Premiär för både klarinettkonsert och träprins
Publicerad den 28 april 2017 12:32
Radiokören förbereder uruppförandet av Carl Unander-Scharins mekatroniska körsvit Calligrammes.
Den symfoniska musiken är ett väldigt hav över vilken man kan färdas ett helt liv utan att ha täckt in alla ytor. Inte ens en erfaren orkester som Sveriges Radios Symfoniorkester kan behärska hela den existerande repertoaren. Dessutom kommer nya verk ständigt till.
Sålunda händer det att vi presenterar program där ingen av våra musiker känner musiken sedan tidigare. Denna vecka gäller det Klarinettkonsert av Unsuk Chin och Träprinsen av Béla Bartók.
Baletten Träprinsen uruppfördes på Budapestoperan 1917. Dirigenten Egisto Tango begärde trettio repetitioner för att kunna göra musiken rättvisa. När Radiosymfonikerna nu för första gången framförde musiken klarade de sig med fyra repetitionstillfällen där också Unsuk Chins Klarinettkonsert studerades in.
Klarinettkonserten uruppfördes 2014 av Göteborgs Symfoniker, som hade beställt verkat ihop med bland andra New York Philharmonic. Solist var även då Kari Kriikku, med anseende som en av de mest virtuosa i sitt gebit.
Vid tiden för uruppförandet var jag VD för Göteborgs Symfoniker och jag minns det hela som en dramatisk produktion. Tonsättaren blev inte klar i tid och när klarinettkonserten väl var komplett bedömde Kari Kriikku att den till stora delar var ospelbar. Sålunda framförde vi i slutänden de två sista satserna vid konserter i Göteborg och i Stockholms Konserthus.
Nu får stockholmarna och radiolyssnarna för första gången höra även den första satsen. Jag var på konserten igår och fascinerades storligen. Dirigenten Susanna Mälkki, som också tog sig an kvällens båda verk för första gången, uttryckte stor glädje över att vi introducerat Unsuk Chins Klarinettkonsert för henne.
Träprinsen av Béla Bartók var Susanna Mälkkis eget val och även det blev en stor upplevelse. Programmet repriseras ikväll vid en konsert som sänds direkt i Sveriges Radios P2.
Även Radiokören har ägnat veckan åt instudering av ny musik. I detta fall Calligrammes av Carl Unander-Scharin som uruppförs nästa helg. I körsviten spelar koristerna på ett antal mycket rörelsekänsliga linor, uppspända som mänskliga stämband, samtidigt som de sjunger. När linorna spänns hörs citat ur poeten Guillaume Apollinaries samling ”Dikter om krig och fred”.
De uppspända linorna är ett av flera ”mekatroniska” instrument som Carl Unander-Scharin har utvecklat tillsammans med koreografen Åsa Unander-Scharin och kompositören Ludvig Elblaus, doktorand vid KTH. Ytterligare tre av dem kan under våren upplevas i Berwaldhallens foajéer.
Mekatronik är ett begrepp, myntat på 1960-talet, för ett vetenskapsområde där synergin mellan elektronik och mekanik utforskas.
Programmet Himmelsk mekatronik rymmer också verk av Francis Poulenc, Olivier Messiaen och Maurice Ravel. Peter Dijkstra dirigerar och konserter ges lördag 6 maj kl 21.30 och söndag 7 maj kl 15.00. Den som vill veta mer kan lyssna till Interplay i Berwaldhallen idag kl 17.30. Då berättar Carl Unander-Scharin, Åsa Unander-Scharin och Ludvig Elblaus om sitt arbete med att utveckla och fördjupa mekatroniken.
I tisdags morse presenterade vi programmet för säsongen 2017/2018. Det blir mycket nyskriven musik med uruppföranden av bland andra Kaija Saarihao, Britta Byström, Victoria Borisova-Ollas, Sven-David Sandström, Johannes Jansson och Jacob Mühlrad.
Publiken får också höra några av den symfoniska repertoarens verkliga hits, som Also sprach Zarathustra av Richard Strauss och Symfoni nr 7 av Allan Pettersson; flera storverk ur körlitteraturen, såsom Alfred Schnittkes Konsert för kör och Trolldrycken av Frank Martin; samt såväl Ludvig van Beethovens Missa Solemnis och Wolfgang Amadeus Mozarts
Mässa i c-moll för kör och orkester.
Helena Wessman, den 28 april 2017
Dela