Händels Messias
Georg Friedrich Händels mästerliga oratorium Messias kröns av den kända Hallelujah-kören – en storslagen final där glädjeruset över återuppståndelsen också ramar in årets festivaltema nystart/rebirth. Dirigent Reinhard Goebel leder Radiosymfonikerna, Radiokören och solister.
Oratoriet Messias är nog att betrakta som Georg Friedrich Händels mest kända verk, i synnerhet utanför Englands gränser. Sannolikt är Messias ett av världens mest kända och framförda oratorier; en briljant tonsättning av texter från gamla och nya testamentet utförd av en av barockens verkligt stora mästare.
Messias uruppfördes i Dublin 1742 under succéartade former. Vid det första uppförandet London 1745 blev mottagandet betydligt svalare, vilket ledde till att av de sex planerade konserterna genomfördes endast tre. Men när verket åter framfördes, efter att ha legat i malpåse i fyra år, vann det ny mark. Året därpå inleddes de årliga Messias-konserterna för välgörande ändamål som fortsatte även efter Händels död. År 1755 satte till slut Händels dåliga syn stopp för tonsättaren att leda framförandena och taktpinnen lämnades över till en av tonsättarens elever. Ödet ville också att just Messias blev den sista konsert som Händel närvarade på i London 1759, åtta dagar innan han dog.
Händel bearbetade Messias åtskilliga gånger, ibland för att anpassa verket efter de olika solister som han hade tillhands för tillfället. Även andra än tonsättaren har bearbetat oratoriet, bland andra Mozart. Under 1800-talet gjordes flera versioner tillrättalagda för tidens smak vilket ibland innebar monumentala framföranden med upp till 800 utövare. Numera, liksom här, är det ofta en mer ”Händel-trogen” version som framförs. En komplett Messias med 68 satser och en konsertlängd om ca 2,5 timmar förekommer sällan.
Under 1750-talet letade sig Messias ut i världen för att frälsa ny konsertpublik. Verket spreds från England till den europeiska kontinenten och till USA. Oratoriet, eller delar av det, började framföras på konserter, vid festivaler och i gudstjänst, något som fortsatt sedan dess. Det har också med tiden vuxit fram en stark tradition att framföra Messias vid jul och om inte hela oratoriet så åtminstone den numera ikoniska Halleluja-kören.
Karin Ekedahl
Medverkande
Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.
Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.
Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.
Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.
Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.
Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.
Reinhard Goebel är verksam över hela världen och specialiserad på repertoar från 16-, 17- och 1800-talet. Säsongen 20/21 är han aktuell med sitt omfattande projekt Beethoven’s World, i vilket han utforskar mindre kända Beethovenverk. Ett resultat av projektet är en skivinspelning om fem album med Tysklands ledande radioorkestrar, där sju av verken spelas in för första gången någonsin. I maj 2018 utnämndes Goebel till konstnärlig ledare för Berliner Barock Solisten, en barockensemble med medlemmar ur Berliner Philharmoniker. 2019 belönades ensemblen med en Opus Klassik, ett av Tysklands mest prestigefulla priser, för sin inspelning av Bachs Brandenburgkonserter.
Säsongen 21/22 kommer Goebel bland annat att gästa radioorkestrarna i Köln och Saarbrücken, Konzerthausorchester Berlin, Neues Bachsches Kollegium Musicum Leipzig, Tapiola Sinfonietta, Sloveniens filharmoniska orkester och Dalasinfoniettan. Goebel grundade den legendariska Musica Antiqua Köln, vilken han ledde under 33 år. Han har de senaste åren mottagit Bach-Medaille, The Independent Music Awards och har av BBC Music Magazine blivit listad som en av musikhistoriens 20 bästa violinister.
Julia Kretz-Larsson är sedan 2015 alternerande första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester. Hon är även medlem i kammarmusikensemblen Spectrum Concerts Berlin, som utöver en egen konsertserie i Berlinfilharmonin har uppträtt i bland annat Carnegie Hall i New York City och Concertgebouw i Amsterdam. Hon har tidigare varit medlem i både Lucerne Festival Orchestra och som stämledare i Mahler Chamber Orchestra.
