arrow

Dance Music Symphony

Långt från konsertsalarna och vid sidan om den vanliga popmusiken finns den elektroniska dansmusiken, EDM. Här samsas populära artister som Avicii, Martin Garrix och Swedish House Mafia med de mer avantgardistiska som Aphex Twin och The Knife. Här ryms både det utåtriktade och det experimentella. Hans Ek, en expert på att överbrygga musikaliska gränser, presenterar här tre remixar för orkester av elektronisk dansmusik från tre decennier.

Konserten gavs den 15 maj 2020 i ett publiktomt Berwaldhallen.

Det är nästan omöjligt att tala om modern elektronisk dansmusik utan att nämna Kraftwerk, som grundades 1970 av Florian Schneider, som nyligen gick bort i sviterna av cancer, och Ralf Hütter. Kraftwerk hade inga samtida populärmusikaliska förebilder. De uppfattade sig som arvtagare till Weimarrepublikens underhållningsmusik, men influerade av Karlheinz Stockhausens hypermoderna, elektroakustiska konstmusik. Från en slags nollpunkt skapade de tekniskt och konstnärligt banbrytande musik som i sin tur har inspirerat och influerat musikskapare av alla slag.

Kraftwerk spelade 1976 in sitt sjätte album, Trans-Europe Express, med en optimism som också präglar albumet. Det första spåret, Europe Endless, vittnar starkast om denna framtidstro. Titelspåret inspirerades av fjärrtågen med samma namn, som på 1970-talet knöt ihop stora delar av Västeuropa. Näst sist på albumet finns Franz Schubert, ett stillsamt arrangemang av Europe Endless utan sång och trummor och kanske en blinkning till den tyskspråkiga musiktraditionen de verkade i.

Hans Ek har tolkat Kraftwerks musik flera gånger, både symfoniskt och som kammarmusik. Denna konsert inleds med hans orkesterarrangemang av Franz Schubert, en konsertöppnare som på sätt och vis förenar tre århundraden av musik.

Dance Music Symphony har Hans Ek tidigare beskrivit som ”ett Våroffer för det tjugoförsta århundradet”. Det är ett tresatsigt orkesterverk bestående av 17 olika låtar av dansmusikskapare från 1990-talet till i dag, noggrant omarbetade från originalens hypnotiska, elektriska ljudvärldar till orkesterns annorlunda men minst lika slående klanger. Kopplingen till Stravinsky är mer än bara en ytlig referens. Hans Ek själv beskriver den som central för verket.

”Den elektroniska dansmusiken handlar mycket om att bygga upp energi, något som också finns hos Stravinsky”, säger Hans Ek. ”Stravinskys fokus på puls och rytm och ibland nästan aggressiva uttryck finns också i den här musiken.” Han understryker också Stravinskys betydelse för att modernisera dansmusiken i början av 1900-talet. ”Från att operan och symfonin var det finaste en tonsättare kunde syssla med gjorde Stravinsky baletten till en lika självklar arena för den moderna musiken.”

Den orkestrala dansmusiken omfattar både mer utåtriktad musik, som barockens många sällskapsdanser eller Johann Strauss wienervalser, och den mer experimentella som exempelvis baletter av Stravinsky, Bartók och Prokofjev. På liknande sätt samsas det rent kontaktsökande med det mer inåtvända i den elektroniska dansmusiken. Tim Bergling, känd som Avicii, hyllas som en modern stilbildare, samtidigt som låtar som Levels har nått enorm popularitet. Även artister som den franska duon Daft Punk eller den amerikanske musikern Sonny John Moore, känd som Skrillex, kombinerar ett brett genomslag med stor konstnärlig skicklighet inom sin genre.

