling 1903. Få poeter kan som Bergman lägga ett prisma av skönhet och tröst över en trasig värld, och Wilhelm Stenhammar tonsatte några av hans dikter redan samma år. Fem sånger till dikter av Bo Bergman kom till just 1903-1904, och där hittar vi Adagio, Månsken och Vid fönstret.

På mer än ett ställe kan man läsa att Stenhammar skulle ha varit lika stor som Schubert om han bara hade skrivit sina sånger på ett mer internationellt gångbart språk. Men det svenska språket är själva kärnan i Stenhammars sånger. Det är hans hem – precis som de svenska skogarna med sin nattviol, sina törnen och hallon, där sommarkvällarna är lika ljusa som språkets vokaler.

Det är någonting med det svenska språket som gör det alldeles ljuvligt att sjunga på. Stenhammar kunde konsten att utnyttja detta – det vet alla som fått sin sångutbildning i Sverige. Sofie Asplund och Jakob Högström är inga undantag. Sofie har några av sina starkaste minnen från sin första sångutbildning vid Vadstena Folkhögskola med Stenhammars sånger. Jakob beskriver hur det enkla är det svåra – Stenhammars självklara melodier kräver total närvaro och avspändhet.

Stenhammar var en briljant pianist med europeisk karriär och en av sekelskiftets bästa sångackompanjatörer. Han hade lätt kunnat komponera expressiva stämmor för pianisten att spegla sig i. Men för Stenhammar var orden viktigast. “När jag skall komponera till text (…) skall jag läsa och tänka mig in i dikten, lyssna till ordklangen, tills den av sig själv formar ut sig till tonklang, till melodiskt tal, till talad melodi, och harmonierna skola smyga sig efter ordens stämning (..).”, skrev Stenhammar till en kollega.

Flickan kom ifrån sin älsklings möte är en av Stenhammars mest älskade sånger, skriven av en 22-åring på väg ut i världen. En visa i operaformat där musiken lägger sig tätt intill den sprakande tonårsförälskelsens tvära kast i Johan Ludvig Runebergs text – samma text som Jean Sibelius skrev musik till åtta år senare. Som 16-åring tonsatte Stenhammar en dikt av idyllikern A T Gellerstedt: I skogen. Flickan kom ifrån sin älsklings möte har Stenhammar själv orkestrerat, I skogen är orkestrerad av Adolf Wiklund, medan de tre sångerna till dikter av Bo Bergman framförs i arrangemang av Stig Rybrant.

Text: Janna Vettergren

ur Fem sånger till dikter av Bo Bergman

ur Fem sånger till dikter av Bo Bergman

Våren 1907 tackade Wilhelm Stenhammar ja till att bli chefdirigent för Göteborgs orkesterförening. De femton åren med symfoniorkestern blev en viktig tid, både för Stenhammar som tonsättare och för orkestern. Men Stenhammar fick allt mindre tid att komponera, samtidigt som han sökte en ny väg för sin musik. Under vårar och somrar när orkestern hade uppehåll satt han med en lärobok i medeltida kontrapunkt och övade stämföring. Det gav honom både andrum från samtidens trender och det ramverk han behövde för att skapa nytt.

I den symfoni som kom till mellan 1911 och 1915 – hans andra och sista – hörs tydliga spår av arbetet med de gamla kyrkotonarterna. Musiken rör sig mellan nutida g-moll och ett medeltida doriskt modus. Lyssna på den första satsens första fras i stråkar och fagotter – efter några takter markerar Stenhammar ett tydligt F där vi hade väntat oss ett Fiss som inledningston till G. Och kanske påminns vi om folkdans? Även den bottnar i medeltiden, där mycket av den svenska folkmusiken har sitt ursprung och där vårt dur och moll ännu inte existerar.

Den andra satsens andante skrider fram som en procession, medan den tredje är ett lekfullt scherzo i lätt folkton. Men det är i den avslutande och fjärde satsen som Stenhammar tycks ha hittat sin nya, personliga väg. Efter en långsam inledning kommer vi in i en snårskog av tätnande, snabba fugor. Plötsligt tumlar vi ut i en stilla glänta som badar i det milda ljuset av en mjuk klarinettmelodi. Stenhammar leker sig fram mot full orkesterklang igen, för att sedan avsluta satsen och symfonin i all enkelhet.

Många av de musikaliska idéerna till symfonin föddes i en villa utanför det blomstrande Rom. Det italienska ger accenter till Stenhammars eget språk som klingar av medeltid och svensk natur. Herbert Blomstedt, en av Stenhammars stora förkämpar i vår tid, beskriver symfonin i g-moll som “personlig, återhållen och aristokratisk”.

Stenhammar har lyckats med sitt mål: att förena romantikens värme och känslighet med strikt form och saklighet. På försättsbladet står: “Till mina kära vänner, Göteborgs Symfoniorkesters medlemmar”.

Text: Janna Vettergren

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 40 min (inkl. paus)

Nyfiken på – ett streamat samtal som utforskar musiken ur nya vinklar. Kommande samtal har rubriken ”Stenhammar, musik och politik. Eller: Vad är skönhet?” Samtalet finns tillgängligt på Berwaldhallen Play.