arrow

HERBERT BLOMSTEDT & JOHAN DALENE

Klassiska artisten i P2 möter Radiosymfonikernas hedersdirigent i Mozarts färgstarka femte violinkonsert: en hyllad tonsättares ungdomsverk med en hyllad ung violinist. Dessutom tolkar Herbert Blomstedt Franz Schuberts stora C-dursymfoni, ett älskat orkesterverk som dessutom ligger honom särskilt varmt om hjärtat.

Konserten sänds i Sveriges Radio P2 och med bild på Berwaldhallen Play fredagen den 20 nov kl 19:00.

Franz Schubert fick aldrig höra sin Symfoni nr 9 C-dur, även kallad ”den stora”. Den antas vara komponerad 1825–1826 men spelades först elva år efter hans död. Robert Schumann hittade manuskriptet hos den framlidne tonsättarens bror Ferdinand. Robert Schumann prisade symfonins ”himmelska längd” efter att Felix Mendelssohn lett uruppförandet i Leipzig 1839, men längden, liksom svårighetsgraden, bidrog också till att genombrottet dröjde.

Orkestrar i Wien och Paris vägrade spela den och i London skrattade musikerna helt enkelt ut verket så sent som 1844. Först under Wagners och Brahms tid blev denna höjdpunkt från den tidiga romantiken välkänd: En ung, fräsch och kraftfullt framåtblickande symfoni, till största delen präglad av stor och genuin glädje.

För Herbert Blomstedt har symfonin haft särskild stor betydelse, av ett slag som blir extra påtagligt i tider som dessa. ”När jag växte upp sändes en inspelning av Schuberts stora C-dursymfoni med Bruno Walter i radion på förmiddagen varje nyårsdag. Den gjorde stort intryck på mig i mina tidiga tonår och jag såg fram emot den varje år. Den symboliserade nytt hopp och nystart. Att framföra symfonin nu blir ett slags löfte om att vi kan återgå till det normala inom en inte alltför avlägsen framtid.”

Sveriges internationellt mest berömde maestro är 73 år äldre än Johan Dalene, vår unge världsviolinist som är i ungefär samma ålder som Wolfgang Amadeus Mozart var då han skrev sina violinkonserter. Mozarts status som pianovirtuos gör att vi lätt glömmer att han också verkar ha varit en fin violinist.

Sexton år gammal anställdes Mozart som konsertmästare i ärkebiskopen av Salzburgs orkester, men han trivdes varken med jobbet eller med ärkebiskopen. Syftet med de fem violinkonserterna, som skrevs i snabb följd 1775, bör ha varit att förse sig med lämplig solorepertoar. Den då nittonårige Mozart planerade en rundresa i Tyskland och Frankrike på jakt efter en bättre syssla.

Den femte violinkonsertens smeknamn, ”den turkiska”, syftar på ett avsnitt i finalen där Mozart enligt tidens mode ger en glimt av janitsjarmusik. Detta, det Osmanska rikets militärmusik, inspirerade många 1700-talstonsättare och i Mozarts fall även till exempel det populära lilla pianostycket Rondo alla Turca.

Mozart skrev en alternativ Adagio-sats 1776, troligen efter klagomål från Antonio Brunetti, som ersatte Mozart som konsertmästare i Salzburg-orkestern. Brunetti stod inte högt i kurs hos Mozart, något som framgår i hans brev. På den här konserten framför Dalene och Blomstedt violinkonserten i sin originalversion, så som Mozart hade tänkt.

Konserten inleds med en fanfar specialskriven av tonsättaren Daniel Börtz, som har en gemensam historia med Herbert Blomstedt. ”Börtz var konsertmästare i musikhögskolans orkester när jag var professor i dirigering på 1960-talet. Jag var själv konsertmästare när jag studerade där på 1940-talet!” berättar Herbert Blomstedt. ”Senare var Börtz preses vid Kungl. Musikaliska akademien och jag medlem nummer 718. Här finns mycket historia.”

Text: Gunnar Lanzky-Otto & David Saulesco


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot 2020/2021

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

&

Herbert Blomstedt är en av vår tids mest berömda och framstående dirigenter. Han debuterade 1954 med Kungliga Filharmonikerna, samma år som han tillträdde som chefsdirigent för Norrköpings Symfoniorkester. Han har därefter haft samma prestigefyllda roll hos Oslo-Filharmonien, Danmarks Radios Symfoniorkester, Staatskapelle Dresden, Sveriges Radios Symfoniorkester, San Francisco Symphony, Nordtyska Radions Symfoniorkester och Gewandhausorchestern, en avundsvärd meritlista som få dirigenter har uppnått.

Bland alla priser och utmärkelser som Blomstedt tilldelats kan nämnas två Grammy Awards, medaljen Litteris et Artibus, hedersdoktorat vid bland annat Göteborgs Universitet och Serafimermedaljen för sina insatser för svenskt musikliv. Han är hedersdirigent vid bland annat Sveriges, Danmarks och Japans radiosymfoniorkestrar, vid Gewandhausorkestern och flera andra av världens mest framstående orkestrar. Han ger fortfarande konserter runt om i världen och hyllas för såväl sin ödmjuka och sakliga framtoning som sin enorma skicklighet, precision och kunskap.

