arrow

Förklädd gud

Sprudlande och taktfasta toner i uvertyren till Ethel Smyths The boatswain´s mate följs av Carl Reineckes melodiska flöjtkonsert, i vilken solostämman spelas av Laura Michelin som vann Solistpriset 2020. Förklädd gud av Lars-Erik Larsson är ett av våra mest älskade körverk. Den nyutnämnda Klassiska artisten i P2, Johanna Wallroth, medverkar som sopransolist. Hannes Meidal reciterar här Hjalmar Gullbergs text om medmänsklighet och fred, ursprungligen uppförd mitt under brinnande världskrig. Därtill hälsar vi försommaren med Hugo Alfvéns Vårsång och finske Einojuhani Rautavaaras Sommarnatten.

Är du abonnent på en konsertserie hos oss under våren 2022? Då är en fribiljett till denna konsert en av alla dina förmåner som abonnent. Du ska ha fått ett mejl med biljettlänk för uthämtning av din fribiljett. Hör av dig om du inte fått mejlet från oss.

Vill du också bli abonnent? Läs mer om alla våra serier här.

Trots att den brittiska tonsättaren Ethel Smyth verkade i en tid då misstänksamheten var stor gentemot kvinnors komponerande, lyckades hon få sin opera Der Wald uppförd på Metropolitan i New York. Totalt skrev hon sex operor, och The Boatswain’s Mate är den fjärde i ordningen. Smyth var engagerad i den engelska suffragettrörelsen och skrev kampsången March of the women åt dem. Sångens taktfasta melodi hörs även i denna sprudlande uvertyr. Flöjtisten Laura Michelin, vinnare av det prestigefyllda Solistpriset år 2020, är solist i den tyske tonsättaren och pianisten Carl Reineckes flöjtkonsert. Reinecke var elev till Mendelssohn och Schumann och han kom själv att bli en inflytelserik lärare vid konservatoriet i Leipzig, där han också verkade som ledare för den anrika Gewandhausorkestern. Hans flöjtkonsert tillkom sent i karriären, 1908, och trots tillkomståret är verket fast förankrat i den tidiga romantikens tonspråk.

Efter paus får vi ta del av en av Finlands internationellt mest erkända tonsättare, Einojuhani Rautavaara. Det stämningsfulla körverket Sommarnatten baserar sig på folkmusik från de svenskspråkiga delarna av Finland. Därefter följer mer körmusik, av 150-årsjubilaren och nationalromantikern Hugo Alfvén, nämligen hans Vårsång. Konserten avslutas med Lars-Erik Larssons Förklädd gud med text av Hjalmar Gullberg. Verket skrevs för radiopubliken och sändes i radio 1940, mitt under brinnande världskrig. Med sitt budskap om medmänsklighet gjorde Larssons lyriska svit med text av Hjalmar Gullberg ett starkt intryck på radiopubliken och ingav hopp mitt i den ödesdigra tid som rådde. Förklädd gud har blivit en klassiker och ett av våra mest älskade verk överhuvudtaget.

Text: Axel Lindhe


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot RADIOKÖREN

dot 2021/2022

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

&

Radiokören består av 32 professionella sångare som tillsammans bildar ett unikt och dynamiskt instrument, hyllat av musikälskare och kritiker världen över. Radiokören möter publiken på sin hemmascen i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, liksom i konsertsalar runt om i landet och på turnéer i hela världen. Dessutom når de miljontals lyssnare i Sveriges Radio P2, på Berwaldhallen Play och internationellt genom EBU.

Sedan 2020 är Radiokörens chefsdirigent den flerfaldigt prisbelönade lettiske kördirigenten Kaspars Putniņš. Sedan januari 2019 är den franske orkester- och kördirigenten Marc Korovitch kormästare för Radiokören, med ansvar för ensemblens vokala utveckling.

