arrow

Nyårskonsert med Stockholms Straussorkester

Som traditionen bjuder ger Stockholms Strauss-Orkester Nyårskonserter i Berwaldhallen. Sveriges festligaste orkester leds av Mika Eichenholz som lekande lätt svingar taktpinnen i välkända verk av Johann och Eduard Strauss. Några nya nummer på repertoaren utlovas också. Årets solist är sopranen Lydia Kjellberg som med vacker timbre framför sångnummer ur operettens värld. I makalösa koreografier av Judith Simon, skapade för årets Nyårskonsert, upphäver dansarna tyngdlagen. Konserten för den nyfikne, såväl för den som önskar höra de välkända valserna och polkorna från nyårskonserten i Wien presenteras av Marianne Eklöf, operasångerska.

Stockholms Strauss-Orkester bjuder upp med sprudlande musik.

Kan nyåret bli festligare än med musik av familjen Strauss? Med alla medverkande på spudlande humör och kanske ett glas mousserande i pausen? Låt dig förföras av smäktande valser och fartfyllda polkor. Nynnandes på undersköna melodier och lätt rusig dansar du så vidare ut i den stjärnklara Nyårsnatten och gnistrande snön. Mot nyårsklockor och det nya året, mot nya äventyr och nya förhoppningar

En konsert för alla! Hela familjen, ung som gammal.

Välkommen att fira nyår med Stockholms Strauss-Orkester i Berwaldhallen.

Gott Nytt År!

Stockholms Strauss-Orkester
straussorkestern.se


Medverkande

 

Lydia Kjellberg är utbildad vid Stockholms Konstnärliga Högskola och fick sommaren 2023 sitt stora genombrott som Lady Macbeth i Läckö Operas uppsättning av Verdis Macbeth. Lydia har sjungit Nattens drottning i Trollflöjten i Vattnäs konsertlada. Hennes breda repertoar sträcker sig från Mimi i La Bohème till mer dramatisk koloratur. Lydia har med Piteå Kammaropera spelat rollen som Doreen i operan Sylvia – om författaren Sylvia Plath – komponerad av Andrea Tarrodi. Lydia tilldelades 2022 Svenska Wagner-sällskapets Bayreuth-stipendium och valdes då att delta i en konsert i Villa Wahnfried, där hon fick stor uppskattning av publik och press.

Foto: Emelie Kroon

Marianne Eklöf är en av vår tids fantastiska sångerskor. Hon är mezzosopran och har i många år haft världen som arbetsfält men också varit verksam på Malmö Opera och tillhörde i 25 år den fasta ensemblen på Kungliga Operan i Stockholm. Där har hon gjort roller som Octavian i Rosenkavaljeren, Carmen, Eboli i Don Carlos, Brangäne i Tristan och Isolde, Ortrud i Lohengrin och inte minst Klytaimnestra i Elektra. Eklöf är även verksam som regissör och är sedan 2019 ordförande i Stockholms Strauss-Orkester.

Pontus Sundset Granat är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan. Som frilansdansare, nationellt och internationellt, har han engagerats vid kompanier som Ballet Mainz, Dansk Danseteater, Carte Blanche, Norrdans, Kungliga Operan, Ballett am Rhein i Düsseldorf och Finlands nationalopera.

Pontus har arbetat med koreografer som Josef Sturdy, Nicole Morel, Tim Feldmann, Dorte Olesen, Sigge Modigh, Cristina Caprioli, Mats Ek och med Virpi Pahkinen i Swan Song, Blackrainbow, Vindvaka och DeepTime.

Judith Simon utbildades vid Kungliga Svenska Balettskolan och blev efter avslutad utbildning direkt engagerad vid Kungliga Operan 1988. Judith dansade tidigt i sin karriär soloroller och tävlade i internationella balettävlingar. Detta ledde till att hon utnämndes till solist 1993 och till premiärdansös 2000. Judiths starka teknik och sprakande personlighet gav henne många huvudroller och solistuppgifter under hennes karriär på Operan samt under internationella turnéer till exempelvis Japan, USA, Brasilien, England, Italien, Tjeckien. Hon är nu verksam som koreograf och lärare på Kungliga Svenska balettskolan.

Marc Power kommer från en musikerfamilj i Tasjkent, Uzbekistan. Efter studier vid Moskvas konservatorium spelade han som 1:e konsertmästare vid Bolsjojs Akademiska Teater, Opera och Balett i Tasjkent. 1990 flyttade han till Sverige och anställdes året därpå i Kungliga Hovkapellet. Han är konsertmästare i Stockholms Strauss-Orkester, Power Strings och Stockholmsensemblen.

Tidigare chefdirigent för Orquesta Sinfónica Universidad de Concepción i Chile. Eichenholz är flitigt engagerad i stora delar av världen och har gästdirigerat med bland andra Salzburg Mozarteum Orchester, Israels Filharmoniska Orkester, Hamburger Symphoniker och Schönbrunn Palace Orchestra i Wien. I Sverige gästar Eichenholz förutom Strauss-Orkestern ofta Kungliga Filharmonikerna. Senast i Riksdagskonserten, DN-konserten – Filharmoniker i det gröna – på Gärdet och Trettonhelgskonserten 2023. Han har även dirigerat på Göteborgsoperan, Värmlandsoperan, Malmö Opera och Folkoperan i Stockholm och har gjort ett stort antal skivinspelningar för EMI, Naxos etc.

Stockholms Strauss-Orkester bildades 1992 som ett utflöde av det år 1960 bildade Svenska Strauss-Sällskapet. Drivande kraft var Berth Vestergård, också en av grundarna till Strauss-Sällskapet. Orkestern är bildad på mönster av – och med samma instrumentuppsättning som – orkestern Capelle Strauss, vilken verkade under ledning av medlemmar av familjen Strauss mellan 1827 och 1901. Den har också samma klädsel med röda frackar och vita byxor som musikerna i Capelle Strauss bar vid hovbalerna i Wien.

Ungefärlig konsertlängd: 2 timmar 30 minuter