Sverigepremiären en skönhetsupplevelse
Publicerad den 21 januari 2018 12:41
Sverigepremiären för Lera Auerbachs 72 Angels med Radiokörens och Raschèr saxofonkvartett samt två konserter med Sveriges Radios Symfoniorkester har vi bjudit publik och radiolyssnare denna vecka.
Minusgrader och solsken. Vintern ler i Västerås och jag bara måste gå en sväng innan jag sätter mig med veckans blogg. Gårdagens skönhetsupplevelse förstärker känslan av söndagsfrid; sverigepremiären av mäktiga 72 Angels av Lera Auerbach med Radiokören och Raschèr saxofonkvartett under ledning av chefsdirigent Peter Dijkstra.
I sin programförklaring till 72 Angels skriver ryskamerikanska Lera Auerbach att syftet är att fokusera på det som är gemensamt för många kulturer och religioner — tron på änglalika varelser, andliga guider, högre energier och budbärare. Hon beskriver 72 Angels som en lång, intensiv bön, fylld av hänförelse och hopp.
Verket är nästan 90 minuter långt och består av 72 preludier, ett för varje ängel, och ett avslutande ”Amen”. Texten är en uppräkning av änglarnas namn och varje ängel har sin speciella karaktär.
Som solister hörde vi countertenoren Rodrigo Sosa och en räcka radiokorister: Sopranerna Sofia Niklasson, Jennie Eriksson Nordin och Lisa Carlioth, altarna Christiane Højlund och Annika Hudak, tenorerna Thomas Köll och Love Tronner, barytonerna Mathias Brorson och Lars Johansson Brissman samt basarna Erik Arnelöf och Stefan Nymark.
Raschèrkvartettens musiker var hänförda över kören som helhet och alla de enskilda insatserna. Jag kan bara hålla med. Det är fantastiskt vilken kompetens våra korister besitter.
Radiokören har beställt 72 Angels tillsammans med körer från hela världen — Nederlands Kamerkoor, Cracow Singers, Collegium Musicale, Chorverband Steiermatk, Zürcher Sing-Akademie och Collegium Vocale zu Franziskarnern Luzern — vilket förstärker verkets symbolik.
Peter Dijkstra ledde även uruppförandet för drygt ett år sedan och Raschèr saxofonkvartett kommer att vara med på samtliga framföranden. Kvartetten är smått legendarisk och firar nästa år sitt 50-årsjubileum. Nuvarande medlemmar har varit med olika länge, från 25 till fyra år, och driver kvartetten tillsammans utan ledare.
En av grundarna, Bruce Weinberger, kom till konserten igår. Han berättade hur musikerna i begynnelsen uppvaktade tonsättare över hela världen och förmådde dem att skriva för kvartetten utan kostnad. Raschèrkvartetten har vid det här laget uruppfört 350 verk.
Sveriges Radios Symfoniorkester samarbetade denna vecka med dirigenten Jaime Martin och cellosolisten Jakob Koranyi. På programmet stod Uvertyr till Estrella de Soria av Franz Berwald, Kurt Atterbergs Cellokonsert samt Symfoni nr 6 av Antonin Dvorak.
Jaime Martin, som är chefsdirigent för Gävle Symfoniorkester, svenske Jakob Koranyi har varit hos oss flera gånger tidigare och tillsammans har de bland annat turnerat med en orkester i Nya Zeeland. Veckans två konserter ihop med Radiosymfonikerna bjöd på en energifylld återförening.
Den politiska debatten har på sistone präglats av den ökade gängkriminaliteten och den våldsspiral som blivit följden. Partierna trumfar över varandra med hårda tag och ökad polisnärvaro. Gott så, men jag saknar ett samtal om vad som kan göras i förebyggande syfte.
Utvecklingen tyder på ett starkt behov av identitetsstärkande aktiviteter som kan fånga upp barn och ungdomar som riskerar att dras in i gängen. Idrott är ett uppenbart alternativ, liksom olika kulturaktiviteter.
Själv talar jag mig varm för musikundervisning enligt El Sistema-metoden. Genom El Sistema söker kulturskolor upp barn i områden där få annars skulle engageras i aktiviteter av sådant slag. Alla får vara med och stor vikt läggs vid att genom musiken skapa starka gemenskaper.
Musikaliskt är ambitionsnivån lika hög som i annan musikundervisning och en effekt av att barnen lär sig spela instrument är ökat självförtroende och insikten att de genom egna ansträngningar kan påverka sin framtid. Det anser jag är minst lika viktigt som fler poliser på gatorna.
Helena Wessman, den 21 januari 2018
Dela