Vid sidan om orkestertjänstgöringen är Kretz-Larsson även en aktiv kammarmusiker. Hon har spelat med bland andra Janine Jansen, Isabelle Faust, Cecilia Zilliacus och Torleif Thedéen och uppträtt på välrenommerade festivaler i Salzburg, Utrecht och Schleswig-Holstein, Schubertiade i Voralberg och Vinterfest i Mora. Hon har spelat in kammarmusik för bland andra BIS, dB och Harmonia Mundi och skivan Amanda Maier vol. 3 från 2018 belönades med en Grammis. Med Julius Stern Pianotrio har hon vunnit priser vid internationella tävlingar i Florens, Berlin och Trieste.
Julia Kretz-Larsson undervisar på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon är född i Berlin, har studerat för professor Marianne Boettcher, för professor Thomas Brandis på Konstuniversitetet i Berlin, samt för Josef Suk i Prag.
Sopranen Camilla Tilling har i över två decennier framträtt på opera- och konsertscener världen över. Tidiga operaroller som Sophie i Rosenkavaljeren, Pamina in Trollflöjten, Ilia i Idomeneo, Susanna i Figaros bröllop och Zerlina i Don Giovanni gav Tilling engagemang vid scener som the Royal Opera House Covent Garden, San Francisco Opera, Bayerische Staatsoper, Opéra national de Paris, Lyric Opera of Chicago, Teatro alla Scala och Metropolitan, New York. Bland senare roller kan nämnas Guvernanten i The Turn of the Screw, Euridice i Orfeo ed Euridice, Donna Clara i Dvärgen, Greta i Hans och Greta, l’Ange i Franciskus av Assisi, Blanche i Karmelitsystrarna och Mélisande i Pelléas och Mélisande.
Bland Tillings nyligen genomförda engagemang på konsertscenen kan nämnas Bernard Haitinks sista konsert vid Concertgebouw, Brahms Requiem med Birmingham Symphony Orchestra och Mirga Gražinytė Tyla, Dutilleuxs Correspondances med Los Angeles Philharmonic och Esa-Pekka Salonen, Mahlers fyra med Orchestre de Paris och Thomas Hengelbrock samt Bergs Sieben frühe Lieder med både Sydney Symphony Orchestra och Christoph von Dohnányi samt London Symphony Orchestra och François-Xavier Roth. Tilling har även turnerat med Peter Sellars uppsättningar av Matteuspassionen och Johannespassionen. Bland höjdpunkter säsongen 2022/2023 kan nämnas Griegs Peer Gynt med Cincinnati Symphony, Irgen-Jensens Japanischer Frühling med Karajan-Akademie of Berliner Philharmoniker samt Bachs Matteuspassion med Atlanta Symphony Orchestra.
Mezzosopranen Kristina Hammarström är en eftertraktad opera- och konsertsångare som regelbundet framträder vid opera- och konsertscener och festivaler över hela världen. Säsongen 2019/2020 sjöng Kristina Caino i Scarlattis Il primo Omicidio på Staatsoper Unter den Linden Berlin, Opéra National de Paris och vid Concertgebouw i Amsterdam. Hon medverkade också i en scenisk uppsättning av Bachs Johannespassion i Paris. Hon sjöng Bradamante i Händels Alcina vid Salzburger Festspiele, Bachs Mässa i h-moll med Royal Liverpool Philharmonic, Matteuspassionen med Sveriges Radios Symfoniorkester och gjorde flera konserter i Köpenhamn med musik av Vilhelmina av Bayreuth samt Anna Amalia av Brunswick-Wolfenbüttel.
Bland Hammarströms operaroller kan utöver ett flertal roller i barockoperor också nämnas Charlotte i Massenets Werther, Octavian i Strauss Rosenkavaljeren, Arsace i Rossinis Sémiramis, Rosina i Barberaren i Sevilla, Marguerite i Berlioz Fausts fördömelse, Cecilio i Mozarts Lucio Silla, titelrollen i Ascanio in Alba, Idamante i Idomeneo och Cherubin i Figaros bröllop – en roll med vilken hon också debuterade vid Parisoperan. Hammarströms konsertrepertoar innehåller stora Mahlerverk som Kindertotenlieder, Rückertlieder, Lieder eines fahrenden Gesellen, Des Knaben Wunderhorn och Das Lied von der Erde, Bernsteins Symfoni nr 1, Beethovens Missa Solemnis liksom hans nionde symfoni, Schumanns Paradiset och Perin samt de stora mässorna och oratorierna.
