Baltic Sea Festival Science Lab
aug.
28
Onsdag 19:00
DATUM PASSERAT
Hur låter forskning om elektriska bakterier, eller hållbar konsumtion? För andra året i rad skapar unga forskare och kompositörer verk som kombinerar Östersjörelaterad forskning med specialkomponerad musik. Verken framförs av forskarna själva tillsammans med musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester. Årets teman är livskraft och cirkularitet och undersöker innovation bortom den teknologiska, och hur samhället kan ställa om från linjära till cirkulära system.
Vill du veta mer?
Klicka här för att läsa Christina Lins text om hur de forskare som förra året deltog i Baltic Sea Festival Science Lab upplevde sin medverkan. Texten är på engelska.
Medverkande
-
Per Sporrong, violin
Per Sporrong började spela fiol vid 9 års ålder i Kommunala musikskolan i Hammarö, Värmland. Han började sina violinstudier vid Folkliga musikskolan Ingesund redan som 15-åring. 1 år senare antogs Per vid Musikhögskolan i Stockholm, där hans lärare var Josef Grünfarb och Sven Karpe.
Studier fortsatte i Berlin på Karajanakademien, där Leon Spierer var hans lärare. Per var flitigt anlitad som vikarie i Berliner Filharmoniker under de 2.5 års tid som studierna varade. Han fick spela under dirigenter som Herbert von Karajan, Seji Ozawa, Lorin Mazel, Zubin Metha etc.
Kammarmusik är också något som Per gärna ägnat sig åt genom åren. Bl.a. som medlem i Zetterqvistkvartetten och Stockholms nya kammarorkester (Snyko). 1987 började Per sin orkesterkarriär som 1:e konsertmästare i Norrköpings Symfoniorkester fram till 1989 då han anställdes i Sveriges Radios Symfoniorkester, där han nu har spelat i 35 år i 1:a violinstämman.
-
Karin Eriksson, violin
-
Ulrika Edström, cello
Ulrika Edström började spela cello under uppväxtåren i USA. Intresset för att spela i orkester väcktes där, när hon som tioåring hörde en konsert med Chicago symfoniorkester och överväldigades av Mahlers femte symfoni. Så småningom, efter studier både i Sverige och utomlands, hittade hon sitt musikaliska hem i Sveriges Radios Symfoniorkester där hon tjänstgör som alternerande solocellist sedan 1989.
Vid sidan av orkesterspelet är hon en aktiv kammarmusiker med ett särskilt intresse för vår tids musik. Hon har genom åren uruppfört kammarmusikverk av tonsättare såsom Sven-David Sandström, Lars-Åke Franke-Blom, Oleg Gotskosik och Jarosław Kapuściński. Hon är också är mycket engagerad i kommande generationers utveckling genom sommarkurser, olika utvecklingsprojekt i Schweiz, Mexiko och Sydafrika, samt i sitt arbete med elever på Musikskolan Lilla Akademien i Stockholm.
-
Johanna Sjunnesson, cello
Johanna Sjunnesson har sedan 1999 sin hemvist som cellist i Sveriges Radios Symfoniorkester och rör sig även vant bortom orkestermusikens gränser. Som solist har hon framträtt i Berwaldhallen, på Konserthuset, Cirkus och i Blå hallen, på Grammisgalan och Polarprisbanketten, där hon framträtt med egenkomponerad musik.
I sina egna kompositioner inspireras Johanna av olika genrer, från från barock och klassisk musik till ambient och electronica. Hennes musik har spelats i både radio och tv, och hösten 2023 släpps en skiva med musik för solocello och en i ambient-stil inspelad med Islandsbaserade Mikael Lind. Lind medverkar även på EP:n Celistial släppt 2021, där Johanna tolkar musik av bland andra Marin Marais, Henry Purcell och Johann Sebastian Bach.
Johanna Sjunnesson studerade vid Kungliga Musikhögskolan för Elemér Lavotha, samt utomlands genom flera stora stipendier.
