Dvořáks cellokonsert med Gautier Capuçon

Den franske cellisten Gautier Capuçon gästar Berwaldhallen i Antonín Dvořáks älskade cellokonsert. Dessutom spelar Radiosymfonikerna, under ledning av dirigent Yoel Gamzou, Alexander von Zemlinskys Sjöjungfrun baserad på H.C. Andersens saga om sjöjungfrun som offrar allt för kärleken.

Säsong 2024/2025
Datum har passerat
Berwaldhallen
1 timme 50 minuter inklusive paus

På grund av sjukdom kommer Yoel Gamzou att ersätta Juraj Valčuha som dirigent.

Dvořáks ”tionde symfoni”

Antonín Dvořáks lika delar överdådiga och melankoliska cellokonsert har ibland kallats för hans tionde symfoni. Det var mot slutet av sin tid som chef för Musikkonservatoriet i New York som Dvořák komponerade konserten, en period, 1892 till 1895, under vilken han också skrev sin kända nionde symfoni Från nya världen. Första noteringen till cellokonserten gjorde han 1894. Året därpå återvände han till Prag, där han färdigställde stycket.

Pernilla Eskilsdotter, P2, i Berwaldhallen.
Före konserten den 7 mars håller Pernilla Eskilsdotter från Klassisk morgon i P2:s en konsertintroduktion, start kl 18.10.

En inspirationskälla för Dvořák var operettkompositören Victor Herberts andra cellokonsert, i vilken tre tromboner ackompanjerar cellon i den långsamma satsen. Även i Dvořáks tresatsiga konsert fungerar blåsinstrumenten ofta nästan som en kör, som tillsammans får den ensamma, breda celloklangen att framträda med full kraft. Dvořák valde dock att inte skriva in någon solokadens i konserten. Skälet till det ska ha varit att han, under tiden för kompositionsarbetet, nåddes av beskedet att hans svägerska hade dött. För att hedra hennes minne interfolierade han – i stället för en kadens – ett citat från en av hennes favoritsånger som han redan hade använt sig av i sin sångsamling Fyra sånger op 82. Fragment ur svägerskans melodi hörs i konsertens avslutande coda.

Saga som inspiration

Sorgens tema går som en röd tråd även genom Alexander von Zemlinskys Sjöjungfrun. Förlagan var H. C. Andersens kända saga Den lille Havfrue, som handlar om den omöjliga kärleken mellan sjöjungfrun och människoprinsen. Orkesterverket hade premiär i Wien år 1905. Även detta är musik med starka drag av ångest och melankoli. I båda styckena går det även att höra drag av Wagners ledmotivsteknik och en harmonik som för tanken till hans opera Tristan och Isolde. Från von Zemlinskys stycke går det också en båge tillbaka till Dvořák: H. C. Andersen hade nämligen, i sagan om sjöjungfrun, tagit intryck av romantikens Undine-myt – vilken var utgångspunkten för Dvořáks opera Rusalka med premiär i Prag 1901. Huruvida von Zemlinsky hade sett operan eller ej må vara osagt, men mycket sannolikt är att han kände till den. Och även om det inte finns några musikaliska drag av Dvořák i von Zemlinskys musik är deras förmåga att känsligt klä myten i musikalisk dräkt en övertygande, gemensam nämnare.

Text: Hedvig Ljungar

Kommande konserter

  • Fullsatt
    25–26 april
    170 - 560 kr

    Mahlers etta med Blomstedt

    Hedersdirigent Herbert Blomstedt gästar Berwaldhallen och Sveriges Radios Symfoniorkester med Mahlers första symfoni och Berwalds Symfoni nr 4.
    Läs mer
  • En blyertsillustration av Robert Schumann mot en ljusrosa bakgrund. Bilden kantas till höger och vänster av körsbärsblom och en citronfjäril.
    Fåtal platser kvar
    30 april
    130 - 475 kr

    Schumanns vårsymfoni

    Naturen står i centrum när Magnus Fryklund leder Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester i ett romantiskt vårdoftande program genomsyrat av poesins omvälvande kraft.
    Läs mer & biljetter
  • Fullsatt
    3 maj
    270 - 495 kr

    Happy Voices med Gabriel Forss & Jill Johnson

    Upplev total sångglädje med kören Happy Voices under ledning av Gabriel Forss med gästartist Jill Johnson.
    Läs mer
  • Fullsatt
    7, 8, 10 maj
    130 - 475 kr

    Carmina Burana

    Carl Orffs ikoniska kantat Carmina Burana med Yi-Chen Lin, Radiokören och solisterna Karolina Bengtsson, Tobias Westman och David Risberg.
    Läs mer