Matteuspassionen
Johann Sebastian Bach har för all tid skrivit in sig som en av musikhistoriens verkliga giganter och Matteuspassionen är ett av hans mest himlastormande mästerverk. Bland de världsberömda solisterna hör vi i detta framförande barytonen Peter Mattei.
Det är oklart hur många gånger Johann Sebastian Bach tonsatte passionshistorien, evangeliernas skildringar av Jesu lidande och död. Tyvärr har bara två bevarats: Johannespassionen, uruppförd 1724, och Matteuspassionen, troligen uruppförd samma år som den skrevs, 1727. Platsen var naturligtvis Thomaskyrkan i Leipzig där Bach varit kantor sedan 1723.
Matteuspassionen är ett av musikhistoriens mest himlastormande mästerverk, starkt bidragande till att Bach fått smeknamn som ”den femte evangelisten” eller ”Guds speleman”. Sådana romantiserande omskrivningar verkar dock stämma dåligt med tonsättarens självbild. Matteus evangelium är långt mer omfattande och detaljrikt i sin berättelse om Jesus på korset än det från evangelist-kollegan Johannes, vilket också återspeglas i det senare verket. Matteuspassionen är i en större skala, komponerad för soloröster, dubbelkör och dubbel orkester. Behändigt nog hade Thomaskyrkan dubbla orgelläktare av olika storlek.
Texten utgörs av kapitlen 26 och 27 i den lutherska bibelns evangelium enligt Matteus, men Höga visan skymtar också förbi. Därtill kommer arior och koraler, de senare med olika textförfattare och utvalda av Bach själv. Librettist var Picander, pseudonym för Christian Friedrich Henrici, med rykte om sig att vara en rätt liten mästare. Denna text anses vara hans främsta prestation, sannolikt skriven i nära samarbete med tonsättaren. Centralfiguren är Evangelisten som för historien framåt, medan övriga sångsolister ger röst åt dramats olika deltagare.
Bachs anteckningar från 1729 om sin upplevelse av vad som tidigare antagits var uruppförandet tyder på vissa konstnärliga brister. Just det året var dessutom en annan passion, av Gottfried Frober, långfredagens publikmagnet. Redan då var det svårt att välja mellan alla kulturevenemang. Leipzig lär också ha varit en musikaliskt konservativ stad. En beskrivning från 1732 av vad som bör vara Bachs Matteuspassion talar om stor förvirring, med kommentarer som ”Gud bevare oss, mina barn! – det är som en komisk opera”. Nog ingen vanlig reaktion i dag.
Berömt är den tjugoårige Felix Mendelssohns succéartade återupplivande 1829 av det då tämligen bortglömda mästerverket genom ett framförande i Berlin. Det var första gången verket spelades utanför Leipzig och intresset för Bachs hela skapande nytändes som i ett enda slag. Mormoderns gåva till unge Felix några år tidigare, partituret till Matteuspassionen, hade verkligen burit frukt!
Text: Gunnar Lanzky-Otto
Medverkande
Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.
Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.
Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.
Malin Broman är första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester sedan 2008. Under åren 2015–2020 var hon konstnärlig ledare för Musica Vitae, med vilka hon uruppförde över 20 verk och gjorde åtskilliga inspelningar och turnéer. 2019 efterträdde hon Sakari Oramo som konstnärlig ledare för Mellersta Österbottens Kammarorkester.
Som gästande konsertmästare har hon spelat med bland andra Londons Symfoniorkester, Mahler Chamber Orchestra och Philharmonia-orkestern. Som solist och musikalisk ledare har hon uppträtt med bland andra Tapiola Sinfonietta, Nordiska Kammarorkestern, Trondheim-solistene och australiska ACO Collective. Hon har uppträtt som solist med bland andra Göteborgs Symfoniker, Copenhagen Phil, BBC Skotska Symfoniorkester, Academy of St Martin in the Fields och Sveriges Radios Symfoniorkester, med dirigenter såsom Neeme Järvi, Andrew Manze och Daniel Harding.
De senaste åren har hon uruppfört solokonserter av Daniel Börtz, Britta Byström, Andrea Tarrodi och Daniel Nelson. Hon har gjort mer än 30 skivinspelningar, bland dem Carl Nielsens och Britta Byströms violinkonserter. Nyligen släpptes en skiva med verk av Laura Netzel, samt Stockholm Diary inspelad med Mellersta Österbottens Kammarorkester. Hennes inspelning av Mendelssohns dubbelkonsert med Simon Crawford-Phillips och Musica Vitae nominerades 2019 till en Grammy Award.
