Säsongsfinal med Hardenberger & Harding
Håkan Hardenberger har av The Times kallats galaxens bäste trumpetare och framträtt med ledande orkestrar världen över. När han än en gång återvänder till Berwaldhallen spelar han Sir Harrison Birtwistles trumpetkonsert Endless Parade, specialskriven för honom till uruppförandet i Zürich 1987. På programmet står också två verk av Antonín Dvořák. Den livsbejakande åttonde symfonin skrev han före avresan till ”den nya världen.” Uvertyren I naturen är en klingande landskapsmålning från tonsättarens hemstad Vysoká, där han komponerade med naturens ljud inpå knuten.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Konserten sänds direkt i Sveriges Radio P2 fredagen den 10 juni kl 19:03.
Den i april avlidne brittiske tonsättaren Harrison Birtwistle bad inte om ursäkt för sig. ”Frågan om tillgänglighet är inte mitt problem” har han sagt i intervjuer. Hans musik är kompromisslös, kraftfull och ofta bedrägligt lyrisk. Inspirationen till Endless Parade, den trumpetkonsert han skrev för Håkan Hardenberger 1987, fick han i den italienska staden Lucca. Då han såg ett karnevalståg passera i de medeltida gränderna slogs han av hur olika upplevelsen av paraden kunde vara beroende på om han observerade varje deltagare på nära håll eller om han drog sig undan och såg och hörde glimtar av upptåget på avstånd. Det är alltså ett stycke ljudteater vi får ta del av i stycket som Hardenberger har framfört över sextio gånger sedan uruppförandet under Paul Sachers ledning i Zürich.
Den tjeckiske tonsättaren Antonín Dvořák är mest känd för den nionde symfonin som han komponerade under sin vistelse i USA, där han tillträdde som direktör för National Conservatory of Music 1892 och stannade i tre år. Men lika anslående är flera av de verk han komponerade före flytten. I mitten av 1880-talet hade han, tack vare sina internationella framgångar, köpt sig en lantgård i byn Vysoká och där komponerade han med naturen in på knuten. I Symfoni nr 8 går det tydligt att spåra en tonsättares villkorslösa kärlek till naturen i fågelliknande melodier, livsbejakande stråkar och brusande energi.
I naturen är den första av tre uvertyrer, presenterade under det gemensamma namnet ”Natur, liv och kärlek” som han också komponerade i Vysoká vid denna tid. Dvořák var i 50-årsåldern och ville med sin trio stycken uttrycka tre av de starkaste upplevelser en människa kan ha. I naturen är en klingande landskapsmålning som undersöker såväl naturens rofyllda stillhet som dess explosiva kraft.
Text: Anna Hedelius
Här kan du lyssna på Sveriges Radio P2:s Klassiska podden om Antonín Dvořák.