Facce d’Amore - barockpärlor med Il Pomo d'Oro och Jakub Józef Orliński
aug.
25
Fredag 19:00
Entré till samtal "Vad händer utanför ”comfort-zonen” kl 21.00 ingår i konsertbiljetten
DATUM PASSERAT
Facce d’Amore – kärlekens ansikten är namnet på kvällens konsert med barockensemblen Il Pomo d’Oro och countertenoren Jakub Józef Orliński. På programmet står arior ur barockens kända, och mer okända operor av tonsättare som Georg Friedrich Händel, Francesco Cavalli och Giuseppe Maria Orlandini. Countertenoren, eller dåtidens kastrat, hade ofta en hjälteroll i barockens operor. I kvällens konsert får vi möta dess olika känslomässiga gestaltningar.
Medverkande
-
Il Pomo d'Oro
Il Pomo d’Oro grundades 2012. Ensemblen arbetar med autentiska och dynamiska tolkningar av operor och instrumentalmusik från barock till klassicism. Musikerna är alla välkända experter på framförande av äldre musik. Följande dirigenter har arbetat med Il Pomo d’Oro: Riccardo Minasi, Maxim Emelyanychev, Stefano Montanari, George Petrou, Enrico Onofri och Francesco Corti. Konsertmästar Zefira Valova leder orkestern i olika projekt. Maxim Emelyanychev har dirigerat ensemblen sedan 2016, och Francesco Corti har sedan 2019 varit ensemblens förste gästdirigent.
Il Pomo d’Oro är en flitig gäst hos prestigefyllda konserthus och festivaler runt om i Europa. Efter världssuccén ”In War and Peace” med Joyce DiDonato 2020 presenterade Il Pomo d’Oro och Maxim Emelyanychev “My Favorite Things” och genomför just nu en världsomspännande turné med ”Eden”, Pomo d’Oros senaste program och skivinspelning tillsammans med Maxim Emelyanychev och den amerikanska mezzosopranen Joyce DiDonato. Bland ensemblens skivinspelningar finns: G. F. Händel’s Agrippina, Serse, Tamerlano, Partenope och Ottone; Leonardo Vinci’ s Catone in Utica samt Alessandro Stradella’s La Doriclea. Deltar gör countertenorerna Jakub Józef Orliński, Franco Fagioli, Max Emanuel Cencic och Xavier Sabata, mezzosopranerna Ann Hallenberg och Joyce DiDonato samt sopranerna Lisette Oropesa, Emöke Barath och Francesca Aspromonte.
Inspelningar av Haydns violin- och cembalokonserter och ett album med cellisten Edgar Moreau vann Echo Klassik Awards 2016. Andra instrumentalinspelningar tar upp violin- och cembalokonserter av J.S. Bach med solisterna Shunske Sato och Francesco Corti och violinkonserter med virtuosen Dmitry Sinkonvsky. 2021 släpptes inspelningar med Bachs cembalokonserter vol.2 med Francesco Corti, Ombra Compagna med Lisette Oropesa (Mozarts konsertarior) och Jakub Józef Orliński (Anima Aeterna). 2022 släpptes sju album: Händels Apollo e Dafne med Kathryn Lewek (sopran) och John Chest (bas); Mandolin on Stage med Raffaele La Ragione (mandolin); Eden, en ny konsert med Joyce DiDonato; Bachs cellokonserter volym III med Francesco Corti; violinkonserter av Benda, Graun, Saint-Georges och Sirmen med Zefira Valova som solist; Roma Travestita med sopranen Bruno de Sá samt Händels oratorium Theodora med en stjärnspäckad rollista (Lisette Oropesa, Joyce DiDonato, Paul-Antoine Bénos-Djian, Michael Spyres, John Chest) – här introduceras även Il Pomo d’Oros nya vokalensemble.