Bland de andra artisterna vars musik förekommer i Dance Music Symphony finns världskända trion Swedish House Mafia och den Göteborgsbaserade duon The Knife som bestod av syskonen Karin och Olof Dreijer. Flera olika engelska artister förekommer också, som flerfaldigt Grammybelönade duon The Chemical Brothers och den hyllade musikern Richard David James som går under namnet Aphex Twin. James är bland annat känd just för musik som trots genren är mer gjord för att lyssnas på än att dansas till, en subgenre som kallas intelligent dansmusik. Hans Ek framhåller dock att dansmusiken trots sin bredd alltid är funktionell. ”Den kan vara experimentell, den kan vara kontaktsökande, men den måste alltid vara dansmusik.”

Dance Music Symphony uruppfördes på Bråvallafestivalen sommaren 2016, på samma scen som flera av artisterna som citeras i verket själva har spelat. Sedan dess har det framförts åtskilliga gånger i Sverige och utomlands, med Hans Ek själv såväl som med andra dirigenter.

”Ibland uppstår den mest nyskapande musiken där man inte tror att den skall komma”, säger Hans Ek. Att citera, sampla, arrangera om, remixa musik är tätt förknippat med den elektroniska dansmusiken, men är på intet sätt unikt för den. Många är tonsättarna och musikerna som genom musikhistorien har lånat från såväl sig själva som från andra. I Dance Music Symphony uppstår något nytt, samtidigt som det går i samma fotspår som generationer av tonsättare och musikskapare.

David Saulesco


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot 2019/2020

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

Genom att färdas fritt mellan musikhistorien och samtiden i sökandet efter det som förenar, väver arrangören, komponisten och dirigenten Hans Ek samman olika musikaliska uttryck med varandra. Han har samarbetat med musiker och artister som Zara Larsson, Laleh, Veronica Maggio, Ane Brun, Renée Fleming, Michael Nyman och med ensembler som Göteborgs Symfoniker, nederländska Metropole Orkest, Copenhagen Phil och Sveriges Radios Symfoniorkester. Hans fungerade som musikalisk ledare vid nypremiären av Kristina från Duvemåla 2013 och har även under tio år verkat som konstnärlig ledare vid utdelningen av Polarpriset.

Hans egna produktioner har spelats flitigt i Sverige och utomlands, däribland E.S.T. Symphony, Bowie in Berlin, Chelsea Hotel, Kosmische Musik, Made by Björk, Studio 54–Disco Inferno, Dance Music Symphony och Eno Remixed for Orchestra. Merparten av dessa är även kända för Berwaldhallens publik. Han har arrangerat och dirigerat musik till filmer som Oscarsbelönade Hämnden av Susanne Bier, Kon-Tiki, samt Låt den rätte komma in och Se upp för Jönssonligan, båda av Tomas Alfredson. Med hans egen ensemble, Modern Fantazias, har Ek arbetat med musik av Kraftwerk, Brian Eno, John Cage och Lana del Rey.

Eks pianokonsert Soundscapes 1974–78 uruppfördes i februari 2020 av Västerås Sinfonietta och den finländske pianisten Iiro Rantala. I mars 2022 hade Eurydike – en industribarockopera av Linus Fellbom och Hans Ek premiär på Wermland Opera. Året innefattade även samarbeten med Eva Dahlgren, Stewart Copeland, Rufus Wainwright och Gregory Porter. I februari 2023 uruppfördes Kenneth Kvarnströms föreställning 12 Songs+ på GöteborgsOperan med Ane Brun och operans danskompani och orkester.

Musiken

Ungefärliga tider

Introduktion

Del 1:
– Greyhound (Swedish House Mafia)
– Walking with Elephants (Ten Walls)
– Unfinished Sympathy (Massive Attack)
– Silent Shout (The Knife)
– Insomnia (Faithless)

Del 2:
– Galvanize (The Chemical Brothers)
– Retina (Ellen Allien & Apparat)
– First of the Year/Equinox (Skrillex)
– Walking in the Night (Nina Kraviz)
– #3 (Aphex Twin)

Del 3:
– Strobe (deadmau5)
– Animals (Martin Garrix)
– Under Control (Calvin Harris, Alesso, Hurts)
– Levels (Avicii)
– Born Slippy/Nuxx (Underworld)
– Café del Mar (Energy 52)– Aerodynamic (Daft Punk)

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 10 min