Radiokören bildades 1925, samma år som radion påbörjade sina sändningar, och gav sin första konsert i maj det året. I körens omfångsrika skivkatalog finns en mängd kritikerrosade och prisbelönade inspelningar. Hösten 2023 släpptes Kaspars Putniņš första skiva med Radiokören: Robert Schumanns Missa sacra, inspelad med organisten Johan Hammarström.

Anton Holmer har på kort tid etablerat sig som en av Sveriges mest framstående unga dirigenter, även internationellt. Han är sedan hösten 2021 assisterande dirigent vid Orchestre National de Lyon där han regelbundet framträder i olika konsertprojekt. Efter sin Sverigedebut med Jönköpings Sinfonietta våren 2018 har han varit en återkommande gästdirigent hos flera svenska orkestrar, bland annat Sveriges Radios Symfoniorkester, Svenska Kammarorkestern och Dalasinfoniettan. I augusti 2022 debuterar han med Kungliga Filharmonikerna.

Anton tilldelades Crusellstipendiet för unga lovande dirigenter 2021 och har även mottagit stipendier från Kungliga Musikaliska Akademien och Anders Sandrews Stiftelse. Han har deltagit i Masterclasses för renommerade dirigenter såsom Bernard Haitink och Jorma Panula. Han var semifinalist i Malko Competition for Young Conductors i Köpenhamn 2021 och i Donatella Flick LSO Conducting Competition i London 2018.

Han debuterade som Operadirigent våren 2017 i en produktion av Verdi’s Rigoletto vid Operahögskolan i Stuttgart. Föreställningen hyllades av pressen som en ”musikalisk lyckoträff”.

Anton studerade orkesterdirigering vid Staatliche Hochschule für Musik i Stuttgart för Prof. Per Borin. Under studietiden gästade han flera framstående orkestrar bland andra Stuttgarter Kammerorchester och Stuttgarter Philharmoniker.

Han har en bakgrund som organist och fick sin kandidatutbildning vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Conservatoire National Supérieure de Lyon. Han har även en masterexamen i solistisk orgel från Musikhögskolan i Stuttgart.

&

Maria Goundorina, eller Masja som hon även kallas, kommer ursprungligen från staden Novosskolniki i Ryssland. Marias intresse för körmusik föddes då hon som sjuåring började sjunga i en barnkör som senare utvecklades till en skola för körsångare.

Maria inledde sina musikstudier vid Ippolitov-Ivanovs musikhögskola och Tjajkovskijkonservatoriet i Moskva. Efter avslutade diplomstudier vid Tjajkovskijkonservatoriet tillbringade Maria några år i Österrike där hon studerade vid Wiens universitet.
År 2005 flyttade Maria till Stockholm för att studera kördirigering under Anders Eby vid Kungliga Musikhögskolan. Maria tog sin examen i kördirigering våren 2008.
Under sin studietid hann Maria med att både sjunga i och leda flera framstående ensembler i Ryssland, Tyskland och Sverige, samt att delta i flertalet dirigenttävlingar. År 2004 var Maria en av finalisterna i Wiens Competition for Young Choir Conductors, där hon även mottog priset för ”Bästa tolkning av ett romantiskt verk”. År 2007 tilldelades Maria Eric Ericsons resestipendium, och 2009 var hon en av finalisterna i den internationella dirigenttävlingen The Eric Ericson Award.

I november 2009 valdes Maria Goundorina till ny sånganförare för Allmänna Sången. Maria är körens 27:e dirigent. Sedan 2015 undervisar Maria i körsång på den nystartade avdelningen av välrenommerade Adolf Fredriks Musikklasser i Farsta.

Maria undervisar i kördirigering och körsång samt ger föreläsningar om rysk konstmusik på olika kurser i Österrike, Tyskland, Holland och Sverige.

&

Julia Kretz-Larsson är sedan 2015 alternerande första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester. Hon är även medlem i kammarmusikensemblen Spectrum Concerts Berlin, som utöver en egen konsertserie i Berlinfilharmonin har uppträtt i bland annat Carnegie Hall i New York City och Concertgebouw i Amsterdam. Hon har tidigare varit medlem i både Lucerne Festival Orchestra och som stämledare i Mahler Chamber Orchestra.