Under 2022 inledde Il Pomo d’Oro ett längre inspelningsprojekt med symfonier av Mozart och utvalda solokonserter med Maxim Emelyanychev som dirigent. Albumen Anima Sacra med Jakub Józef Orliński och Voglio Cantar med sopranen Emöke Barath vann det prestigefyllda priset Opus-Klassik, och inspelningen av G.F. Händels Serse, med Maxim Emelyanychev som dirigent, vann det italienska priset Abbiato del Disco. Inspelningen av Alessandro Stradellas opera La Doriclea, med Andrea di Carlo som dirigent, vann 2018 det tyska Preis der Deutschen Schallplattenkritik. Virtuosissimo med Dmitry Sinkovsky, från 2019, vann Diapason d’Or. Eden med Joyce DiDonato vann 2022 en Choc från Classica och en Opus Klassik. Il Pomo d’Oro är officiell ambassadör för El Sistema Grekland, ett humanitärt projekt som tillhandahåller gratis musikutbildning för barn i flyktingläger i Grekland.
Il Pomo d’Oro ger regelbundet välgörenhetskonserter samt erbjuder workshops och musiklektioner enligt El Sistemas metod i olika flyktingläger i Grekland. Ensemblens namn är taget från Antonio Cestis opera från 1666. Den komponerades till bröllopet mellan kejsare Leopold I och Margarita Teresa av Spanien. Il Pomo d’Oro var troligen den mest påkostade och den mest spektakulära operaproduktionen i operans då unga historia. 24 scenbilder, en balett med 300 hästar och ett fyrverkeri bestående av 73 000 raketer och en mängd specialeffekter. Allt detta för att visa att kejsarens hov var det mest storslagna i hela Europa.
-
Zefira Valova, konsertmästare
Zefira Valova är född i Sofia där hon tog en masterexamen vid konservatoriet. Mellan 2009 och 2011 specialiserade hon sig på barockviolin vid konservatoriet i Amsterdam för Lucy van Dael.
Mellan 2003 och 2008 var hon konsertmästare för flera orkestrar i Bulgarien samt för Nederländernas ungdomsorkester. Hon har framträtt som solist tillsammans med Sofias akademiska symfoniorkester, Classic FM Radio Orchestra, Chamber Orchestra Orpheus och Ars Barocca Ensemble – hon vann bulgariska radions pris Ensemble 2007.
Zefira Valova är en av grundarna till barockfestivalen i Sofia; Bulgariens enda årliga evenemang för tidig musik och historiskt inspirerade framträdanden. Hon började med historiskt inspirerade framträdanden 2008 i European Union Baroque Orchestra där hon samarbetade med Roy Goodman, Lars Ulrik Mortensen och Enrico Onofri.
Hon har varit Il Pomo d’Oros konsertmästare sedan 2015, större delen av tiden med Maxim Emelyanychev som dirigent. Hon har sedan 2016 dirigerat Sofia filharmoniska orkesters serie med tidig musik.
Föregående säsong framträdde hon som konsertmästare vid Il Pomo d’Oros konserter med Joyce di Donato, Ann Hallenberg, Franco Fagioli, Jakub Orlinski och Edgar Moreau. Hon samarbetar med Helsingfors barockorkester i en bredare repertoar som innefattar musik från barocken, klassicismen och romantiken.
Hon har även samarbetat med bland andra Orchestra of the Age of Enlightenment, La Chambre Philharmonique, B’Rock, Les Ambassadeurs. Hon framträder i kammarmusikensembler tillsammans med pianisterna Olga Pashchenko och Vasily Ilisavsky, gitarristen Izhar Elias och blockflöjtisten Erik Bosgraaf.
Zefira Valova har genom organisationen Jumpstart Jr. Foundation tillgång till en violin av florentinarna Lorenzo & Tomaso Carcassi 1760.
