arrow

Radiokören: Another Part of the Wood

Mors Saülis et Jonathæ är Marc-Antoine Charpentiers oratorium om den bibliska striden mellan israeliterna och filistéerna, om faderskärlek och död. Under ledning av Fredrik Malmberg framför Radiokören tillsammans med musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester och årets Klassiska artisten i P2 barytonen David Risberg detta mästerverk från barocken. Dessutom musik av Britta Byström, Judith Bingham, Karin Rehnqvist och Matthew Locke baserad på några av William Shakespeares mest älskade verk.

Genom historien har mängder av tonsättare inspirerats av Shakespeares texter, och komponerat verk med utgångspunkt från dem. 1674 komponerade Matthew Locke tillfällig teatermusik till Thomas Shadwells semi-operauppsättning av Stormen. Curtain Tune föregår öppningen av första akten, och gestaltar ett lugnt hav som utvecklas till den våldsamma storm som rasar när handlingen börjar.

Till Britta Byströms Another Part of the Wood (2022) har titel och text hämtats ur Shakespeares pjäs En midsommarnattsdröm, scenen där drottning Titania vaggas till sömns av sina älvor. Felix Mendelssohn komponerade också musik inspirerad av pjäsen, och Byström har, precis som han, fångat dess speciella, förtrollade atmosfär. Det finns även ett litet citat där strofen ”Philomel, with melody …” sjungs till Mendelssohns melodi.

Med en stor impressionistisk klangpalett tänjer hon på gränserna, och använder bland annat dur och moll samtidigt, men musiken är ändå grundad i ett tonalt system. Det är skrivet för höga röster i höga lägen, vilket gör klangen övertonsrik och ”glittrig”.

Så, i en annan del av skogen, händer magiska saker, älvor sjunger sin vaggvisa och använder trolldom för att skydda sin drottning under hennes sömn. De flerstämmiga besvärjelserna upprepas, viskas, skanderas effektfullt, medan Titania blir alltmer sömnig.

Judith Binghams I Wear the Chain I Forg’d in Life (2022) är ett soloverk för baryton och framförs av David Risberg, den Klassiska artisten i P2 för säsongen. Verket innehåller inte bara texter av Shakespeare, utan även av Charles Dickens, Virgilius och Friedrich Hebbel. Titeln är hämtad från Dickens A Christmas Carol, där orden uttalas av Jacob Marleys vålnad.

Karin Rehnqvists The Raven Himself Is Hoarse (1988) för damkör a cappella bygger på Lady Macbeths monolog i första akten av Macbeth. Hon hänvisar till mytologin kring korpar som tecken på undergång, och korpen är hes eftersom den har kraxat för länge. Med andra ord, det är på tiden att döda kung Duncan och låta Macbeth ta över tronen.

För oss idag är Marc-Antoine Charpentier mest känd för ouvertyren till Te Deum, som blivit Eurovision-fanfaren. Men på sin tid var han Frankrikes främsta kompositör av kyrkomusik och den som införde det dramatiska oratoriet i landet, en genre han kom i kontakt med under sina studier i Rom.

När Charpentier återvände till Frankrike, inledde han ett mångårigt samarbete med jesuitsamfundet i Paris. Hans musikdramatiska verk tjänade dem i deras försök att konvertera människor till den katolska tron, och lyfte fram de dygder som jesuiterna uppskattade. Han integrerade framgångsrikt de italienska och franska stilidealen, och verken kännetecknas av subtila relationer mellan musik och text, ett vågat harmoniskt språk och en unik blandning av fransk deklamation och italiensk känsla för lyriska melodilinjer.

Mors Saülis et Jonathæ (Sauls och Jonatans död) från 1682 är ett fint exempel på hans oratoriestil. Texten är hämtad ur de gammaltestamentliga Samuelsböckerna, från vilka den anonyme sammanställaren har valt ut de mest dramatiska och suggestiva avsnitten. Berättelsen handlar om hur kung Saul på grund av sina egna misstag och brister förlorar allt. Den skildrar också den djupa och hårt prövade relationen mellan Sauls son Jonatan och herdesonen David.

Verket tar sin början när Saul drabbas av tvivel inför det stundande slaget mot filistéerna. Då hans bön till Gud förblir obesvarad, vänder han sig i stället till häxan i Endor för att åkalla profeten Samuels ande. Anden tillkännager det gudomliga straff som väntar kungen: hans rike ska tas ifrån honom, han ska mista allt. Efter att Jonatan fallit i striden, ber den uppgivne Saul en soldat att döda honom. Verket når dock sin klimax musikaliskt och känslomässigt när David sörjer Jonatans död. Sauls öde ger en varning till dem som vänder sig bort från Gud, och uppmuntrar omvändelse för att få gudomlig barmhärtighet. Oratoriet understryker också dygderna i osviklig kärlek.

Text: Andreas Konvicka

Roller i Mors Saülis et Jonathæ:
Samuel – Lars Johansson Brissman
Saul – David Risberg
David – Philip Sherman
Häxan – Ingrid Rådholm Konvicka
Soldaten – Magnus Wennerberg


Ingen biljettförsäljning sker på plats, men du kan köpa din digitala biljett fram till konsertstart.

