arrow

NATURE MORTE

Jean Sibelius höll Rakastava för ett av sina sitt favoritverk och han skrev det först för kör, senare också för stråkorkester. Värdig arvtagare till Sibelius är Einojuhani Rautavaara, vars Sommarnatten klingar av folkmusik. Vi får också höra musik av estniske Veljo Tormis, en av vår tids stora körtonsättare samt Georgij Sviridov, vars Pusjkins krans komponerades som en hyllning till minne av Alexandr Pusjkins 180:e födelsedag. Vi får också ett delikat smakprov av Ingvar Lidholms stora körmusikskatt.

Konserten sänds i Sveriges Radio P2 fredagen den 25 feb kl 20:20.

Körmusik sysselsatte Jean Sibelius under hela livet. Rakastava (Den älskande) framförs nog oftast i den senare versionen för stråkorkester, men körsviten från 1894 är ett av tonsättarens tidiga mästerverk. Det skrevs för en kompositionstävling anordnad av YL, Helsingfors universitets manskör. Tävlingsresultatet blev nedslående, Sibelius knep bara en andraplats med vad många menade var det bästa och mest säregna man dittills upplevt i finsk körsång. Rakastava är verket av en kompromisslös kompositör som tvingade körer att lära sig ett nytt tonspråk. Texten kommer från Kanteletar, systerverk till Kalevala. Den beskriver först den älskandes längtan efter den älskade, sedan ett lyckligt möte och till sist ett vemodigt farväl.

Veljo Tormis betraktas som en av 1900-talets främsta kompositörer av körmusik. Hans verklista domineras av över 500 körsånger, de flesta a cappella. Majoriteten grundar sig på traditionella folksånger (regilaulud), men texter av samtida poeter används ofta. Ett bra sätt att vårda sångarvet är att kombinera dess rötter med moderna grepp, menar Tormis. ”Det är inte jag som använder folkmusik, det är folkmusik som använder sig av mig”, har han sagt. Sügismaastikud (Höstlandskap) är en sångcykel ur samlingen Looduspildid (Naturbilder) från 1964-69 som beskriver de fyra årstiderna.

Einojuhani Rautavaara tillhör Sibelius värdiga arvtagare, både kvalitetsmässigt och i fråga om internationell berömmelse. Liksom för den äldre mästaren har körmusiken kanske i någon mån stått i skuggan av orkesterverken. Rautavaaras stilar har skiftat genom åren, från neoklassicism över strikt tolvtonsteknik till neoromantik. Inspirationskällorna har också varit många, såsom ortodox kyrkomusik eller finska spelemän. Sommarnatten från 1975 bygger på folkliga dansmelodier från svenskspråkiga delar av Finland, och beställdes av den legendariska kören Jubilate i Helsingfors.

Ingvar Lidholm skrev Fyra körer till texter av barndomsvännen Åke Nilsson 1953. De texter som Lidholm valde ut till sviten bär avtryck av en svår tid; krig, ondska och katastrofer ledsagar människan mot sin undergång, men samtidigt består naturen, bergen, havet och månen. Verket kan liknas vid en körsymfoni i sonatform, där Lidholm går en fin balansgång. Han ställer tolvtonsteknik mot tonalitet, harmoni mot disharmoni och inlemmar dessutom svensk naturlyrik i sviten.

Den ryske tonsättaren Georgij Sviridov gick i lära hos Sjostakovitj och inspirerades av rysk folkmusik. Liksom många av sina landsmän stod han också den ryska poesin nära. Redan som 25-årig student skrev han en sångcykel till text av Alexandr Pusjkin. Långt senare, till minne av den populäre poetens 180-årsdag år 1979, tonsatte Sviridov ytterligare tio av hans dikter. Tonspråket i Pusjkins krans kombinerar tradition med ett modernare idiom. Expressivt och känslosamt ger sångerna ett personligt uttryck för den ryska folksjälen.

Text: Gunnar Lanzky-Otto/Anna Hedelius

 


RADIOKÖREN

dot 2021/2022

Skriv ut

Medverkande

 

&

Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.

Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.

Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.

&

Maria Goundorina, eller Masja som hon även kallas, kommer ursprungligen från staden Novosskolniki i Ryssland. Marias intresse för körmusik föddes då hon som sjuåring började sjunga i en barnkör som senare utvecklades till en skola för körsångare.

