arrow

Facce d’Amore - barockpärlor med Il Pomo d'Oro och Jakub Józef Orliński

aug.

25

Fredag 19:00

Entré till samtal "Vad händer utanför ”comfort-zonen” kl 21.00 ingår i konsertbiljetten

DATUM PASSERAT

Facce d’Amore – kärlekens ansikten är namnet på kvällens konsert med barockensemblen Il Pomo d’Oro och countertenoren Jakub Józef Orliński. På programmet står arior ur barockens kända, och mer okända operor av tonsättare som Georg Friedrich Händel, Francesco Cavalli och Giuseppe Maria Orlandini. Countertenoren, eller dåtidens kastrat, hade ofta en hjälteroll i barockens operor. I kvällens konsert får vi möta dess olika känslomässiga gestaltningar.

Medverkande

Musiken

Ungefärlig konsertlängd: 1 timme och 40 minuter inklusive paus

Om konserten

Barocken var den historiska period där kastraten hade sin starkaste stjärnstatus. I opera efter opera av idag mer eller mindre välkända kompositörer så som Georg Friedrich Händel, Francesco Cavalli, Francesco Bartolomeo Conti, och Nicola Matteis spelade kastraten inte sällan hjälten eller förste älskare. Eftersom kastraten som fenomen inte längre existerar i den fysiska världen så sjungs dess roller numera av kvinnor eller som i kvällens konsert, av en countertenor.

Jakub Józef Orliński är en av de senaste årens mest framstående countertenorer som har skapat sig ett internationellt renommé för sina rollprestationer och konsertanta medverkande. Tillsammans med den hyllade barockensemblen Il Pomo d’Oro lyfter Orlinski i kvällens konsert Facce d’Amore (Kärlekens ansikten) fram kastraten, eller countertenorens olika gestalter. Vi kommer att få möta så väl hjältar som antihjältar och uppleva arior sjungna av bland annat en pervers kejsare, en hjältemodig officer, en soldat som trotsar överheten och flera olika mer eller mindre kärlekskranka prinsar.

Historiskt kommer vi att röra oss under cirka 60 år, från Giovanni Antonio Borettis Eliogabalo från 1668 till Luca Antonio Predieris Scipione i Giovane 1731, på gränsen till barockens slut. Romarriket, någonstans mellan mytologi och historisk verklighet är oftast spelplats, men det finns undantag. Ballo dei Bagatelleri av den italienska kompositören Nicola Matteis skrevs som ett intermedi – det vill säga ett slags mellanspel – till operan Don Chisciotte in Siera Morena av Francesco Bartolemeo Conti med libretto baserat på Miguel de Cervantes Don Quixote.

Känslomässigt rör vi oss från tragedi till lycka, och hela barockoperans musikaliska bredd visas upp. Från sprittande koloraturer, som låter countertenorens vokala vidsträckthet komma fram, till de mest smäktande melodier.

Text: Bodil Hasselgren

aug.

25

Fredag 19:00

Entré till samtal "Vad händer utanför ”comfort-zonen” kl 21.00 ingår i konsertbiljetten

DATUM PASSERAT