Vid sidan om orkestertjänstgöringen är Kretz-Larsson även en aktiv kammarmusiker. Hon har spelat med bland andra Janine Jansen, Isabelle Faust, Cecilia Zilliacus och Torleif Thedéen och uppträtt på välrenommerade festivaler i Salzburg, Utrecht och Schleswig-Holstein, Schubertiade i Voralberg och Vinterfest i Mora. Hon har spelat in kammarmusik för bland andra BIS, dB och Harmonia Mundi och skivan Amanda Maier vol. 3 från 2018 belönades med en Grammis. Med Julius Stern Pianotrio har hon vunnit priser vid internationella tävlingar i Florens, Berlin och Trieste.

Julia Kretz-Larsson undervisar på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon är född i Berlin, har studerat för professor Marianne Boettcher, för professor Thomas Brandis på Konstuniversitetet i Berlin, samt för Josef Suk i Prag.

&

Den svenska sopranen Johanna Wallroth utbildade sig först till dansare på Kungliga Svenska Balettskolan, men kom senare att fokusera på röststudier och tog examen från Universität für Musik und darstellende Kunst i Wien. Wallroth blev internationellt känd när hon vann första pris i den prestigefyllda Mirjam Helin International Singing Competition 2019 och två år senare mottog det eftertraktade Birgit Nilsson-stipendiet. Som Klassiska artisten i P2 säsongerna 2022/2023 och 2023/2024 medverkade Wallroth i ett flertal konserter med Sveriges Radios Symfoniorkester i en bred repertoar, från Alban Bergs Sju tidiga sånger med chefsdirigent Daniel Harding till Mozart-arior med Martin Fröst och Franz Schuberts Mässa Ess-dur med András Schiff.

Säsongen 2023/2024 innefattade för Wallroth bland annat även en Europaturné med Mahlers fjärde symfoni tillsammans med Klaus Mäkelä och Oslo-Filharmonien, och Mahlers åttonde symfoni i debuten med Orchestre de Paris under ledning av Daniel Harding. Med Harding och Sveriges Radios Symfoniorkester har hon tidigare turnerat med Mahlers fjärde symfoni. Säsongen innebar även debuter med DR-Symfoniorkestret i Debussys La demoiselle elué under ledning av Barbara Hannigan samt scendebuter på både Opéra de Rouen och Glyndebourne. Från och med hösten 2023 är Wallroth en del av BBC Radio 3 New Generation Artist Scheme.

Säsongerna 2020/2021 och 2021/2022 framträdde Wallroth på Wiener Staatsoper, bland annat som Barbarina i en livestreamad föreställning av Figaros bröllop under chefsdirigent Philippe Jordan, samt som Giannetta i Kärleksdrycken, En röst från himlen i Don Carlos och Ida i Läderlappen, samtliga under ledning av Bertrand de Billy. Säsongen 2022/2023 debuterade hon på Drottningholmsteatern under teaterns operafestival, som Leocasta i Vivaldis Il Giustino under George Petrou. Samma säsong debuterade hon på Opernhaus Zürich i en balettuppsättning koreograferad av Christian Spück efter Monteverdis madrigaler med dirigenten Christoph Koncz.

&

Sebastian Durán började studera klassisk sång i Kristianstad vid femton års ålder vid sidan om sina cello- och harpastudier. Sedan examen från Musikhögskolan i Malmö 2013 och Operahögskolan i Stockholm 2016 har Sebastian arbetat i opera- och konserthus som Malmö Opera, Kungliga Operan i Stockholm, Den Fynske Operan, Köpenhamns operafestival National Philharmonic of Ukraine, Vadstena-Akademien med flera. Han är också en eftertraktad konsert- och oratoriesångare.