-
Mats Wallin, klarinett
Mats är född och uppvuxen i Stockholm och inledde sina musikstudier i den kommunala musikskolan. Efter ett rätt intensivt frilansande under studieåren på musikhögskolan i Stockholm arbetade Mats i Hovkapellet åren 1983-86, och är sedan 1986 klarinettist och basklarinettist i Sveriges Radios Symfoniorkester. Vid sidan av sitt Sveriges Radio engagemang är han aktiv som kammarmusiker i olika sammanhang och främst då i nutida-musikensemblen Sonanza sedan den bildades 1982. Han undervisar också i basklarinett på Musikhögskolan i Stockholm.
-
Daniel Handsworth, fagott
-
Ulrik Nilsson, slagverk
-
Greta Gyraitė, postdoktor vid Vilnius universitet; forskare vid Klaipėda universitet
”Music and its pitch, rhythm, and structure are full of meaning; they help to develop a context for verbal understanding. Therefore, through my involvement in the Baltic Sea Festival Science Lab, I expect to engage and connect with a broader audience, effectively conveying complex scientific concepts related to emerging diseases in the Baltic Sea by utilizing music as a universal language and a powerful tool in science communication.”
-
Åsa Callmer, postdoktor vid Örebro universitet
Åsa Callmer är postdoktor i miljösociologi på Örebro universitet. Hon arbetar för närvarande inom forskningsprojektet (O)hållbara livsstilar: sociala (o)möjligheter att konsumera mindre, där hon undersöker hur sociala relationer på olika sätt kan möjliggöra och/eller hindra minskad konsumtion och hållbara livsstilsval.
Åsas forskningsintressen rör hållbar konsumtion, tillräcklighet och planering för hållbar omställning. Hon är särskilt intresserad av hur sociala normer formas, vår förståelse av gränser och begränsningar samt hur hållbarhets- och rättviseaspekter samspelar i skapandet av hållbara framtider. Hennes doktorsavhandling Making sense of sufficiency: Entries, practices and politics (KTH, 2019) handlar om tillräcklighet som idé, praktik och politik i ett konsumtionssamhälle
”I believe that music can engage our emotions and help us to better understand complex interconnections – something that we urgently need to address the world’s sustainability challenges. The Science Lab makes it possible to communicate my research to a wider audience in new and engaging ways. I feel very inspired about this collaborative and creative process, and I am excited to see what will happen when music and science blend together!”
-
Emilia Witkowska Nery, postdoktor vid Polska vetenskapsakademien
Emilia Witkowska Nery är analytisk kemist med ett stort intresse för biologi och teknik. Hennes forskningsområden sträcker sig från enkla sensorer, som kan produceras i resursfattiga miljöer och användas av outbildade personer, till smarta sensorsystem, så kallade elektroniska tungor, som kan analysera komplexa prover (kroppsvätskor, cellkulturer, biologiska processer och miljöövervakning). Hon har examen från Warszawas tekniska högskola och har doktorerat vid universitetet i Campinas, Brasilien. Hon leder nu Sensor Arrays-teamet vid den polska vetenskapsakademins avdelning för fysisk kemi (sensorarrays.com.pl).
”The work of a scientist is very similar to that of an artist. We develop our manual skills and techniques in the laboratory, spend hours discovering what people did before us and need creativity to think of something new. I hope that, through interactions with other creative minds at Science Lab of the Baltic Sea Festival, I can look at my work from another perspective and maybe discover some new angle.”
-
Natasja Börjeson, postdoktor vid Stockholms universitet
Min forskning syftar till att förstå möjligheter och utmaningar i hanteringen av kemikalierisker. Den undersöker hur reglering och policy kan möjliggöra ett cirkulärt giftfritt samhälle och hur samhällsaktörer tar ansvar för kemikalierisker i sina produkter och i sin verksamhet. Jag är intresserad av hur samhällsstyrning – strukturer, processer, regler och normer – formar samhället och hur aktörer deltar i och påverkar beslutsfattande. Särskilt fokuserar jag på environmental and risk governance, supply chain management, samt målkonflikter och synergier som uppstår i övergången till en hållbar resursanvändning. Jag strävar efter att integrera samhällsaktörer i min undervisning och värdesätter samverkansforskning.
