arrow

Lyssnarnas önskekonsert

Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester med varsin gästdirigent framför musik som under sommaren har röstats fram av Klassisk morgon i P2:s lyssnare. En riktig favoritkonsert med bland annat John Williams oförglömliga tema från filmen Schindler’s List, Bachs jublande motett Der Geist hilft och Samuel Barbers ljuvliga Adagio för stråkar.

Konserten sändes direkt på Berwaldhallen Play och i Sveriges Radio P2 den 28 augusti 2020.

Med tusentals röster räknade har programmet till lyssnarnas önskekonsert vaskats fram: några av de vackraste kör- och orkesterstyckena, som ligger högt på favoritlistan hos både lyssnare och musiker. Vilken klarinettist älskar inte Mozarts klarinettkonsert? Och säg den körsångare som inte får något särskilt i blicken när Sven-David Sandström skall sjungas.

Ett stråk av vemod går genom programmets framröstade solostycken – kanske något av det svenskaste som finns, att önska sig en stund av vemod att sjunka in i.

I fantasin fladdrar ljus för öppna fönster en oktoberkväll i Wien 1791. Mozart är allvarligt sjuk. Anton Stadler kisar för att läsa de handskrivna noterna till Mozarts klarinettkonsert. Han andas in, sätter an tonen och andra satsens första, ljuvliga melodi svävar fram. Solokonserten är det sista Mozart hinner skriva för klarinett; två månader senare är han död.

Många är vi som inte fått vara nära dem vi älskar denna vemodiga sommar. Vi följer med Orfeus ner i underjorden för att hämta hem hans älskade Eurydike och slås av att det kan vara så vackert, så nära döden. Älvor sveper över gryningsmarkerna i ett flöjtsolo som blivit odödligt: Dans i de saligas ängder, en kort dans som Gluck lade till sin populära opera för att passa den franska smaken inför premiären på Parisoperan 1774.

Andra världskriget är slut. Oskar Schindler, gestaltad av Liam Neeson, lämnar de judiska fabriksarbetare han räddat undan en säker död. ”Jag är medlem i Nazistpartiet. Jag är en fabrikör som tillverkar ammunition. Vid midnatt kommer ni att vara fria, och jag kommer att vara den jagade.” John Williams belönades med en Oscar för musiken till Steven Spielbergs moderna klassiker Schindler’s List från 1993.

Sommaren 1936 har Samuel Barber skrivit färdigt andra satsen i sin stråkkvartett. ”It’s a knockout!” skriver Barber till cellisten som skall  uruppföra den – och han hade rätt. Under namnet Adagio för stråkar har satsen sedan dess slagit knockout på musikälskare världen över. Den har spelats på begravningar, vid minnesceremonier och använts i åtskilliga filmer. 1967 arrangerade Barber musiken för kör, till texten Agnus Dei, och här framförs båda versionerna tillsammans.

Också Francis Poulenc tolkar andra världskrigets obarmhärtighet när han sätter körmusik till poeten och motståndsmannen Paul Éluards dikter. Varje träd har sin plats, varje sten sin tyngd och varje bäck sitt friska vatten. Men “Vi, vi har ingen eld” sjunger Radiokören i Un soir de neige, komponerat julen 1944.

För många älskare av körmusik är Johann Sebastian Bach och Sven-David Sandström numera ett oupplösligt par. Bach komponerade motetten Der Geist hilft unser Schwachheit auf för dubbelkör i all hast till en begravning 1729, men det är ett av hans mest eleganta körverk, fullt av livsglädje och detaljrikedom. Luftiga sextondelar porträtterar der Geist, den helige Ande, och varje insats är en egen lovsång.

Sven-David Sandström har som ingen annan präglat det samtida svenska musiklivet. Han var själv en van körsångare, visste var gränserna för det sångligt möjliga fanns – och hur han skulle överskrida dem. Bland hans många bidrag till musikvärlden finns en samling körstycken för varierande besättningar, med och utan ackompanjemang, för hela kyrkoåret. Visheten ropar, Kom till mig och Möt dem med ömhet kommer alla ur denna samling.

Men detta är inte allt. Vilka två stycken som börjar respektive avslutar konserten är fortfarande hemligt. Säkert är att de kommer att vara guldkorn av hög karat.

Text: Janna Vettergren och David Saulesco


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot RADIOKÖREN

dot 2020/2021

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

Tobias Ringborg är lika framgångsrik i operahus som på konsertestraderna – som dirigent, solist och kammarmusiker. Karriären inleddes 1994 då han vann det prestigefyllda Solistpriset. Samma år tog han solistdiplom vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Violinstudierna avslutades därefter på The Juilliard School i New York.

Som violinsolist har Ringborg gästat samtliga svenska symfoni- och kammarorkestrar och han har samarbetat med dirigenter som Gennady Rozhdestvensky, Neeme Järvi, Okko Kamu, Sakari Oramo och Daniel Harding. Till utländska meriter hör förstapriset i Concours International de Musique de Chimay i Belgien samt solist- och orkesterkonserter över hela Europa och i USA.

Ringborg inledde sin karriär som dirigent år 2000, då han vann han en dirigenttävling i Helsingborg, och har sedan dess framträtt med samtliga svenska och många skandinaviska orkestrar, ofta i den dubbla rollen som solist och dirigent. Han hyser en livslång passion för opera och debuterade 2001 som operadirigent på Folkoperan. Samma år debuterade han på Kungliga Operan och året därpå knöts han till Malmö Opera.

