Jubileum för Harding
När Sveriges Radios Symfoniorkester firar femton år med sin chefsdirigent Daniel Harding blir det storslagen jubileumskonsert i Berwaldhallen. Urpremiären av Sven-David Sandströms specialbeställda trombonkonsert, här med Radiosymfonikernas Håkan Björkman som solist, möter Richard Strauss Also sprach Zarathustra – ett av Strauss allra mest kända verk som många förknippar med Stanley Kubricks film 2001: A Space Odyssey. Konserten inleds med musik av Hugo Alfvén, till minne av hans 150:e födelsedag. Thomas Nordegren från Sveriges Radio P1 samtalar med Daniel Harding på scenen. Det bjuds också på musikaliska överraskningar.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Konserten den 18 februari sändes direkt på Berwaldhallen Play samt i Sveriges Radio P2.
Sven-David Sandström, som var en av Sveriges mest produktiva tonsättare, firades storslaget av Berwaldhallen på sin 75-årsdag 2017. Få tonsättare präglade som han det samtida svenska musiklivet. Strax före sin död i juni 2019 skrev han en trombonkonsert, beställd av Sveriges Radio Berwaldhallen och skriven för Radiosymfonikernas stämledare, tillika en av Sveriges främsta trombonister, Håkan Björkman. Det är en vacker och virtuos solokonsert skriven med Björkmans, som Sandström själv beskriver det, melodiska och nyansrika spel, ett verk som fokuserar på trombonens skönhet snarare än dess råa kraft. Verket skulle ha uruppförts i mars 2020, men konserten ställdes in och därför sker uruppförandet först nu i samband med att Daniel Harding firar 15 år med Radiosymfonikerna.
Richard Strauss tondikt Also sprach Zarathustra bygger på filosofen Friedrich Nietzsches samhällskritiska roman med samma namn. Strauss verk har varit ett givet repertoarverk sedan det skrevs, men det var när Stanley Kubrick använde den berömda inledningen i 2001: Ett rymdäventyr fick verket modern kultstatus. Elvis använde temat som inledning på sina konserter under 1970-talet och musiken förekommer flitigt i film, tv-serier och reklam. Strauss undertitel är ”fritt efter Nietzsche”; intentionen var alltså inte att översätta Nietzsches filosofiska tankar till musik, utan i stället fånga den poetiska känslan i boken. Strauss beskrev verket som ”symfonisk optimism tillägnat det 20:e århundradet”.
Text: Andreas Konvicka
Lär dig mer – Lyssna på P2:s program Mästerverken om Richard Strauss Also sprach Zarathustra. Med programledarna Johan Korssell och Clara Törnvall.