Herbert Blomstedt studerade först vid Kungliga Musikhögskolan och Uppsala universitet, senare vid Juilliard School i New York för bland andra en annan legendarisk dirigent, Leonard Bernstein.

22-årige svensk-norske violinisten Johan Dalene har redan gjort stort intryck på de internationella scenerna. Han framträder regelbundet med ledande orkestrar och i berömda konserthus såväl hemmavid som utomlands. Hans sätt att ”få sin Stradivarius att sjunga mästerligt” (Le Monde), kombinerat med uppfriskande, ärlig musikalitet och förmågan att engagera både medmusiker och publik, har gett honom många beundrare. Detta bekräftades ytterligare då han 2019 blev förstapristagare i den prestigefyllda Carl Nielsen tävlingen samt vinnare av Den Norske Solistpris.

Säsongen 2021/22 var Johan utvald till Rising Star artist av European Concert Hall Organisation (ECHO) och gav under denna period recitaler i många av Europas mest prestigefyllda konsertsalar såsom Wiener Konzerthaus, Het Concertgebouw i Amsterdam, L’auditori i Barcelona, Elbphilharmonie i Hamburg och Cité de la Musique i Paris.

Under perioden 2019-22 är Johan New Generation Artist på BBC Radio 3, vilket innebär framträdanden i recitaler, kammarmusikkonserter och som solist med samtliga BBC orkestrar. Allt spelas in och sänds på BBC Radio 3.

Dalene började spela fiol när han var fyra år och debuterade tre år senare med Norrköpings Symfoniorkester. Sommaren 2016 var han Student in Residence på Verbier Festival i Schweiz (där han även debuterade som festivalartist 2021) och som sextonåring upptogs han i det norska mentorprogrammet Crescendo. Där har han haft ett nära samarbete med sina mentorer Janine Jansen, Leif Ove Andsnes och Gidon Kremer. Andsnes bjöd in Johan både 2018 och 2021 som artist till Rosendal Kammarmusikfestival och de har även spelat ett flertal gånger tillsammans vid Festspillene i Bergen.

Säsongen 2020/21 var Johan utnämnd till Klassiska artisten i Sveriges Radio P2 och Berwaldhallen, vilket innebar ett flertal konserter som solist med Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören samt recitaler och kammarmusikkonserter som sändes i Sveriges Radio, inklusive uruppföranden av Molly Kien och Daniel Nelson.

Johan Dalene studerar för Per Enoksson, professor vid Kungliga Musikhögskolan avdelning Edsberg, samt tar även lektioner för Janine Jansen. Han har medverkat på masterclasses för ett antal välrenommerade lärare såsom Miriam Fried, Dora Schwarzberg, Pamela Frank, Gerhard Schulz och Henning Kraggerud. Johan har erhållit ett flertal stipendier, bland annat Dronning Ingrids Hæderslegat, Håkan Mogrens stipendium, Gemzéus stora musikstipendium, Anders Wall Giresta-stipendium, G.T Bäckmans kulturstipendium, Norrköpings kommuns kulturstipendium, Rolf Wirténs kulturpris, Broocmanpriset och Equinors klassiska musikstipendium.  Han spelar på en Stradivarius violin från 1736, generöst utlånad av Anders Sveaas’ Almennyttige Fond.

Musiken

Ungefärliga tider

Mindre än två minuters musik. Nästan ingenting.
Ett motiv som får utvecklas när det blir tid.
En blomknopp som redan visar vad den vill.

Detta blir en fanfar för Maestro Herbert Blomstedt: För min generation så inspirerande, som gav oss så stora upplevelser, som öppnade vår generations öron för det nya och då i kombination med den klassiska och romantiska repertoaren.

Och detta att inspirera har Herbert Blomstedt fortsatt att göra för idel nya generationer.
Från mitt hjärta: Tack.

Text: Daniel Börtz

Under den korta tiden mellan april och December 1775 fullbordade Mozart de fem violinkonserter som vi med säkerhet kan anse som äkta. Anmärkningsvärd är den utveckling av konsertformen som ägde rum mellan de två första violinkonserten och de tre sista. De två första är visserligen personliga, men med förebilder som Luigi Boccherini, Carl Stamitz och Johann Christian Bach klart påtagliga. Också formellt är de två första enklare och mindre krävande än de tre följande verken, i synnerhet den femte och sista violinkonserten. Mozartbiografen Alfred Einstein frågar, med all rätt: ”Vad hände under de tre månader som skiljer den andra violinkonserten från den tredje?”