-
Jakub Józef Orliński, countertenor
Den polske countertenoren Jakub Józef Orliński har etablerat sig som en av världens främsta artister. Han firar triumfer i operor, konserter och på skivinspelningar. Som exklusiv artist för skivbolaget Warner/Erato vann han med sin första skivinspelning Anima Sacra det prestigefyllda priset Opus Klassik Award for Solo Vocal Recording, och med nästa, Facce d’amore, vann han utmärkelsen Recording (Solo Recital) of the Year vid International Opera Awards 2021. Hans utsålda konserter och framträdanden i Europa och USA har lockat nya entusiaster, och liveframförandet av Vivaldis “Vedrò con mio diletto”, som filmades under festivalen i Aix-en-Provence, har setts av nästan tio miljoner online. Teveframträdanden som “Concert de Paris” vid Eiffeltornet och “Rebâtir Notre Dame de Paris”, båda tillsammans med Orchestre National de France, och priset Les Victoires de la Musique Classiques konsert tillsammans med Orchestre de l’Opéra National de Lyon, har visats för miljontals tittare världen över. Ett längre reportage publicerades i The New Yorker 2019 och han har förekommit på omslaget till polska Vogue. Hans tredje album, Anima Aeterna, med sakrala arior och motetter från barocken – släpptes i oktober 2021, och han har turnerat över hela Europa med Il Pomo d’Oro.
Under säsongen 2022/23, debuterar Orliński på Théâtre des Champs-Élysées som Orfeus i Orfeo ed Euridice, med Thomas Hengelbrock som dirigent, och senare på San Francisco Opera i en nyuppsättning av Matthew Ozawa. Han sjunger även Arsamene i Serse på Opéra de Rouen med David Bates som dirigent och Athamas i en nyuppsättning av Semele av Claus Guth på Bayerische Staatsoper. I konsertsammanhang uppträder han över hela Europa tillsammans med Il Pomo d’Oro, Il Giardino D’Amore och pianisten Michał Biel.
På fritiden ägnar sig Jakub Józef Orliński åt breakdance och annan dans.
Musiken
Ungefärlig konsertlängd: 1 timme och 40 minuter inklusive paus
-
FRANCESCO CAVALLI: Sinfonia & Erme e solinghe… Lucidissima face ur La Calisto
4 min
Francesco Cavalli (Caletti) föddes 1602 i Crema, och fick sin första musikaliska undervisning av sin far. Så småningom hamnade han i Venedig, anställdes som kantor vid den prestigefyllda San Marco-kyrkan, och fick dess kapellmästare Claudio Monteverdi som lärare.
Venedig var centrum för det nya fenomenet opera, som var på väg att bli en europeisk kulturverksamhet. Cavalli kom att bli den främste och mest spelade italienska operakompositören under den venetianska operans första tid, och hans 41 operor var drivande i den nya utvecklingen att rikta uppmärksamheten mot uttrycksfulla arior, snarare än recitativ.
Cavalli hade en stor dramatisk begåvning och kunde med några få toner och enkla fraser fånga essensen i en dramatisk situation, med hjälp av spännande modulationer och intrikata rytmer. Han var också en mästare på rika, melodiösa recitativ, och utvecklade Montiverdis tendens att låta recitativen övergå till arioson.
La Calisto komponerades 1661, och bygger på ett libretto av Giovanni Faustini (1615-1651) som sammanflätar två klassiska myter ur Ovidius Metamorfoser, de om Kalisto och Endymion. Ämnet valdes för att möta publikens smak för komedier med lätt erotiskt innehåll, då de tröttnat på de klassiska gudaberättelserna.
Texten kan även tolkas som en manifestation för tankefrihet under ett århundrade då inkvisitionen härjade, och vetenskapen fick stryka på foten för kyrkan. Endymions rollfigur är till exempel väldigt lik Galileo Galilei, astronomen som var tvungen att avsäga sig sin kunskap strax innan operan skrevs.
I början av andra akten klättrar Endymion upp till toppen av berget Lycaeus för att beskåda stjärnorna och sin älskade Diana, mångudinnan som dyker upp på natthimlen. I recitativet och arian Erme e solinghe cime… Lucidissima face (Ni avlägsna, ensamma höjder… O ljusaste ansikte), sjunger han om månens skönhet, och somnar så småningom.