Maria inledde sina musikstudier vid Ippolitov-Ivanovs musikhögskola och Tjajkovskijkonservatoriet i Moskva. Efter avslutade diplomstudier vid Tjajkovskijkonservatoriet tillbringade Maria några år i Österrike där hon studerade vid Wiens universitet.
År 2005 flyttade Maria till Stockholm för att studera kördirigering under Anders Eby vid Kungliga Musikhögskolan. Maria tog sin examen i kördirigering våren 2008.
Under sin studietid hann Maria med att både sjunga i och leda flera framstående ensembler i Ryssland, Tyskland och Sverige, samt att delta i flertalet dirigenttävlingar. År 2004 var Maria en av finalisterna i Wiens Competition for Young Choir Conductors, där hon även mottog priset för ”Bästa tolkning av ett romantiskt verk”. År 2007 tilldelades Maria Eric Ericsons resestipendium, och 2009 var hon en av finalisterna i den internationella dirigenttävlingen The Eric Ericson Award.

I november 2009 valdes Maria Goundorina till ny sånganförare för Allmänna Sången. Maria är körens 27:e dirigent. Sedan 2015 undervisar Maria i körsång på den nystartade avdelningen av välrenommerade Adolf Fredriks Musikklasser i Farsta.

Maria undervisar i kördirigering och körsång samt ger föreläsningar om rysk konstmusik på olika kurser i Österrike, Tyskland, Holland och Sverige.

Musiken

Ungefärliga tider

Solister: Jennie Eriksson Nordin, sopran & Karl Söderström, bas
Utöver sina sju överjordiska symfonier och flertalet likaledes ljuvliga tonpoem komponerade den finska tonsättaren Jean Sibelius också en hel del körmusik. Intresset för körmusik gick som en röd tråd genom hans liv, och redan på 1880-talet, under studierna i komposition vid musikinstitutet i Helsingfors (senare Sibelius-Akademin), skrev han sina första sånger för kör. 89 år gammal, år 1954, skrev han sitt sista.
Efter att med sitt första större körverk Venematka ha gjort stor succé i en tävling år 1893 komponerade han året efter sitt förmodligen mest omvälvande och oftast framförda a capella-verk Rakastava (Älskaren). Texten kommer från den första volymen i det litterära verket Kanteletar, en samling lyriska och episka folkdikter och ballader som bildar ett systerverk till Finlands nationalepos Kalevala, båda sammanställda av den finska författaren Elias Lönnrot.
För en lyssnare av i dag ter sig musiken framför allt smekande för örat, men tillsammans med Venematka uppfattades Rakastava i tiden som viktiga impulsen till en helt ny era i den finska körmusiken. De var tekniskt svåra och översvallande moderna – på gränsen till egendomliga. En kritiker skrev: ”Sibelius sånger är mycket konstiga. Vid den första lyssningen kan man knappt ens bilda sig en uppfattning om dem, även om man vid närmare granskning finner ett stort mått av skönhet. (…) Men den vackraste av dem är otvetydigt Rakastava, även om det innehåller märkliga och uppkäftiga harmonier som man är frestad att misstänka är tryckfel i noterna.”
Liksom många av Sibelius körverk från 1890-talet är Rakastava ursprungligen skriven för manskör. Fem år senare, 1898, arrangerade Sibelius om stycket för blandad kör, och 1911 skapade han en instrumental version för stråkorkester. År 1898 var också året då sammanlagt fem av hans verk för blandad kör publicerades i samlingsvolymen Sävelistö, kaikuja laulustamme (ungefär En samling melodier, ekon av vår sång), bland dem Rakastava.
Text: Hedvig Ljungar

Einojuhani Rautavaaras Sommarnatten är hans lite egensinniga tolkning av den lite vemodiga folkvisan Ant han dansa med mig som blir dansant och svävande på samma gång. Rautavaara som dog 2016 lämnade en stor produktion, inte minst av av vokalmusik, efter sig. Han räknas en som av Finlands främsta tonsättare med sin högst personliga blandning av romantik, tradition och modernistiska inslag, ofta färgade av mystik och andlighet.

Ungefärlig konsertlängd: 1 timme (ej paus)

Konserten ges i S:t Mattues Kyrka, läs om hur du hittar dit och vad som gäller inför ditt besök i kyrkan här.