Nordiska veckor: Griegs pianokonsert
Den norske pianisten Christian Ihle Hadland spelar landsmannen Edvard Griegs pianokonsert. Dessutom tolkar Tobias Ringborg och Sveriges Radios Symfoniorkester Daniel Börtz Sinfonia 12 med barytonsolisten Hannes Öberg, och pionjären Elfrida Andrées Glömska för stråkar och harpa.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Elfrida Andrée var en pionjär i den svenska musikhistorien. När hon 1861 tog sin organistexamen var hon den första kvinnan att göra så i Sverige. Samma år fick hon även igenom den första av två arbetsrättsliga lagändringar, vilken möjliggjorde att kvinnor fick arbeta som organister. Hon tillträdde därefter en organisttjänst i Stockholm, och sex år senare fick hon tjänsten som domkyrkoorganist i Göteborg. Först 1987 anställdes den andra kvinnan i Sverige till samma tjänst.
Den andra av Andrées lagförändringar kom 1865 och innebar att kvinnor även fick söka anställning som telegrafister, ett yrke som Andrée också var den första kvinnan i Sverige att utbilda sig till. 1897 blev hon invald i Kungliga Musikaliska akademien och 1921 var hon även en av bara tre kvinnor före 1970 som blev invalda i Föreningen Svenska Tonsättare.
Som kompositör hade Andrée fått sin utbildning av Ludvig Norman. Hon skrev över 100 verk, däribland operan Fritiofs saga som Selma Lagerlöf skrev librettot, till men även en stor mängd orgelverk, körstycken, orkester- och kammarmusik. Glömska för stråkar och harpa skrev hon 1905 och är likt mycket av Andrées musik starkt influerad av den tyska romantiska traditionen, med Felix Mendelssohn som främsta inspiration. Instruktionen till musikerna är ”Lento con molto espressione e anima”: långsamt, med mycket känsla och livfullhet. Andrée skrev två variationer av Glömska: en för damkör med sopran- och altsolist, samt en för manskör och tenorsolist.
Få inledningar är mer välkända inom den klassiska musiken än Edvard Griegs pianokonsert i a-moll, hans enda fullbordade pianokonsert, som uruppfördes 1868. Konserten är ett ungdomligt verk av den då 25-årige Grieg, och inleds med ett känslomässigt översvallande soloparti uppbyggt av två nedåtgående intervall som känns igen från hans senare verk, däribland stråkkvartetten i g-moll från slutet av 1870-talet. Den melodiska effekten är ett tydligt exempel på hur Grieg använde norsk folkmusik i sina kompositioner. Konsertens första sats innehåller hela sju olika teman, varav en del delar motiv, medan andra kontrasterar helt.
När den ungerska världspianisten Franz Liszt framförde Griegs pianokonsert i Rom 1870 gav han Grieg stora lovord, men rådde honom också att göra vissa omskrivningar med ökade dimensioner. Grieg följde Liszts råd och skrev om konserten ett flertal gånger fram till år 1907. Två år därefter blev Griegs pianokonsert den första att spelas in på grammofonskiva. I denna konsert är det Griegs landsman, pianisten Christian Ihle Hadland, som tar sig an detta världsberömda verk.
Konserten avslutas med ett kärt återseende av Daniel Börtz Sinfonia 12 för orkester och barytonsolist som uruppfördes här i Berwaldhallen 2014. Med verk som Backanterna är Börtz en av de främsta samtida svenska operakompositörerna, men hans musikaliska produktion kan sägas kretsa kring de totalt 14 symfonier som han har skrivit sedan 1973. Till skillnad från de elva första, som skrevs för symfoni- eller blåsorkester, är Sinfonia 12 komponerad för orkester och barytonsolo. Sångsolisten framför en del av Kjell Espmarks dikt ”Karibisk kvartett” ur diktsamlingen Det enda livet från 1998.
Text: Bodil Hasselgren
Lär dig mer om musiken! Lyssna på P2 Dokumentär om Elfrida Andrée.