Text: Andreas Konvicka -
GIOVANNI ANTONIO BORETTI: Chi scherza con Amor ur Eliogabalo
3 min
Giovanni Antonio Boretti (cirka 1640-1672) var en italiensk operasångare (bas), född i Rom men verksam i republiken Venedig och är mest ihågkommen som tonsättare till sina åtta operor. Från mitten av 1600-talet och framåt efterfrågade den venetianska publiken mer variation och virtuositet i melodier och vokala linjer, och Borettis musikaliska språk var rikt varierat och dramatiskt flexibelt. Detta gjorde att han blev efterfrågad och populär som kompositör.
Till den venetianska karnevalssäsongen 1667-68 komponerade Francesco Cavalli ett drama om den romerske kejsaren Heliogabalus. Premiären ställdes dock in med kort varsel då porträttet av kejsaren var alltför starkt, och möjligen trampade Cavalli och den anonyme librettisten på makthavarnas ömma tår. I operan skildras kejsaren som en excentrisk, hänsynslös man, som gör vad som helst för att få den kvinna han trånar efter. En del av förklaringen till att verket plockades bort, kan också ha varit att Cavallis sakliga stil blivit passé. Istället fick Boretti sätta upp sin version av samma opera, Eliogabalo. Medan Cavallis vällustiga och uppgivna kejsare mördas på slutet, överlever han och ångrar sina handlingar i Borettis komposition. Eliogabalo fick sin premiär 30 december 1667 på Teatro Santi Giovanni e Paolo.
I tredje och sista akten sjunger Eliogabalo den vemodiga och lätt ironiska arian, Chi scherza con Amor (Vem skämtar med Amor?) om att leka med kärlek är som att leka med elden, och att det oundvikligen slutar i tårar; ett öde mera skoningslöst än att torteras av självaste Fallaris (grekisk tyrann på 500-talet f.kr. känd för sin grymhet).
Text: Andreas Konvicka -
GIOVANNI ANTONIO BORETTI: Sinfonia & Crudo amor non hai pieta ur Claudio Cesare
4 min
Giovanni Antonio Boretti (cirka 1640-1672) var en italiensk operasångare (bas) men även en på sin tid framstående kompositör, mycket uppskattad för sina nydanande åtta operor. Mycket av informationen om hans korta karriär, som främst tillbringades i Venedig, härrör från förord till hans operors libretton.
Innan han kom till Venedig var Boretti kyrkosångare i Basilica di Sant’Antonio di Padova mellan 1659 och 1661, men avskedades för att ha varit frånvarande utan lov. Han kom förmodligen till Venedig 1662 och tillbringade mycket av de följande nio åren där, med undantag för några tillfälliga anställningar i operahus runt om i Italien. Förutom den tidigaste kända operan, La Zenobia som framfördes i Wien, fick alla Borettis operor sina premiärer i Venedig. Operan Claudio Cesare komponeras i december 1671, och bara några månader senare dog Boretti av okänd orsak under förberedelserna för sin sista opera, Domitiano.
Borettis musikaliska uttryck är rikt varierat och dramatiskt flexibelt, och speglar den växande tendensen att överge äldre, enklare stilar för en vokalexhibitionism som nu blir på modet. Sinfonian som inleder andra akten av operan, visar tydligt detta nya musikaliska uttryckssätt.Crudo amor non hai pieta (Hänsynslösa kärlek, du är skoningslös), är likt många av Borettis mest framgångsrika arior skrivna som klagande melodier, ackompanjerade av stråkar och med en löpande bas som förmedlar de starka känslorna i texten.
I andra akten sjunger kejsaren Claudius (10 f.Kr. – 54 e.Kr) sitt lamento om hur ”den hänsynslösa kärleken är utan nåd. Den släcker allt förnufts ljus och binder gudar som människor vid sina bojor”.