”By participating in the Baltic Sea Festival Science Lab I hope to contribute with a small piece of knowledge on the challenge of reaching a Baltic Sea that is unaffected by hazardous substances from human activities. I also hope to be inspired, find new ways of thinking and to meet a new audience.”
-
Isolde Puts, postdoktor vid Umeå universitet
Visste du att det finns en koppling mellan hav och land? Floder fångar upp ämnen som människor lämnat efter sig ur marken och transporterar dem till Östersjön. Dessa ämnen påverkar livet i haven. Jag befinner mig i början av min karriär som forskare och vill försöka förstå hur globala förändringar påverkar den kustnära ekologin och kvaliteten på livet i havet, bland annat i Östersjön. Jag är verksam i Umeå och har ett nära samarbete med svenska, danska grönländska, isländska och norska forskare där vi jämför påverkan på havsmiljön. På min fritid spelar jag fiol. När man utövar musik, eller forskar, måste man vara bra på att lyssna och observera. Det är något magiskt med att kombinera musik och forskning. Det ska bli spännande att se vad som händer i mötet mellan dem.
-
Robin Bonné, postdoktor vid Aarhus universitet
Robin Bonné (f. 1992), med doktorsexamen från Aarhus universitet, förälskade sig i kabelbakterier: långa trådlika bakterier som i likhet med koppartråd kan leda elektricitet. Han har under de senaste 5 åren undersökt hur dessa bakterier leder elektricitet och vad vi kan lära oss av dem för att göra elektronik mer miljövänlig.
Robin har dessutom ett stort intresse för vetenskapskommunikation, vilket ledde till att han startade företaget Robin Talks Science, som stöttar forskar i att nå ut till allmänheten och driva medborgarprojekt. På fritiden hittar du honom tillsammans med ett instrument.
”About 10 years ago in Aarhus, a microbe was discovered that made us rewrite our biology textbooks: cable bacteria. These creatures conducts electricity just like an electric wire, in the mud of the Baltic Sea and beyond. Like many researchers working with cable bacteria, I fell in love with these unique lifeforms and want to share their story with the world. Having a personal passion for music and science communication, I’m thrilled that cable bacteria will soon be able to listen to their own song.”
-
Elisabet Ljungar, regissör
Elisabet Ljungar är en högskoleutbildad regissör och violinist som har arbetat inom en mängd dramatiska genrer; alltifrån barock till helt nyskrivna verk inom opera, musikal, kabaré och talteater. Bland hennes uppdragsgivare kan nämnas Kungliga Operan, Göteborgsoperan, Norrlandsoperan, Värmlandsoperan, Malmö Opera, Nordnorsk Opera samt stadsteatrarna i Stockholm och Borås. Genom sin djupa musikaliska kännedom har hon ofta och gärna uruppfört ny musikteater. Ett exempel är världspremiären av Mats Larsson Gothes Blanche och Marie – om Marie Curie – på Norrlandsoperan 2014, nominerad till världens bästa nyskrivna opera.
Ljungar grundade och var under åren 2001-2012 konstnärlig ledare för kammaroperakompaniet TeaterTravers, vars målsättning var att sprida musikdramatik till en ny och bredare publik. Åren 2015-2023 arbetade hon som musikchef och konstnärlig ledare, först vid Norrlandsoperan och därefter hos Nordiska Kammarorkestern i Sundsvall.
Elisabet Ljungar verkar även som dramaturg, hon skriver och översätter libretton och manus och är medlem i Sveriges Dramatikerförbund.