Sebastian har arbetat med flera hyllade dirigenter, däribland Stefan Solyom, B Tommy Andersson, Cathrine Winnes, Kristiina Poska, Emil Eliasson och Eva Ollikainen, och har sjungit med orkestrar som Kungliga Orkestern, Malmö Opera Orkester och Norrköpings Symfoniorkester.

I september 2018 vann Sebastian första pris i den skandinaviska/baltiska sångtävlingen Havets Röst/Meren ääni). Han har också fått Wagnersällskapets Bayreuth-stipendium 2017, jurypris och publikpris vid OVIS sångtävling i Malmö 2017 samt Barbro Saléns stipendium 2016.

Flöjtisten Laura Michelin (1996) har sedan ung ålder utmärkt sig nationellt och internationellt och är eftersökt både som solist, kammar- och orkestermusiker. Hon är född i Norrköping och utbildad i Stockholm och München där hon studerat för Tobias Carron respektive Andrea Lieberknecht.
Laura debuterade som solist tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester 2020 då hon vann det prestigefyllda Solistpriset – Sveriges största pris för unga instrumentalister och sångare. Denna utmärkelse blev ett startskott i karriären som vid det här laget kantas av solistuppdrag med flertalet av Sveriges orkestrar och ensembler. Hon har framträtt på kammarmusikscener över hela landet, spelandes en bred repertoar – inkluderat nyskriven musik tillägnad Laura själv – och ses även som soloflöjtist i Skandinaviens mest framstående symfoniorkestrar. Sedan 2023 är hon stämledare i Sveriges Radios Symfoniorkester.

Innevarande och nästkommande säsong innehåller framföranden av klassisk repertoar såsom Mozart’s, Nielsen’s och Ibert’s flöjtkonserter men även uruppföranden av två nya flöjtkonserter av Britta Byström respektive Benjamin Staern.

Av stipendier Laura tilldelats kan nämnas de från GT Bäckman, Kungliga Musikaliska Akademien och Svenska Frimurarorden

&

Hannes Meidal tillhör Dramatens fasta ensemble och är flitigt anlitad som recitatör. Utbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm 2003-07. Även verksam som teatervetare och dramatiker. 2004 stod han som redaktör för en bok om skådespelaren Keve Hjelm, Dionysos och Apollon – tankar om teater. Året därpå debuterade han som dramatiker med Kafka på Strindbergs Intima Teater/Galeasen. Tillsammans med regissören Jens Ohlin gör han ofta kraftiga bearbetningar av klassiska texter. På senare tid har det blivit fristående verk: Don Giovanni (2014), Marodörer (2015) och Faust (2018). 2017 hade deras nyskrivna Hamlet premiär på Teater Galeasen. Föreställningen filmades av SVT och visades också på biografer runt om i landet. För Hamlet tilldelades de bl a Svenska Dagbladets Thaliapris och Svenska Teaterkritikers Förenings Teaterpris. Hannes erhöll även Stockholms stads teaterstipendium för sin rolltolkning av Hamlet. Just nu spelar han titelrollen i deras (Macbeth) på Dramaten, för vilken de nyligen belönats med Falstaffpriset.

Musiken

Ungefärliga tider

Einojuhani Rautavaaras Sommarnatten är hans lite egensinniga tolkning av den lite vemodiga folkvisan Ant han dansa med mig som blir dansant och svävande på samma gång. Rautavaara som dog 2016 lämnade en stor produktion, inte minst av av vokalmusik, efter sig. Han räknas en som av Finlands främsta tonsättare med sin högst personliga blandning av romantik, tradition och modernistiska inslag, ofta färgade av mystik och andlighet.

Ungefärlig konsertlängd: 1 timme och 30 min (inkl paus).

Lyssna på Sveriges Radio P2 Dokumentär om Förklädd gud.

 

Konserten sänds den 6 juni med start kl 19.03 i Klassiska konserten i Sveriges Radio P2.