Text: Andreas Konvicka -
GIOVANNI BATTISTA BONONCINI: Infelice mia costanza ur La Costanza non gradita
6 min
Giovanni Bononcini (1670-1747) är ännu en barockkompositör vars namn, som en gång var lika välkänt som Händels, idag fallit orättvist i glömska. Han föddes i en musikerfamilj från Modena, men blev vid åtta års ålder föräldralös, och flyttade senare till Bologna för att studera musik. Han anställdes så småningom av familjen Colonna i Rom, en mäktig beskyddare av konsten, och träffade genom dem Silvio Stampiglia som blev hans librettist under tiden i Rom. Deras framgångsrika samarbete resulterade bland annat i sex Serenatas, fem operor och ett oratorium. Kompositörens berömmelse tog honom så småningom till alla de stora musikaliska huvudstäderna i Europa, och när han anlände till London i oktober 1720 var det han, inte Händel, som under två säsonger var stjärnan på firmamentet.
Ungdomsverket La Costanza non gradita 1694) är en Serenata, en ny typ av kantat utvecklad av Bononcini och Alexander Scarlatti, och var ett av Bonocinis första storskaliga verk. Ariorna är korta, och ackompanjerade av enbart continuo. Stampiglias text kompletteras och förhöjs av Bononcinis musik, som lyckas förmedla dess kontrasterande känslor.
I den vemodiga arian Infelice mia Costanza (Min olyckliga beständighet), sjunger den grubblande Aminta hur hennes trohet och kärlek går lottlös och obelönad, och att grymhet är det rätta namnet på den makt kärleken utövar.
Text: Andreas Konvicka -
GIOVANNI BATTISTA BONONCINI: Sinfonia ur La Nemica d'Amore fatta amante, instrumental
4 min
Giovanni Bononcini (1670-1747) etablerade sin berömmelse på 1690-talet genom att komponera mer än tvåhundra solokantater, fem operor och sex serenatas. Musiken kopierades och spreds utomlands.
Hans serenatas var populära, skrevs huvudsakligen till festivaler i augusti månad och beställdes av de förmögna mecenaterna i Rom, som kunde vara kardinaler såväl som adelsmän. De framfördes under påkostade fester på mecenaternas terrasser, eller på scener byggda utanför deras palats.
I augusti 1692 skrev Bononcini och librettisten Silvio Stampiglia (1664-1725) sin första serenata, La nemica d’Amore (Kärlekens fiende) för sin beskyddare, Filippo II Colonna.Den handlar om hur nymfen Clori först avvisar herden Tirsis och sedan satyrens Filenos försök att uppvakta henne, eftersom hon vägrar ge upp sin högt uppskattade frihet.
Pastoraler som denna var mycket uppskattade, då de speglade idealen för den arkadiska akademin, som hade grundats i Rom 1690. Akademins vars syfte var att förhöja den rena, enkla och ursprungliga skaldekonsten.Till påföljande år, augusti 1693, komponerades uppföljaren La nemica d’Amore fatta amante (Kärlekens fiende har blivit en älskare). Scenariot kretsar återigen kring kärleken mellan Clori och Tirsis, och Filenos intriger för att förhindra den.
I den inledande sinfonian förs vi till en pastoral värld, där tiden står stilla. Ärkelutan (teorben) improviserar drömmande, innan ensemblen ansluter. Soloviolinen utforskar motivet, medan ensemblen exponerar Bononcinis affektiva kromatik, där de små tonstegen i ackorden skapar en sorgsen känsla.
Text: Andreas Konvicka
-
FRANCESCO BARTOLOMEO CONTI: Odio, vendetta, amor ur Don Chisciotte
4 min
-
GEORG FRIEDRICH HÄNDEL: Pena tiranna ur Amadigi di Gaula
5 min
-
Paus
20 min
-
GEORG FRIEDRICH HÄNDEL: Otton qual portentoso fulmine … Voi che udite ur Agrippina
6 min
-
GEORG FRIEDRICH HÄNDEL: Spera che tra le care gioie ur Muzio Scevola
4 min
Operan Rinaldo blev 1711 en startpunkt för den uppskattade, italienska opera serian i London, och gav upphovsmannen Georg Friedrich Händel stor popularitet. Efter att tidigare ha levt och verkat i Italien flyttade han till London, och utsågs 1719 till musikchef för The Royal Academy of Music, ett nystartat företag som under kungligt beskydd skulle producera italienska operor. Händel skulle inte bara komponera, utan även ansvara för sångare och orkester samt anpassa operor från Italien förframförande i London.
