BROMAN & MENDELSSOHN
Sveriges Radios Symfoniorkesters konsertmästare Malin Broman gjorde i somras ett uppmärksammat uppförande av Mendelssohns stråkoktett – där hon spelade alla åtta stämmor själv. Se konserten Malin Broman x 8 här. Nu är hon tillbaka med Mendelssohn, och leder Radiosymfonikerna i hans första symfoni. Stycket får sällskap av Einojuhani Rautavaaras neoklassiska A Requiem in Our Time för brass och slagverk och Edvard Griegs djupt gripande Sörgemarsj over Rikard Nordraak i arrangemang för brass av Geoffrey Emerson.
Konserten sänds fredag 5/3 kl. 19:00 i Sveriges Radio P2 och på Berwaldhallen Play.
”Istället har muserna skänkt oss tonerna som en bundsförvant för att upprätthålla ordning och samklang i vår själs obalanserade kretslopp.”
Så beskriver Platon musikens roll i människans liv i dialogen Timaios – som en konstform som hjälper oss att finna struktur i kaoset. Nog kan den fungera så än i dag. I en krönika i Svenska Dagbladet i januari 2021 sammanfattade kritikern Andres Lokko hur musiken under pandemiåret 2020 fick en transcendental funktion för många. Fler tillbringade mer tid hemma, och för vissa innebar det ett ökat lyssnande, på ”musik som skänkte sinnesro, med förmågan att göra självisolering och ensamhet aningen mer uthärdligt.” Något av detta går som en röd tråd genom den här konserten.
Mitt under pandemins första våg slog Sveriges Radios Symfoniorkesters konsertmästare Malin Broman världen med häpnad när hon framförde Mendelssohns stråkoktett på Berwaldhallen Play – och spelade alla åtta stämmor själv. I en tid då det var omöjligt att samlas för att spela i samma rum och många kämpade med isolering och sorg, skapade Broman en storartad upplevelse för var och en som följde konserten via skärm – och en stark känsla av hopp. Nu leder Broman Radiosymfonikerna i Mendelssohns första symfoni, skriven när tonsättaren bara var 15 år. Efter den andra satsen spelar orkestern också det så kallade London-scherzot, komponerat av Mendelssohn inför Londonpremiären av symfonin och även scherzot i oktetten – i en instrumentering utökad med blåsare.
Vidare på temat sorg och tröst får vi höra Einojuhani Rautavaaras mästerliga A Requiem in Our Time för brass och slagverk, skrivet till minne av Rautavaaras mor, som dog under andra världskriget. A Requiem in Our Time blev Rautavaaras stora genombrott, och gav honom 1954 första pris i den amerikanska kompositionstävlingen Thor Johnson Brass Composition competition. Också Edvard Griegs Sörgemarsj over Rikard Nordraak kretsar kring förlust – och försoning. Nordraak, tonsättaren bakom Norges nationalsång Ja vi elsker dette landet var nära vän till Greig. Bara 24 år gammal gick han bort i tuberkulos, och som en hyllning till Nordraak komponerade Grieg en gripande sorgmarsch för piano. Vid konserten i Berwaldhallen får vi höra brassversionen från 1970 i ett arrangemang av Geoffrey Emerson.
Text: Hedvig Ljungar
Medverkande
Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.
Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.
Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.
Malin Broman är första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och en internationellt efterfrågad solist med gästspel hos bland andra Academy of St Martin in the Fields, BBC Scottish Symphony Orchestra, Sjællands Symfoniorkester och Göteborgs Symfoniker. Mellan åren 2015 och 2020 var hon konstnärlig ledare för Musica Vitae och hon efterträdde hösten 2019 Sakari Oramo som konstnärlig ledare för Mellersta Österbottens kammarorkester. Hon har även verkat som solist/musikalisk ledare vid konserter med Tapiola Sinfonietta, Scottish Ensemble, Nordic Chamber Orchestra, Västerås Sinfonietta, Trondheim Soloists, Lapland Chamber Orchestra och australiska ACO Collective.
Broman har de senaste åren uruppfört violinkonserter av Britta Byström, Andrea Tarrodi och Daniel Nelson. Hon har gjort fler än 30 skivinspelningar, bland dem Carl Nielsens och Britta Byströms violinkonserter. Hennes inspelning av Mendelssohns dubbelkonsert för violin och piano med Musica Vitae och Simon Crawford-Phillips Grammynominerades 2019. Hon har även gjort ett antal inspelningar med sin hyllade ensemble Kungsbacka Pianotrio, som gett mer än 700 konserter världen över och grundat Change Music Festival.
Bland Malin Bromans senaste inspelningar kan nämnas ett album med musik av Laura Netzel, samt en inspelning med Mellersta Österbottens kammarorkester, Stockholm Diary, med verk av bland annat Salonen och Stravinsky. Våren 2020 gjorde hon i form av programkonceptet Malin Broman x 8 en uppmärksammad filmad inspelning där hon spelar samtliga åtta stämmor i Felix Mendelssohns stråkoktett. Stycket kräver normalt åtta musiker, men i filmen spelar Malin Broman alltså fyra fioler, två altfioler och två celli. Hon har sedan följt upp denna filmade inspelning med två ytterligare enligt liknande koncept, A Room of One´s Own to Malin Broman x 8 by Britta Byström, samt en inspelning tillsammans med Radiosymfonikernas solokontrabasist Rick Stotijn.
