Inställd - Blomstedt i Mozarts c-mollmässa
Radiosymfonikernas hedersdirigent Herbert Blomstedt återvänder med två storslagna verk från olika epoker. Arthur Honegger kanaliserade sin vrede efter andra världskriget i sin tredje symfoni, Symphonie liturgique. De tre satserna är döpta efter olika liturgiska texter går från krigets vansinne till stillhet och lugn. Mozarts Mässa nr 16, allmänt känd som Mässa i c-moll, skrevs aldrig färdigt men har ändå blivit ett av de mest älskade sakrala kör- och orkesterverken.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Herbert Blomstedt har ett välfyllt schema med sina världsomfattande besök som dirigent för orkestrar i bl a Sverige, Tyskland, USA, Japan, Danmark och Nederländerna. Tidigare har han varit chefsdirigent för flera av världens främsta orkestrar, däribland Sveriges Radios Symfoniorkester. Numera väljer han noga och omsorgsfullt vilka orkestrar han besöker, men han vill alltid återkomma till Radiosymfonikerna, vilket orkestern och inte minst publiken uppskattar.
Arthur Honegger skrev sin tredje symfoni i efterkrigstidens svarta tid och satte underrubriken Symphonie liturgique, den liturgiska symfonin. Satsbeteckningarna Dies irae (Vredens dag), De profundis clamavi (Ur djupen ropar vi) och Dona nobis pacem (Giv oss frid) ger oss en ledtråd till musikens innehåll: Detta handlar om viktiga, livsavgörande ämnen. Honegger säger om sitt verk: ”Min symfoni är ett drama där tre karaktärer deltar: elände, glädje och människa.” Det handlar om de eviga frågorna, och i det sammanhanget har Blomstedt valt att balansera Honeggers tungt allvarsamma symfoni med Mozarts sprudlande, men seriösa mässa. En helhet som verkligen blir större än delarna.
Inför Wolfgang Amadeus Mozarts besök hemma i Salzburg tillsammans med fästmön Constanze 1783 hade han lovat att skriva en ny mässa. Mässan blev inte färdig i tid, så vid premiären kompletterades den med avsnitt ur hans tidigare mässor. Constanze själv var sopransolist vid uruppförandet. Mässan färdigställdes aldrig, men räknas ändå bland Mozarts främsta verk. I detta verk är Mozart friare än i många andra. Han har Bach i backspegeln och Beethoven visar riktningen mot framtiden. Det vackra sopransolot i Laudamus te är som en italiensk operaaria, duetten Domine Deus där sopranrösterna växlar och smälter samman, dubbelkörerna, solistpartierna… Mozarts Mässa c-moll är sannerligen ett pärlband med idel höjdpunkter.
Text: Evabritt Selén
Inställd konsert
Obs! Med anledning av Regeringens beslut om att begränsa offentliga evenemang till max 500 personer är konserten inställd.
Sveriges Radio Berwaldhallens senast uppdaterade information om coronaviruset.