Händel var dock inte den ende kompositören som skrev för Akademien, och operan Muzio Scevola (Muzio vänsterhänt), från 1721 blev ett samarbete mellan flera tonsättare, trots viss rivalitet dem emellan. Denna typ av samarbete var vanligt förekommande i Italien, men helt nytt i England, och blev samtidigt ett bra tillfälle för det nyligen etablerade Royal Academy of Music att visa upp sina musikaliska tillgångar. Den första akten komponerades av Filippo Amadei (1690–1730), andra akten av Giovanni Bononcini (1670-1747) och akt III av Händel.
Det italienskspråkiga librettot skrevs Paolo Antonio Rolli, och bygger på Titus Livius omfattande romerska historia Ab urbe condita (Från stadens grundande).
Roms mytologiska historia utgör en historisk bakgrund för den påhittade kärlekshistorien mellan de verkliga personerna Gaius Mucius (Muzio) och Clelia. Allt utspelar sig samtidigt med den maktkamp som markerar slutet på kungadömet i Rom, och början på den romerska republiken.
Titelrollen sjöngs av den berömde kastratsångaren Senesino (Francesco Bernardi). Rollen som den plågade och dygdige älskaren passade perfekt för hans sångstil, och det var första gången Händel komponerade för honom. I tredje akten sjunger Muzio om sin kärlek i arian Spera, ché tra le care gioie (Hoppet, bland de käraste glädjeämnena). Kärleken är en starkt lysande kraft, vars lekfulla drabbningar liknas vid ett framryckande krig. En sådan attack kan dock inte försvaga skönheten hos den drabbade.
Text: Andreas Konvicka -
LUCA ANTONIO PREDIERI: Finche salvo e l’amor suo ur Scipione i Giovane
7 min
Luca Antonio Predieri (1688-1767) tillhörde en framstående musikerfamilj från Bologna, där han sedermera var verksam som violinist och tonsättare.
Efter den framgångsrika debuten som operatonsättare med opera Partenope (1710) växte hans berömmelse, och antalet beställningar på operor ökade och kom från hela Italien. Till slut nådde ryktet om honom även det musikintresserade Wien, dit han flyttade 1737. Där blev han så småningom kapellmästare vid det kejserliga Habsburgska hovet 1741, en post han innehade i tio år. När hans ställning gentemot det Habsburgska hovet blev mindre gynnsam återvände Predieri till sin hemstad Bologna, där han tillbringade de sista åren av sitt liv.
Predieri var mycket produktiv som operakompositör och skrev ett trettiotal operor men var även känd för sin sakrala musik och oratorier.
Han behärskade flera musikstilar, men utgick främst från sin skolning i den så kallade Bolognaskolan. Texten var viktig för honom, den skulle nå fram till lyssnaren, och hans operor präglades av noggrant komponerade recitativ. Ariorna hade en imponerande dynamisk färgsättning, som lyckades hålla åhörarna vakna.
Arian Finche salvo è l’amor suo (Så länge kärleken är säker) är hämtad ur första akten ur Scipione il giovane (Scipio den yngre). Libretto skrevs av Giovanni Francesco Bortolotti, och operan hade sin premiär i Venedig 1731 med den berömde kastratsångaren Antonio Bernacchi i titelrollen.Det är svårt att inte bli charmad och smittad av den kärlek som fyller Scipio när han sjunger om hur sin älskades kärlek, även mitt i de värsta stormarna, gör honom trygg och lugn i själen.
