arrow

Alla tiders Bach

Håkan Sund leder Akademiska kören, Of Chorus, Haga Motettkör, Stockholms Motettkör KFUM, Drottningholms Barockensemble och solisterna Sofia Niklasson, Eleonora Poignant, Anna Zander Sand, Mats Carlsson och David Wijkman från Radiokören i några av Johann Sebastian Bachs mest älskade körverk. Konserten bjuder bland annat på stycken ur H-mollmässan och Johannespassionen, de instrumentala verken Badinerie och Air samt motetten Jesu meine Freude och hela Magnificat.

 

Efter nästan ett decennium som uppskattad hovorganist och kammarmusiker hos hertig Ernst August i Sachsen-Weimar, med några av sina största orgelverk och 30 kantater på verkslistan, körde det 1717 ihop sig rejält för den då 32-årige Johann Sebastian Bach. Han hade sett fram emot att bli befordrad till kapellmästare, men fick till sin häpnad inte tjänsten. Förmodligen sa han vad han tyckte om den saken, för det ville sig inte bättre än att han hamnade i arresten en månad för att därefter få ”onådigt avsked” av hertigen.

Men vid det laget hade Bach redan säkrat en anställning som hovkapellmästare hos furst Leopold av Anhalt-Köthen. Här var hovet reformert och ingen musik tilläts vid gudstjänsterna. Så till skillnad från hans tidigare tjänster hade han inga uppgifter som kyrkomusiker. I stället komponerade han mängder av instrumentalmusik, bland annat Brandenburgkonserterna.

Bach trivdes i Köthen, och hade möjligen tänkt stanna där resten av livet. Men omständigheterna ville annorlunda. Hans arbetsgivare var tvungen att lägga alltmer pengar på den preussiska militären, vilket innebar mindre pengar till musik. Till råga på allt var den nygifta furstens unga hustru inte bara djupt omusikalisk utan även direkt fientligt inställd till musik i största allmänhet. Allt sammantaget blev furstens intresse för sin hovkapellmästare allt svalare och Bachs tillvaro allt outhärdligare.

Dags för uppbrott igen alltså. Till Leipzig denna gång, där Bach fick anställning som kantor vid Thomaskyrkan. Han hade varit tveksam till att söka tjänsten, eftersom den i praktiken innebar ett kliv ner på karriärtrappan. Och hade någon berättat för honom att han skulle stanna här fram till sin död 27 år senare, så skulle den gode Bach nog förhållit sig en smula skeptisk.

Bachs arbetsuppgifter i Leipzig var kolossalt omfattande. Inte bara skulle han leda all musik vid gudstjänsterna i Thomas- och Nikolaikyrkorna varje söndag och helgdag, vilket ständigt krävde nya kompositioner, framför allt motetter och kantater. Han skulle också övervaka stadens musikliv och ansvara för flera amatörmusiksällskap, för vilka han bland annat skrev ett antal orkestersviter. Dessutom var det hans plikt som Thomas-skolans lärare och kantor att göra skolans elever – ”thomanerna” – till duktiga körsångare. Det måste han ha lyckats ganska bra med, för det är i Leipzig han skriver Juloratoriet, Johannes- och Matteuspassionerna, den stora Mässan i h-moll och de flesta av sina 300 kantater. (Faktum är att alla verk av Bach som vi får höra på dagens konsert är skrivna under hans tid i Leipzig.)

Tiden i Leipzig var produktiv, men samtidigt slitsam för Bach. Under sitt sista år drabbades han dessutom av en ögonsjukdom som gjorde honom blind och när han dog 1750 hade tiden sprungit förbi honom. Hans polyfona, sinnrika tonväv ansågs föråldrad och hade ersatts av enklare, mer insmickrande ideal. Och vid 1700-talets slut var det sonen Carl Philipp Emanuel som var den store Bach, medan fadern var så gott som helt glömd.

Ett tillstånd som tack och lov visade sig vara av övergående natur.

Text: Per Gudmar Sommarström


Medverkande

 

Håkan Sund är dirigent, pianist och kompositör, född och uppvuxen i Sandviken. Han är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, där han också varit verksam som lektor i pianospel. Håkan har genom åren dirigerat många körer och alla större orkestrar i Sverige och även haft uppdrag utomlands. Sedan 2008 leder han Akademiska kören.

 

Drottningholms Barockensemble bildades av altviolinisten Lars Brolin 1971. Musikerna i ensemblen är specialiserade på att spela 1600- och 1700-talsmusik på tidstrogna instrument. Idag har antalet medlemmar växt till 31 och man kan som mest presentera en orkester med stråk, blås, slagverk och pukor. Konsertmästare för ensemblen är violinisten Nils-Erik Sparf samt Stefan Lindvall, som är verksam i Norge, Sverige och Danmark. Medlem i ensemblen är även Mattias Lundberg, professor i musikvetenskap vid Uppsala universitet som bland annat bidrar med sin expertis i våra forskningsrelaterade projekt, där vi tar fram historiskt
musikmaterial samt dokument om tidstrogen uppförandepraxis.
Ensemblens 50-års jubileumsfestival i Riddarhuset innehöll bland annat
uruppföranden av Roman/Leonardo Leos Dixit och Johan Agrells sinfonior.Agrells sinfonior spelades in under pandemin och släpptes på CD våren
2023.
Drottningholms Barockensemble ger cirka 40 konserter om året i Stockholm
med omnejd, men även i övriga Sverige, Norden och internationellt.

