De sju sista orden på korset
Andlig, sakral och rik på mysterier är musiken som presenteras av Radiokören under ledning av chefdirigent Kaspars Putniņš. Konserten inleds med ett nyskrivet andligt verk av Djuro Zivkovic, en beställning av Radiokören. Så följer den skotske James MacMillans meditativa kantat De sju sista orden på korset. Konserten avslutas den ukrainske tonsättaren Valentin Silvestrovs sakrala bön Otche Nash.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Konserten sänds i Sveriges Radio P2 och på Berwaldhallen Play fredagen den 15 april kl 19:00
För den serbiskfödde Djuro Zivkovic, numera boende i Sverige, har vikten av mystik, tro och andlig övertygelse varit det mest centrala elementet i hans skapande och konstnärliga arbete. Religiösa texter för meditation och andlig praktik, hämtade ur den ortodoxa kyrkans mystiska skrifter, utgör ofta utgångspunkten och huvudämnet för hans kompositioner. Så även i hans nyskrivna beställningsverk till Radiokören, Venite, Lucem Accipite (Kom, ta emot ljuset). Texten till stycket är hämtad ur texterna kring påskmiraklet och Kristi uppståndelse från de döda.
Den skotske tonsättaren James MacMillans verk Seven Last Words from the Cross (Jesu sju ord på korset) anses av många vara hans mästerverk. Det faktum att han är djupt romersk-katolsk troende och insvuren lekmannadominikaner, sätter naturligtvis spår i hans musik. Den har ofta religiösa eller politiska förtecken och beskrivs som känslomässig och meditativ.
Hans musikaliska språk är även fyllt av influenser från hans skotska arv och nära koppling till keltisk folkmusik, blandat med influenser från Fjärran Östern samt skandinavisk och östeuropeisk musik. MacMillan bygger både sina vokala och instrumentala kompositioner på olika karakteristiska modeller, från lutherska barocktekniker via orkestreringstraditioner från 1800-talet, till avantgardistisk experimentell musik. Denna kantat följer Kristi sista uttalanden vid korsfästelsen, och den traditionella texten av orden är baserad på en sammanställning från alla fyra evangelierna. Varje uttalande bildar en dramatisk, kontemplativ och djupt känslomässig sekvens.
”Herre, skydda Ukraina. Ge oss kraft, tro och hopp. Vår fader.” Så lyder texten till den ukrainske tonsättaren Valentin Silvestrovs bön för Ukraina, Otche nash. Den skrevs i samband med Euromajdan, det vill säga protesterna som pågick november 2013-februari 2014 mot den då sittande ukrainska regeringens ryssvänliga politik. Under denna tid besökte Silvestrov gång på gång Majdan Nezalezjnosti/Självständighetstorget i Kiev och hörde där de fredliga demonstranternas böner och sånger samt militärens skottlossning. Genom åtskilliga hymner, körverk och rekvie-satser försökte han kämpa för sitt land med musikaliska förtecken. Musiken har sedan dess grupperats i en större sångcykel.
Text: Andreas Konvicka/Anna Hedelius