Den brittiske tenoren Andrew Staples har framträtt med dirigenter som Sir Simon Rattle, Daniel Harding och Yannick Nézet-Séguin och orkestrar som Berlinerfilharmonikerna, Bayerska radions symfoniorkester, London Symphony Orchestra och Wienerfilharmonikerna. Han har gjort flera hyllade framträdanden i Berwaldhallen, exempelvis i Bachs Matteuspassion med Alan Gilbert 2019, i Elgars Gerontius dröm med Daniel Harding hösten 2019, i Mozarts Don Giovanni sommaren 2020 och i Bachs Johannespassion våren 2021.
Som operasångare gjorde Staples 2019 en uppmärksammad debut vid Metropolitan i New York som Andres i Bergs Wozzeck. En månad senare rönte han nya framgångar när han på kort varsel hoppade in i Mahlers Das Lied von der Erde med Gustavo Dudamel och New York Philharmonic Orchestra. Staples gästar regelbundet Royal Opera House i London där han bland annat sjungit Tamino i Trollflöjten, Flammand i Capriccio, Narraboth i Salome och Artabanes i Artaxerxes.
Under säsongen 2023/24 har Staples gästat bland annat Orchestre de Paris, Gürzenich Orchester, San Francisco Symphony, Müncher Philharmoniker, Stavanger Symphony och Orquesta de Valencia. Tillsammans med Les Siècles och Francois-Xavier Roth har han under våren 2024 turnerat Europa, samt gjort inspelningar av Das Lied von der Erde och har dessutom framträtt i flera konsertanta versioner av bland annat Mozarts Idomeneo, Beethovens Fidelio och Strauss Ariadne.
Andrew Staples har spelat in flera stora dramatiska verk på skiva, däribland John Adams opera Doctor Atomic, Edward Elgars Gerontius dröm och Bohuslav Martinůs oratorium Gilgamesheposet. Staples är även verksam som regissör och har bland annat gjort uppsättningar av Così fan tutte och La bohème i London, Händels Dido and Aeneas på en dansklubb i Berlin med Kiez Oper, samt en produktion för Choir of London där Brittens körklassiker Hymn to St Cecilia interfolieras med verk av palestinska flyktingar.
Matthew Rose studerade vid Curtis Institute of Music innan han antogs till the Young Artist Programme vid Covent Garden i London. 2006 gjorde han en uppmärksammad debut vid Glyndebourne Festival Opera som Bottom i Brittens En midsommarnattsdröm. För sin rolltolkning belönades Rose med the John Christie Award, och sedan dess har han framträtt vid operahus världen över. Rose har sjungit med dirigenter som Sir Colin Davis, Gustavo Dudamel, Sir Andrew Davis, Vladimir Jurowski, Sir Charles Mackerras, Yannick Nézet-Seguin and Antonio Pappano. Han har gjort en rad framgångsrika skivinspelningar och vunnit en Grammy i kategorin bästa operainspelning för sin gestaltning av Ratcliffe i Brittens Billy Budd. Bland andra inspelningar kan nämnas Schuberts Winterreise med pianisten Gary Matthewman och Schwanengesang med Malcolm Martineau, båda för Stone Records.
Säsongen 2020/21 har Rose bland annat sjungit Stravinskijs Pulcinella med Vladimir Jurowski och London Philharmonic Orchestra, Beethovens nionde symfoni med Orchestre Philharmonique de Radio France under ledning av Vasily Petrenko samt The Creation med Louis Langrée och Cincinnati Symphony. På operascenen kommer Rose under 2021 att sjunga Gremin i Eugene Onegin vid Garsington Opera.
Marc Korovitch studerade vid Sorbonne, École Normale de Musique i Paris och Haute École de Musique i Genève för bland annat Denis Rouger, Celso Antunes, Michael Gläser, Dominique Rouits och Colin Metters.