Våren 2020 uppmärksammades hennes inspelning av Mendelssohns stråkoktett, där hon spelade alla instrument och stämmor själv. Ytterligare två inspelningar i samma anda har följt: Britta Byströms oktett A Room of One’s Own, samt Johan Halvorsens Passacaglia inspelad med Radiosymfonikernas solokontrabasist Rick Stotijn.
2001 grundade hon Change Music Festival i Kungsbacka. Hon är även medgrundare av Kungsbacka Pianotrio som givit mer än 700 konserter världen över, och Stockholm Syndrome Ensemble som består av några utav Europas bästa kammarmusiker.
Sedan 2008 är Malin Broman ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien. 2019 mottog hon H.M. Konungens medalj av 8:e storleken för sina betydande insatser inom svenskt musikliv. Hon är även violaprofessor vid Edsbergs Musikinstitut. Av Järnåkerfonden lånar hon en Stradivarius-violin från 1709 och en Bajoni-viola från 1861.
Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.
Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.
Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.
Marc Korovitch studerade vid Sorbonne, École Normale de Musique i Paris och Haute École de Musique i Genève för bland annat Denis Rouger, Celso Antunes, Michael Gläser, Dominique Rouits och Colin Metters.
Korovitch gästar regelbundet ACCENTUS, Chœur de Radio France, SWR Vokalensemble Stuttgart, Zbor HRT (kroatiska Radiokören), NDR Chor, Europa Chor Akademie, WDR Chor, English Voices, Coro de la Comunidad de Madrid, RTS Choir (serbiska radions kör), Eric Ericsons Kammarkör och Groot Omroepkoor (Nederländernas Radiokör), Haag Kammarorkester, Zagrebs Barockorkester, Berliner Sinfonietta, Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije (kroatiska Radio- och TV-orkestern) och Opéra Orchestre national Montpellier Occitanie. Korovitch är även den yngsta dirigenten någonsin som har dirigerat Concerto Köln i Tyskland och på turné i Italien och Polen.
Han samarbetar återkommande med dirigenter som Sir Simon Rattle, Herbert Blomstedt, Klaus Mäkelä, Daniel Harding, Lahav Shani, Gustavo Dudamel, Alan Gilbert, Philippe Jordan, Louis Langrée, Leonardo García Alarcón, Laurence Equilbey, Esa-Pekka Salonen och Jaap van Zweden i konserthus som Philharmonie de Paris, Theater an der Wien, Elbphilharmonie i Hamburg, Lincoln Center i New York, Berwaldhallen i Stockholm, National Auditorium of Music i Madrid, Tokyo Opera City och under stora festivaler som Radio-France festivalen i Montpellier, Rencontres Musicales d’Evian, Mozartwoche i Salzburg, Östersjöfestivalen i Stockholm och Mostly Mozart festivalen i New York.
Från 2017 till 2024 var Korovitch dirigent för Jeune Chœur de Paris och mellan 2022 och 2023 huvuddirigent för Chœur de l’Orchestre de Paris. År 2019 utsågs han till kormästare för Radiokören, i september 2022 chefsdirigent för Orchestre Colonne och är sedan 2023 chefsdirigent för Crnogorski simfonijski orkestar (Montenegros Symfoniorkester). 2024 utsågs han även till chefsdirigent för Spanska Radio- och TV-kören RTVE.
Marc Korovitch brinner för undervisning och var professor i kördirigering vid Conservatoire à Rayonnement Régional de Paris och vid Pôle Supérieur Paris Boulogne Billancourt under sju år.
Alan Gilbert är musikchef och hovkapellmästare på Kungliga Operan och chefsdirigent för NDR Elbfilharmonins Orkester i Hamburg. Dessutom är han förste gästdirigent för Tokyo Metropolitan Symfoniorkester och hedersdirigent för Kungliga Filharmonikerna, vilka han var chefsdirigent för 2000–2008.
På Kungliga Operan leder han säsongen 2023/24 uppsättningar av Strauss Elektra och Wagners Parsifal. Med Berlinfilharmonikerna kommer han denna säsong att tolka Arthur Honeggers oratorium Jeanne d’Arc på bålet. Med Elbfilharmonins Orkester kommer han bland annat uruppföra The Elements, en violinkonsert samskriven av fem tonsättare, med Joshua Bell som solist. Förra säsongen uruppförde Gilbert och orkestern ett beställningsverk av Lisa Streich som en del av Elbphilharmonie Visions, en nyinstiftad festivalbiennal som uppmärksammar den samtida musiken.
