SCHUBERTS SVANESÅNG
Schuberts sista sånger gavs ut efter hans död och handlar om förlorad kärlek och bitterljuv nostalgi i livets slutskede. En känslomässig pilgrimsfärd genom minnenas landskap med den prisade romanssångaren Christian Gerhaher och hans ständige följeslagare, pianisten Gerold Huber.
Konserten spelades in den 17 januari och sänds i Sveriges Radio P2 och på Berwaldhallen Play onsdag 17 februari kl 19.
I Platons dialog Faidon finns en passage där Sokrates berättar om svanens sång. En gång i livet sjunger svanen – när den ska dö. Myten har gett inspiration till en mängd konstnärliga verk genom historien – ett välbekant exempel är baletten Svansjön. Schuberts sista sånger fick sitt namn av en förläggare 1829, året efter att Schubert dött i syfilis. Schwanengesang som ett enhetligt stycke är alltså en efterhandskonstruktion. Likväl är det en djupt gripande samling av det allra sista från Schuberts penna.
Sångerna kretsar kring det mänskliga själslivets mest intensiva tillstånd: bedövande längtan och skriande förlust. Den flygande känslan av hopp och kvidande drömmar om försoning. Med utgångspunkt från texter av några av romantikens största poeter bjuder Schubert in lyssnaren i en egensinnig och bottenlöst vacker musikalisk värld. I viss mån går det att höra spår av Schuberts impromptun – de pianostycken han skrev året innan sångerna i Schwanengesang och vars lätthet ger en känsla av att musiken är improviserad, liksom uppstår i stunden.
Texterna till de första sju sångerna är skriva av poeten Ludwig Rellstab, och samtliga sju handlar om kärlek. Den gripande Ständchen berättar om den ljusa sidan av kärlekens kraft. Andra sånger berör saknadens grymhet – som när berättarjaget måste lämna sin älskade på grund av krigstjänstgöring.
Av de sex sånger med text av poeten Heinrich Heine är Der Doppelgänger den mest kända. Här har berättaren återvänt till huset där hans älskade bodde förr. Men hon är försvunnen, och han möter bara sig själv: en dubbelgångare nedbruten av sorg.
Texten till den sista sången som ingår i Schwanengesang, Die Taubenpost, är skriven av poeten Johann Gottlieb Seidl. Seidl är också textförfattaren till de fyra sånger som Christian Gerhaher och Gerold Huber valt att utöka programmet med vid den här konserten: Sehnsucht, Der Wanderer an den Mond, Am Fenster och Im Freien. Dessa fyra sånger komponerade Schubert redan 1826 – bryggan mellan dem och Schwanengesang går alltså genom Seidl.
Barytonsångaren Christian Gerhaher är utöver romanser specialiserad på Wagneroperor. Hans förmåga att gestalta musikdramatik – med lika stark känsla för nyanser i texten som i musiken – går att höra också i hans sätt att närma sig Schuberts sånger. Själv har Gerhaher beskrivit Schwanengesang som ett av sina favoritstycken. Med pianisten Gerold Huber har Gerhaher ett samarbete på över 30 år i bagaget, och 2017 gjorde de en rosad romanskonsert i Berwaldhallen med romanser av Robert Schumann.
Text: Hedvig Ljungar
Medverkande
Christian Gerhaher studerade vid Hochschule für Musik und Theater München med Paul Kuën, Raimun Grumbach och Friedemann Berger. Han deltog även i mästarklasser med bland andra Dieter Fischer-Dieskau, Elisabeth Schwarzkopf och Inge Borkh. I dag undervisar han i sångtolkning vid sitt alma mater och vid Royal Academy of Music i London.
Gerhaher och pianisten Gerold Huber har samarbetat i över 30 år och uppträtt på stora internationella scener och festivaler. Som solist arbetar han ofta med framstående dirigenter inklusive Daniel Harding, Sir Simon Rattle och Herbert Blomstedt samt med orkestrar som Berliner Philharmoniker, där han var den första sångaren att inneha titeln Artist in Residence.
Höjdpunkter från de senaste säsongerna inkluderar framträdanden med Sir Simon Rattle och Kiril Petrenko tillsammans med Berliner Philharmoniker och hans debut som Wolfram i Wagners Tannhäuser vid Metropolitan Opera. Denna säsong fokuserar hans sångrecitaler på Robert Schumann och han kommer att framträda tillsammans med Julia Kleiter i Dublin, Cambridge, Dallas, Montreal och Princeton samt under en Asienturné i mars 2025.
Pianisten Gerold Huber har under sin långa karriär ackompanjerat sångare som Christina Landshamer, Diana Damrau, Christiane Karg, Franz-Josef Selig och Maximilian Schmitt på scener som Wigmore Hall i London, Konzertverein i Wien, Carnegie Hall i New York, Amsterdams Concertgebouw och Bayerische Staatsoper i München. Huber är också verksam som solist och ger regelbundet konserter med verk av bland andra Bach, Beethoven, Brahms och Schubert.
Under studietiden vid Musikhögskolan i München inledde Huber sitt samarbete med barytonen Christian Gerhaher. Tillsammans har de gjort ett flertal uppmärksammade skivinspelningar, till exempel den hyllade Nachtviolen från 2015, som belönades med en Gramophone Award. Huber gästar regelbundet festivaler som Schubertiaden i Schwarzenberg, Festspelen i Salzburg och festivalerna i Schleswig-Holstein och Rheingau. Sedan 2013 är han professor i liedackompanjemang vid musikuniversitetet i Würzburg. Tillsammans med Birgit Chlupacek har han varit konstnärlig ledare för festivalen Pollinger Tage für Alte und Neue Musik.
Musiken
Liebesbotschaft
Kriegers Ahnung
Frühlingssehnsucht
Ständchen
Aufenthalt
In der Ferne
Abschied
Der Atlas
Ihr Bild
Das Fischermädchen
Die Stadt
Am Meer
Der Doppelgänger
Sehnsucht D 879
Der Wanderer an den Mond D 870
Am Fenster D 878
Im Freien D 880
Die Taubenpost D 965 A
Ungefärlig konsertlängd: 1h 10 min
Konserten spelades in 17 januari 2021 i Berwaldhallen.
Biljetter
Fler konserter
DVOŘÁK SYMFONI NR 9 – FRÅN NYA VÄRLDEN
Violinisten Benjamin Beilman gästar Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Elim Chan i Elizabeth Ogoneks In Silence. Dessutom får vi höra Dvoraks mäktiga symfoni Från nya världen.
POETIC (R) EVOLUTION
Unga poeter möter Sveriges Radios Symfoniorkester i ett unikt samarbete mellan Berwaldhallen och Unga Klara.
SING ALONG FÖR STORA OCH SMÅ 2021
Ett musikaliskt äventyr för hela familjen!