Sedan 2008 är Malin Broman ledamot i Kungl. Musikaliska akademien. Hon är även violaprofessor vid Edsbergs Musikinstitut. Våren 2019 mottog hon H.M. Konungens medalj av 8:e storleken för sina betydande insatser inom svenskt musikliv. Hösten 2023 mottog hon ett stipendium om 100.000 kr från stiftelsen Klockrosen, grundad av makarna Börje Frelin och Kerstin Ekman. Av Järnåkerfonden lånar hon en Stradivarius-violin från 1709 och en Bajoni-viola från 1861.
Musiken
År 1954 fick Jean Sibelius på sin 90-årsdag ett stipendium från Koussevitzky Music Foundation. Stipendiet skulle användas för studier i USA. Det framstår naturligtvis som en ovanligt bisarr idé att dela ut ett studiestipendium till en 90-årig tonsättare, till yttermera visso en tonsättare av Sibelius dignitet, men stipendiet var heller inte avsett för Sibelius personligen. Däremot ville man hedra Finlands nationalsymbol genom att låta honom få välja ut en ung begåvad tonsättare för studier i USA. Sibelius val föll på Einojuhani Rautavaara, då en 26-årig nyutexaminerad tonsättare från Sibelius-Akademin.
Året innan hade Rautavaara fått sitt definitiva genombrott med A Requiem in Our Time, då det vunnit första pris i den amerikanska kompositionstävlingen Thor Johnson-tävlingen. A Requiem in Our Time är ett lättillgängligt verk – för att vara ett requiem förefaller det nästan respektlöst spirituellt. Rautavaara erkänner i sin självbiografi från 1989 att han inte själv hade någon riktig bra förklaring till titeln och förnekar kategoriskt att det gjorde anspråk på att vara ”vår tids själamässa” – ”så ambitiöst är inte detta musikstycke alls”. Verket har dock ett samband både med samtiden och med en uppriktigt känd sorg. Det är tillägnat Rautavaaras mor, som hade dött under andra världskriget. Verket har fyra satser: Hymnus, Credo et dubito, Dies irae och Lacrymosa.
Text: Ola Nordenfors
(Red. Hedvig Ljungar)
Som upphovsman till Norges nationalsång Ja vi elsker dette landet (med text av kusinen Bjørnstjerne Bjørnson) har Rikard Nordraak gått till historien, men i dag är hans landsman Edvard Grieg mer känd. En gång var förhållandet det motsatta. Grieg var året yngre än Nordraak och den senare hade redan inlett en lovande tonsättarkarriär då de båda träffades i Köpenhamn 1864.
Den beskedlige Grieg var då framför allt verksam som konsertpianist, men genom vänskapen med den betydligt mer orädde Nordraak vågade han tro på sig själv som tonsättare. ”Det föll som fjäll från mina ögon; först genom honom lärde jag känna de nordiska folkvisorna och min egen natur”, lär Grieg ha sagt. Åren därpå var produktiva för Grieg, som genom det väckta intresset för den gammalnorska folktonen i visor, danser och lurlåtar blommade ut som nationell konstnär.
Då Grieg 1866 nåddes av budet att vännen Nordraak hade gått bort i tuberkulos endast 24 år gammal blev smärtan stor: ”Han var min enda vän och mitt enda hopp för vår norska konst.” För att hylla sin vän komponerade han en djupt rörande sorgmarsch för piano. Han gjorde senare även flera arrangemang för blåsorkester och vid Griegs egen begravning spelades stycket, enligt hans eget önskemål, i symfoniorkestersättning. I Berwaldhallen får vi höra brassversionen från 1970 i arrangemang av Geoffrey Emerson.
Text: Anna Hedelius
Bara 15 år gammal skrev Felix Mendelssohn Symfoni nr 1 c-moll. Trots sin unga ålder var han inte obekant med den symfoniska genren. Han hade redan hunnit komponera tolv stråksymfonier – men dessa betraktade han själv bara som en del av sin utbildning. Symfonin i c-moll blev Mendelssohns första symfoniska verk som inkluderade trä- och bleckblås. Stycket uruppfördes på hans storasyster Fannys födelsedagsfest i november 1824 och fick sitt första offentliga framförande tre år senare.
Det halvtimmeslånga, fyrsatsiga verket är trots tidpunkten för tillkomsten inte så romantiskt, utan blickar snarare bakåt mot klassicismen och är influerat av Carl Maria von Weber, Beethoven och Mozart. I de snabba satserna – och speciellt i den tredje – finns tydliga likheter med Mozarts 40:e symfoni. Menuetten är hämtad från Mendelssohns egen violasonat i c-moll som han slutförde bara någon månad innan symfonin. Tydligen hade han dock sina tvivel kring användandet av just den satsen.
När symfonin framfördes i London 1829 bytte Mendelssohn själv ut den mot scherzot ur sin stråkoktett, som han komponerade året efter symfonin. Men det blev ingen permanent ersättare och numera spelas symfonin som det var tänkt från början, med violasonatens menuett. I framförandet under ledning av Malin Broman får vi dock höra även scherzot, placerat efter den andra satsen.
Text: Nina Sandell
Ungefärlig konsertlängd: 55 min
Biljetter
Fler konserter
DVOŘÁK SYMFONI NR 9 – FRÅN NYA VÄRLDEN
Violinisten Benjamin Beilman gästar Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Elim Chan i Elizabeth Ogoneks In Silence. Dessutom får vi höra Dvoraks mäktiga symfoni Från nya världen.
POETIC (R) EVOLUTION
Unga poeter möter Sveriges Radios Symfoniorkester i ett unikt samarbete mellan Berwaldhallen och Unga Klara.
SING ALONG FÖR STORA OCH SMÅ 2021
Ett musikaliskt äventyr för hela familjen!