Som gästdirigent har han arbetat med bland andra Berlinerfilharmonikerna, Bostons Symfoniorkester, Gewandhausorkestern i Leipzig, Londons Symfoniorkester och Concertgebouworkestern i Amsterdam. Han har dirigerat operauppsättningar på Metropolitan och operahusen i Los Angeles, Zürich och Santa Fe. Nyligen gjorde han sin första scenproduktion på La Scala i Milano: en nyuppsättning av Gershwins Porgy and Bess; han debuterade på Dresden Semperoper med Schönbergs Moses und Aron; och han ledde Mahler Chamber Orchestra i George Benjamins Written on Skin på New York Philharmonic Opera. Han har tidigare varit musikchef för Santa Fe-operan och chefsdirigent för New Yorks Filharmoniker.
Alan Gilbert har gjort ett stort antal musik- och operainspelningar, varav flera belönats med prestigefyllda utmärkelser och hyllats av kritiker och lyssnare. 2005 valdes han in i Kungliga Musikaliska Akademien, 2014 valdes han in i American Academy of Arts & Sciences och samma år nominerades han till Officier de l’Ordre des Arts et des Lettres av den franska regeringen.
Basbarytonen Shenyang är född i Tianjin i Kina och har studerat vid Shanghais musikkonservatorium. Han har spelat titelrollen i Mozarts Figaros bröllop vid Nationella centret för scenkonst i Beijing och vid Metropolitan Opera har han spelat Masetto i Mozarts Don Giovanni, Garibaldo i Händels Rodelinda och Colline i Puccinis La Bohème. Han har även framfört Beethovens Symfoni nr 9 med Torontos symfoniorkester. 2010 uruppförde han Xiaogang Yes Song of Farewell, som skrevs till honom, med Kinas nationella symfoniorkester. Samma år vann han Montblanc New Voices vid Stars of the White Nights Festival.
Christina Landshamer är en eftertraktad konsert- och operasångerska. Hon har uppträtt med dirigenter som Kent Nagano, Roger Norrington och Ricardo Chailly och några av Europas mest namnkunniga orkestrar som Concertgebouworkestern i Amsterdam och Orchestre de Paris, liksom nordamerikanska ensembler som New York Philharmonic och Montreals symfoniorkester. Nyligen har hon hörts i Brittens Les illuminations och Mozarts Requiem samt på turné med Orchestre des Champs-Élysées och Mendelssohns Elias.
Mezzosopranen Kristina Hammarström är en eftertraktad opera- och konsertsångare som regelbundet framträder vid opera- och konsertscener och festivaler över hela världen. Säsongen 2019/2020 sjöng Kristina Caino i Scarlattis Il primo Omicidio på Staatsoper Unter den Linden Berlin, Opéra National de Paris och vid Concertgebouw i Amsterdam. Hon medverkade också i en scenisk uppsättning av Bachs Johannespassion i Paris. Hon sjöng Bradamante i Händels Alcina vid Salzburger Festspiele, Bachs Mässa i h-moll med Royal Liverpool Philharmonic, Matteuspassionen med Sveriges Radios Symfoniorkester och gjorde flera konserter i Köpenhamn med musik av Vilhelmina av Bayreuth samt Anna Amalia av Brunswick-Wolfenbüttel.
Bland Hammarströms operaroller kan utöver ett flertal roller i barockoperor också nämnas Charlotte i Massenets Werther, Octavian i Strauss Rosenkavaljeren, Arsace i Rossinis Sémiramis, Rosina i Barberaren i Sevilla, Marguerite i Berlioz Fausts fördömelse, Cecilio i Mozarts Lucio Silla, titelrollen i Ascanio in Alba, Idamante i Idomeneo och Cherubin i Figaros bröllop – en roll med vilken hon också debuterade vid Parisoperan. Hammarströms konsertrepertoar innehåller stora Mahlerverk som Kindertotenlieder, Rückertlieder, Lieder eines fahrenden Gesellen, Des Knaben Wunderhorn och Das Lied von der Erde, Bernsteins Symfoni nr 1, Beethovens Missa Solemnis liksom hans nionde symfoni, Schumanns Paradiset och Perin samt de stora mässorna och oratorierna.