Medverkande

 

&

Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.

Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.

Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.

Dirigenten och organisten Fredrik Malmberg innehar sedan 2012 två prestigefyllda uppdrag i det svenska musiklivet: chefsdirigent för Eric Ericsons Kammarkör (en roll som han lämnar under hösten 2024) och professor i kördirigering vid Kungliga Musikhögskolan. Han är en erfaren uttolkare av verk i skiftande stilar och epoker men har en särskild förkärlek för den samtida körmusiken som han framhäver, inte minst med hans egen ensemble, Vokalharmonin. Malmberg tjänstgör även som musiker i Oscarskyrkan i Stockholm.

Malmbergs verksamhet omfattar såväl kör- som orkesterrepertoar och han har samarbetat med ensembler såsom Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester, Concerto Copenhagen, DR Vokalensemblet, Helsingborgs symfoniorkester, Tallinns kammarorkester och Mariinskijteaterns orkester. Han är även efterfrågad som pianist och organist, bland annat med Mahler Chamber Orchestra, under ledning av dirigenter som Daniel Harding och Claudio Abbado.

Fredrik Malmberg har mottagit flera priser och utmärkelser för sin musikaliska gärning. 2012 listade musikmagasinet Opus Malmberg som en av de som gjort mest för att förnya konstmusiken i Sverige. Han är utbildad som kyrkomusiker, med diplom i orgelspel från Musikhögskolan i Malmö och Paris. Som 25-åring vann Malmberg första pris i orgelimprovisation i en internationell tävling i Biarritz.

Ulrika Edström började spela cello under uppväxtåren i USA. Intresset för att spela i orkester väcktes där, när hon som tioåring hörde en konsert med Chicago symfoniorkester och överväldigades av Mahlers femte symfoni. Så småningom, efter studier både i Sverige och utomlands, hittade hon sitt musikaliska hem i Sveriges Radios Symfoniorkester där hon tjänstgör som alternerande solocellist sedan 1989.

Vid sidan av orkesterspelet är hon en aktiv kammarmusiker med ett särskilt intresse för vår tids musik. Hon har genom åren uruppfört kammarmusikverk av tonsättare såsom Sven-David Sandström, Lars-Åke Franke-Blom, Oleg Gotskosik och Jarosław Kapuściński. Hon är också är mycket engagerad i kommande generationers utveckling genom sommarkurser, olika utvecklingsprojekt i Schweiz, Mexiko och Sydafrika, samt i sitt arbete med elever på Musikskolan Lilla Akademien i Stockholm.

Cembalisten Peter Lönnerberg är en av grundarna av Ensemble Cornucopia och är en eftertraktad continuo-spelare med bland andra ensemblerna Rebaroque, Göteborg Baroque och La Récréation samt i kvartetten Stockholm Barock med Susanna Laurin, Stefan Lindvall och Anders Modig. Peter började studera för Eva Nordenfelt och Karin Jonsson-Hazell i Stockholm med vidare studier i cembalo och generalbas för Lars-Ulrik Mortensen i Köpenhamn samt mästarkurser för bland andra Glen Wilson och Ketil Haugsand. I sitt andra liv försöker han kartlägga hur livets minsta byggstenar fungerar som forskningsingenjör i molekylär neurobiologi vid Karolinska Institutet.

Barytonen David Risberg är Klassiska artisten i P2 för säsongen 2024/2025 och kommer som en del av det att medverka i flertalet konserter tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören. Risberg kommer närmast från rollen som Mr Darcy i David Nelsons opera Stolthet och Fördom på Norrlandsoperan och var även cover för rollen som John i Mikael Karlssons Melancholia på Kungliga Operan.

Säsongen 2022/2023 innefattade två rolldebuter för Risberg: Marcello i La Bohème i Malmö Operas turnéproduktion och Demetrius i Brittens En midsommarnattsdröm på Kungliga Operan. Sommaren 2023 sjöng han rollen som Lord i världspremiären av Andefabriken av Daniel Nelson på Vadstena-Akademien.

Risberg debuterade säsongen 2021/2022 på Kungliga Operan med rollen som Kråkan i Benjamin Staerns opera Snödrottningen. 2022 framträdde Risberg även som Paul i Philip Glass Les Enfants terribles i det fria operakompaniet Kamraternas uppsättning. 2021 sjöng han även rollen som Alcasto i operan Argenore av Vilhelmina av Baureuth på Confidencen och medverkade också i Confidencen Opera and music festivals uppsättning av Purcells Hail! Bright Cecilia.

David Risberg utexaminerades våren 2021 från Operahögskolan vid Stockholms Konstnärliga högskola, där han studerat sång för Erik Årman. Tidigare studier innefattar Vadstena Folkhögskolas Musiklinje och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. 2020 var han en av stipendiaterna vid Confidencen Music and Opera Academy och har även tilldelats stipendier från Stiftelsen den 25 juli 1988 och från Kungliga Musikaliska Akademien. Utöver opera, är Risberg också en flitigt anlitad oratorie- och romanssångare.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim

Ingår i följande konsertserier: