Radiokören: Ligeti 100 år
Chefsdirigent Kaspars Putniņš leder Radiokören i en hyllningskonsert till György Ligeti, som i år skulle ha fyllt 100 år. Vi får ta del av två av hans mest vokalt utmanande stycken: Lux Aeterna, som användes av Stanley Kubrick i filmen 2001: A Space Odyssey, samt Drei Hölderlin Phantasien komponerad för Radiokören 1983. Pianisten Fredrik Ullén spelar dessutom stycken ur Ligetis Etudes pour Piano och skådespelaren Etienne Glaser reciterar bland annat Friedrich Hölderlins dikter. Vi kommer även att få uppleva musik av Lars Johan Werle och Lars Edlund, två tonsättare som båda haft ett nära förhållande till Eric Ericson och Radiokören.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Konserten sänds i Sveriges Radio P2 samt på Berwaldhallen Play fredagen den 14 april kl 19:00.
Lyssna på intervjun med altkoristen Anna Graca i Radiokören och chefsdirigent Kaspars Putniņš berätta om konserten.
Den ungerske kompositören György Ligeti skulle ha fyllt 100 år i år och hans musik är, och har varit ett återkommande inslag i Berwaldhallens repertoar under det gångna året. Ligeti hade även under sin levnad en stark koppling till Sverige och Stockholm – som han såg som sin andra hemstad, och till Berwaldhallen. Från 1961 till 1975 var han i två omgångar gästprofessor i komposition på Musikhögskolan. Här blev han nära vän med bland annat Eric Ericson och Ingvar Lidholm.
I kvällens konsert kommer vi att få höra två stycken av Ligeti från olika perioder i hans liv, men båda med koppling till Stockholm. Det första, Lux Aeterna komponerades 1966, under Ligetis tid på Kungliga Musikhögskolan. Det andra, Drei Hölderlin Phantasien skrevs 1982 och uruppfördes 1983 av Eric Ericsons Kammarkör i Berwaldhallen. Det ingår alltså även ett 40 års jubileum i denna konsert.
Båda verken är skrivna för a cappella kör om 16 röster, men där Lux Aeterna är ett mikropolyfoniskt mästerverk med text ur den katolska dödsmässan, är Drei Hölderlin Phantasien baserat på dikter av den romantiske poeten Friedrich Hölderlin och är, trotts inspirationen från ungersk folkmusik än mer strukturellt komplicerat.
Under samma tid som Ligeti var anställd på Kungliga Musikhögskolan arbetade även Lars Edlund där som lärare ibland annat gehörslära. Edlund var en av de första svenska förespråkarna för tidig musik, och tog mycket inspiration från bland annat gregoriansk sång i sitt eget komponerande. Edlund konverterade även till katolicismen och i kvällens konsert får vi höra Gloria från 1969 för blandad kör och tenorsolo, som senare kom att ingå i Missa Sancti Nicolai, som var ett beställningsverk till den katolska kyrkan i Stockholms 700-årsjubileum.
Lars Johan Werle var en tonsättare ur samma generation som Ligeti och Edlund, men som musikaliskt valde att gå andra vägar. Till skillnad från Ligeti, skrev Werle självmant filmmusik, bland annat till Ingmar Bergmans Vargtimmen och Persona. Canzone di Petrarca 126 från 1967 är Werles första verk för a cappella kör med text ur 1300-tals poeten Francesco Petrarcas samling av kärleksdikter.
Poesi, men här av det moderna slaget, ligger även till grund för Esa-Pekka Salonens Två sånger till dikter av Ann Jäderlund skrivna specifikt till Radiokörens 75-års jubileum år 2000.
23 mars kl 19.45:
Välkommen på ytterligare en konsert denna kväll. Inne på Berwaldhallens scen ger Svensk Musikvår konserten Mina drömmars okända stationer, en konsert med Stockholms Saxofonkvartett och Linnéa Andreassen, mezzosopran. Klicka här för att boka din onumrerade gratisbiljett till konserten. Läs mer om konserten här.
Lär dig mer om György Ligeti i Sveriges Radio P2s Klassiska podden