Evangelisten
Engelske tenoren Andrew Staples är en flitig konsertsångare som uppträtt med dirigenter som Simon Rattle, Daniel Harding, Andrew Manze och Robin Ticciati. Närmast har han gjort Froh i Wagners Rhenguldet på Royal Opera House i London, europaturné med Orchestra of the Age of Enlightenment och Simon Rattle med Bachs Johannespassion samt Brittens War Requiem med Orchestre de Paris och Daniel Harding. Dessutom väntar debuter på såväl Deutsche Staatsoper och Metropolitan Opera. Andrew Staples är också en ofta återkommande gäst i Berwaldhallen. Våren 2020 medverkar han i Beethovens Missa solemnis och Symfoni nr 9, liksom Edward Elgars mäktiga kantat Gerontius dröm. Under Östersjöfestivalen 2019 är han en av flera stjärnsolister som gör Bachs Matteuspassion under ledning av Alan Gilbert. Han debuterade vid Royal Opera House i London som Jacquino i Beethovens Fidelio och har där sedan dess gjort bland annat Flamand i Strauss Capriccio och Artabenes i Thomas Arnes Artaxerxes. Han har spelat in flera stora dramatiska verk på skiva, däribland John Adams opera Doctor Atomic och Bohuslav Martinůs oratorium Gilgamesheposet.
Mångsidige tenoren Nicholas Phan har synts på exempelvis Los Angeles Opera, Glyndebourne Opera, Deutsche Oper am Rhein och Maggio Musicale i Florens med exempelvis huvudroller i Bernsteins Candide, Stravinskys Oedipus Rex och som Fenton i Verdis Falstaff på repertoaren. Nyligen har han rolldebuterat som Eumolpos i Stravinskys Perséphone och huvudrollen i Händels Jephtha. Dessutom har han uruppfört Antonie Plantes orkesterarrangemang av Schuberts Die schöne Müllerin. Som hängiven konsertsångare var han 2010 medgrundare av Collaborative Arts Institute of Chicago med syfte att sprida och lyfta romanser, lieder och vokal kammarmusik. Han är fortfarande konstnärlig ledare för CAIC.
2020 gjorde världsbarytonen Peter Mattei sin första Wozzeck, titelrollen i Alban Bergs opera, på Metropolitan i New York. Samma säsong framförde han Schuberts Winterreise tillsammans med pianisten Lars-David Nilsson på Carnegie Hall i New York. Tillsammans gjorde de en hyllad nordisk turné med stycket, vilken resulterade i såväl en skivinspelning som en TV-version för SVT.
Under 2020 framträdde Peter med titelrollen i Mozarts Don Giovanni vid både Metropolitan och Wiener Staatsoper. Det var också som Don Giovanni Mattei fick sitt internationella genombrott, i Peter Brooks produktion i Aix-en-Provence, och sedan dess har han gjort rollen på bland annat Kungliga Operan, Scottish Opera, Opéra National de Paris och Teatro alla Scala. 2020 gjorde han rollen i en streamad version med Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Daniel Harding och i regi av Andrew Staples.
Mattei gjorde en sensationell rolldebut som Amfortas i Wagners Parsifal på Metropolitan 2013. Säsongen efter gjorde han ytterligare en succé med Wolfram i Tannhäuser på Staatsoper Berlin. Bland hans många andra roller kan nämnas greven i Figaros bröllop, titelrollen i Billy Budd, Don Fernando i Fidelio och Pentheus i Daniel Börtz Backanterna i Ingmar Bergmans regi på Kungliga Operan.
Fler konserter
Upptäck Gershwins Rhapsody in Blue
Gregor Zubicky, konstnärlig chef för Svenska Kammarorkestern, blir din ciceron in i ett av 1900-talets mest älskade verk: George Gershwins Rhapsody in Blue.
Gerswins Rhapsody in Blue
Dirigent Gemma New leder Sveriges Radios Symfoniorkester och den internationellt hyllade pianisten Peter Jablonski i George Gershwins älskade Rhapsody in Blue. Dessutom musik av Aaron Copland, Jessie Montgomery och Nikolai Rimskij-Korsakov.
Mozarts Jupitersymfoni
Maxim Emelyanychev leder Sveriges Radios Symfoniorkester i Mozarts sista symfoni – även kallad Jupitersymfonin. Dessutom ett efterlängtat återseende av cellisten Nicolas Altstaedt i Grażyna Bacewicz andra cellokonsert.