Korovitch gästar regelbundet ACCENTUS, Chœur de Radio France, SWR Vokalensemble Stuttgart, Zbor HRT (kroatiska Radiokören), NDR Chor, Europa Chor Akademie, WDR Chor, English Voices, Coro de la Comunidad de Madrid, RTS Choir (serbiska radions kör), Eric Ericsons Kammarkör och Groot Omroepkoor (Nederländernas Radiokör), Haag Kammarorkester, Zagrebs Barockorkester, Berliner Sinfonietta, Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije (kroatiska Radio- och TV-orkestern) och Opéra Orchestre national Montpellier Occitanie. Korovitch är även den yngsta dirigenten någonsin som har dirigerat Concerto Köln i Tyskland och på turné i Italien och Polen.
Han samarbetar återkommande med dirigenter som Sir Simon Rattle, Herbert Blomstedt, Klaus Mäkelä, Daniel Harding, Lahav Shani, Gustavo Dudamel, Alan Gilbert, Philippe Jordan, Louis Langrée, Leonardo García Alarcón, Laurence Equilbey, Esa-Pekka Salonen och Jaap van Zweden i konserthus som Philharmonie de Paris, Theater an der Wien, Elbphilharmonie i Hamburg, Lincoln Center i New York, Berwaldhallen i Stockholm, National Auditorium of Music i Madrid, Tokyo Opera City och under stora festivaler som Radio-France festivalen i Montpellier, Rencontres Musicales d’Evian, Mozartwoche i Salzburg, Östersjöfestivalen i Stockholm och Mostly Mozart festivalen i New York.
Från 2017 till 2024 var Korovitch dirigent för Jeune Chœur de Paris och mellan 2022 och 2023 huvuddirigent för Chœur de l’Orchestre de Paris. År 2019 utsågs han till kormästare för Radiokören, i september 2022 chefsdirigent för Orchestre Colonne och är sedan 2023 chefsdirigent för Crnogorski simfonijski orkestar (Montenegros Symfoniorkester). 2024 utsågs han även till chefsdirigent för Spanska Radio- och TV-kören RTVE.
Marc Korovitch brinner för undervisning och var professor i kördirigering vid Conservatoire à Rayonnement Régional de Paris och vid Pôle Supérieur Paris Boulogne Billancourt under sju år.
Musiken
Vid tillkomsten av Messias hade Georg Friedrich Händel bott i London i nästan 30 år och haft stora framgångar med bland annat sina italienska operor. Men i takt med att intresset för genren dalade och intrigerna mellan London-scenerna stegrades gav han till slut upp och introducerade det engelska oratoriet, en typ av verk som han skulle bli nog så framgångsrik med. Messias är formmässigt inte helt olik operan med sin inledande Sinfonia, ”uvertyr”, och sina tre delar, likt akter. Men här finns inga sjungna roller – verket är snarare en kommentar till Jesu födelse, liv, död och uppståndelse, än en dramatisering av Jesu liv.
Drygt tre veckor tog det för Händel att komponera musiken till Messias. Även om han enligt rådande praxis lånade av sig själv – flera satser är återbruk från tidigare kompositioner – är det imponerande att skriva ett så stort verk på så kort tid. Det tyckte emellertid inte librettisten Charles Jennens, som tyckte det var slarvigt och vårdslöst att inte lägga ner mer tid på att tonsätta hans sammanställda text. Jennens hade sedan länge stöttat Händel ekonomiskt, skrivit libretton till flera av hans oratorier och med tiden hade en vänskapsrelation uppstått mellan de båda, vilken nu fick sig en rejäl törn. Inte blev relationen mindre ansträngd när Händel bestämde sig för att uruppföra Messias inte i London utan i Dublin då han, inbjuden av Irlands vicekung, erbjöds att arrangera en serie välgörenhetskonserter.
I april 1742 framfördes Messias för en publik som fick ta del av ett succéartat uruppförande.
Karin Ekedahl
Biljetter
Fler konserter
Isabelle Faust i Schönbergs violinkonsert
Världsviolinisten Isabelle Faust är tillbaka i Berwaldhallen med Schönbergs hänförande Violinkonsert under ledning av chefsdirigent Daniel Harding.
Dvořák & Brahms
Johannes Brahms himlastormande fjärde symfoni med Radiosymfonikerna under ledning av chefsdirigent Daniel Harding.
Harding tolkar Mozarts Requiem
Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören under ledning av chefsdirigent Daniel Harding i Mozarts skälvande vackra Requiem. Konserten sänds direkt i Sveriges Radio P2. Mozarts Requiem sänds med bild på Berwaldhallen Play fredag 1 oktober.