Radiokören sjunger Brahms & Nørgård
Kärnan i detta program är Per Nørgårds körmusik, däribland Singe die gärten, mein Herz för kör, harpa och cello. Dessutom framför Radiokören och dirigenten Julia Selina Blank bland annat iranska Aftab Darvishis And the world stopped, lacking you… med text av sjuksköterskan Vera Brittain, som efter första världskriget blev en frispråkig författare och pacifist. Konserten presenteras av Janna Vettergren.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Konserten sänds i Sveriges Radio P2 samt på Berwaldhallen Play fredagen den 13 oktober kl 19:00.
Julia Selina Blank blev ett bekant ansikte för Radiokörens publik i finalen till Eric Ericson Award 2021. Själv har hon varit bekant med Radiokören sedan hon studerade i Stockholm och nötte de gröna stolarna i Radiohusets Studio 2, där hon följde så många repetitioner hon kunde. Mitt i en internationell karriär är hon nu för första gången tillbaka med ett eget program, där hon låter Radiokörens unika mångsidighet blomma ut tillsammans med Radiosymfonikernas cellist Johanna Sjunnesson och harpist Lisa Viguier Vallgårda.
Det är ett program om längtan: från melankoliska drömmar, via sorg efter någon som aldrig återvänder från kriget, i maktlöst sömnlösa tankar vid midnatt, till en ljusning där vi har funnit kärleken – och till slut harmoni och acceptans i Per Nørgårds tolkning av Rilkes sonett Singe die Gärten, mein Herz.
Men om texternas båge är klar, är musiken kontrastrik. ”Jag tycker om när det hänger ett modernt verk bredvid Munch på museet,” säger Julia Selina Blank. ”Verken liksom belyser varandra. Så arbetar jag också i mina konsertprogram. Jag får en ny blick på Brahms om jag har hört Nørgård först.”
För Per Nørgård, en av Danmarks största tonsättare, född 1932, är världen en magisk plats för den som håller sina sinnen öppna. Det finns förbindelser att upptäcka och mönster i allt. I Singe die Gärten, mein Herz från 1974 använder Nørgård det matematiska gyllene snittet för att skapa rytmisk struktur och sin berömda oändlighetsserie av toner för att skapa harmoni i en ljudmatta av åttastämmig kör, harpa och cello. Var och en är vi en tråd av siden i livets stora matta – och det är som det ska.
Aftab Darvishi föddes i Teheran 1987 och hennes And the world stopped, lacking you… är en tonsättning av dikten Perhaps från 1916 av Vera Brittain. Hon var poet och tjänstgjorde som sjuksköterska i fält under brinnande världskrig, vilket gjorde henne till en övertygad pacifist. Darvishi svarar på textens hopplösa smärta med mässande och visslande, till hålögda körklanger, i en märkligt vacker tonsättning.
Mot dessa två kompositörers nutida tonspråk står Johannes Brahms, Gustav Mahler och Edvard Grieg – tre romantiker som var och en satt sin prägel på musikhistorien. Johannes Brahms tog körmusiken till nya höjder när han kombinerade traditionell stämföring med sin egen progressiva stil. Han var 27 år gammal när Drei Gesänge kom till, runt 1860. Edvard Grieg var däremot inne på sitt sista levnadsår när han skrev sina Fire salmer 1906. Melodierna hade han hittat i en ny bok om norska fjälltoner: ”De är så vackra, dessa melodier, att de förtjänar att bevaras i konstnärlig klädnad,” skrev han. Två av Gustav Mahlers odödliga Rückert-Lieder är här satta för kör av den slovenska körtonsättaren Nana Forte.
Text: Janna Vettergren
Solister:
Hvad est du dog skjøn – Lars Johansson Brissman
Jesus Kristus er opfaren – Karl Söderström & Christiane Højlund
Um Mitternacht – Lisa Carlioth