Harding tolkar Boulanger

Musik av historiens kvinnliga tonsättare ritar gång på gång om den musikhistoriska kartan. Den franska kompositören Lili Boulanger och svenska Valborg Aulin var båda framgångsrika under sin levnadstid, och nu möter vi deras musik i en konsert fylld av franskt vemod och svensk körlyrik med chefsdirigent Daniel Harding, Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören, ungdomskören Jeune Chœur de Paris och en mängd framstående solister, däribland Klassiska artisten i P2 David Risberg.

Säsong 2020/2021
Datum har passerat
Berwaldhallen
2 timmar 5 minuter inklusive paus

 

Som en exklusiv bonus gästar världsdirigenten Sir Simon Rattle därefter Sveriges Radios Symfoniorkester när de tillsammans framför Jean Sibelius mästerliga femte symfoni.

 

Välkommen på konsertintroduktion kl 18.10 med Pernilla Eskilsdotter från P2:s Klassisk morgon före konserten den 11 oktober.

 

Konserten sänds direkt kl 19.00 i Sveriges Radio P2 och med bild på Berwaldhallen Play, fredag 11 oktober.

År 1914 fick Lili Boulanger, som första kvinna i historien och den yngsta vinnaren någonsin, det prestigefyllda Grand Prix de Rome för sin kantat Faust et Hélène. Fyra år senare dog hon, bara 24 år gammal, i Crohns sjukdom. Idag är Lili Boulanger (1893–1918) en i raden av de många kvinnliga tonsättare vars verk ständigt ritar om den musikhistoriska kartan i takt med att de åter spelas i konserthusen. Trots att sekelskiftets musikvärld var dominerad av män var Boulanger mycket framgångsrik under sin levnadstid. Ändå kom hennes insatser för musiklivet att överskuggas av de manliga kollegorna efter att hon dött.

Så var även fallet för svenska Valborg Aulin (1860–1928). Aulin föddes i Gävle och utbildades vid Kungliga Musikkonservatoriet i Stockholm med bland andra Ludvig Norman som lärare. Hon var pianist, kammarmusiker och tonsättare. Tack vare Jenny Linds resestipendium bodde hon i Köpenhamn, Berlin och Paris. Under vistelsen i Paris skrev hon orkestersviten Tableaux Parisiens, som 2021 spelades in för första gången någonsin av Göteborgs Symfoniker. Aulin var mycket produktiv, och av hennes stycken för kör är Min lycka varade så kort och Lysen stjernor utgivna på Gehrmans. De två verken ingår i Två körer a capella för blandade röster op 24 som Aulin komponerade år 1893.

Lili Boulangers vinnande bidrag till Grand Prix de Rome-tävlingen väckte stor uppmärksamhet. Tävlingen gick till så att deltagarna fick trettio dagar på sig att tonsätta librettisten Eugène Adénis bearbetning av Goethes drama Faust. Boulangers vinnande bidrag, kantaten Faust et Hélène, är en personlig fantasi över vetenskapsmannen Faust som väcker den sköna Helena av Troja till liv med hjälp av Mefistofeles. Musiken fick vid premiären fin kritik av bland andra Claude Debussy. Ett par år tidigare komponerade Boulanger Pour les funérailles d’un soldat, ett körstycke med text från en dikt av den franska författaren Alfred de Musset. Kanske påverkade Lilis dåliga hälsa hennes musik, som ofta genomsyras av ett lyriskt och mörkt vemod. Du fond de l’abîme skrev hon året innan hon dog, och den ödesmättade orkestreringen och det täta växelspelet mellan orkestern och kören har tolkats både som en spegling av det första världskriget och av Lilis insikt att hon snart skulle dö. Hon dedikerade stycket till minnet av sin far och färdigställde det från sängen med hjälp av sin syster, den sedermera kända tonsättaren, dirigenten, pianisten och pedagogen Nadia Boulanger.

Den klassiska musikens värld är ännu mansdominerad, men tack vare att alltfler konserthus väljer att återuppta kvinnorna på repertoaren pågår ett långsamt förändringsarbete. Som en del av en långsiktig målsättning att jämna ut könsskillnaderna i repertoarvalen har Sveriges Radios Symfoniorkester under säsongen 2024/2025 ett särskilt fokus på kvinnliga tonsättare. Programmet har skapats i samarbete med den franska musikjournalisten Aliette de Laleu, och under säsongen kommer publiken utöver Valborg Aulin och Lili Boulanger ha möjlighet att höra musik av bland andra Emilie Mayer, Mel Bonis, Elsa Barraine, Nancy Dalberg, Kaija Saariaho och Emmy Lindström.

Text: Hedvig Ljungar

 

”For the best part of the last twenty years I have been telling Simon what a jewel of an orchestra we have at the Swedish Radio.
No orchestra has meant more to me than SRSO, and no conductor more than Simon.
That, in my last season as Music Director, I get to enjoy a musical encounter between them will be a moment of pure joy.”

– Daniel Harding

Upptäck mer om Lili Boulanger och hennes syster Nadia i Klassiska podden:

Kommande konserter

  • Fåtal platser kvar
    25 & 26 april
    170 - 560 kr

    Mahlers etta med Blomstedt

    Hedersdirigent Herbert Blomstedt gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester med Mahlers första symfoni och Berwalds Symfoni nr 4.
    Läs mer & biljetter
  • En blyertsillustration av Robert Schumann mot en ljusrosa bakgrund. Bilden kantas till höger och vänster av körsbärsblom och en citronfjäril.
    Fåtal platser kvar
    30 april
    130 - 475 kr

    Schumanns vårsymfoni

    Naturen står i centrum när Magnus Fryklund leder Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester i ett romantiskt vårdoftande program genomsyrat av poesins omvälvande kraft.
    Läs mer & biljetter
  • Fåtal platser kvar
    3 maj
    270 - 495 kr

    Happy Voices med Gabriel Forss & Jill Johnson

    Upplev total sångglädje med kören Happy Voices under ledning av Gabriel Forss med gästartist Jill Johnson.
    Läs mer & biljetter
  • Fullsatt
    7, 8, 10 maj
    130 - 475 kr

    Carmina Burana

    Carl Orffs ikoniska kantat Carmina Burana med Yi-Chen Lin, Radiokören och solisterna Karolina Bengtsson, Tobias Westman och David Risberg.
    Läs mer