Han är en aktiv förkämpe för svensk musik, och har spelat in ett tjugotal skivor med kammarmusik och violinkonserter av företrädesvis svenska tonsättare. Han har alltjämt en aktiv karriär som violinist, och spelar på en Gagliano-violin, utlånad av Järnåkerstiftelsen. Tobias Ringborg har tilldelats Herbert Blomstedts dirigentpris av Kungl. Musikaliska Akademien, och 2011 invaldes han som ledamot av samma akademi.

&

Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.

Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.

Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.

Karin Oldgren är organist i Engelbrekts församling och ledare för prisbelönade Hjorthagens kammarkör. Hon tilldelades 2019 utmärkelsen Årets körledare av Föreningen Sveriges Körledare för sin höga konstnärliga nivå, känsla för vokala uttryck och pedagogiska skicklighet som körledare. Hon har tidigare varit ledare för S:t Johannes kammarkör, Stockholms Studentsångare och Täby kyrkas kammarkör, alla framgångsrika och prisbelönade ensembler under hennes ledning. Hon har även vid flera tillfällen arbetat med Radiokören och Eric Ericsons kammarkör.

Hon har undervisat i kördirigering vid Kungliga Musikhögskolan, där hon själv studerat för bland andra professorerna Anders Eby och Gustaf Sjökvist, samt vid Örebro universitet där hon undervisat i körsång och kördirigering samt varit director musices i tio års tid. Hon har spelat in flera skivor med sina olika körer med bred repertoar och har belönades 2017 också med Stockholms stifts Ceciliapris för sin gärning som kyrkomusiker.

Per Öman är sedan 2002 anställd som stämledare i Sveriges Radios Symfoniorkester. Samma år blev han medlem av Stenhammarkvartetten. Han är även en av grundarna av den prisbelönade Yggdrasilkvartetten som gjorde internationell karriär under 1990-talet. Som kvartettmusiker är han representerad på ett tjugotal skivinspelningar och han har under flera år undervisat i kammarmusik vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Efter sin första skolning i kommunala musikskolan studerade han vidare vid Kungliga Musikhögskolan och därefter Indiana University Bloomington i USA. Han spelar på en Francesco Ruggeri 1684 utlånad genom Instrumentfonden till Erik Järnåkers minne.

&

Anders Jonhäll är sedan 2008 soloflöjtist i Sveriges Radios Symfoniorkester. Mellan 1992 och 2019 hade han samma position i Göteborgs Symfoniker. Han är en av grundarna till ensemblen Gageego! som i mer än tjugo år har arbetat med nutida konstmusik. I ett tiotal år undervisade han på Högskolan för scen och musik i Göteborg. Han deltar även i projekt på tidstrogna instrument, både barocktravers och klassisk flöjt.

Andreas Taube Sundén är stämledare och soloklarinettist i Sveriges Radios Symfoniorkester. Han har tidigare haft samma tjänst under fyra år i Concertgebouworkestern i Amsterdam, dessförinnan i Den Norske Operas orkester, Helsingborgs Symfoniorkester och i Malmö Symfoniorkester.

Som solist har han uppträtt med bland andra Concertgebouworkestern, Kringkastingsorkestret, Stavanger Symfoniorkester, Sveriges Radios Symfoniorkester, Malmö Symfoniorkester, Tapiola Sinfonietta och Arméns musikkår. Han är även aktiv som kammarmusiker och har uppträtt på bland annat Risør Kammarmusikfestival, Gloppen Musikkfest, Crusellfestivalen samt festivaler i Åbo och Oslo. Han har gjort konsertframträdanden i Norden, runt om i Europa och i USA.

På skiva finns han representerad med Carl Nielsens klarinettkonsert, inspelad med Sveriges Radios Symfoniorkester och Joana Carneiro, och Marie Samuelssons klarinettkonsert A New Child of Infinity, To My Two Sons, inspelad med Malmö Symfoniorkester och Sarah Ioannides.

Han är en efterfrågad pedagog som undervisar på Kungliga Musikhögskolan, tidigare också som adjungerad professor vid Musikhögskolan Ingesund, som gästprofessor vid Musikhögskolan i Zaragoza i Spanien samt på mästarkurser över hela världen. Sedan 2015 är han konstnärlig ledare för Voksenåsen Summer Academy i Oslo. Han har själv studerat på Norges Musikkhøgskole i Oslo för professor Hans Christian Bræin, följt av vidare studier i Italien för Hans Deinzer samt för professor Yehuda Gilad vid USC Thornton School of Music i USA.

Pernilla Eskilsdotter är en av P2:s profiler. Som programledare för Klassisk morgon i P2 ger hon lyssnarna en behaglig musikalisk start på vardagarna. Under säsongen 2024/2025 kan Berwaldhallens publik vid ett flertal tillfällen ta del av hennes konsertintroduktioner i foajén.

Eskilsdotter är en ofta anlitad presentatör vid livekonserter både i och utanför direktsändningar. Hon var tidigare scenpresentatör på samtliga konserter i P2 i Parken; P2:s stora sommarturnéer runt om i Sverige.

Radiokören och Sveriges Radios symfoniorkester ligger Eskilsdotter varmt om hjärtat och när Radiokören för ett år sedan var på turné i södra Sverige följde Pernilla med. Hon har även presenterat både kören och orkestern och vid ett flertal önskekonserter där P2:s lyssnare varit med och valt sina favoriter. Pernilla Eskilsdotter bor i Växjö och har arbetat på Sveriges Radio sedan 1994. Under årens lopp har det resulterat i program i såväl P1, P2 som P4.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 30 min

Alla konserter på Berwaldhallen Play är gratis, ingen biljett krävs, oavsett vad som anges på annat ställe.