Musiken
Ungefärlig konsertlängd: 2 tim inkl 20 min paus
-
Akt I: Livskraft
-
ÅSA CALLMER/ANDREAS GUNDERSEN: Sufficiency Unraveled
17 min
Text av Åsa Callmer
-
GRETA GYRAITĖ/AGITA REĶE: Unhealed Wounds
11 min
Text av Greta Gyraitė
Agita Reke är en kompositör av elektroakustisk musik och ljudartist från Lettland. Hon arbetar just nu med elektroakustiska multimediaprojekt, både som kompositör och artist. Hon har även arbetat med konstperformance, till exempel vid poesiuppläsningar, ljuddesign för konstutställningar, och inom film. I egenskap av kompositör har Agita samarbetet med olika akustiska och samtida instrumentala ensembler, bland andra L’Ensemble Multilatérale (Paris), Fractales (Belgien), Names (Salzburg), Ensemble for New Music Tallinn (Tallinn), Lettlands radiokör (Riga) samt Sinfonietta Riga (Riga). Hon har arbetat med performance i det elektroakustiska experimentprojektet/gruppen Systema Solaris (Riga) och hon har deltagit som experimentell performer i Venedigbiennalens Musica College. Hon är en del av den elektroniska duon flowerpower. Agita läser just nu masterutbildningen vid Institute of Sonology, konservatoriet i Haag.
-
EMILIA WITKOWSKA NERY/LUIS FERNANDO AMAYA: Artificial Tongues
11 min
Text av Emilia Witkowska Nery
Luis Fernando Amaya, född 1992 i Aguascalientes, Mexiko, är kompositör och slagverkare verksam i Oslo. Teman som kollektivt minne och relationen mellan människa och icke-människa (växter, djur eller miljöer) förekommer ofta i hans verk. Han har studerat komposition och musikteori vid Centro de Investigación y Estudios Musicales (CIEM), Mexiko, och har doktorerat i komposition och musikteknologi vid Northwestern University, Illinois. Han studerar just nu live-elektronik vid Norges Musikkhøgskole.
-
Paus
20 min
-
Akt II: Cirkularitet
-
ROBIN BONNÉ/OTTO NUORANNE: Cable Bacteria
18 min
Text av Robin Bonné
Otto Nuoranne (f. 1991) är kompositör och cellist från Helsingfors. Nuoranne arbetar för närvarande med ny musik inom olika projekt, bland annat tillsammans med EMO Ensemble och Korvat Auki Ensemble inför festivalen Musica Nova i Helsingfors 2025. Han har tidigare komponerat musik till ensembler som Avanti!, Zagros Ensemble, HISS Quartet och Hai Quartet; ”Roso” var ett av de verk som representerade Finland under festivalen Ung Nordisk Musik i Örebro 2024. Han studerar komposition för Ville Raasakka vid Sibeliusakademin och kommer under vårterminen 2025 att vara gäststudent på McGill University i Montreal, Quebec, Kanada.
-
ISOLDE PUTS/DOMINIK PUK: Beware! Brownification Area
18 min
Text av Isolde Puts
Dominik Puk (verksam i Poznań, Polen) har examen från Paderewskiakademin i Poznań (för professor L. Zielińska), där han nu även undervisar. Han har studerat komposition vid Universität für Musik und darstellende Kunst Graz (för professor B. Furrer; Erasmus+-programmet), han är doktor i komposition vid Pendereckiakademin samt i juridik vid Mickiewicz-universitetet i Poznań.
Han skriver musik för solister, kammarmusik, symfonier, elektroakustisk musik samt kyrkomusik och musik för undervisning. Han har uppmärksammats vid nationella och internationella tävlingar i komposition (t.ex. Köln 2021, Paris 2021) samt har mottagit flera stipendier (bland annat det polska kulturministeriets stipendium för kulturutövare 2022). Hans verk har uppförts flitigt i Polen och utomlands (Österrike, Kina, Frankrike, Tyskland, Ungern, Italien och Storbritannien).
Han är en av grundarna till ensemblen Trans-for-Matha samt fullvärdig medlem av det polska kompositörsförbundet.
-
NATASJA BÖRJESON/PIETARI KAASINEN: A Circular World
11 min
Text av Natasja Börjeson
Pietari Kaasinen är en finsk-svensk kompositör vars musik har hörts på festivaler runt om i Norden, som Ung Nordisk Musik, och framförts bland annat av KammarensembleN, Norrköpings symfoniorkester och Musica Vitae. Samarbeten med konstnärer inom andra konstarter utgör en viktig del av Kaasinens konstnärliga identitet och har resulterat bland annat i flera dansverk. Kaasinen har studerat komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och statskunskap vid Uppsala universitet.