Mozart var nitton år gammal och tjänstgjorde som hovmusiker hos ärkebiskop Coloredo i Salzburg. Han hade kommit hem från en framgångsrik resa till Italien där hans opera Lucio Silla hade framförts i Milano i december 1773. Den enformiga tjänstgöringen vid hovet i Salzburg avbröts av en kortare resa till Wien och en något längre vistelse i München där den komiska operan La Finta giardiniera uppfördes i januari 1775. En dryg månad senare hade Mozart komponerat ytterligare en opera, Il rè pastore, som uppfördes i Salzburg i samband med ett furstebesök i april 1775.

Under loppet av några år hade underbarnet vuxit till en mogen, genial tonsättare. Detta räcker dock knappast som förklaring till den hisnande utveckling som skedde mellan de två första konserterna och den sista. Mozart skrev med största sannolikhet konserterna för sig själv – det ingick i hans arbetsuppgifter att framföra bland annat violinkonserter.

Vad som skiljer i synnerhet den femte violinkonserten från de föregående är framför allt solistens förhållande till orkestern. Kraven på virtuositet är fortfarande ganska blygsamma. I de sista konserterna är upplägget mera symfoniskt, fördelningen av tematiskt material jämbördig mellan solist och orkester. Men också den musikaliska ingivelsen är rikare och mognare och den melodiska fantasin flödar fritt.

A-durkonserten har visserligen an fast form, men inom denna ryms en rad musikaliska infall som avlöser varandra på ett sätt som Mozart inte kunde eller vågade prestera i de tidigare verken. Speciellt den första satsen är ett praktexempel på hur Mozart överraskar lyssnaren med oväntade inslag, plötsliga tonartsbyten eller överledningar. Solisten avlöser orkesterns inledning med ett kort, lyriskt adagio som sedan leder över i det livliga huvudtemat. Sidotemat är ett lyckligt infall: en och samma ton upprepas, med glimten i ögat. Mellansatsen är ett poetiskt adagio där solisten får brodera en ljuvlig cantilena. Finalen är en menuett med insprängda alla turca-avsnitt som Mozart hämtade från balettmusiken i den tre år äldre Lucio Silla.

Text: Claes M. Cnattingius

Beteckningen ”den stora C-dursymfonin” på Franz Schuberts Symfoni nr 9 C-dur avser lika mycket verkets längd – närmare femtio minuter – som dess innehåll. Men det är framför allt i det musikaliska hantverket som Schuberts storhet visar sig. Han tillämpar här för första gången konsekvent genomförd tekniken att utveckla nya motiv ur tidigare presenterat material. På detta sätt skapar han en tematisk enhetlighet inte bara inom satserna utan också mellan dem. Ännu en sammanbindande faktor är förkärleken för punkterade rytmer som löper genom hela verket.

Detta tematiska släktskap kan också vålla lyssnaren problem. Schubert utvecklar sällan ett motiv som Mozart eller Beethoven utan söker variera genom tonartsbyten eller oväntade modulationer. När de flesta viktiga motiven är mer eller mindre lika kan det tyckas att materialet ständigt upprepas. Men just i C-dursymfonin märks tydligare än i något annat av Schuberts verk en klar strävan att ge de ständiga infallen en klar disposition. Det framgår tydligt av de ändringar han gjorde i manuskriptet.

Den första satsen inleds av två unisona horn med ett tema som svävar mellan dur och moll och som tas över av träblåsarna. Just detta tema återkommer, mer eller mindre förvandlat, i praktiskt taget alla andra viktigare teman vilket skapar en enhetlighet som kanske var unik vid denna tid. Genomföringen går genom en rad konventionella tonartsbyten tills den slutar på traditionellt sätt i G-dur. Efter den sedvanliga reprisen kommer en lång, rytmiskt pregnant coda som avslutas med det inledande hornmotivet.

Den andra satsen är enkelt uppbyggd i ABAB-form. Efter en kort, marschartad inledning kommer det första temat i oboen, en lyrisk melodi med vissa likheter med den långsamma satsen i pianotrion i Ess-dur. Efter flera upprepningar introducerar stråkarna det andra temat i F-dur. Det första temat återkommer, leder till en höjdpunkt följt av ett ögonblick av stillhet, innan violoncellerna spelar det andra temat i rikt utarbetad form.

Scherzot är Schuberts största, mest ambitiösa och dessutom skrivet i sonatform. Det första, rytmiskt kraftfulla temat präglar mer eller mindre hela satsen. Det andra temat har valskaraktär och man kan utan överdrift säga att hela satsen genomsyras av wiensk tretakt. Triodelen med sin makliga Ländler bidrar med en välbehövlig kontrast.

Finalen är en energisk marsch i sonatform. Det första temat består av dels ett fanfarmotiv i hela orkestern samt en av Schuberts flödande melodier, spelad av oboe och stråkar. Det andra temat är mer markant, med en marschliknande karaktär. Genomföringen markeras av en modulation till Ess-dur och är den mest omfångsrika och utarbetade genomföringsdel som Schubert har komponerat. Reprisdelen följs av en omfattande coda som egentligen är ytterligare en genomföring. Med en sista anspelning på det inledande hornmotivet slutar verket i virvlande crescendo.

Text: Claes M. Cnattingius

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim inkl paus