Text: Andreas Konvicka -
NICOLA MATTEIS: Ballo dei Bagatellieri ur Don Chisciotte in Sierra Morena
7 min
Nicola Matteis den yngre (1670-1737) var en engelsk violinist och kompositör, som fick sin musikundervisning av sin far. Mot slutet av seklet var han en mycket framgångsrik artist, men lämnade snart London för Wien, där han blev violinist vid det Habsburgska hovet. Så småningom utnämndes Matteis till direktör för instrumentalmusiken, och hans främsta uppgift blev att komponera balettmusik som insättning i opera-seria. Detta var en anrik tradition vid det Habsburgska hovet, och han komponerade totalt 59 korta baletter till operor av hovkompositörer som Fux, Conti och Caldara. De ligger i allmänhet i slutet av varje akt, och har en kommenterande och dramatisk funktion.
Franska former och dansstilar dominerar, men även andra typer av dans kan förekomma. Vissa av dem betecknas som ’aria grotesca’, en typ av dans som involverade ovanliga språng, rörelser och gester. När det gäller instrumentering drog Matteis nytta av resurserna i Hofkapelle, och ibland förekommer minde vanliga instrument, som till exempel kornett och chalumeau (föregångaren till klarinetten).Balettsviten Ballo dei Bagatellieri (Dockornas dans) är komponerad som avslutning av tredje akten i Contis opera Don Chisciotte in Siera Morena (1719).
Don Chisciotte med sällskap har tagit in på ett värdshus där gästgivaren Mendo, för att roa gästerna, framför en dockteater som involverar ett kungapar som förföljs av morerna. Don Chisciotte blir upprörd över parets förestående död, och tar förvirrad fram sitt svärd som han hugger huvudet av alla mor-dockorna med.
Sviten består av klassiska franska danser med ett spanskt inslag; Bourée – Marche – Guigue – La folia spaniola (den spanska galenskapen) – Guigue – Chaconne.Text: Andreas Konvicka
-
LUCA ANTONIO PREDIERI: Dovrian quest’occhi piangere ur Scipione i Giovane
5 min
Antonio Luca Predieri (1688-1767), musiker och kompositör, tillhörde en berömd musikerfamilj i Bologna och tjänstgjorde som försteviolinist och altviolinist i La basilica di San Petronio. Med sin första opera Partenope (1710) gjorde han succé, och kunde etablera sig som operakompositör. Han blev en av de mest kända operakompositörerna i sin generation, och var samtida med Vinci, Pergolesi och Porpora.
1737 flyttade han till Wien som biträdande direktör för hovkapellet och blev 1741 hovkapellmästare där, för att mot ålderns höst flytta tillbaka till hemstaden.
Predieri skrev ett trettiotal operor, uppsatta i Bologna och på andra håll i Italien, samt i Wien.
Librettona han tonsatte speglar smaken av den första arkadiska operareformen, som innebar ett närmande till texten och en bredare palett av känslomässigt uttryck.
I operorna betonade han ordens struktur och betydelse och satte dem i sitt musikaliska sammanhang, och framhävde texten genom flitigt användande av intressanta dynamiska skiftningar i ariorna. I mångt och mycket är hans musik influerad av den galanta stilen från den så kallade Bolognaskolan, för att senare i Wien utvecklas mot en större användning av polyfoni och ett friare, mer obundet orkesterpartitur.
Operan Scipione il giovane (Scipio den yngre), med libretto av Giovanni Francesco Bortolotti, hade premiär i Venedig, Teatro San Giovanni Grisostomo, 19 november 1731. Den berömde kastratsångaren Antonio Bernacchi, en av Händels gunstlingar, gjorde titelrollen.
I tredje akten sjunger Scipio den emotionellt laddade arian Dovrian quest’occhi piangere (Dessa ögon ska gråta): ”Aldrig mera ska jag få se min älskades ansikte, men din trogna kärlek hjälper mig att hålla tårarna tillbaka. Se denna själsstyrka, och darra, du falska bedragare”.