Akademiska kören i Stockholm är en fristående blandad kör med cirka 50 medlemmar. Kören grundades redan 1931 och har haft flera namnkunniga dirigenter, bland andra Johannes Norrby, Eskil Hemberg och Christina Hörnell. Sedan 2008 leds kören av Håkan Sund. Kören har en bred repertoar, med allt från medeltida och nutida musik till jazz och folkmusik. Under Håkans tid har man samarbetat med bland andra Jan Allan, Monica & Carl-Axel Dominique, artistduon Lise&Gertrud, gitarrlegenden Janne Schaffer och multiinstrumentalisten Ale Möller samt turnerat i Danmark, Frankrike, Åland, Italien och gästspelat i Atlanta, USA. Nästa konsert med Akademiska kören: Julkonserter i Templet, Östermalmsgatan 69, 30 november kl. 16 och i Kungsholms kyrka, 6 december kl. 19.

Blandad kör med ca 30 medlemmar från Stockholm under ledning av André Hasselgren. Kören sjunger det de tycker är fint eller roligt, och alltid med kvalitet som målsättning. Man ger vanligtvis 1–2 egna konserter per termin. I år fyller kören 10 år vilket firas med en Jubileumskonsert i Stefanskyrkan, 23 november kl. 16.30. Det blir ett varierat program med nedslag i körens historia.

Blandad kör med omkring 30 rutinerade sångare och en bred repertoar av framför allt klassisk musik och svensk körlyrik, men även jazz och folkmusik. Kören bildades 2018 av Stockholms Motettkör och KFUM:s Kammarkör som funnits i 40 respektive 60 år. Dirigent är Szymon Rudzki, som studerat både klassisk sång vid Musikhögskolan i Wrocław i Polen och kördirigering vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Haga Motettkör är en fristående kör med 25 medlemmar. Kören leds sedan 2003 av Michael Dierks, kantor i Tyska kyrkan. Repertoaren omfattar både sakral och profan musik från renässans till nutid. Kören varvar finstämda konserter i liten skala med större projekt tillsammans med andra körer och orkestrar. På senare tid har man sjungit bland annat Beethovens nionde symfoni, romantiska stycken av Saint-Saëns, Hindemith och Hugo Wolf samt verk av Brahms, Bach och Monteverdi i dubbelkör.

Verksam som sopran framför allt i barocksammanhang och i den nutida repertoaren. Hon engageras ofta som solist i de vanligaste kyrkomusikaliska verken, såsom Bachs passioner, Händels Messias och Mozarts Requiem, men även vid framförandet av nyskrivna verk, nu senast våren 2024 i B Tommy Anderssons Passio secundum Mattheum, där hon gjorde sopranpartiet. Sofia är anställd som förstasopran i Radiokören och medlem i vokalensemblerna Ecstatic Ensemble, grundad av Malena Ernman, och Vokalharmonin.

Utbildad i klassisk sång vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Vid sidan av sitt jobb som körsångare i Radiokören framträder hon ofta som solist i kyrkomusikaliska sammanhang. På repertoaren finns verk såsom Händels Messias, Bachs Johannespassion och Juloratorium, Mozarts Requiem och L-E. Larssons Förklädd Gud.

Anna Zander är en sångerska med stor musikalisk bredd. Hon började sin musikaliska bana på Kulturamas jazz – och rocklinje i Stockholm och har även studerat tidig musik vid Kungliga Musikhögskolan. Hon är eftertraktad både som solist och ensemblemusiker, med en gedigen repertoarlista när det gäller de stora konsert- och kyrkomusikaliska verken av Monteverdi, Bach, Händel, Vivaldi, Mozart, Beethoven och Haydn. Sedan 2002 är dessutom korist i Radiokören.

Utbildad vid Kungliga Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm. Mats är medlem i Radiokören och arbetar dessutom som frilansande sångare inom opera, konsert och kyrkorepertoar. Bland rollerna kan nämnas: Hertigen (Rigoletto), Romeo, Faust, Pinkerton (Madame Butterfly), Rinuccio (Gianni Schicchi), Hagenbach (La Wally) och Enzo Grimaldo (La Gioconda). 2008 tilldelades han Jussi Björlingsällskapets nyinstiftade pris med motiveringen ”En synnerligen lovande tenor som firat framgångar i en repertoar av sånger och roller som i många avseenden motsvarar Jussi Björlings egen”. Han har också erhållit Folkoperans soliststipendium.

Medlem i Radiokören och frilansande sångare med en bred musikalisk bakgrund. Som oratoriesolist har han medverkat i de flesta stora mästerverk och på operascenen har han uppträtt i roller som Onegin, Papageno (Trollflöjten) och Figaro. David har även tävlat på VM i barbershop, sjungit i jazz-trio och skriver egen musik.

Musiken

Ungefärliga tider

Ur h-mollmässan, komponerad 1724–1749 och ansedd som ett av musikhistoriens mäktigaste verk. Antagligen aldrig framförd i sin helhet under Bachs levnad.

Motett. Det finns olika bud om när stycket komponerades. Det kan ha varit till begravningen av Johanna Maria Kees, frun till postmästaren i Leipzig, den 18 juli 1723. Andra menar att det skrevs som ett övningsstycke till gosskören i Thomaskyrkan.

Ur Gottfried Heinrich Stölzels opera Diomedes från 1718. Stycket har tidigare felaktigt tillskrivits Johann Sebastian Bach, sannolikt för att Bachs andra fru Anna Magdalena hade kopierat den till familjens notbok.

Drottningholms Barockensemble.
Komponerad cirka 1730.

 

Drottningholms Barockensemble.

Komponerad 1738–1739.

Ur Johannespassionen. Bland de första verk Bach skrev i Leipzig.

Marias lovsång. Komponerad 1723–1733.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 35 min

Extern arrangör: Akademiska kören