Chamber Unplugged 9 december
Radiosymfonikernas cellist Johanna Sjunnesson brinner för den meditativa, vemodiga och samtidigt trösterika klangen hos unga tonsättare som Agnes Obel, Eleni Karaindrou och Jóhann Jóhannsson. I en ständigt föränderlig, stundtals galen värld behövs de små uttrycken allt mer. Men även små uttryck kan göra stora intryck: Ólafur Arnalds The Chopin Project, Agnes Obels lekfulla Tokka liksom ny musik skriven av Johanna Sjunnesson själv, visar på just storheten i det lilla.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Hör Johanna Sjunnesson berätta om konserten.
Orkestermusik förknippas ofta med breda penseldrag och en dramatisk spännvidd från det öronbedövande starka till det försvinnande svaga. Att lyssna på den här musiken kan vara en upplevelse utöver det vanliga och bland de tusentals timmar musik som skrivits under århundradena finns en stor variation, med musik för i stort sett alla smaker.
Men någonstans bland alla prunkande färgskalor och brusande tongångar kan någonting gå förlorat. Det lilla uttrycket, det späda och försiktiga eller det stillsamma, meditativa uttrycket söker många unga musiker och tonsättare efter i verk för både stora och små ensembler. En av dessa är Radiosymfonikernas cellist Johanna Sjunnesson som har valt detta högst personliga konsertprogram, ett musikaliskt porträtt om man så vill.
Som en röd tråd genom konserten går den nya musiken, som är ny i sin tid och samtidigt förankrad i det som skrivits innan. Ludwig van Beethoven, den store jubilaren, var en stor banbrytare i sin tid. Ensemblen tolkar – och omtolkar – Beethovens musik som resonanspunkt till den nya musiken av i dag.
På programmet finns islänningar som Jóhann Jóhannsson, den i fjol avlidne tonsättaren och producenten som uppmärksammats inte minst för sin prisbelönade filmmusik. Stycken som Good Night, Day är enkla vid första anblicken men döljer känslighet och djup under den stillsamma ytan. Även multimusikern Ólafur Arnalds ligger Johanna varmt om hjärtat. På hans omfattande verklista finns till exempel The Chopin Project: nyskriven musik inspirerad av Chopins verk för för piano, stråkkvintett och elektronik. Mötet mellan det akustiska och det elektroniska förknippas fortfarande ofta med kärva och utmanande ljudvärldar men handlar numera allt oftare om vilsam och rent njutbar lyssning.
Flerfaldigt prisbelönade sångerskan och låtskrivaren Agnes Obel hyllas världen över, bland annat för sina utsökta pianominiatyrer. Bland hennes främsta inspirationskällor finns såväl Roy Orbison och The Smiths som Debussy, Ravel och Satie. Uppmärksammade tonsättaren Nils Frahm är känd för sitt okonventionella sätt att spela in och färga pianoklanger. Obels Tokka och Frahms Ambre är bara två exempel på hur samtida komponister förhåller sig till klassiska instrument och finner egna uttryck i beprövade musikformer.
Johanna Sjunnesson komponerar även själv musik i samma intima stil som sina förebilder. Till musiken sätter hon bilder och filmprojektioner, inte sällan från just Island. Inte bara den isländska musiken står henne nära utan också landskapet, människorna, stämningen. På konserten framförs bland annat hennes verk Världens morgnar, som Sjunnesson uruppförde tillsammans med den isländska duon Hugar vid Nordiska Rådets prisutdelning i Konserthuset.
För dig som njuter av det stillsamt storslagna, som önskar dig en stor upplevelse av musik i litet format väntar en utsökt konsertupplevelse.
Text: David Saulesco
Program:
ELENI KARAINDROU: Memories
VIKINGUR ÓLAFSSON/JOHANN SEBASTIAN BACH: And At the Hour of Death
LUDWIG VAN BEETHOVEN: ur Stråkkvartett nr 15 a-moll
JÓHANN JÓHANNSSON: Englabörn – Tilbrigði
HENRIK NORDSTRÖM: b.th.ven, uruppförande
NILS FRAHM: Ambre
ÓLAFUR ARNALDS/FRÉDÉRIC CHOPIN: Nocturne c#-moll
ÓLAFUR ARNALDS/FRÉDÉRIC CHOPIN: Reminiscence
AGNES OBEL: Tokka
JOHANNA SJUNNESSON: Flow
NILS FRAHM: Because This Must Be
JOHANNA SJUNNESSON: Världens morgnar
JÓHANN JÓHANNSSON: Good Night, Day