Goda exempel och utmaningar på EBU-konferens
Publicerad den 23 mars 2018 19:58
Intrycken är så många att de stockar sig i huvudet. Jag befinner mig på återresa från en EBU-konferens med fokus på radioensembler. Hemma laddar Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester för Mozarts Mässa i c-moll med chefsdirigent Daniel Harding.
Under två dagar har tjugoåtta företrädare för nitton radiobolag i arton länder huserat på ett hotell i Aten för diskutera möjligheter och utmaningar för radioensembler inom Europeiska radiounionen, EBU. Det var första gången jag var med och upplevelsen var alltigenom positiv.
Sammankomsten var informell och hjärtlig. Alla har fått komma till tals och förståelsen var total. Vi har liknande utmaningar och behovet av att utbyta argument är stort. Men där har också varit många skratt och goda exempel på radioensemblernas stora betydelse för samhället.
En av programpunkterna handlade om just det, varför radioensemblerna är en viktig del av public service. Motiven radades snabbt upp.
Folkbildning och nyskapande. En demokratisk rättighet att kunna lyssna till avancerad orkester- och körmusik oavsett bostadsort. Sammanflätningen med annan radioproduktion. Att radiobolagen äger rättigheterna till ensemblernas produktioner vilket gör att de kan sända fritt. God utdelning på investerade medel genom den exceptionella räckvidden.
Kim Bohr, som är chef för Danmarks radios ensembler fyllde på med: ”Om man vill samla en nation behövs kultur. Ett väldigt effektivt sätt att sprida kultur till många är via public service. Därför behöver public service sina ensembler.”
Han har tyvärr haft anledning att pröva argumenten i skarpt läge. En generell besparing på tjugo procent för hela Danmarks radio beslutades nu i veckan. Till det kommer diskussioner om att på olika sätta lyfta ensemblerna ur Danmarks radio. Ett förslag är att slå samman symfoniorkestern med orkestern på Köpenhamnsoperan.
Utmaningar av liknande slag finns på fler håll. I sydvästra Tyskland väntar besparingar på tio procent och i Österrike personalminskningar i samma omfattning. Chefen för Tjeckiska radions ensembler är bekymrad över att inte kunna följa löneutvecklingen i landet i övrigt. Stark tillväxt råder, men uppräkningarna för public service är låsta för flera år framöver.
Något som återkom i många föredragningar och diskussioner är hur radioensemblerna kan stärka sin samverkan med radiobolagens redaktioner.
Rolf Lennart Stensö från Norges public service-bolag NRK beskrev en helt integrerad orkesterverksamhet med egna konserter kombinerade med ”musikservice” till övriga delar av radio- och tv-produktionen . Så snart det behövs orkestermusik för en tv-show, dramaserie eller sporthändelse anlitar man radioorkestern. De musiker som söker sig dit lockas av den stora variationen och några problem att rekrytera föreligger inte.
Inom brittiska BBC, som har ett flertal orkestrar och körer spridda över landet, pågår ett omfattande strategiarbete med syfte att utveckla ensemblernas nytta för moderbolaget och samhället i stort. Nyckelord är att odla varje ensemble egenart, folkbildning och excellens i allt de gör.
Det goda exempel som grep mig mest var Danmarks radios flickkör som producerar VR-filmer för demensvården. VR, virtual reality, är tredimensionell film som ses med specialglasögon.
Flickkören sjunger in sånger som var populära långt tillbaka i tiden och de dementa får iklädda VR-glasögon lyssna till musiken ”inifrån” kören. Det väcker starka känslor som når bortom demensens blockeringar och låter de äldre få fatt i tidiga minnen och upplevelser.
Medan jag vistats i Aten har Daniel Harding repeterat intensivt med Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester. Fredag och lördag framför de Mozarts Mässa i c-moll tillsammans med solisterna Genia Kühmeier och Elisabeth Breuer, sopran, Andrew Staples, tenor och Ludwig Mittelhammer, baryton. Före paus framförs bland annat Benjamin Brittens Serenad med Andrew Staples och valthornisten Chis Parkes, som solister. Excellens utlovas.
Helena Wessman, den 23 mars 2018
Dela