Text: Andreas Konvicka -
GUISEPPE MARIA ORLANDINI & JOHANN MATTHESON: Che m'ami ti prega ur Nerone
5 min
Operatragedin Nerone, av Giuseppe Maria Orlandini (1676-1760), sattes upp för första gången under karnevalsäsongen i Venedig 1721. Librettot av Agostino Piovene bygger på Jean Racines tragiska skådespel Britannicus, och är ett utmärkt lyckat exempel på det tidiga 1700-talets operareform. Orlandini är speciellt ihågkommen för sina mer än fyrtio operor, och tillsammans med Vivaldi anses han vara en av de största skaparna av den nya operastilen som dominerade det andra decenniet av 1700-talet.
De tyska operahusen tog ofta framgångsrika italienska operor, och anpassade dem för att passa de nationella förväntningarna. Recitativen och de mindre ariorna var alltid på tyska, men de större, romantiska ariorna sjöngs på italienska.
Operor med antityranniska teman var mycket populära i Hamburg, och Nerone fick stor framgång i den version som skapades två år senare av Johann Mattheson (1681-1764).
Mattheson var son till en rik köpman, och fick en omfattande utbildning i främmande språk och musik. Han var verksam som operasångare, kompositör och musikskribent.
I arbetet med operan omvandlade han titelrollen från tenor till alt, behöll originalariorna, men översatte recitativen till tyska samt lade till några egna kompositioner.
Orlandinis framåtblickande operastil kännetecknas av ett lätt och luftigt ackompanjemang, långsamma, harmoniska rörelser, och fraseringar som är uppdelade i tvåtakts-enheter. Ariorna tenderar att vara korta och enkla, med växelvis stora intervaller och upprepade toner. Rytmen är livlig och följer stavelserna, vilket blev standard i genren under de följande decennierna.
I arian Che m’ami ti prega (Snälla, älska mig) hör vi den storhetsvansinnige Nero i vilda salvor av sextondelsnoter, stora melodiska språng och dykningar befalla Poppea att älska honom, och bedyra sin lycka över att han, som kejsare kan få vilken kvinna han vill.
Text: Andreas Konvicka
Om konserten
Barocken var den historiska period där kastraten hade sin starkaste stjärnstatus. I opera efter opera av idag mer eller mindre välkända kompositörer så som Georg Friedrich Händel, Francesco Cavalli, Francesco Bartolomeo Conti, och Nicola Matteis spelade kastraten inte sällan hjälten eller förste älskare. Eftersom kastraten som fenomen inte längre existerar i den fysiska världen så sjungs dess roller numera av kvinnor eller som i kvällens konsert, av en countertenor.
Jakub Józef Orliński är en av de senaste årens mest framstående countertenorer som har skapat sig ett internationellt renommé för sina rollprestationer och konsertanta medverkande. Tillsammans med den hyllade barockensemblen Il Pomo d’Oro lyfter Orlinski i kvällens konsert Facce d’Amore (Kärlekens ansikten) fram kastraten, eller countertenorens olika gestalter. Vi kommer att få möta så väl hjältar som antihjältar och uppleva arior sjungna av bland annat en pervers kejsare, en hjältemodig officer, en soldat som trotsar överheten och flera olika mer eller mindre kärlekskranka prinsar.
Historiskt kommer vi att röra oss under cirka 60 år, från Giovanni Antonio Borettis Eliogabalo från 1668 till Luca Antonio Predieris Scipione i Giovane 1731, på gränsen till barockens slut. Romarriket, någonstans mellan mytologi och historisk verklighet är oftast spelplats, men det finns undantag. Ballo dei Bagatelleri av den italienska kompositören Nicola Matteis skrevs som ett intermedi – det vill säga ett slags mellanspel – till operan Don Chisciotte in Siera Morena av Francesco Bartolemeo Conti med libretto baserat på Miguel de Cervantes Don Quixote.
Känslomässigt rör vi oss från tragedi till lycka, och hela barockoperans musikaliska bredd visas upp. Från sprittande koloraturer, som låter countertenorens vokala vidsträckthet komma fram, till de mest smäktande melodier.
Text: Bodil Hasselgren
aug.
25
Fredag 19:00
Entré till samtal "Vad händer utanför ”comfort-zonen” kl 21.00 ingår i konsertbiljetten
DATUM PASSERAT