Elva konserter på femton dagar - Radiosymfonikerna på turné
Publicerad den 12 maj 2017 12:48
Femte turnédagen. Jag sitter på mitt hotellrum i ett regnigt Salzburg. Genom det öppna fönstret hörs svaga trafikljud och intensiv fågelsång. Sångarakustiken optimeras av en bergvägg helt nära hotellet. Berget löper tvärs genom staden och utsikten därifrån är andlöst vacker.
Vi lämnade Sverige i måndags och har nu genomfört fyra av turnéns totalt elva konserter på femton dagar. Sveriges Radios Symfoniorkester spelar så att instrumenten glöder och publiken jublar. Chefsdirigent Daniel Harding myser och säger att han är stolt över att få visa upp orkestern i så prestigefyllda sammanhang som under den här turnén.
Och visst är det tjusigt. Två konserter i Graz, tre i Salzburgs festspelshus och sedan en vardera i Nürnberg, Milano (på La Scala), Freiburg, Wien, Frankfurt och Zürich. ”Radiosymfonikernas lyxturné” har jag hört att den kallas av musiker i en av systerorkestrarna i Stockholm.
Men ”lyxen” har förstås sina sidor. Som i måndags. Avfärd från Berwaldhallen kl 07.10, incheckning och flyg till Graz. En stund på hotellet, lunch och sedan två timmars repetition. Kort vila och sedan konsert med repertoar som orkestern och Harding inte har framfört tillsammans sedan i december. Till yttermera visso på en scen där inte alla rymdes. Ett gäng stråkmusiker blev ofrivilligt lediga.
Konserten gick bra – våra musiker är kända för sitt enorma fokus och sitt starka driv i musicerandet – och imponerade till och med på Daniel Harding. När jag mötte honom i logen efter konserten sade han flera gånger att ”they are really exceptional”.
Som solist medverkar den amerikanske stjärnviolinisten Joshua Bell. Jag skriver ”stjärnviolinst” för kring honom råder rena rockstämningen. När han spelar blir den (enligt konsertarrangören i Graz) normalt reserverade österrikiska publiken helt vild och vill ha mer, mer, mer…
Joshua Bell är med oss till och med Wien och framför omväxlande Poeme av Ernest Chausson i par med Tzigane av Maurice Ravel respektive Violinkonsert nr 1 av Max Bruch. I Frankfurt och Zürich är Christian Tetzlaff solist med Antonin Dvoraks Violinkonsert i a-moll.
Radiosymfonikerna framför också Othello konsertuvertyr av Antonin Dvorak, Eldfågeln komplett av Igor Stravinskij, Symfoni nr 1 av Johannes Brahms, Rituel av Pierre Boulez samt Symfoni nr 5 av Gustav Mahler. Det är väldigt mycket repertoar att hålla igång på en och samma turné. Följaktligen blir det också rejäla repetitioner innan varje konsert.
Repertoarrikedomen är utmanande också för de som ordnar med turnéns praktiska förutsättningar. Turnéledaren Kristina Westman har bokat 100 extra flighter för musiker som enbart är med på vissa verk. Att ha dem med hela turnén med spellediga dagar skulle bli för dyrt.
För biträdande orkesterchef Dace Vinklere ligger utmaningen i att hålla rätt bemanning för de olika verken och att fylla på orkestern vid de oturligt många sjukdomsfallen. Tillsammans ger Dace och Kristina ovärderligt stöd till enskilda i de tusen olika frågor som uppkommer i ett resesällskap på 120 personer.
Våra scentekniker och chaufförer håller ordning på alla sakerna och ser till allt det praktiska fungerar i de konserthus vi besöker. En fullproppad långtradare har vi med oss och alla instrument är noga förtecknade med tillverkningsort, försäkringsvärde och nuvarande ägare. Det senare krävs då vi lämnar EU för konserten i Zürich.
Hatten av för scenmästaren Jessica Landberg, scenteknikerna Elias Bredefeldt och Patrik Petersson och chaufförerna far och son Dennis och Jerry Bergkvist, som alltid har allt i ordning då vi kommer till konserthusen.
Med på resan har vi också producent och musiktekniker då samtliga konserter spelas in för Sveriges Radio. Carrie Budelman och Jan Waldenmark är med på turnéns första halva. Från Freiburg tar producent Jan B Larsson och musiktekniker Staffan Schöier vid.
Carrie och Jan får sitt elddop ikväll och på måndag. Då blir det direktsändning i P2 från Salzburg respektive Milano. Det har krävts mycket fixande för att få till de internetuppkopplingar som behövs som reserv vid överföringen. Hur mikrofoner och sladdar ska placeras är föremål för förhandling med varje enskilt konserthus. I Milano krävs dessutom särskild auktorisation för att producent och tekniker ska få vistas på scenen.
Ikväll vår tredje Salzburg-konsert med Boulez Rituel som inledningsstycke. Efter paus repris på Mahlers femte symfoni vilken togs emot så väl av publiken igår kväll till glädje för den stolte chefsdirigenten. ”Orkestern förtjänar verkligen det här bemötandet. De spelar så fantastiskt bra.”
Helena Wessman, den 12 maj 2017
Dela