Nordiska veckor: Sång utan ord
Wilhelm Stenhammars Sången är ett både lyriskt och majestätiskt verk, sällan framfört då det kräver stor orkester, sångsolister och därtill ett hundratal körsångare i olika åldrar. Patrik Ringborg leder detta framförande av Stenhammars hyllning till körsången som förenande kraft, samt det efterlängtade uruppförandet av rikskände tonsättaren Emmy Lindströms kör- och orkesterverk Sång utan ord: en personlig hyllning till Stenhammar.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Konserten sänds direkt i Sveriges Radio P2 samt på Berwaldhallen Play fredagen den 17 november kl 19:00.
Efter paus lördag 18 nov delar Radiosymfonikernas och Radiokörens vänförening ut årets stipendium.
Den naturromantiske svenske tonsättaren Wilhelm Stenhammar skrev den tvåsatsiga symfoniska kantaten Sången till Kungliga Musikaliska Akademiens 150-årsjubileum år 1921. Stenhammar, som själv skulle ha fyllt 150 häromåret, målar med breda penseldrag i denna festmusik som, så när som på det högtidliga orkestermellanspelet, sällan spelas på grund av de stora resurser som krävs: stor symfoniorkester, blandad kör, barnkör och fyra solister.
Den prunkande, berusande texten är skriven av tonsättarkollegan Ture Rangström och beredde Stenhammar ett visst huvudbry till en början. Men hans tonsättning lägger sig dikt an den storvulna texten och är utan tvekan ett av hans mest praktfulla verk, liksom ett av de mest personliga, även om musiken har drag av såväl Gustav Mahler och Richard Strauss som av Georg Friedrich Händel och Jean Sibelius. I Sången möts skimrande impressionism, klassicistisk flerkörighet och kontrapunktisk polyfoni.
Vid uruppförandet den 18 december 1921 var Kungliga Musikaliska Akademiens stora sal fylld till sista plats med svenska och internationella gäster, samt både kungahuset och dåvarande statsminister Hjalmar Branting på plats. Fullt var det även på scenen, och det har vittnats om att akustiken bokstavligen slukade all efterklang.
Emmy Lindström, en av Sveriges nu mest efterfrågade tonsättare, har sedan länge intresserat sig för Wilhelm Stenhammar. Inför 150-årsjubileet för två år sedan skrev hon sången På ängarna doft av violer och i denna konsert uruppförs kör- och orkesterverket Sång utan ord, som har sin utgångspunkt i Stenhammars Sången. ”Med Stenhammar är det något som knyter an så starkt till mig,” säger Lindström. ”Det är som om vi är vänner, trots att vi levt och lever i olika tider.”
Den uttrycksfulla sångcykeln Ich denke Dein… för sopran och orkester är signerad den sedan länge internationellt etablerade svenske tonsättaren Rolf Martinsson och uruppfördes 2015. De fem sångerna är sättningar av ett antal lyriska kärleksdikter av Johann Wolfgang von Goethe, Joseph von Eichendorff och Rainer Maria Rilke. Musiken är både passionerad, storslagen, melodisk och rikt orkestrerad med drag av George Gershwin och av Broadway-musikal. Verket, som beställdes gemensamt av flera internationella orkestrar, har sedan urpremiären i skrivande stund spelats hela fyrtio gånger världen över.
Text: Anna Hedelius
Solistbyte baryton
Pga av sjukdom ersätts baryton John Lundgren av Fredrik Zetterström
Fre 17 nov kl 18.00 konsertintroduktion med P2:s Johan Korssell och Clara Törnvall i nedre foajén.
Lär dig mer, lyssna på Sveriges Radio P2