Beethovens nia
Manfred Honeck leder Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören och Eric Ericsons Kammarkör och fyra solister i en konsert med mästerverk i frihetens och fredens tecken. Vi hör Arnold Schönbergs överjordiskt vackra Friede auf Erden och Beethovens nionde och sista symfoni, känd framför allt för den euforiska slutkören ”Ode till glädjen”.
Den här produktionen ingår i en eller flera rabatterade konsertserier.

Fredagens konsert den 16 december sänds direkt i Sveriges Radio P2 och med bild på Berwaldhallen Play med start kl 19.00.
Texten till Arnold Schönbergs skälvande vackra Friede auf Erden från 1907 skrevs av den schweiziske författaren Conrad Ferdinand Meyer, och skildrar berättelsen om Jesu födelse och en värld som därefter slagits i spillror, men slutar med ett kraftfullt fredsbudskap, gestaltat av den åttastämmiga kören ”Friede auf Erden” – Fred på jorden. Citatet är känt då Schönberg år 1923 – efter att Europa slagits sönder av det första världskriget – skrev att hans dröm om fred på jorden var en illusion sprungen ur tidigare naivitet eller oskuldsfullhet.
Schönbergs verk befinner sig i ett gränsland mellan romantik och modernitet och de körsångare i Wiener Singverein som skulle uruppföra stycket hade svårt att förstå hur de skulle gå tillväga för att sjunga det. När premiären ägde rum i december 1911 var det med en körstyrka på 200 sångare.
Vi får här ta del av detta fascinerande verk med Radiokören och Eric Ericsons Kammarkör. Båda körerna räknas till världens främsta ensembler i sitt slag, och de båda körerna är också tätt förknippade med det stilbildande, svenska körundret.
Efter Schönbergs hyllning till freden följer ytterligare ett verk genomsyrat av ett humanistiskt frihetsbudskap: Beethovens nionde symfoni. Symfonin uruppfördes den 7 maj 1824 vid Kärntnertortheater i Wien och konserten blev Beethovens sista framträdande för offentlig publik. På grund av sin kraftigt försämrade hörsel kunde Beethoven inte själv dirigera konserten, utan fick hjälp av kapellmästaren Michael Umlaut. Efteråt sägs det att solisterna kom fram och vände den döve Beethoven mot publiken – för att han skulle se publikens jubel och ivriga applåder. Succén var enorm.
Ett skäl till att den nionde symfonin blev så tongivande var dess frihetsbudskap, vilket kom till uttryck i mötet mellan Beethovens tonspråk och Schillers sikt ”Ode till glädjen”, som är utgångspunkten för texten i den sista satsen. Därtill var hans sätt att kombinera orkester, sångsolister och kör, där alla fungerar som kuggar i ett stort, symfoniskt maskineri, unik: Beethoven skrev för rösterna på samma sätt som han komponerade för instrumenten, och skapade med det ett slags egensinnigt allkonstverk och den sista satsens stora glädjehymn har ända in i vår tid blivit något av hela världens nationalsång.
Som solister hör vi Christina Landshamer, sopran, Katija Dragojevic, mezzosopran, Maximilian Schmitt, tenor och Krzysztof Bączyk, bas, tillsammans med Radiokören och Eric Ericsons Kammarkör. Allt under ledning av Manfred Honeck, före detta chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester och sedan 2008 chefsdirigent för Pittsburgh Symphony Orchestra.
Text: Hedvig Ljungar
Lyssna på P2 Beethovenpodden om Beethovens Symfoni nr 9.
Lyssna på P2 Klassiska Podden om kompositören Arnold Schönberg.