Inställd - Prokofjevs klassiska symfoni
I sin sprudlande första symfoni kombinerade en 25-årig Sergej Prokofjev ett modernt tonspråk från 1900-talet med en klassisk form i ett verk på under femton minuter. Uppfinningsrike tonsättaren Nathaniel Stookeys Kompositören är död skrevs som en musikalisk mordgåta för barn och har blivit ett av 2000-talets mest spelade orkesterverk. Det får här sin Sverigepremiär med Niklas Riesbeck som berättare. Kritikerrosade dirigenten Christian Reif leder Sveriges Radios Symfoniorkester för första gången.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Sergej Prokofjevs Symfoni nr 1 ”Den klassiska” från 1916–17 är en lika charmerande som för tiden överraskande komposition. Tonsättaren var ett beryktat enfant terrible, en chockerande modernist som kunde röra upp känslorna, men detta verk var ju något helt annat. Prokofjev hade komponerat utan att använda pianot, vilket medförde att han använde ett mer klassiskt idiom än han brukade. Resultatet blev en underbar liten symfoni, med varm humor, ett tonspråk från 1900-talet inom 1800-talets ramar och en speltid på under femton minuter. Den klassiska blev det som först gjorde Prokofjev känd utanför Ryssland, och bland hans verk har bara Peter och vargen framförts lika ofta genom åren. Han dirigerade själv uruppförandet i revolutionens Petrograd i april 1918, och lämnade snart Ryssland för en lång konsertturné som i själva verket blev till sjutton års exil.
Melodin till I Bergakungens sal ur Edvard Griegs Peer Gynt-svit nr 1 har blivit ikonisk i populärkulturen och inspirerat många artister till egna verk på samma tema. Den fyrsatsiga orkestersviten publicerades 1888, drygt tio år efter att Griegs opera till Henrik Ibsens versdrama Peer Gynt haft premiär i Oslo.
The Composer is Dead av kompositören Nathaniel Stookey har blivit ett av 2000-talets mest spelade orkesterverk. Det beställdes av San Francisco Symphony som ett stycke i stil med Prokofjevs Peter och vargen, det vill säga med en berättare som pedagogiskt presenterar symfoniorkesterns alla instrument och samtidigt bjuder på underhållning och spänning. Då Nathaniel Stookey fick beställningen valde han att skapa en oemotståndlig mordgåta, där varje orkestermedlem kan räknas till kretsen av misstänkta. Texten är skriven av Lemony Snicket, pseudonym för den lika mångsidiga som storsäljande författaren David Handler. Både han och tonsättaren har ibland själva framträtt som historiens berättare. I Berwaldhallen är det Niklas Riesbeck som ledsagar oss genom berättelsen och också har översatt texten till svenska.
I verket hörs bland annat något så ovanligt i orkesterrepertoaren som en duett för tuba och harpa. Avslutningen bjuder på en rad musikaliska citat ur stora tonsättares berömda verk med anknytning till döden, ett requiem här, en begravningsmarsch där. Ombedd av en intervjuare att säga ett ord eller två om texten till Kompositören är död blev Lemony Snickets svar: Boo hoo!
Text: Gunnar Lanzky-Otto
Konserten är inställd på grund av sjukdom.
Konserten är inställd på grund av sjukdom.